Tycker du ska testa med Co2

#1 - 16 juli 2014 05:16
Inlägget riktar sig inte till de av er i forumet som sedan länge kan era växter och har inarbetade rutiner för Co2.
Utan mera till dig som har växter och börjat få lite kläm på hur de fungerar och vill ta ett steg till.
Ofta kan man få för sig att du måste ha rena sk. växtakvarium för att köra med Co2, eller att du måste ha "svåra" och ovanliga växter med svårtillfredställda behov.
Men så är det inte.
Har du växter som du tycker fungerar vettigt redan idag så mår de ännu bättre med Co2. Sedan är min upplevelse att även fiskarna mår väsentligt bättre i de kar som jag har Co2 i. Växterna tar fart, renar vattnet bättre, syrenivåerna stiger, räkorna och fiskarna blir aktivare. T.ex. mina Amanos är rena Duracellkaniner i mitt Amanonano sedan jag startade med Co2. Vattnet upplevs "vitare" och krispigare i de akvarium som har Co2.
Senaste Co2 tillskottet här hemma är till ett 30L nano med ett urenkelt litet Co2 system från JBL som heter u201.
[ATTACH=CONFIG]70005[/ATTACH]
Det är inte svårt alls att komma igång. Systemen till de mindre akvarierna är inte heller extremt dyra. Bara att följa instruktionerna. Men se bara till så att du har en sk. Dropchecker till ditt system. En sådan mäter med hjälp av en indikatorvätska vilken Co2 nivå det är i ditt akvarium.
Även en så enkel växt som t.ex. Anubias växer markant bättre med Co2.
När du väl lärt dig att sköta detta enkla lilla system så är det lite piece of cake att plocka ihop ett större system till dina större burkar.
Du behöver inte ligga så himla högt i nivåerna för Co2 för att se skillnad. Det var så mysigt att se ett välmående nanokar där samtliga (mycket enkla) växter bubblade som kolsyra i nanot. Men glöm inte att ge dina växter gödning. I mindre kar är Tropicas gödning toksmidig då det är ett pumptryck per 10 liter vatten.
#2 - 7 september 2014 19:07
Det skulle vara jätteroligt att prova och jag har funderat på det av och till. Slabba med mäsk orkar jag inte men om det inte är så dyrt så kanske man ska fläska på med lite ytterligare utrustning nu när jag ändå håller på och förköper mej ;)
#3 - 7 september 2014 19:10
Hur stor utrustningen behöver vara är beroende på storleken på karet. Hur stort är resultatet av denna lyxshopping?
#4 - 7 september 2014 19:34
Hur länge räcker en sån där liten tub och vad kostar det att fylla på/köpa nya? Om man nu bara köper nya så måste man ju även lämna in dom på rätt ställe för kassering/återvinning.

EDIT: Hur länge den räcker beror såklart på hur mycket du spottar ut. Men det finns ju rimliga gränser för hur ofta man vill fylla på/byta. :D Men den där är väl till för max 50 liter antar jag? Hur länge räcker dne i ditt 30L? Uppskattningsvis dvs, då jag antar att den inte är slut än för dig.
#5 - 7 september 2014 19:35
Personligen lägger jag hellre lite extra kulor och köper rejäla grejer direkt, som en större tub osv...blir säkerligen billigare i längden:). Man behöver inte ställa tuben precis vid karet, ser ju lite kul ut med en 6 kg:s tub till ett nanokar:D.
#6 - 7 september 2014 19:46
Bluewing skrev:
Hur stor utrustningen behöver vara är beroende på storleken på karet. Hur stort är resultatet av denna lyxshopping?

Ja 180 liter är det väl :) Jag har ju många växter och som ansjo påpekade mår cryptocoryne var. balansae jag fick bättre med co2. Så jag har funderat lite till och från sedan jag fick den. Den växer ju visserligen men den kan gärna få växa ännu mer ;) Dessutom kan jag ju gömma irriterande prylar i skåpet :D

Det är väl mest själva utrustningen som kostar till en början?
#7 - 7 september 2014 19:47
ansjo skrev:
Personligen lägger jag hellre lite extra kulor och köper rejäla grejer direkt, som en större tub osv...blir säkerligen billigare i längden:). Man behöver inte ställa tuben precis vid karet, ser ju lite kul ut med en 6 kg:s tub till ett nanokar:D.

Jag kommer snart ha exakt det haha. Men den kommer stå i hörnet bakom karet och antagligne inte synas. Men det lär inte ta slut i första taget. :D
#8 - 7 september 2014 19:47
Japp, sedan påfyllningen av tuben när denna är slut. Men den kostnaden är ungefär densamma om det är en flaska på 2 kg eller på 6 kg...:)
#9 - 7 september 2014 19:49
Mu(sic) skrev:
Ja 180 liter är det väl :) Jag har ju många växter och som ansjo påpekade mår cryptocoryne var. balansae jag fick bättre med co2. Så jag har funderat lite till och från sedan jag fick den. Den växer ju visserligen men den kan gärna få växa ännu mer ;) Dessutom kan jag ju gömma irriterande prylar i skåpet :D

Det är väl mest själva utrustningen som kostar till en början?

Japp, sedan påfyllningen av tuben när denna är slut. Men den kostnaden är ungefär densamma om det är en flaska på 2 kg eller på 6 kg...:)
#10 - 7 september 2014 19:52
Det är ju bra om man inte behöver hålla på med att byta stup i ett. Hmmm.. Vill nån tala om för mej vad jag ska satsa på? (Besluten står som spön i backen nu)
#11 - 7 september 2014 19:52
Den största fördelen med att köpa "egen" tub, enligt mig iaf, är att du automatiskt även får en kontakt eller ett ställe där du kan fylla på den igen när den är slut. Om man köper den av någon brandfirma eller något dvs.
#12 - 7 september 2014 19:52
Ja det kitet som är på bild räcker bara till ett nano. Dör räcker en patron i 2 månader. Men plockar man ihop en beg. 2 kgs tub (som är det som ryms i skåpet med regulator påskruvad) slang och annat kommer inte att bli så himla dyrt.
#13 - 7 september 2014 19:54
Om ni köper tub någonstans var noga med att påpeka att ni vill ha gasform co2 och det ska därför inte vara något stigrör i tuben.
#14 - 7 september 2014 19:56
Så jag kan bara knalla in på brandfirman och köpa en tub? Är det en standardkoppling som passar till allt? Tror det finns en så firma nere på stan.
#15 - 7 september 2014 19:59
Einarsson skrev:
Om ni köper tub någonstans var noga med att påpeka att ni vill ha gasform co2 och det ska därför inte vara något stigrör i tuben.

Antecknat :)
#16 - 7 september 2014 20:00
Regulatorer man köper i EU iaf tror jag är standardiserade så alla tuber du köper har samma gänga. Just det kittet som nämndes av blåvinge är kanske special dock.

Men ja, angående tuben är det bara knalla in och be om en 6kg tub utan stigrör med co2. :-)
#17 - 7 september 2014 20:04
Men hela poängen med Blåvinges inlägg är ju att smygstarta folk med co2 eftersom allt detta kan kännas lite skrämmande i början, det gjorde det för mig iaf. Så mkt bra tips av Blåvinge för de mindre karen!

Vi bara skenade iväg lite nu.
#18 - 7 september 2014 20:10
Einarsson skrev:
Men hela poängen med Blåvinges inlägg är ju att smygstarta folk med co2 eftersom allt detta kan kännas lite skrämmande i början, det gjorde det för mig iaf. Så mkt bra tips av Blåvinge för de mindre karen!

Vi bara skenade iväg lite nu.

Skenade iväg var ordet ;) Lite googlande och jag ser att det är en stor investering. Får nog gå och sätta igång mäsken... :D
#19 - 7 september 2014 20:13
Ett kit med allt du behöver i princip kostar väl tusenlappen. Sen 500-1000kr för tuben beroende på storlek och affär osv. Så 1500-2000kr-ish för ett "stort" system.
#20 - 7 september 2014 20:18
Einarsson skrev:
Ett kit med allt du behöver i princip kostar väl tusenlappen. Sen 500-1000kr för tuben beroende på storlek och affär osv. Så 1500-2000kr-ish för ett "stort" system.

