Typ liggundelag

#1 - 30 november 2007 10:14
Hej!
Jag är helt ny här och ska ikväll köpa mitt första akvarium..
Har 2 frågor: Har läst att en del har frigolit i botten på sitt akvarium, jag har ett liggunderlag som jag ska lägga under akvariet men nu undrar jag om man kan ha det i akvariet också istället för frigolit??

Sen undrar jag om man kan koppla en krokodil som blåser luft till innerfiltret eller behöver man en separat pump?

Mvh Camilla
#2 - 30 november 2007 10:22
Funkar bra med liggunderlag inuti akvariet
#3 - 30 november 2007 10:41
Hej!
Ett innerfilter är viktigt för att få ner syre till akvariet, detta sker genom att utblåset på filtret gör så att vattenytan rör sig, och vattnet tar ner syre från luften till vattnet.
Innerfiltret är också viktigt därför att i själva filter-ytan sätter sig en massa bakterier fast, som behövs för att bryta ner farliga ämnen i akvariet (bajs, matrester, osv).

Vill du ha en krokodil som blåser bubblor behöver du en separat luftpump som du kopplar med en luftslang till själva krokodilen - så ja, den behöver separat drivning.

Det FINNS innerfilter som drivs av luftpumpar, men jag anser inte att de är något att ha.

Ett stort kom ihåg:
> Gör inte rent så mycket i början - vattnet måste få komma i balans och en massa nyttobakterier ska öka i antal. Gör absolut inte rent filtret den första månaden.
> Börja med endast 2-5 fiskar den första månaden! Då undviker du problem med ämnet nitrit i akvariet. Bakterierna klarar inte av ett stort antal fiskar i början.
> Få redan från början in en vana att byta 30% av vattnet en gång i veckan.
> Ha ganska bra "sprutt" på filtret så att vattenytan rör sig mycket.

En sak till:
Om du har ett ramakvarium, dvs, ett akvarium där det är en aluminiumram runt alla kanter på akvariet, så ska du INTE ha något liggunderlag UNDER akvariet... Sådana akvarier är konstruerade för att kunna ha all sin vikt på själva ramen... Om man då lägger något mjukt under så trycks detta mjuka upp mot mitten på glaset under akvariet och det kan skapa spänningar i glaset.

Det kan däremot vara bra att ha det i akvariet, som ett skydd om man skulle råka trycka på eller tappa en stan i akvariet. Då har man det ju under sanden och alla stenar. Men jag har aldrig haft något sånt, men kanske är det bra som ett extra skydd. Men mycket plast och färgad plast innehåller gifter som vi inte vet om... Så jag skulle faktiskt inte vilja ha ett liggunderlag i akvariet, men jag vet att många andra har det utan problem!

Lycka till! :)
#4 - 30 november 2007 11:27
Tack för svar! Då vet jag lite mer :)

Annons