Tycker akvarier är för grunda (måttet mellan framruta och bakruta)

#1 - 13 juli 2010 19:41
Jag gillar när allt inte blir uppenbart på en gång därför är mitt senaste tillskott 100 brett 60 djupt och 40 högt riktigt roligt då är det lite djup i det så fiskarna kan nästan försvinna bort bakom det man ser. Planerar ett på 125*80*53 (och eur pallar som ställning). När dom är tex 100*40*40 blir allt uppenbart så fort och dom har endast fram och tbx att röra sig på är det fler som känner så och är det någon som har ett riktigt djupt akvarie?
#2 - 13 juli 2010 19:48
Jag känner precis som du att karen skulle göras djupare, ger en rymligare känsla och roliga inredningsmöjligheter och att man kan se fisken röra sig i djupled istället för bara fram och tillbaka! Man får tyvärr specialbeställa eller limma själv o bygga bänk!
Bilagor:
#3 - 13 juli 2010 19:48
Chefen själv har ett av de coolare, och det är _riktigt_ djupt! :-)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=78549
Bilagor:
#4 - 13 juli 2010 19:58
Alla mina är måttbeställa med dom första jag beställde så hade jag inte kommit fram till denna slutstats ännu. Men alla mina framtida av modell större kommer definitivt vara minnst 1,5 ggr djupare än höga.

Simulator: Finns detta akvarium i tråden du bifogade och i så fall på villken sida?
#5 - 13 juli 2010 20:16
redrobjem skrev:
Alla mina är måttbeställa med dom första jag beställde så hade jag inte kommit fram till denna slutstats ännu. Men alla mina framtida av modell större kommer definitivt vara minnst 1,5 ggr djupare än höga.

Simulator: Finns detta akvarium i tråden du bifogade och i så fall på villken sida?
inlägg #621
#6 - 13 juli 2010 20:22
åheim skrev:
inlägg #621

Coolt vet du måtten på det?
#7 - 13 juli 2010 20:34
nix!
#8 - 13 juli 2010 21:16
redrobjem skrev:
Jag gillar när allt inte blir uppenbart på en gång därför är mitt senaste tillskott 100 brett 60 djupt och 40 högt riktigt roligt då är det lite djup i det så fiskarna kan nästan försvinna bort bakom det man ser. Planerar ett på 125*80*53 (och eur pallar som ställning). När dom är tex 100*40*40 blir allt uppenbart så fort och dom har endast fram och tbx att röra sig på är det fler som känner så och är det någon som har ett riktigt djupt akvarie?

Jag hade en gång ett hörnakvarium med pallmått (och pallar som bänk).
Det var en av de snyggaste burkar jag haft! Lycka till med det!
#9 - 13 juli 2010 22:29
jag är tvärtom. tycker mycket mer om höga kar än djupa. vill gärna ha nått som är runt 1-1,2 meter högt men det bli ju tvärr för jäkla jobbigt om man ska grejja nått med det.
#10 - 13 juli 2010 23:42
Något man ofta tycks glömma när man diskuterar storlek på akvarier är storleken på vattenytan.
Ju större yta i förhållande till antalet liter ju bättre gasutbyte får man.
I gamla tider fans en rekommendation som sa. Brädden och höjden skall vara halva måttet av längden.
Det var i och för sig på den tiden som ett 250 l var ”gigantiskt”. Men något ligger det i det!
Bilagor:
#11 - 13 juli 2010 23:57
jag gillar när det är båda;)

Mitt första var på 200x70x70... det var riktigt snyggt... detta jag har nu är 200x70x60... men bakgrunden förstör ju lite av skapande möjligheterna, men den är så jävla snygg och naturtrogen så det är fiiiint!!
#12 - 15 juli 2010 11:36
Ok, här säger då somliga att det är käckt med djupare akvarium än standard och andra att det i stället är mer spännande med högre. Nå, nu tänkte jag berätta vem som har rätt.

Båda.

Det som har blivit nån form av standard med höjden och djupet lika är egentligen sämsta varianten som är svårast att inreda. Man kan ha riktigt djupa akvarier och satsa på djupverkan, det kan bli riktigt bra. Jag har t ex några akvarier bredvid varann som jag ställt med kortsidan framåt. De ser klart bättre ut på den ledden.

Sen kan man också ha ett högt och smalt akvarium. I stället för djupverkan tänker man då på ett helt annat sätt i inredningen, i stället för att försöka få en djupverkan så struntar man helt i det och jobbar mer som om man gjorde en tavla eller bild, ett helt annat sätt att lyfta fram akvariet.