Ja du Einarsson det låter betydligt bättre än 4500 som jag hittade. Vissa kostar betydligt mer än så så jag blev lite modstulen där. Kan du länka eller berätta för mej vart jag köper det du pratar om?
#22 - 7 september 2014 20:26
Ja det var ju mycket mer realistiskt. Tack! :)
#23 - 7 september 2014 20:33
Det funkar fint med en flaske som fortfarande har stigarröret kvar. Man tar ut gas såpass sakta så den hinner ändra sig från flytande till gasform utan problem. En annan sak som man kan komma ihåg. är tuben utan stigarrör ska den vara svart eller grå, annars är de som brukligt röda eller i vissa fall kromade.
Ytterligare en sak, kolla när tuben är provtryckt, det får gå 10 år mellan gångerna, och har den bara ett par år kvar, så kostar provtryckningen lika mycket som en ny tub. En bättre bagagnad 5-6 kg:s tub går på runt 1000:-, hittar du billigare så köp;)!
#24 - 7 september 2014 20:39
Flaskan blir nog inget problem att ordna. Tack för hjälpen! Fast jag lär väl återkomma när det ska installeras ;)
#25 - 11 september 2014 21:54
Här är en engelsk webbshop med billiga priser på bra grejor, och som skickar gratis till Sverige!
Dom har allt utom gastuberna.
http://www.co2art.co.uk/

Thaifighter
#26 - 12 september 2014 04:17
Kanonsida, Thaifighter :)
#27 - 12 september 2014 05:58
Mkt bra sida, kanske törs man slå till och få ordning på bubblorna. Slabbat med mäsk till och från med algigt resultat. Men test på brunnsvattnet visade höga nitrathalter och högt KH, det förklarade en del men gjorde att jag kom av mig. Behöver nog inte dosera av alla flaskor med PMDD.
#28 - 12 september 2014 06:16
Håller på starta 100 liters räk/yngelakvarie som jag tänkte ha massa växter i som ska få växa där innan jag flyttar över till huvudakvariet , har ni något Co2 system som ni hade rekommenderat till de akvariet?
#29 - 13 september 2014 19:31
Här är en engelsk webbshop med billiga priser på bra grejor, och som skickar gratis till Sverige!

Dom har allt utom gastuberna.

http://www.co2art.co.uk/

Thaifighter

Jag köpte mina CO2 prylar därifrån och är mycket nöjd med både priser och (än så länge iallafall) funktionen. Snabb leverans och likaså support.
När jag gick över från mäsk till trycksatt tyckte jag det verkade lite "meckigt" men med makens hjälp var det enkelt, och nu växer det som sjutton i karet. Ångrar att jag inte vågade prova tidigare.
Mitt kar är inte "hightech" egentligen då jag endast har originalbelysningen till mitt Rio 180 liter, men co2 gör stor skillnad ändå precis som Bluewing skriver.
#30 - 14 september 2014 05:10
Bytte till större Co2 tub och annan regulator till mitt 30 L Nano igår. Är mycket nöjd. Om nu förbrukningen håller i sig i det karet så håller denna tub i ett halvår i ett så litet kar. Skulle nog egentligen vilja ha Co2 i alla kar eftersom det blir bättre för hela karet. Märks att fiskarna mår kanon när syrehalterna stiger.
[ATTACH=CONFIG]71195[/ATTACH]
#31 - 14 september 2014 06:35
Hmm, låter bra det där. Har egen brunn med högt KH (16-17) samt nitrat i mängd. Ph ca 8. Växterna är klart begränsade av för lite kol, med co2 så skulle nitratnivåerna gå ner förhoppningsvis. Men är lite feg då tidigare mäskexpriment alltid orsakat alger.
#32 - 14 september 2014 07:44
Rufus skrev:
Hmm, låter bra det där. Har egen brunn med högt KH (16-17) samt nitrat i mängd. Ph ca 8. Växterna är klart begränsade av för lite kol, med co2 så skulle nitratnivåerna gå ner förhoppningsvis. Men är lite feg då tidigare mäskexpriment alltid orsakat alger.

Just därför jag avråder folk från mäsk. Med mäsk är det skitsvårt att ha stabila co2-nivåer och det är en gigantisk trigger för alger. Fördelen med trycksatt co2 är att du får ett konstant och väldigt exakt flöde av co2 under de timmar du vill ha det och då blir det inte sånna problem.

Jag tycker mäsk är helt värdelöst, då är det bättre utan, trycksatt är grymt. :)
#33 - 14 september 2014 08:12
Jag köpte en sån här från www.co2art.com med SodaStream adapter för ca 628 kr.

Letar nu efter en större co2tub på 2kg, men dom är svåra att hitta eller alldeles för dyra!
Billigaste jag sett i Sverige är 999kr hos:
http://www.aquawarehouse.se/shop/product_info.php/products_id/761?osCsid=0a67ea79d4337cd304430206162b0612

Provade att beställa från www.zooroyal.de i Tyskland, för deras 2 kg kostar bara drygt 500kr st,
men paketet gick sönder i Hamburg och eftersom gastuber är förbjudet att skicka med post i Sverige så tog tullen dom!
Fick dock tillbaka pengarna, men fortfarande ingen tub!
SodaStream patronen varade bara 1 månad så behöver nått större.

Thaifighter
#34 - 14 september 2014 08:27
Åk till närmaste brandfirma och köp dig en tub, det är smidigare, då har du en kontakt som kan fylla dne åt dig sen också.
#35 - 14 september 2014 08:29
Ring och säg att det kanske brinner, så kommer de med en tub med hemleverans på 5 minuter?
#36 - 14 september 2014 08:32
Vänner
Ser att många skriver om att köpa från divers olika utländska sajter, köpa lösa komponenter för att sedan själv plocka ihop etc. Men vad med dessa färdiga kit från tex JBL? Är de inget att ha? Kollade tex på detta från JBL som skall vara för kar upp till 400 liter och för ett pris under 2000 sek.

http://www.zooplus.se/shop/akvarium/akvarieutrustning/co2/jbl/278831

Måste erkänna erkänna att jag läst lite slarvigt än så länge i de olika trådarna som beskriver detta så möjligen finns mina frågor redan besvarade där.

Blåvinge: Du ser vad som håller på att hända? ;)
#37 - 14 september 2014 08:36
Det folk ofta vill undvika med färdigkitten är att det är speciella tuber som (oftast) är mycket mindre än en stor tub och tar slut snabbare. Och när den tar slut måste man köpa en ny tub av samma märke för att det ska passa och då kostar den jättemycket etc.
#38 - 14 september 2014 08:50
Tommy: När det gäller JBLs kit så håller de sig i de "billigare" seten med 500 gram flaskor. I ett nano är det helt ok och har man trång om plats är de perfekta. De flaskorna kostar runt 300:- och billigare och räcker ett halvår. Men i mitt 180 så går 2 kg gas åt på runt 2 månader om jag ligger på hög koncentration Co2.Juwels bänkar rymmer inte obegränsad utrustning så 6 kg flaska blev för biffigt för mig med påmonterad regulator.

Men jag fattade att detta måste komma rör eller senare för dig i nåt av dina kar ;) Men köp ett hop-plock av bra kvalité. Det lönar sig. Men snöa inte in på regelersystem med PH-controller etc. Det är mitt råd i början. Man behöver få en känsla för hur gasen fungerar och det lär man sig bättre med ett manuellt system. Så när det är aktuellt så skaffa tub, regulator, backventil, Co2 slang, något att lösa gasen med i vattnet typ atomizer etc., Dropchecker och bubbelräknare. Du klarar dig utmärkt med detta.
#39 - 14 september 2014 09:02
Det lilla jag läst än så länge om Co2, dvs att det ger mina växter betydligt bättre förutsättningar som i sin tur ger mer syre till karet vilket i sin tur ger bättre trivdes för fiskarna plus att det dessutom kan hjälpa mig att hålla ett lägre PH ja då känns ju detta som en självklarhet.

Av ren trygghet så skulle et kännas bättre att köpa ett färdigt kit.

Har inte plats med någon större tub så en liten som jag behöver byta eller fylla på relativt ofta är helt ok, men givetvis så bör den ju hålla åtminstone en månad innan refill annars blir det lite väl omständigt.

För nanokaret är det inga problem, vad jag letar efter är för 240 karet och det var där jag dök på JBLS u401. Men om jag förstår dig rätt så kommer det inte att fungera?
#40 - 14 september 2014 09:10
Det lilla jag läst än så länge om Co2, dvs att det ger mina växter betydligt bättre förutsättningar som i sin tur ger mer syre till karet vilket i sin tur ger bättre trivdes för fiskarna plus att det dessutom kan hjälpa mig att hålla ett lägre PH ja då känns ju detta som en självklarhet.

Av ren trygghet så skulle et kännas bättre att köpa ett färdigt kit.

Har inte plats med någon större tub så en liten som jag behöver byta eller fylla på relativt ofta är helt ok, men givetvis så bör den ju hålla åtminstone en månad innan refill annars blir det lite väl omständigt.

För nanokaret är det inga problem, vad jag letar efter är för 240 karet och det var där jag dök på JBLS u401. Men om jag förstår dig rätt så kommer det inte att fungera?

Jodå. Det kommer att fungera, men du kommer snart att förbruka 2 flaskor gas i månaden. Men nu har du ju flera växter som inte behöver höga koncentrationer. Jag tror dessutom att JBL har en adapter för att sätta regulatorn vanliga flaskor, men är inte säker på detta. Testa med det setet. Du kommer ändå att kunna använda det i de mindre karen sedan. Det enda problemet är att då får alldeles för lite slang med. Du måste köpa Co2 slang extra. Vill du pröva den taifun som är med så köp en förlängningsdel.

