Tyck till om mina fiskar!

#1 - 12 september 2004 23:54
Hej!
Vore tacksam för råd om vilka fiskar jag ska skaffa! Jag har ett förslag till mitt 100 L akvarium: [:-160]

Kardinaltetror
Diamanttetror
Black molly
Ancistrus, brunsvart m prickar (den har jag redan)

Passar dessa ihop?
Hur många av varje? Jag vill ha ganska många tetror, i två stim.
Förstör de växterna?

Tyck gärna till & ge förslag! [:-92]
#2 - 13 september 2004 01:06

Anpassa inte fiskvalet enbart efter litermåttet. Försök se på helheten. Vad du ska ha för växter, kontrastskillnader. Hur du vill att din layout ska se ut.
#3 - 13 september 2004 08:32
Om du vill ha två stim är det en förutsättning att du väljer en fisk som simmar vid botten och en som trivs högre upp. I annat fall kommer det att bli en enda stor "gröt" av alltihop. Kan ibland vara svårt att få stimmen att hålla ihop, blir mest en fisk där och en här över hela akvariet.
Om man då kan tänka sig att bara ha en stimfisk och dubbelt så många istället så syns det att det är ett stim även om de inte simmar så tätt.
Bara lite tips utifrån egna erfarenheter...
#4 - 13 september 2004 08:41
Jag har läst att molly vill ha neutralt vatten pH7 + bräckvatten. Men det går säkert ändå.
Jag har 16 neontetror och 6 sorgmantleltetror. Sorgm. håller bra ihop (oftast) men neonerna är som ljusprickar lite här och var.
#5 - 13 september 2004 21:04
Min tanke var att färgerna skulle bryta av mot varandra: rött, svart & vitt...

Är det här antalet bra till 100 liter:
20 Kardinaltetror
10 Diamanttetror
5 Black molly
1 Ancistrus
#6 - 14 september 2004 11:48
Låter lite mycket tycker jag.Men det kan nog fungera
#7 - 14 september 2004 11:54
jorå
#8 - 14 september 2004 13:16
Jag hade nog skippat diamanttetrorna (blir ganska stora, 6 cm) och haft 15 kardinaler (jag har 10 nu, lite för lite i ett 100 liters) och sen skaffat en 4-5 platy istället för Black Molly.. Om du vill ha levandefödare...

Eller varför inte skippa platy och köpa någon dvärgciklid istället?!
#9 - 14 september 2004 19:35
Missade att diamanttetrorna blev så stora... Skippar nog dem.

Har funderat på ciklider, men det verkar så svårt! [:-63]

Några tips på små, snälla, lätta ciklider? gärna sydamerikanska, och som passar ihop med kardinaltetror (är förtjust i dem [:-64])...
#10 - 14 september 2004 23:20
skaffa någon revir hävande ciklid i fall du vill ha tajta stim.
eller det kanske inte är någon bra ide i ditt lilla kar.
nej dumt av mig. aja för att få tajta stimm behövs det
agresivt blod i akvariet i alla fall :P
ciklider är inte svårare än någon annan fisk om
man sköter vattnet rätt.

/Baggen
#11 - 16 september 2004 14:44
En afrikansk trevlig ciklid som går ihop med det mesta är ju palettcikliden... Inte alls så aggressiv som många påstår. Hade ett par i ett 40 liters innan, gick hur bra som helst. Satte ner en kruka som jag hade slagit sönder, som en grotta i ena hörnet... Det blev rom på en gång nästan... Dock blev det inga yngel den gången, men nu har det blivit det, i mitt nya akvarium.

Gör ett par grottor, som sedan paret får välja. Mitt par rör inte ens dom andra firrarna, och har aldrig gjort. Bara skrämt iväg dom, om dom kommit för nära...
#12 - 16 september 2004 14:55
jag skulle köra på black molly med kardinal tetror och deras fina blå och röda färg och ett stim på glödbansdstetror med deras fina kopparrand...kan det bli bättre? eller varför inte ett stim kilfläcksrasboror med kardinalerna. Om jag skulle ha någon lite ciklid också så skulle jag nog ha ett par fjärilsciklider...lite knepiga men inte helt omöjliga.

/Glenn
#13 - 16 september 2004 22:05
Håller med om att glödbandstetror & kilfläcksrasboror är fina, men jag har haft såna tidigare och jag hade tänkt förnya mig lite... [8)]

Hur många mollysar ska man ha för att de ska trivas i 100 L med 15 kardinaltetror då?

Cikliderna struntar jag nog i än så länge, det verkar bättre att vänta och göra det ordentligt sen när man väl ska börja. Skaffa större akvarium & så.

#14 - 17 september 2004 05:21
oki....men annars så är opaltetror en fin fisk...

/Glenn

Annons