Både akvariet med djupverkan och det med mer bildverkan kan bli riktigt bra. Problemet är bara att standardakvarierna är ett uselt mellanting där det inte går att föra varken det ena eller det andra på ett bra sätt.
#13 - 15 juli 2010 12:17
Bygert skrev:
Ok, här säger då somliga att det är käckt med djupare akvarium än standard och andra att det i stället är mer spännande med högre. Nå, nu tänkte jag berätta vem som har rätt.

Båda.

Det som har blivit nån form av standard med höjden och djupet lika är egentligen sämsta varianten som är svårast att inreda. Man kan ha riktigt djupa akvarier och satsa på djupverkan, det kan bli riktigt bra. Jag har t ex några akvarier bredvid varann som jag ställt med kortsidan framåt. De ser klart bättre ut på den ledden.

Sen kan man också ha ett högt och smalt akvarium. I stället för djupverkan tänker man då på ett helt annat sätt i inredningen, i stället för att försöka få en djupverkan så struntar man helt i det och jobbar mer som om man gjorde en tavla eller bild, ett helt annat sätt att lyfta fram akvariet.

Både akvariet med djupverkan och det med mer bildverkan kan bli riktigt bra. Problemet är bara att standardakvarierna är ett uselt mellanting där det inte går att föra varken det ena eller det andra på ett bra sätt.

Jodå, hörnakvarium är en hyffsad blandning av djup/höjd ;)
#14 - 15 juli 2010 12:26
Bygert skrev:

Båda.

Detta med standardmåtten - har jag fått för mej, är en slags regel... Att akvariets vattenvolym och proportionerlig bottenyta är det mest idealiska måtten för "standard fisk" dom har stort simmutrymme, stor bottenyta och stort djup, samt höjd, i förhållande till vattenvolymen.
Men det är ju lite fjanterier egentligen. folk som vet vad dom gör och vad dom vill, ja dom vill oftast ha ett HELT annat mått på sina burkar.
#15 - 16 juli 2010 13:45
Bygert skrev:

Båda.

Intressant iaktagelse har inte sett det så men du har rätt däremot är nog fortfarande djup min grej då jag vill åt mystiken.
#16 - 16 juli 2010 15:46
Bygert skrev:

Båda.

Inredningsmässigt har du helt rätt! Man måste anpassa inredningen efter akvariets mått som i sin tur kanske är anpassat efter rummet det står i. Men ”standard akvarier” är nog det man får leva med som ”inredare” då många inte varken kan eller vill ha ”special tillverkat”. Det finns en utmaning i allt!

Djurhållnings mossigt är det en helt annan fråga. Vissa mått är optimalt för en typ av fisk andra för en annan. Men det är viktigt att man har tillräcklig vattenyta i förhållande till antal och storlek av fisken för att få tillräckligt gasutbyte.

Generellt kan man säga att man kan ha mer fisk per liter i ett lågt akvarium i jämförelse med ett högt med samma volym.

Generellt kan man också säga att höga akvarier blir dyrare då man måste ha tjockare glas.
#17 - 16 juli 2010 17:03
Jag håller med om att karet ska vara djupare än höjden, men sedan får inte karet vara för lågt heller gärna 60-70cm.
#18 - 16 juli 2010 18:13
redrobjem skrev:

För att anknyta till begynnelsen:
Har du tänkt ställa burken i ett hörn eller mot en vägg?
Mitt ”pall akvarium” var 70 högt tror jag. Det blev väldigt fina proportioner i ett hörn.
Mitt på en vägg kanske det skulle se lite ”lådigt” ut.
Min burk var ett gammalt hederligt ramakvarium i vinkeljärn och jag hade epoxy målad plåt i botten och de två sidor som var mot väggen. På det viset kunde jag hålla glaskostnaden nere men ändå ha 12 mm glas. Vinkeljärnet som vätte mot rummet var relativt tunt lagom så det täckte limfogen. Jag tyckte det blev snyggare än med ”öppen” limfog.
Detta akvarium bytte innevånare och inredning fler gånger. Alltifrån ”Sydamerika” med en stor stubbe i bakre hörnet till ett stort stenröse för mbuna (Malawi) till samma inredning men med Tanganyika.
Sedan blev det ”Sydamerika” igen, men med en glaslåda ovanpå (tropikarium) och en landdel. Det fungerade lika bra i alla dessa varianter. Ett inreda mot ett hörn gav en otrolig djupkänsla och mystik som du eftersträvar.
#19 - 16 juli 2010 18:43
bossep skrev:
För att anknyta till begynnelsen:

Har du tänkt ställa burken i ett hörn eller mot en vägg?