Ska du testa i ditt 240?
#41 - 14 september 2014 09:19
Har också för mig att jag läst att det finns en koppling till vanliga flaskor. Får kolla vad det kostar att byta/fylla på etc. Min tanke är att ha CO2 i både 23:an och 240 karet. 120 karet är så enkelt idag så där behövs det inte.

I nano karet kommer det vara ett måste men ser också vilken positivt effekt det kan ha på möjligheten till framgång även i 240 karet även om jag här inte ser det som ett måste. Desto bättre förutsättningar jag kan ge mina diskusar desto större chans till framgång och ett CO2 system kan ju förbättra både växternas välmående, syrehalten samt PH värdet.
#42 - 14 september 2014 09:26
Vilket KH har du i vattnet där du bor och vilket PH?
#43 - 14 september 2014 09:40
KH är faktiskt en av de saker som jag just nu inte har koll på. Det står på min att göra lista. Vi flyttade för några månader sedan och gick då tyvärr från ett kranvatten på ca 7 till nu ca 8. Kör därför med PH-buffer 6,5 vid vattenbyte vilket gör att jag i karet har ett någorlunda stabilt värde på strax under 7.
#44 - 14 september 2014 10:05
Testa med JBLs dropptest för KH. Så vet du sedan.
#45 - 14 september 2014 10:11
Bluewing skrev:
Testa med JBLs dropptest för KH. Så vet du sedan.

Yes, har stått på att göra listan lite för länge nu. Fixar ikväll.
#46 - 14 september 2014 11:07
Ute och åker, ringde Hornbach från bilen. De har JBL m601 för 2 tsek. Tänkte åka dit och kolla. Tankar om det systemet?
#47 - 14 september 2014 11:16
Nog inget fel på det. Förstår mig inte på diffusorn riktigt dock den verkar ju vara enorm!
#48 - 14 september 2014 11:27
En skillnad mellan 401 och 601 som jag nu håller i handen är att 601 är återfyllningsbar. (Samt 800 kronor)
#49 - 14 september 2014 11:37
Återfyllningsbar är väl bra? Tänk på miljön. :-)
#50 - 14 september 2014 11:38
Tänkte inte bara på miljön utan även ekonomi. Köpa nya flaska varje månad lockar ju inte direkt.
#51 - 14 september 2014 11:41
Tänkte inte bara på miljön utan även ekonomi. Köpa nya flaska varje månad lockar ju inte direkt.

Exakt. Återfyllningsbar är mycket bättre, särskilt om det går att göra enkelt nära där man bor.
#52 - 14 september 2014 12:10
Håller med!
#53 - 14 september 2014 12:12
Köpt KH test. Av någon outgrundlig anledning så ligger det ett CO2-System i bagagen också.
#54 - 14 september 2014 12:17
Einarsson skrev:
Åk till närmaste brandfirma och köp dig en tub, det är smidigare, då har du en kontakt som kan fylla dne åt dig sen också.

Vad kan man räkna med för pris på en 2 kg resp 6 kg CO2 tub?
Vad kan en fyllning av samma tuber gå på?
Nån som känner till en Brandservice firma i NV Skåne som har bra priser?

Thaifighter
#55 - 14 september 2014 12:32
Mystiskt, Tommy. Mystiskt!
#56 - 14 september 2014 12:36

Thaifighter

Köpt mina 2 st. 2 kilos tuber nya och betalade runt 1300:- styck för dem. Jag skiftar mellan dem. En påfyllning kostar tror jag runt 200:-. Många brandservicefirmor modell mindre kan ha begagnade tuber till salu.
#57 - 14 september 2014 12:42

Thaifighter

Tror jag gav en 1300 kr för en 6kg. Påfyllning kostar runt 300 spänn.
#58 - 14 september 2014 12:46
Jag hittade en 6kg på blocket för 1500 inklusive frakt. Kunde man hämta själv så var priset 1000.

Sent from my iPad using Tapatalk
#59 - 14 september 2014 12:54
Bluewing skrev:
Mystiskt, Tommy. Mystiskt!

Eller hur?!

Blir till att läsa på ikväll. Vill minnas att även Herr Blåvinge författat en del i ämnet så jag får leta reda på dessa texter.
#60 - 14 september 2014 14:50
KH är faktiskt en av de saker som jag just nu inte har koll på. Det står på min att göra lista. Vi flyttade för några månader sedan och gick då tyvärr från ett kranvatten på ca 7 till nu ca 8. Kör därför med PH-buffer 6,5 vid vattenbyte vilket gör att jag i karet har ett någorlunda stabilt värde på strax under 7.

Det låter inte som någon bra combo om man ska köra med CO2 och kontroller.
Var inte så fixerad vid Ph, jag har själv 8,4 i Ph och Kh på 8-12, körs ner lite olika av vattenverket.
Kh är det man i så fall ska ha koll på så man får rätt inställning mot kontroller.
Men det går att köra mot timer och räkna bubblor.
#61 - 14 september 2014 14:54
Passar också instämma att det går utmärkt att ha kvar stigarröret med stående brandtub, ja liggande också. Jag började med det -08 och det fungerar ännu :)
https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124896&p=1212595&viewfull=1#post1212595

edit, ska tillägga att ventilen och strypning är vanliga pneumatikprylar.
#62 - 14 september 2014 14:59
Vad köpte du för Co2 då Tommy? Köpte du extra slang?
#63 - 14 september 2014 16:46
Bluewing skrev:
Vad köpte du för Co2 då Tommy? Köpte du extra slang?

Äntligen hemma. Med följde ett JBL m601. Har gjort några snabba mätningar (behöver kanske dubbelkollas) med följande resultat:

Vatten direkt från kranen:
PH = 7,8
KH = 3

Vatten från karet:
PH =6,9
KH = 3

Extra slang fanns tyvärr inte.

Hr nu två kar som kräver min attention för vattenbyten etc, sedan så blir det att med valvaken som bakgrund förkovra sig i hur dessa system fungerar.
#64 - 14 september 2014 17:21
Bra jobbat! :D Titta på den här tabellen: http://www.pny.se/akvarium/co2/co2tabell.php Då ser du att du så här i början ska försöka ligga på 20 ppm. Det blir då 6.7. Men nu har du ju med en Co2 mätare med i det setet så då gör du det enkelt och följer instruktionerna som medföljer. Sedan tar det ett bra tag innan grejerna är igång. Spännande!
#65 - 14 september 2014 19:17
Bluewing skrev:
Bra jobbat! :D Titta på den här tabellen: http://www.pny.se/akvarium/co2/co2tabell.php Då ser du att du så här i början ska försöka ligga på 20 ppm. Det blir då 6.7. Men nu har du ju med en Co2 mätare med i det setet så då gör du det enkelt och följer instruktionerna som medföljer. Sedan tar det ett bra tag innan grejerna är igång. Spännande!

Nu är allt installerat och klart, försöker förstå hur jag konverterar bubbelräknaren till 20 ppm?
#66 - 14 september 2014 19:26
Nu är allt installerat och klart, försöker förstå hur jag konverterar bubbelräknaren till 20 ppm?

Det vet man ju inte exakt, bubbelräknaren är bara till för att veta ungefär hur mycket gas som kommer ut, dvs att man kan se, ofta äre typ 1-3 bubblor i sekunden som är "normalt". Beror på karets storlek, hur mycket ytrörelse det finns, hur mkt växter det är, etc etc.

