"Tyger, tyger, burning bright" 540-liter tigerfisk

#1 - 27 mars 2011 17:55
Först och främst pluspoäng till den som direkt vet vilken dikt jag syftar på med rubriken.

Så nu var det äntligen dags. Efter lite trixande och trugande så äter nu alla mina små tigerfiskar pellets, och med tillväxten som kommer med ett bra helfoder blev det snabba ryck att uppgradera! Det var inte mycket mer att göra än att beställa ett 540. :D Jag vågar inte köpa begagnat, då man inte kan vara säker på karets historia. Så allt fick bli nytt. Så nu ska de få flytta över till en lite större boplats, då deras dagis börjat bli lite trångt.

Akvariet anlände idag, och min sambo som tog emot det skickade en bild via MMS. Allt ser mycket bra ut! Det enda som fattas nu är ett par lysrör, men jag var inte säker på om de kom med rampen så jag avvaktade med det.

Tills vidare kommer ett EHEIM 2260 sköta filtreringen, men om en till två månader ska jag inhandla en Fluval FX5:a, som ska hjälpa till att pumpa runt vattnet.
#2 - 27 mars 2011 18:16
Ska bli roligt att följa! är själv sugen på att skaffa nån datnoid. dom är ju för granna när dom blir större! Hur många av dessa gynnare är det du ska ha? Hur stort akvarium ska du ha dom i, i framtiden? blir de några andra invånare? :p

mvn patrick
#3 - 27 mars 2011 18:40
Red John är det jag tänker på, kommer inte på vad poeten hette :(

Kommer bli snyggt när du fått igång karet :-)
#4 - 27 mars 2011 18:41
Just nu har jag 16 st små, men det är bara för att jag tycker de är hemskt roliga att driva upp i storlek. De är rätt svåra, så det är roligt (och frustrerande!) med utmaningen. Men då de blir bra stora, runt 40 cm om man är duktig, så kan jag absolut inte ha så många sen. ;) Det blir att välja ut sina favoritdjur sen, och sälja av resten allt eftersom. Men detta är bara "mellanrummet", de kommer behöva bra mycket större om ett par år, så det får man planera in i sin budget. Men det kommer nog landa på i alla fall 1000 liter och ca 5-7 individer när jag är "klar". Men resan dit är lång, det kan ta upp till 8-10 år att driva upp dem i full storlek.

Datnioider är verkligen mycket roliga fiskar, men de kan vara mycket svåra som små och de äter gärna andra invånare om de är mindre. Men en charmig grej med dem är att de äter inte små artfränder, så man kan blanda storlekar hur man vill utan att det är någon fara. Så jag själv kör minitigrar med lite större tigrar, utan att behöva vara rädd för blodbad.
#5 - 27 mars 2011 18:54
Tigrar är den rätta vägen att gå. Typ som en ciklid fast 100ggr intressantare. Konstigt att de är så pass okända än idag i Sverige.
Har ju själv två IT och två NTT. Dock kommer antalet utökas med tiden.

Tessan: Ja trodde aldrig att du skulle få hem ett större kar efter din historia men tji fick jag :)
#6 - 27 mars 2011 18:59
Lutt skrev:
Tigrar är den rätta vägen att gå. Typ som en ciklid fast 100ggr intressantare. Konstigt att de är så pass okända än idag i Sverige.

Har ju själv två IT och två NTT. Dock kommer antalet utökas med tiden.

Tessan: Ja trodde aldrig att du skulle få hem ett större kar efter din historia men tji fick jag :)

Ja, första gången gick allt åt pipan, men min sambo förlåter med tiden och även jag reparerade mitt intresse för fiskarna. :)
#7 - 27 mars 2011 20:23
Men hur kan du hålla så många? är inte prislappen rätt fet på dom där? du kanske har en rik sambo^^
#8 - 27 mars 2011 20:34
putte90 skrev:
Men hur kan du hålla så många? är inte prislappen rätt fet på dom där? du kanske har en rik sambo^^