Mitt ”pall akvarium” var 70 högt tror jag. Det blev väldigt fina proportioner i ett hörn.

Mitt på en vägg kanske det skulle se lite ”lådigt” ut.

Min burk var ett gammalt hederligt ramakvarium i vinkeljärn och jag hade epoxy målad plåt i botten och de två sidor som var mot väggen. På det viset kunde jag hålla glaskostnaden nere men ändå ha 12 mm glas. Vinkeljärnet som vätte mot rummet var relativt tunt lagom så det täckte limfogen. Jag tyckte det blev snyggare än med ”öppen” limfog.

Detta akvarium bytte innevånare och inredning fler gånger. Alltifrån ”Sydamerika” med en stor stubbe i bakre hörnet till ett stort stenröse för mbuna (Malawi) till samma inredning men med Tanganyika.

Sedan blev det ”Sydamerika” igen, men med en glaslåda ovanpå (tropikarium) och en landdel. Det fungerade lika bra i alla dessa varianter. Ett inreda mot ett hörn gav en otrolig djupkänsla och mystik som du eftersträvar.

Jag ska ha det i ett hörn men ena väggen är mot balkongen med ett stort panormafönster. Så även med 70 högt tycker du att du fick djupkännsla?
Bilagor:
#20 - 16 juli 2010 20:01
Saturnus80 skrev:
Jag håller med om att karet ska vara djupare än höjden, men sedan får inte karet vara för lågt heller gärna 60-70cm.

Håller med snyggast så men sedan är det svårt att jobba med dom tyvärr... gäller att ha långa armar;)
Fördel två med djup är att man får plats med innerfilter i moduler så slipper man vara nervös för läckage från slangar och ytterfilter.
#21 - 16 juli 2010 20:37
redrobjem skrev:
Jag ska ha det i ett hörn men ena väggen är mot balkongen med ett stort panormafönster. Så även med 70 högt tycker du att du fick djupkännsla?

Det är kanske lite svårt att sätta sig in i hur det ser ut men. Om du kan bygga upp inredningen mot det bortre hörnet kommer du att få en enorm djupkänsla även med 70 höjd. Tänk på att du får två framsidor och maximera efter detta! Du får sedan en tredje dimension och det är hörn snett så att säga. Denna vinkel vy kan bli otroligt spektakulär.
Vad har du tänkt ha för fisk?
#22 - 17 juli 2010 06:12
bossep skrev:
Det är kanske lite svårt att sätta sig in i hur det ser ut men. Om du kan bygga upp inredningen mot det bortre hörnet kommer du att få en enorm djupkänsla även med 70 höjd. Tänk på att du får två framsidor och maximera efter detta! Du får sedan en tredje dimension och det är hörn snett så att säga. Denna vinkel vy kan bli otroligt spektakulär.

Vad har du tänkt ha för fisk?

Antingen Sydamerikanska ciklder eller mindre fiskar från SA detta är ett framtida projekt.
#23 - 17 juli 2010 14:21
redrobjem skrev:
Antingen Sydamerikanska ciklder eller mindre fiskar från SA detta är ett framtida projekt.

Det blir rent ut sagt skit snyggt! Hoppas framtid är nästa vecka!
#24 - 19 juli 2010 11:38
bossep skrev:
Det blir rent ut sagt skit snyggt! Hoppas framtid är nästa vecka!

Haha ja det hoppas jag oxå men eknomi och en icke intresserad fru säger att framtiden är längre bort.
#25 - 19 juli 2010 18:54
redrobjem skrev:
Haha ja det hoppas jag oxå men eknomi och en icke intresserad fru säger att framtiden är längre bort.

Skrattar välkommen i DEN båten!
Om huskorset är intresserad av pelargoner göre en land del med växter! Då kan du säga att botten delen är vattencontainer för automatbevattningen!
#26 - 19 juli 2010 20:12
jo så är det för mig med :p
#27 - 20 juli 2010 11:51
bossep skrev:
Skrattar välkommen i DEN båten!

Om huskorset är intresserad av pelargoner göre en land del med växter! Då kan du säga att botten delen är vattencontainer för automatbevattningen!

Det var påhittigt jag har försökt jämföra med blommor "iom att vi har många akvarium så behöver vi inte blommor då vi har massa växter i dom". Man får avundad dom som har en akvarieintresserad sambo.

Annons