EDIT; Börja alltid lågt och långsamt, mät av dina värden och öka successivt långsamt hela tidne, kräver en del tålamod för att kalibrera in det men det är inte bra om man plötsligt dunkar i alldeles för mkt.
#67 - 14 september 2014 19:29
Men skippa det där med ppm hit och dit. Det var dumt av mig att skicka över tabellen. Gå bara efter instruktionerna som följde med vilken frekvens på bubblorna du skall starta med. Sedan ser du på din Co2 mätare när nivåerna är tillräckligt höga. Tabellen har du bara nytta av när du har en Phcontroller som du ställer in på ett visst Ph. När du kört några dagar så kan du mäta Ph och kan då se vilket PPM Co2 du har i ditt kar. Sorry att jag krånglade till det.
#68 - 14 september 2014 19:31
Bra beskrivet, Einarsson. I mitt nano som är litet blir det t.ex. Lagom med 1 bubbla per 6 sekunder.
#69 - 14 september 2014 19:36
Dropchecker är populärt, vet inte om det hängde med kittet. Men det är ett lätt sätt att snabbt och grovt mäta av hur man ligger tll.
#70 - 14 september 2014 19:47
Den Co2 mätare jag nämnde är en vanlig dropchecker.
#71 - 14 september 2014 19:59
Manualen säger: börja med 15 bubblor i minuten per 100 liter vatten. Det motsvarar ungefär 10 bubblor i minuten i bubbelräknaren. Kontrollera efter ett dygn om PH-värdet i akvariet är det önskade. Om inte, öka CO2 tillförsel till ca 20-25 bubblor i JBL Taofun. (Ca 14 a16 i bubbelräknaren)
#72 - 14 september 2014 20:00
Kör på det.
#73 - 14 september 2014 20:16
En fundering: Jag använder ju PH-buffert 6,5 i samband med vattenbyten eftersom kranvattnet ligger på PH 7,8. Påverkas detta av det faktum att jag nu installerat ett CO2 system eller fortsätter jag som tidigare med detta?
#74 - 14 september 2014 20:19
Då stämmer väl inte den dära tabellen riktigt, eftersom det finns mer än bara CO2 som påverkar pHvärdet. Om du läser enligt den tabellen har du nog lägre co2nivåer i karet än vad tabellen visar. Men man ska inte hänga upp sig för mycket på siffrorna heller. Man får öka successivt och se när växterna börjar svara på det.
#75 - 14 september 2014 20:47
Någon koll på hur Taifun är tänkt att fungera? Fördelar den CO2 längs med bubblans hela resa genom röret, dvs bubblan som sedan kommer ut längst upp endast är det som är kvar? Följde med en förlängning som kan monteras så att den blir ännu längre. Kanske omöjligt att förstå denna fråga men jag gör ett försök.
#76 - 15 september 2014 04:42
Taifun är annorlunda jämfört med nästan allt i diffusorväg. Bubblorna vandrar längs denna spiral och tanken är att de löser sig under vandringens gång så att säga. Så ju längre väg desto bättre. Det JBL säger själva är att det tar ett par dygn innan det satt sig en biofilm på plasten så att processen blir optimal. Aldrig testat Taifun själv.
#77 - 15 september 2014 04:44
Bluewing skrev:
Taifun är annorlunda jämfört med nästan allt i diffusorväg. Bubblorna vandrar längs denna spiral och tanken är att de löser sig under vandringens gång så att säga. Så ju längre väg desto bättre. Det JBL säger själva är att det tar ett par dygn innan det satt sig en biofilm på plasten så att processen blir optimal. Aldrig testat Taifun själv.

God morgon och tack, då hade jag förstått dens funktion korrekt.
#78 - 15 september 2014 07:09
God morgon och tack, då hade jag förstått dens funktion korrekt.

Man ser effekten, bubblorna blir mindre och mindre allt eftersom de åker i snurran. Med lite tur har de försvunnit helt innan de kommer ut.
#79 - 15 september 2014 12:32
Loggade in på "karet" från kontoret. Ser inte ut att ha hänt så värst mycket när det gäller PH värdet där hemma ;)

[ATTACH=CONFIG]71225[/ATTACH]
#80 - 15 september 2014 12:46
Tekniknörd som jag är måste jag fan köpa en sån där grej, bara för sakens skull, även om jag inte egentligen behöver det.

Älskar att fiffla med elektronik. Särskilt när man får löda, koppla och dona själv. :)
#81 - 15 september 2014 15:52
Nu vet du ju inte Tommy om Phvärdet speglar Co2 halten över huvud taget då du haft PH buffer i karet. Har du satt i din drop-checker?
För att nu dessutom krångla till saker och ting lite så behöver taifunen sitta så att vattenströmmen sveper förbi den sedan förbi och vidare över hela karet. Annars kan du få högre Co2 i ena delen på karet än i hela. Så jag har behövt skaffa en lite extravinkel till utblåset så att jag kan rikta vattenstrålen längsbaksidan mot min diffusor så att det Co2 mättade vattnet följer med tillbaka till juwelfiltret via framsidan. Ser att du har ditt juwelfilter gående snett mot framrutan nu. Med bara den vinkel på som du har nu på filtret går kraften mera upp mot ytan än längs med ytan. Co2 försvinner ju efter en tid i vattnet och det är viktigt att man klurar ut så att vattnet går rätt väg. Samma gäller ju för gödningen att du vill att den ska röra sig i hela karet.
Lät detta totalt obegripligt?
#82 - 15 september 2014 16:24
Bluewing skrev:
Nu vet du ju inte Tommy om Phvärdet speglar Co2 halten över huvud taget då du haft PH buffer i karet. Har du satt i din drop-checker?

För att nu dessutom krångla till saker och ting lite så behöver taifunen sitta så att vattenströmmen sveper förbi den sedan förbi och vidare över hela karet. Annars kan du få högre Co2 i ena delen på karet än i hela. Så jag har behövt skaffa en lite extravinkel till utblåset så att jag kan rikta vattenstrålen längsbaksidan mot min diffusor så att det Co2 mättade vattnet följer med tillbaka till juwelfiltret via framsidan. Ser att du har ditt juwelfilter gående snett mot framrutan nu. Med bara den vinkel på som du har nu på filtret går kraften mera upp mot ytan än längs med ytan. Co2 försvinner ju efter en tid i vattnet och det är viktigt att man klurar ut så att vattnet går rätt väg. Samma gäller ju för gödningen att du vill att den ska röra sig i hela karet.

Nja har inte lagt någon större tanke på placering i karet eftersom det inte stod mer i bruksanvisningen än att den skall placeras ca 2 cm under ytan samt att den helst inte skall täckas av växter. Tänkte först placera den bakom roten eftersom den inte är så kul att titta på men var då rädd att gigantean stör dens funktion.

Om jag skall ta hänsyn till ström så är nog en placering bakom roten och då kanske vinkla utblåset mot bakglaset det bästa men då blir det bland gigantea?

Har heller inte monterat på förlängningen eftersom bubblan tar slut innan den når toppen (precis innan) men det kanske jag borde?

När det gäller gödningen så använder jag en pumpflaska, ger fyra pump per dag dag och då fördelat utöver karet

Kommer strax ett svar och bild på drop-checker.

[ATTACH=CONFIG]71227[/ATTACH]
#83 - 15 september 2014 16:27
Nu sitter den egentligen där det är minst cirkulation i hela karet. Tänk som att vattnet ska svepa förbi och sedan nå resten av karet :) Det är lite pyssel.... men det är ju så himla tokkul med pyssel å andra sidan :D
#84 - 15 september 2014 16:30
Bluewing skrev:
Nu sitter den egentligen där det är minst cirkulation i hela karet. Tänk som att vattnet ska svepa förbi och sedan nå resten av karet :) Det är lite pyssel.... men det är ju så himla tokkul med pyssel å andra sidan :D

Tror att jag flyttar den till bakom roten, har ju bara några få Gigantea där. Någon annan vettig placering känns det inte som jag har. Sätter på förlängningen samtidigt. Genom att vinkla om utblåset från Juwelfiltret så bör definitivt det uppstå ett svep förbi den.
#85 - 15 september 2014 16:35
Bluewing skrev:

Hittar inte manualen på denna just nu men har för mig att den skulle visa korrekt resultat efter 3-4 timmar. Den har nu suttit sedan igår kväll, hmmmm??

[ATTACH=CONFIG]71229[/ATTACH]
#86 - 15 september 2014 16:37
Hur många droppar har du i din?
#87 - 15 september 2014 16:41
Bluewing skrev:
Hur många droppar har du i din?

Ca 20/min
#88 - 15 september 2014 16:48
Menade droppcheckern :)
#89 - 15 september 2014 16:57
Bluewing skrev:
Menade droppcheckern :)

Enligt bruksanvisningen, 35, tror och hoppas att det var det jag hade i också.
#90 - 15 september 2014 17:03
Ok. Ja du kan lita på den. Innan den skiftar i grönt så ligger du under kolsyrenivån du vill ha.
#91 - 15 september 2014 17:24
Det tar dock några timmar innan en dropchecker ger utslag för förändringar, den "laggar" lite. Så man inte tror det går direkt. :)
#92 - 15 september 2014 17:25
Bluewing skrev:
Ok. Ja du kan lita på den. Innan den skiftar i grönt så ligger du under kolsyrenivån du vill ha.

