Tyranni?

#1 - 19 februari 2008 12:17
Jag är nybörjare när det kommer till det här med akvarier och fiskar, och skulle vilja ha en eller ett par fiskar här i mitt studentrum. Saken är den att jag inte är inne på att skaffa ett stort akvarium, utan mer en skål för någon enstaka fisk och någon växt.
Har läst runt lite på hemsidor och här på forumet i ett par timmar, och det står väldigt lite om skålfisk! Hann åtminstone bli upplyst om att det sedan 2005 är olagligt att ha större fiskar i skål..

Har folk fiskar i skål på det viset, eller är det något jag bara fått för mig från tecknade filmer?
Är det bara tyranniskt att ge dem så lite plats, eller finns det fiskar som trivs med/klarar av det? Vilka skulle det vara?

Tacksam för svar! Pamela
#2 - 19 februari 2008 12:20
[INDENT]
Du får ha fisk i 40 liter och uppåt oavsett om akvariet är runt eller inte, tror jag vi kom fram till i en annan tråd. Annars kanske växter och räkor kan vara något för dig? De kan ju vara i mindre akvarium.:) [INDENT]
Pamela skrev:
Jag är nybörjare när det kommer till det här med akvarier och fiskar, och skulle vilja ha en eller ett par fiskar här i mitt studentrum. Saken är den att jag inte är inne på att skaffa ett stort akvarium, utan mer en skål för någon enstaka fisk och någon växt.
[/INDENT]
Pamela skrev:

[INDENT]Har läst runt lite på hemsidor och här på forumet i ett par timmar, och det står väldigt lite om skålfisk! Hann åtminstone bli upplyst om att det sedan 2005 är olagligt att ha större fiskar i skål..[/INDENT]

[INDENT]Har folk fiskar i skål på det viset, eller är det något jag bara fått för mig från tecknade filmer? [/INDENT]

[INDENT]Är det bara tyranniskt att ge dem så lite plats, eller finns det fiskar som trivs med/klarar av det? Vilka skulle det vara?[/INDENT]

[INDENT]Tacksam för svar! Pamela[/INDENT]

[/INDENT]
#3 - 19 februari 2008 12:21
Men så konstigt mitt inlägg blev..:confused:
#4 - 19 februari 2008 12:27
Du kan t.ex. ha Endlers guppy i en mindre "burk". Men inte minde än 40-50 liter. Ja, det du ser i teckande filmer med en slöjstjärt i en liten rund skål gör sig allra bäst på just film.

Om det är den runda formen du är ute efter så har t.ex. Aquael färdiga akvariepaket med värmare, pump och belysning i cirka 60-litersklassen i rund form, de är fina och tar inte så stor plats. Ungefär 11-1200 kr tror jag.

Och ju större vattenmänd desto enklare att sköta!

Vad bra att du frågar innan, förresten! Hoppas fler tänker så.
#5 - 19 februari 2008 12:40
En ensam kampfisk skulle kanske kunna fungera för dig?
Bilagor:
#6 - 19 februari 2008 12:57
Wow, det här är det bästa forumet jag nånsin varit i! Vad snabbt ni svarar! :)

Ja precis, kanske en kampfisk, hann titta lite på nån sån... De är ju himla vackra. Men är de lättskötta, lämplig för nybörjare? Det där med räkor låter ju annars lite festligt! :)

Men 40-50 liter, det lämpar sig bäst med pump då, eller hur? Det blir kämpigt om man ska hålla på och byta vatten ofta... Inte sant?
#7 - 19 februari 2008 12:59
Det finns annars färdiga akvariepaket att köpa i lite olika storlekar och prislägen, och vill du ha relativt lite arbete ihop med något kul att titta på så skulle jag föredra räkor:).
#8 - 19 februari 2008 13:11
om man har lite tålamod, och kollar av exempelvis blocket, så dyker det ofta upp mindre, kompletta med pump och lysrör, paket i storleksklassen 40-60 liter ganska ofta, vilka inte är så förbaskat dyra, har sett paket för 3-400 kr.

ibland dyker det upp erbjudande från zoocity, hornbach och andra i samma prisläge och liter.

byta vatten ofta får man göra i vilket fall som helst om man har små kar och fisk.
#9 - 19 februari 2008 13:16
Har du ett litet akvarium med ett bra filter så kan du byta vatten 30% en gång i veckan. Det brukar funka bra. Man behöver då bara en hink och en sån där sug-hävert (slang) som finns i djuraffärer.

Man ska aldrig byta allt vatten på en gång, det är inte bra för bakteriefloran och fisken kan få en chock av det nya kranvattnet som kan ha ett annat pH än akvarievattnet.

Jag föreslår också blocket och ett litet rektangulört eller 8-kantigt akvarium. Det finns många fina billiga akvarier där. Att filtret är begagnat är ingen nackdel, men köp en pump (det som kallas "innerfilter") som har så mycket filter-massa som möjligt, det är bra för vattenkvaliteten :)

En anledning till att man inte rekommenderar just "guldfiskskålar" är för att dessa är böjda så att vattenytan är väldigt liten, jämfört med vattenmängden... Det gör att det finns för lite yta mot luften, där vattnet kan ta ner syre! Det är nämligen från luften som det mesta syret hämtas. Därför är det viktigt att ha en pump som gör att vattenytan rör sig, då kommer det mycket syre ner i vattnet.

Guldfiskar ska ha minst 150 liter enligt de flesta, för att kunna växa bra utan missbildningar, så att ha sådana i en skål är som sagt djurplågeri.

En kampfisk eller några Endlers guppy (Extra liten art) vore nog bra i ett så litet akvarium. Dessa går så vitt jag vet att ha tillsammans med räkor. Räkor är bra för de äter alger.

Lycka till!
#10 - 19 februari 2008 23:40
Jens A. skrev:
En ensam kampfisk skulle kanske kunna fungera för dig?

Fast inte i en rund skål... Eller?
#11 - 20 februari 2008 08:43
Göra så kallat delvattensbyte ingår alltid, vilken sorts akvarium du än skaffar. Ju mindre akvarium, desto känsligare för slarv med vattenbyten!
#12 - 20 februari 2008 08:47
topcabbie skrev:
Fast inte i en rund skål... Eller?

Nä, precis.
#13 - 20 februari 2008 16:54
varför inte ett välvd aquael (ett akvarium med välvd framruta)? Det finns billiga paket med det mesta (doppvärmare, pump(filter), lysrör och lysrörs ramp samt håv. Detta kostar i nypris ca 500 kr. för ca 45 l.
#14 - 20 februari 2008 17:21
Precis som Roland och Jens skriver är att man inte ska ha en rund skål till kampfisk.
Men annars kan man hålla en kampfisk i ganska små kar ,den är tålig och är en bra fisk nybörjare(anser jag iaf).

MVH /Tobias
#15 - 20 februari 2008 17:25
du bor i göteborg va?? men va väntar du på!! zoomässan har extrapris på 54l kar 250kr!!
#16 - 21 februari 2008 15:10
Oj, har de? Kanske man skulle gå dit och kika då! :)
Och kampfisk... Mm. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig det!
#17 - 21 februari 2008 15:20
Det tycker jag och några tjejer till den stackarn ;)
#18 - 21 februari 2008 15:23
En annan snygg firre är Kakaduacikliden, riktigt cool och kan hållas i ganska små kar.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143

MVH /Tobias

Annons