De är rätt billiga som små, sen drar jag in betydligt mer än min sambo gör. ;)
#9 - 28 mars 2011 15:01
haha.. skönt antagande.. "rik sambo".. pff! hon tjänar bättre än fan själv!

och prislapp.. jag sitter med ungefär 25 000 i mitt kar.. i monstertermer mätt är det rätt lindrigt..

jag vet ett par som sitter med iaf 100K i karet.. i USA/Japan snackar vi miljoner.. det är nog bara koi-folket som stoppar in mer pengar..

här har du några hundra tusen i ett kar :D
" target="_blank">

:) skönt att det blev av.. jag kommer över och slavar lite för dig sen!
#10 - 31 mars 2011 23:46
Tekniskt sett är det från mitt gamla, men jag tänkte lägga upp lite dagsfärska bilder på mina tigrar. :)

Och som vanligt med mig är det inga full tank shots eller artbeskrivningsbilder, utan härligt fläskiga och pretentiösa artsyfartsy-foton.

Bild 1. Tigerblicken...

Bild 2. Jag hade kunnat offra en kroppsdel för att få denna skarp.

Bild 3. Den elakaste i hela mitt kar. Han heter Scarface, och är fyra cm lång. Han slår ner allt i sin omgivning. Vad kan man säga, storleken har ingen betydelse.

Bild 4. Storebror! Lika snäll som han är stor. Ligger mest på mage och jäser under sin rot där han grävt ett hål. Jag avundas hans lättja.
#11 - 1 april 2011 02:54
Första var helt klart godkänd
#12 - 2 april 2011 21:58
Tack eriahl!

Nu är akvariet i alla fall startat. Nu ska det få cykla igång ett tag innan tigrarna får flytta. Just nu simmar tre st guramipiloter i. :)
#13 - 4 april 2011 13:45
Dagsfärska bilder! Allt är fortfarande disigt dock. Men det börjar lägga sig så smått. Tycker dock det var rätt coolt med den dimmiga känslan.
#14 - 4 april 2011 15:23
Mystiska bilder! Gillar dom skarpt.
Har du slängt i all fisk nu eller har du bara skalarer som försökskaniner?
#15 - 4 april 2011 18:24
det här kommer bli fina fisken!
#16 - 4 april 2011 18:56
Gillar ditt kar ser riktgt bra ut. Kommer att följa denna tråd.
#17 - 4 april 2011 19:00
Tack hörni! :) Nu har de urvuxna tigrarna fått flytta, de jag har som fortfarande är tiny får växa på sig lite mer innan jag vågar flytta.

Blir dagliga vattenbyten ett tag nu, så jag inte får någon topp. :/ Massa jobb framför mig.
#18 - 5 april 2011 16:43
upp med film! igår!
#19 - 5 april 2011 17:15
Vad kör du med för lysrör?
#20 - 6 april 2011 09:16
Cold skrev:
Vad kör du med för lysrör?

Oj! Hm, två stycken, en tjej på Hornbach plockade ut dem åt mig. De var långa och i glas. Så mycket vet jag. ;) Nej men seriöst, jag vet inte vad hon plockade ut bara att det var helt vanligt sortiment. Jag kör två rör, och har bara ett tänt emellanåt. Så jag tror inte växterna kommer bli speciellt långlivade...
#21 - 6 april 2011 09:17
Två filmer från karet!

" target="_blank">

" target="_blank">
#22 - 8 maj 2011 16:23
Här kommer en uppdatering! Har införskaffat en 60 cm lång eldål som blivit riktigt populär, inte bara hos mig, utan hos sambon och vännerna. Namnet var Ålivander och här kommer en liten film när han får mat!

" target="_blank">
#23 - 8 maj 2011 20:26
Riktigt snygga fiskar du har :)
Är det en tiger som simmar under rotten den första halvan av film 2?
Varför har du skalare i karet?
Ålivander var en riktigt schyst fisk :)
#24 - 9 maj 2011 16:35
jadu.. ge mig den där övergödda daggmasken! :D nej.. ännu grymmare live! det är allt som finns att säga! :D

Annons