Taifun flyttad samt ökat till ca 25/min.
#93 - 15 september 2014 17:26
Tommy är i gasen ordentligt :)
#94 - 15 september 2014 17:29
Bluewing skrev:
Tommy är i gasen ordentligt :)

Utomordentligt fyndigt :D
#95 - 15 september 2014 17:32
Einarsson skrev:
Det tar dock några timmar innan en dropchecker ger utslag för förändringar, den "laggar" lite. Så man inte tror det går direkt. :)

Japp den har stått sedan igår kväll utan förändringar i antalet bubblor. Har nu flyttat Taifun samt ökat till 25 bubblor/minut så får vi se vad dropcheckern säger om några timmar.
#96 - 15 september 2014 17:32
Det här är spännande! :D
#97 - 15 september 2014 18:13
Beställt för att sätta upp trycksatt, spännande kommer det att bli att se skillnaden. Jag har växter som jag vet vill ha lite extra kol för att hålla sig fina. Om det är förståndigt att lägga ut 1500 för att hålla växter för några tior vid liv .. känns lite .. ja nördigt på ngt sätt haha! Eller? :p
#98 - 15 september 2014 18:15
Nördigt är bra! :)

#99 - 15 september 2014 18:22
Rufus skrev:
Beställt för att sätta upp trycksatt, spännande kommer det att bli att se skillnaden. Jag har växter som jag vet vill ha lite extra kol för att hålla sig fina. Om det är förståndigt att lägga ut 1500 för att hålla växter för några tior vid liv .. känns lite .. ja nördigt på ngt sätt haha! Eller? :p

Inget fel på nördigt :). Jag resonerar dessutom såhär; Lyckliga "billiga" växter ger lyckliga "dyra" fiskar ;)
#100 - 15 september 2014 18:24
Så är det nog Tommy, dessutom så tror jag att det är mer eller mindre omöjligt att köpa färdiga växter liknande de i tex Bluewings kar

#101 - 15 september 2014 18:27
Och ett vackert akvarium ger många timmar lycklig ägare :D
#102 - 16 september 2014 15:19
Upptäckte till min stora irritation att sugkopparna släppt på drop-checkern. Den låg och flöt vid ytan tom för testvätska. Kan vätskan vara skadlig för fiskarna?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
#103 - 16 september 2014 18:08
#104 - 16 september 2014 20:08
Bluewing skrev:

Skönt att höra. Dropcheckern visar fortfarande blått efter ytterligare ett dygn. Nu med ca 24 bubblor per minut. Dags att öka antalet bubblor eller vänta ytterligare?
#105 - 16 september 2014 20:22
Öka ytterligare skulle jag säga
#106 - 16 september 2014 20:32
Hur mkt ytrörelse har du? Det är en balansgång det där. Mycket ytrörelse ger syre men samtidigt kastar det ut co2n.
#107 - 16 september 2014 20:33
Höjt till 30 bubblor per minut nu.

Två reflektioner:
Verkar verkligen behöva detta Co2 tillskott.
Även om man är lite otålig så känns det trots allt bra att låta förändring ske sakta över flera dagar.
#108 - 16 september 2014 20:36
Vad händer med bubblorna i den dära stegegrejen? Blir de något mindre på vägne eller åker de bara igenom snabbt?
#109 - 16 september 2014 20:36
Einarsson skrev:
Hur mkt ytrörelse har du? Det är en balansgång det där. Mycket ytrörelse ger syre men samtidigt kastar det ut co2n.

Hur långt är ett snöre? :) Har en del rörelse genom strilröret som är monterat längs med karets hela bakglas, sen om det räknas som mycket, lite eller lagom har jag svårt att ge ett bra svar på. Har en film på den någonstans i min tråd :)
#110 - 16 september 2014 20:37
Einarsson skrev:
Vad händer med bubblorna i den dära stegegrejen? Blir de något mindre på vägne eller åker de bara igenom snabbt?

Blir mindre och mindre. Bubblan helt borta när den "når" toppen.
#111 - 17 september 2014 04:17
Det som är viktigt att veta gällande den udda konstruktionen "Taifun" är att den tar ett par tre dygn på sig att få full effekt. Fördelen med den är väl att så länge bubblorna är borta innan toppen så löses ju Co2 helt i vattnet. Men vid fullt ös sedan kommer ju gasen att gå åt fort eftersom du använder systemet i största karet.
#112 - 17 september 2014 04:47
Bluewing skrev:
Det som är viktigt att veta gällande den udda konstruktionen "Taifun" är att den tar ett par tre dygn på sig att få full effekt. Fördelen med den är väl att så länge bubblorna är borta innan toppen så löses ju Co2 helt i vattnet. Men vid fullt ös sedan kommer ju gasen att gå åt fort eftersom du använder systemet i största karet.

Yes. Har möjligheten att förlänga den med ytterligare en sisådär 5cm. Vad tycker du, borde jag göra det trots att det räcker med nuvarande längd för att lösa upp bubblan?
#113 - 17 september 2014 04:58
Tror du strax kommer att behöva växla upp i farten och då hinner inte bubblorna lösa sig innan de går upp. Men där är du ju inte än. Så nu är det ju helgrönt. Sedan är det väl viktigt att även om nu din Droppchecker inte visar grönt så har du ju högre Co2 halter än tidigare. Som Einarsson var inne på så kan du styra lite hur mycket Co2 som stannar kvar genom att se till att rikta utströmningen lite mindre mot ytan.
Sedan om du tycker det är svårt att få tillräcklig lösning så på sikt kan du ju lätt installera en reaktor eftersom du har en externt filter anslutet till detta kar. Då får du snabbt ut ett Co2berikat vatten i karet. Men testa nu först vad din Taifun ger.
#114 - 17 september 2014 05:09
Bluewing skrev:
Tror du strax kommer att behöva växla upp i farten och då hinner inte bubblorna lösa sig innan de går upp. Men där är du ju inte än. Så nu är det ju helgrönt. Sedan är det väl viktigt att även om nu din Droppchecker inte visar grönt så har du ju högre Co2 halter än tidigare. Som Einarsson var inne på så kan du styra lite hur mycket Co2 som stannar kvar genom att se till att rikta utströmningen lite mindre mot ytan.

Sedan om du tycker det är svårt att få tillräcklig lösning så på sikt kan du ju lätt installera en reaktor eftersom du har en externt filter anslutet till detta kar. Då får du snabbt ut ett Co2berikat vatten i karet. Men testa nu först vad din Taifun ger.

Dropcheckern lossnat i natt igen [:(!]. Väntar tills i kväll för att se effekten av uppjusteringen till 30 bubblor per minut som jag gjorde i går kväll innan jag gör något ytterligare.
#115 - 17 september 2014 05:13
Är rutan skrapad ordentligt innan? Testa om du kan pröva att diska rent sugfötterna innan på Dropcheckern. Är rutan ren och även sugfötterna så är det ju nåt fabrikationsfel på grejerna. Ingen av mina har släppt någonsin. Får slita för att få bort dem.
#116 - 17 september 2014 08:37
I väntan på min anläggning; man kan väl stanna Co2 tillförseln på den nivå man vill även om syftet är att man ser att växterna växer bättre och därför förbrukar mer? På tropica har man ju delat in växterna i grön, orange och röd grupp. Jag vill ha fördelarna men inte balansera på eggen så att säga när det gäller balans och växternas tillväxt. Av erfarenhet vet jag att tid och lust att stå med huvudet i karet växlar.
#117 - 21 september 2014 08:56
Mycket bra tråd. Det farliga med Tommy är att vi bor i samma stad och han fungerar lite som en guide för mig med köpställen. Inte bra ;-)
#118 - 21 september 2014 09:46
:)

Har några tankar kring de olika handlarna i Göteborg, får man skriva ut vilka man rekommenderar samt några tankar om de olika med företagsnamn på Zoopet? Om man får det så skriver jag gärna några rader om detta i min projekttråd.
#119 - 21 september 2014 11:01
Det går utmärkt så länge det inte är en egen butik :D
#120 - 21 september 2014 11:03
Rufus skrev:
I väntan på min anläggning; man kan väl stanna Co2 tillförseln på den nivå man vill även om syftet är att man ser att växterna växer bättre och därför förbrukar mer? På tropica har man ju delat in växterna i grön, orange och röd grupp. Jag vill ha fördelarna men inte balansera på eggen så att säga när det gäller balans och växternas tillväxt. Av erfarenhet vet jag att tid och lust att stå med huvudet i karet växlar.

Man kan ligga på vilken nivå som helst utom på en för hög nivå dvs. över 30 ppm.
Så du har 3 gasreglage för växter: ljus, näring, co2 och det är ju ditt kar. Du styr.
#121 - 26 september 2014 06:33
Bluewing skrev:
Är rutan skrapad ordentligt innan? Testa om du kan pröva att diska rent sugfötterna innan på Dropcheckern. Är rutan ren och även sugfötterna så är det ju nåt fabrikationsfel på grejerna. Ingen av mina har släppt någonsin. Får slita för att få bort dem.

Hade samma problem med min, men efter att ha gjort rent glaset med en rakbladsmagnet så sitter den som klistrad!

Thaifighter
#122 - 27 september 2014 09:18
Några för mig just nu väldigt viktiga frågor:
En dropchecker som inte indikerar på för höga CO2 halter, ett PH-värde som sjunker mer än önskvärt. Vad bör justeras?
Läser en del om att ett ostabilt PH-värdet kan vara mer skadligt än ett "fel" värde. Hur stora variationer anser ni vara ostabilt?

