Den här guiden tycker jag gav en del fräscha idéer om hur man kan lösa filtrering, och vad det hela egentligen handlar om:
http://www.redbee.se/content.php/14-Filtreringens-ABC
PatrikMalmo skrev:Det gör jag definitivt, om det är ok för Zoopet. Artikeln kunde formateras bättre, det med ytterligare ämnen som oxideras ser inte bra ut. Lurar på uppföljning av artikeln, har hänt lite sedan den skrevs. Bland annat har jag misslyckats grovt med min första sump - och attans vad jag tänkte till. Men det räckte inte alls, missade fullständigt hur mycket vatten som dunstar när lokalen är kall och vattnet varmare. :D
Hilsen,
/P
PatrikMalmo skrev:Na, fortsättningen är en egen historia egentligen. Bygger på den första men med tillägg. Svårt att väva in det bra. Oxideringen är bara dåligt formaterad, men som jag ser det behövs den för att greppa sammanhanget.
Tja, kanske jag har blivit molnets fader nu... *rodnar* ...jag tänkte iaf verkligen till, kompenserade för vattenmängd i transport unt so weiter. Avdunstningen gör dock så otrolig skillnad så jag egentligen inte begriper det. Handlar om iaf fem liter _per dag_ i ett system om ca 200 liter, uppdelat på flera burkar. Misstänker mycket starkt temperaturskillnader mellan burkarna och omgivningen. Kommer göra om sumpen (större reservoir) plus täcka den med plast. Hoppas det räcker... *s*
Hilsen,
/P