Går i valet och kvalet om jag skall investera i en PH-controller men dem är rätt så kostsamma så vill helst undvika.
#123 - 27 september 2014 11:32
Köp en controller, du kommer aldrig att ångra dig;). Karet blir 100 ggr mer lättskött, och du kan lägga tiden på annat än hålla på att joxa med koll av pH dagligen:).
#124 - 27 september 2014 11:33
Det är svårt det där och du ska nog inte stirra dig för blind på pHvärdet för det är mer saker än co2 som påverkar det. Tror du ska försöka ta det lite lugnare och försöka chilla lite mer. Vänta ut sakerna och inte göra för mkt förändringar för snabbt. : )
#125 - 27 september 2014 17:54
Einarsson: ta det lugnt? ��. Nej seriöst, Det var just det faktum att jag inte hade kontroll som störde mig, dvs att PH inte var konstant utan studsade upp och ned, det var väldigt svårt att ställa in rätt antal bubblor som gav ett stabilt vatten utan stora förändringar.

Ansjo: inhandlat, installerat och konfiguerarat. Riktigt skönt att bara kunna ställa in ett önskat värde för att sedan luta sig tillbaka och låta system sköta resten.
#126 - 27 september 2014 17:58
Vad valde du för controller?
#127 - 27 september 2014 18:10
Eftersom jag har ett JBL CO2 system så valde jag även deras Controller.
(Som en parantes kan nämnas att jag har ett KH på 3 vilket innebär att jag genom autoPH får 6,6 PH när "rätt" mängd CO2 ges av systemet)

Känns bra att nu ha detta under kontroll vilket gör att jag nu kan fokusera på att få rätt mängd belysning och PMDD.
#128 - 27 september 2014 18:31
Följde det med en probe i köpet?
#129 - 27 september 2014 18:37
Ja den följde med i köpet, dock inte i controller paketet. Sorry för min "efter ett glas vin humor". Den ingick alltså inte i controller paketet utan jag fick köpa till den extra.
#130 - 27 september 2014 18:49
Jag visste det och hoppades att du inte blivit snopen....
#131 - 27 september 2014 18:56
Läser och hänger med fortfarande :) Jag har en känsla av att ljuset är bättre i detta karet än i det gamla skruttkaret. Dessutom är jag väldigt inriktad på att få crypton att trivas ännu bättre :D
#132 - 27 september 2014 18:57
Hmmm läser jag mellan raderna att herr Blåvinge tvivlar på min förmåga :)
#133 - 27 september 2014 19:03
Mu(sic) skrev:
Läser och hänger med fortfarande :) Jag har en känsla av att ljuset är bättre i detta karet än i det gamla skruttkaret. Dessutom är jag väldigt inriktad på att få crypton att trivas ännu bättre :D

Du behöver inte CO2 för att få crypton att trivas - bara lite näring då å då ;)

//Inger
#134 - 27 september 2014 19:05
Inger H skrev:
Du behöver inte CO2 för att få crypton att trivas - bara lite näring då å då ;)

//Inger

Ja den växer och mår bra men den kan säkert frodas ännu mer ;) Går det bra med växterna du fick av ansjo?
#135 - 27 september 2014 19:06
Hmmm läser jag mellan raderna att herr Blåvinge tvivlar på min förmåga :)

Nej det gör jag inte. Jag bryr mig om dig och vill inte du ska bli besviken bara. ;)
#136 - 27 september 2014 19:19
Bluewing skrev:
Nej det gör jag inte. Jag bryr mig om dig och vill inte du ska bli besviken bara. ;)

Jag vet att det är så. Är inte besviken utan endast väldigt nöjd.

Lite konfunderad dock när det gäller mina räkor (fel tråd jag vet). Kompletterade med 20 räkor i fredags. Nu ser jag återigen ett antal aktiva räkor. Dessförinnan bara någon gång ibland. Blir osäker på om dem verkligen agerat i skymundan eller om de flesta faktiskt dött. Vore jättetråkigt om så är fallet och det händer även för de nya räkorna. Har ju varit bekymrad över temperaturen men det funkar ju för dig.
#137 - 27 september 2014 19:23
Mu(sic) skrev:
Ja den växer och mår bra men den kan säkert frodas ännu mer ;) Går det bra med växterna du fick av ansjo?

Mmm, vilka växter menar du, känns så länge sedan [:o]?

//Inger
#138 - 27 september 2014 19:34
...jag har ett KH på 3 vilket innebär att jag genom autoPH får 6,6 PH när "rätt" mängd CO2 ges av systemet...

Det gläder mig att höra att det är "rätt" mängd CO2, eftersom mitt vatten ligger på Kh3 eller något högre, och med mitt DIY-mäsksystem samt bristfälliga lösning av gasen får jag ändå ned pH till ca 6,5! :)
#139 - 27 september 2014 19:39
Jag vet att det är så. Är inte besviken utan endast väldigt nöjd.

Lite konfunderad dock när det gäller mina räkor (fel tråd jag vet). Kompletterade med 20 räkor i fredags. Nu ser jag återigen ett antal aktiva räkor. Dessförinnan bara någon gång ibland. Blir osäker på om dem verkligen agerat i skymundan eller om de flesta faktiskt dött. Vore jättetråkigt om så är fallet och det händer även för de nya räkorna. Har ju varit bekymrad över temperaturen men det funkar ju för dig.

Räkor tål generellt temperatur bättre än vad man tror, men de är tokkänsliga för annat i vattnet. Speciellt metaller etc. Men vanligtvis så finns de någonstans i bakgrunden. Det kan vara så att de upplever Diskusarna som ett hot nu när Diskusarna börjar regera i karet. Då blir räkorna aktivare på natten när Diskusarna sover. Mina Amanos är nästan helt osynliga sedan Diskusarna kom. Jag ser dem smyga under rötterna, men de gör så när det är stor fisk i karet.
Det är alltså inget tecken på fel.
#140 - 27 september 2014 19:48
Bluewing skrev:
Räkor tål generellt temperatur bättre än vad man tror, men de är tokkänsliga för annat i vattnet. Speciellt metaller etc.

+1!
Då jag tömde dammen hittade jag riliräkor....
Tydligen följt med några växter jag slängde i, temperaturen hade pendlat mellan 8-30 grader....oväntat..

Sent from my iPad using Tapatalk HD
#141 - 27 september 2014 19:50
Inger H skrev:
Mmm, vilka växter menar du, känns så länge sedan [:o]?

//Inger

Ja det var bl a crypton och pistia och några fler. Jag minns det eftersom jag fick min crypto av honom :) Sånt minns jag :D
#142 - 27 september 2014 20:05
Nu när jag tömde ur hörnkaret reflekterade jag över hur mycket co2 gör.
Tuben tog slut i våras bytte jag den inte (trots det står en full i förrådet...) och såg nu skillnaden på växterna, speciellt de sorter som gillar lite surare vatten.
De hade inte alls den krispigheten och omfång som jag är van vid att se de vid.

De växter (av de jag hade) som funkar nästan lika bra utan co2 är valisneria(ogräs..) tiger lotus (när de får lägga ytblad)och anubias.
#143 - 27 september 2014 20:06
Med ytterst sparsam inredning i min 54L så "försvann" mina 4 amanoräkor!!! De hade allihop klämt in sig mellan pumpen och pumphållarens sugkoppar. Min man hävdar att jag fejkar räkköp och köper annat för pengarna [emoji23]. Med bristande erfarenhet tror jag de finns där, någonstans.
#144 - 29 september 2014 19:32
Jag funderar på att starta upp ett CO2 kar. Akvariet har jag redan det är på 140 l.

Jag besökte en firma som säljer brandredskap, de tar 1600kr för en provtryckt och fylld flaska.
De säljer också regulatorer med två klockor, pris 900kr, dyrt om man jämför med vad som tidigare diskuterats i tråden. Denna regulator tål 300 bar, trycket i flaskan ligger på ca 80 bar vid 25 grader, god marginal skall man ha, sa den gamle brandmannen/säljaren.

Min undran är, vågar man beställa en billig regulator på nätet, när man inte hittar några uppgifter om hållfasthet? Där är nog endel med varierande kvalité.
Samt ungefär hur länge räcker en 2 alt. 6 kg flaska till 140 l?

// Johan
#145 - 29 september 2014 20:38
Visserligen inte svar på din fråga men vill gärna tipsa om en PH-controller. Körde först mitt CO2 system utan och hade då väldigt svårt att få till ett stabilt PH värdet. Efter att ha köpt och kopplat in en PH-controller så är PH värdet oerhört stabilt. Kan vara svårt att upptäcka om man mäter med droptest någon gång ibland men eftersom min Seneye mäter värdet en ggr per 30 min så såg jag att dygnet såg ut som en berg och dalbana. Tänkte skriva några rader om detta i min tråd i närtid.
#146 - 30 september 2014 12:04
Controller är ju inte alltid 100% bra heller. Proben måste kalibreras, ibland slutar de fungera. Jag gasade ihjäl 35 rödmunnar förra söndagen. Jag var inte hemma och controllern fick tuppjuck.

Skaffa en dropchecker, även om du kör med controller, då ser du hur du ligger i gas bara genom att kolla på akvariet.
#147 - 30 september 2014 12:18
Det är visserligen korrekt Mathias men anser fortfarande att det är tusen ggr bättre med en Controller än utan. Även en doppvärmare kan få tuppjuck och ta livet av ett helt kar ;) Just för att undvika saker som detta så har jag denna enkla produkt i karet som skickar mig ett sms om karet går över eller under gränsvärden som jag själv konfigurerar för tex PH och temperatur.

http://www.zoo.se/reef-usb-tester-seneye-vattentest.html

Det är med just denna produkt jag ser hur oerhört ostabilt PH-värdet blir om man inte har en Controller jmf med hur stabilt det blir med en Controller. Nu är jag verkligen ingen expert men ojämna förhållanden känns ju inte optimalt för karets invånare.

Sen så tycker jag inte Controllern skall ta över allt, har fortfarande jobbat en del med att konfigurera rätt antal bubblor så att controllern behöver reglera så lite som möjligt vilket i sin tur gör att det tar längre tid för karet att få för höga värden om controllern skulle sluta fungera. Har man en högt flöde som controllern ofta får strypa för att hålla rätt nivå ja då lär ju "gasningen" gå betydligt snabbare.

Sedan så har jag givetvis även en dropchecker.
#148 - 30 september 2014 12:57
Tycker du ska testa med Co2

Jag kan ju argumentera mot controller ännu mer egentligen.

1, man kollar lätt på siffror istället för på växter

2, vad säger att controllern visar rätt?

3, man får inte den feeling man behöver

4, de kostar massa pengar och man behöver kalibrera och byta ut proben

5, visar den värden man inte förväntar sig så pillar man, ofta helt i onödan..

Jag äger fem stycken, jag menar inte att det är rakt av dåligt men det fungerar alldeles utmärkt utan..

Edit: få mig inte ens att börja samtala om USB-stickan, den jag provade visade i bästa fall nästan rätt. Behöver man en sådan så behöver man absolut jobba med att utveckla fingertopparna. :)
#149 - 30 september 2014 15:11
Tommy, hur många bubblor per minut ligger du på ungefär? Mitt kar är på 220l, vill jämföra lite, har precis börjat med co2 igen.
#150 - 30 september 2014 16:37
Rufus skrev:
Tommy, hur många bubblor per minut ligger du på ungefär? Mitt kar är på 220l, vill jämföra lite, har precis börjat med co2 igen.

Det är svårt att mäta så då det kan variera otroligt mycket. Använder du en dropchecker?
#151 - 30 september 2014 17:01
Även om jag har en kontroller i ett av mina kar och varit nöjd med det så händer det att jag funderar på att koppla ur den. Dels för att jag börja lära mig hur växterna svarar på Co2 så idag kan jag i stort sett se var jag ligger i Co2. Sedan har jag haft fel på proven vid ett tillfälle vilket blev för höga Co2 värden. Så som nybörjare är det enkelt att starta med det, men man måste ändå dubbelchecka det manuellt. Skaffar jag Co2 till ett annat kar så kör jag det med en enkel dropchecker och räknar bubblor.
#152 - 30 september 2014 20:21
Ja jag har en dropchecker, den är blågrön. Vill inte ligga på det övre spannet då jag inte har så krävande växter. Förstår att det varierar mellan akvarium då så mkt påverkar men tänkte få ngn slags jämförelse då våra akvarium är lika stora ungefär. Jag har dock mycket mer växter, mkt nitrat i vattnet från kranen samt 16 i kdh. Ph 8. Mitt akvarium har dessutom varit igång i 8 år. Jag vet inte hur man vet var man ligger i mg /l när det gäller co2. Jag har tittat på dina ursnygga akvarium Mathias men de kräver en del pyssel kan jag tro. Men det är en inspiration att se på fina växtburkar! Jag har haft akvarium i många år men känner mig som en nybörjare i mycket.. :confused:
#153 - 30 september 2014 21:06
Rufus skrev:
Ja jag har en dropchecker, den är blågrön. Vill inte ligga på det övre spannet då jag inte har så krävande växter. Förstår att det varierar mellan akvarium då så mkt påverkar men tänkte få ngn slags jämförelse då våra akvarium är lika stora ungefär. Jag har dock mycket mer växter, mkt nitrat i vattnet från kranen samt 16 i kdh. Ph 8. Mitt akvarium har dessutom varit igång i 8 år. Jag vet inte hur man vet var man ligger i mg /l när det gäller co2. Jag har tittat på dina ursnygga akvarium Mathias men de kräver en del pyssel kan jag tro. Men det är en inspiration att se på fina växtburkar! Jag har haft akvarium i många år men känner mig som en nybörjare i mycket.. :confused:

Det du behöver kolla är egentligen om det växer på bra. Är så fallet så tycker jag inte att man ska laga något som inte är trasigt. Du kanske kan öka gasen lite men som sagt, växer det bra så är det i sin ordning tycker jag.
#154 - 1 oktober 2014 05:15
Tack för ditt svar, har precis börjat så inte hänt så mkt än. Det som ställer till det är mitt kranvatten går ju inte att "nollställa" då det finns så mkt i det redan. Så jag nöjer mig med k2so4 och mi+ och hoppas det blir bra. Ser dock en liten tendens till algtillväxt så jag får väl vara lite försiktig med mi+ tror jag? Eller öka gasen en aning som du säger.
#155 - 1 oktober 2014 06:20
Sådär! Nu skall jag också testa med CO2, i ciklidburken!
Ígår kväll fuskade jag ihop ett litet mäsksystem, så i eftermiddag blir det intressant att se om det räcker för att trycka gasen en halvmeter ner under vattnet! :)

Det blir inga mängder gas här men det skall bli kul att se om det ändå gör någon skillnad...
Vad jag är ute efter nu är backventiler som öppnar lättare än de jag har, för den jag satte dit verkar utgöra den värsta flaskhalsen i systemet.
#156 - 1 oktober 2014 09:31
Rufus skrev:
Tack för ditt svar, har precis börjat så inte hänt så mkt än. Det som ställer till det är mitt kranvatten går ju inte att "nollställa" då det finns så mkt i det redan. Så jag nöjer mig med k2so4 och mi+ och hoppas det blir bra. Ser dock en liten tendens till algtillväxt så jag får väl vara lite försiktig med mi+ tror jag? Eller öka gasen en aning som du säger.

Hur har du mätt upp nitratnivåerna i ditt vatten? Att minska MIPlus för att algerna kommer är inte alltid ett lyckokast, du vill få till en tillväxt som gör att algerna inte hänger med. Manipulerar du så kan du göra så att växterna stannar och det är då problemen kan komma ordentligt.

En regim, konstant. Få eller inga avvikelser. Det är så man gör för att få det så bra som möjligt.
#157 - 5 december 2014 13:07
Med en förhoppning om att åter väcka liv i alla er kloka som tidigare bidragit med er kunskap i blåvinges CO2 tråd så följer här en förfrågan om råd:

Blir mer och mer sugen på att byta ut JBLs taifun i mitt CO2 system eftersom jag inte anser att den gör ett tillräckligt bra jobb. Tips på någon bra ersättare, gärna en som går att köpa hos svenska handlare?
#158 - 5 december 2014 14:16
Såg ditt svar först nu M. Ja jag har mätt upp Nitrat, lägsta nivån 10, högsta betydligt mer och det är i kranen. I karet ligger det aldrig under 40. Jag måste nog lägga om karet får att få ner nivån där. Har puttrat alldeles för länge. Och då kan man ju byta kar när man är igång. �� Du verkar ju nöjd med ditt Rio 240 Tommy? Och eftersom jag redan har ett vitt Lido skulle det bli enhetligt. Växterna växer bra syns speciellt på polysperman. Och mkt lite alger ��. Men lite mer ljus behöver jag nog. Hur ser du att taifunen inte gör sitt jobb? Jag har ju keramikatomizer, (inte köpt i Sverige)det växer ju bättre men hur effektiv jmf med annat, ingen aning. Skulle vilja ha ngt i reserv om den sätter igen sig men då rekommenderar du inte taifunen alltså. För om åren hade jag DIY Co2 , är för glömsk för sånt..
#159 - 5 december 2014 16:10
Med en förhoppning om att åter väcka liv i alla er kloka som tidigare bidragit med er kunskap i blåvinges CO2 tråd så följer här en förfrågan om råd:

Blir mer och mer sugen på att byta ut JBLs taifun i mitt CO2 system eftersom jag inte anser att den gör ett tillräckligt bra jobb. Tips på någon bra ersättare, gärna en som går att köpa hos svenska handlare?

Tycker du inte att den löser CO2 tillräckligt bra?
Tornado från Aquatic Nature har jag provat och den är väl ganska lik taifunen?
Den var dock inte så bra på att lösa tycker jag.
Jag har inget Svenskt tips tyvärr, men jag har testat en hel hög olika reaktorer och en av de allra bästa när det gäller att lösa CO2 är den här:
http://www.ebay.com/itm/Aquarium-ISTA-Propeller-Co2-External-Turbo-Reactor-Diffuser-Water-Plant-System-/161192167916?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2587cd49ec

Den löser CO2 grymt effektivt - nästan lite för bra, för då controllern slår av hinner PH sjunka lite för mycket innan gasen är slut i den. Det gäller att nåla CO2 ordentligt.
#160 - 5 december 2014 16:57
Fördelen med controller är ju att den strävar att hålla nivån av CO2 konstant över dygnet. Utan controller har man förmodligen för mycket CO2 på morgonen och för lite på eftermiddagen när växternas konsumtion maxar.
#161 - 5 december 2014 17:23
Helt rätt, upplever att taifunen inte löser CO2 tillräckligt bra, trots att jag förlängt den två ggr så att den nu är nästan lika hög som 240 karet så löses inte bubblan helt upp utan det samlas ett överskott längst upp som släpps ut som en större bubbla någon gång ibland.

Egentligen så är inte detta ett stort problem utan mer en fråga optimering. Alla växter mår prima och Controllern säkerställer ett stabilt PH värde. Känns mest onödigt att inte allt CO2 kommer till användning, att det finns ett visst slöseri.
#162 - 5 december 2014 17:44
Helt rätt, upplever att taifunen inte löser CO2 tillräckligt bra, trots att jag förlängt den två ggr så att den nu är nästan lika hög som 240 karet så löses inte bubblan helt upp utan det samlas ett överskott längst upp som släpps ut som en större bubbla någon gång ibland.

Egentligen så är inte detta ett stort problem utan mer en fråga optimering. Alla växter mår prima och Controllern säkerställer ett stabilt PH värde. Känns mest onödigt att inte allt CO2 kommer till användning, att det finns ett visst slöseri.

Tänk på att det finns en del luft i CO2 tuben med (runt 4-5% normalt sett) - jag tror att det är bubblan som du ser i toppen på din reaktor då den inte löses upp lika lätt. Luften ansamlas där och sedan "rapar" reaktorn ut luften när det blir för mycket. Så jag tror nog att du inte har mycket vinst i att byta reaktor.
#163 - 5 december 2014 17:52
Bobby skrev:
Tänk på att det finns en del luft i CO2 tuben med (runt 4-5% normalt sett) - jag tror att det är bubblan som du ser i toppen på din reaktor då den inte löses upp lika lätt. Luften ansamlas där och sedan "rapar" reaktorn ut luften när det blir för mycket. Så jag tror nog att du inte har mycket vinst i att byta reaktor.

Utmärkt; Cased closed!
#164 - 2 januari 2016 20:28
Så då har man läst alla era inlägg men det finns fortfarande mycket jag undrar över.
Skulle också vilja få färsk information, då mycket kan ha ändrat sig på ett år.
Mitt akvarium är på 222l.

Antar att Co2 ska vara igång twentyfor/seven men frågar ändå om den ska det hihi?
Behöver hjälp med att hitta alla saker/ delar jag behöver till ett bra pris, kan någon hjälpa mig med det?
Mitt akvarium är inte uppstartat än så därför undrar jag- Kan jag starta akvariet och direkt starta med Co2?
Eller är det bättre att först få igång akvariet och sen ta Co2 lite senare?
Hur vet jag vilka saker/ delar som är bäst till mitt akvarium, tänker framför allt på reaktor eller taifun?

Är arbetslös så har inte jätte bra med pengar men vill ha tag i så bra grejor till ett bra pris, i värsta fall får jag vänta med Co2 tills jag sparat ihop det jag behöver.

Kommer säkert fler frågor längre fram men börjar med dessa.

MVH Annica
#165 - 24 januari 2016 21:57
Jag går också i tankar att skaffa Co2 men till ett 350 liters...

Någon som vet om de färdigs kiten på marknaden är ngt att ha? T.ex. så får de från Co2art.co.uk bra betyg på deras hemsida..
#166 - 25 januari 2016 08:58
US-Aquaristic: http://www.us-aquaristikshop.com/ och CO2Art: http://www.co2art.co.uk/collections/complete-co2-systems har ju bra kompletta system. Enda ev. kruxet med CO2Art är väl att manometrarna anger tryck i PSI/MPa, om man hänger upp sig på sånt. Manometrarna på regulatorn från US anger tryck i Bar, viket vi är mera vana vid. Till ett akvarium på 222l hade jag nöjt mig med en bra diffusor. Men till 350l fungerar en bra reaktor bäst. CO2 är bra att ha med direkt från starten då CO2 triggar bl.a. rotbildning hos växterna.
#167 - 27 januari 2016 19:46
[QUOTE=Sleaper;n2349389]US-Aquaristic: http://www.us-aquaristikshop.com/ och CO2Art: http://www.co2art.co.uk/collections/complete-co2-systems har ju bra kompletta system. Enda ev. kruxet med CO2Art är väl att manometrarna anger tryck i PSI/MPa, om man hänger upp sig på sånt. Manometrarna på regulatorn från US anger tryck i Bar, viket vi är mera vana vid. Till ett akvarium på 222l hade jag nöjt mig med en bra diffusor. Men till 350l fungerar en bra reaktor bäst. CO2 är bra att ha med direkt från starten då CO2 triggar bl.a. rotbildning hos växterna.[/QUOTE]

Jag får ta och läsa på lite om dem antar jag. Ska se om jag kan fixa en begagnad co2-tub på jobbet..
#168 - 3 mars 2016 15:22
[QUOTE=Zombivarg;n2347162]Så då har man läst alla era inlägg men det finns fortfarande mycket jag undrar över.
Skulle också vilja få färsk information, då mycket kan ha ändrat sig på ett år.
Mitt akvarium är på 222l.

Antar att Co2 ska vara igång twentyfor/seven men frågar ändå om den ska det hihi?
Behöver hjälp med att hitta alla saker/ delar jag behöver till ett bra pris, kan någon hjälpa mig med det?
Mitt akvarium är inte uppstartat än så därför undrar jag- Kan jag starta akvariet och direkt starta med Co2?
Eller är det bättre att först få igång akvariet och sen ta Co2 lite senare?
Hur vet jag vilka saker/ delar som är bäst till mitt akvarium, tänker framför allt på reaktor eller taifun?

Är arbetslös så har inte jätte bra med pengar men vill ha tag i så bra grejor till ett bra pris, i värsta fall får jag vänta med Co2 tills jag sparat ihop det jag behöver.

Kommer säkert fler frågor längre fram men börjar med dessa.

MVH Annica
[/QUOTE]

Nej som jag förstått det ska co2 endast sättas igång då ljuset är tänt, det är bara då växterna kan tillgodogöra sej det. Så har jag förstått det men rätta mej om jag har fel, kanske blir för snabba pH-förändringar om man stänger av det på natten? Jag fimpar min co2 innan timern slår av ljuset men det kanske är fel.
#169 - 4 mars 2016 08:34
[QUOTE=kardinaltetran;n2351807]

Nej som jag förstått det ska co2 endast sättas igång då ljuset är tänt, det är bara då växterna kan tillgodogöra sej det. Så har jag förstått det men rätta mej om jag har fel, kanske blir för snabba pH-förändringar om man stänger av det på natten? Jag fimpar min co2 innan timern slår av ljuset men det kanske är fel.[/QUOTE]
Du kan göra på olika sätt och det fungerar vilket som. Jag har mitt C02 igång dygnet runt då min PHControler gått sönder men märkt att det går utmärkt. Men nattetid är ju att elda för kråkorna dvs. växterna tar inte upp något Co2 utan ljus. Men har man en effektiv lösning av Co2 så tar ju inte tuben slut på lång tid ändå.
#170 - 5 mars 2016 21:45
Hej alla!
Är jäkligt sugen på att skaffa ett sodastream till mitt nano. Nån som vet hur hög flaskan blir mer regulatorn på? Måste veta om jag får plats med den bakom karet eller om jag måste ha den i skåpet under :)

Är den för hög så funderar jag på ett litet set från tropica eller fluval.
Men hur är det med dom, hur länge räcker gasen i ett sånt och hur funkar det att ha igång hela dygnet?? Lite orolig över att det ska varar igång konstant!
#171 - 6 mars 2016 17:56
Vet inte hur hög just Sodastreambehållaren är, men vill avråda från Fluvals, Tropicas och JBLs miniflasksystem då du behöver byta till nya miniflaskor drygt en gång i månaden. Så det blir dyrt i längden. Hellre då JBLs engångsflaskor som rymmer lika mycket som 10 st. miniflaskor. Att det går på dygnet runt gör inget om du har det rätt inställt.
#172 - 6 mars 2016 21:30
Nej det får bli sodastream. Läst lite mer om dom små kitten och dom verkar inte så bra. Inte lika bra som sodastream iaf.

Annons