Tvingad att kola på fiskarna i kikare!

#1 - 14 maj 2007 16:53
Hej på er!

För ett par dagar sedan skaffade jag mig 4 st Likomapärlor (Mbunas) till mitt 240l akvarium. Det är bara dessa fiskar jag har ännu så länge. Till en början var allt frid och fröjd och de var så frammåt och nyfikna så. (Samma sak var det då jag var in vid flera tillfällen i affären, att de var framme vid glaset och var nyfikna).
Ett par dagar efter hemkomsten har de blivit superskygga och gömmer sig blixtsnabbt, så fort man kommer in i rummet. Sedan vägrar de komma fram på minst 30 min, ens om man lämnar rummet. De är framme och simmar/busar, när de inte vet att man kollar dom.

- Jag tycker de är fåniga och undrar varför de bär sig åt på det sättet? :(

Nu kan jag ju inte ge dom någon mat heller! Maten hinner åka in i pumpfiltret innan de hinner komma fram och äta! (Det tar bara någta minuter, så är den borta sedan).

Som det är nu kan jag bara se dom om jag kollar på långt håll och då med kikare... ;)

Fler som märkt samma sak kanske?

Tacksam för svar!

//Matts
#2 - 14 maj 2007 17:06
Pröva att stänga av pumpen medans du matar.
#3 - 14 maj 2007 17:18
Nu har jag inte haft Likomapärlor men förmodligen känner dom sig otrygga pga av att dom är så få, när du satt i mer fisk kommer dom nog att bli tuffare.

At stänga av pumpen är inte så lyckat eftersom risken är stor att man glömmer starta den igen, i alla fall är det så för mig.
#4 - 14 maj 2007 17:27
Tror att det bara är att låta dem vara,de tuffar nog till sig när de blir mer vana vid dig och sitt nya hem.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 14 maj 2007 17:50
Har man få fiskar i ett malawiakvarium så är ofta fiskarna väldigt skygga - detta gäller förövrigt även för många andra fiskar
#6 - 14 maj 2007 17:56
Jättebra, Tack så mycket för svaren! :)

Mvh
//Matts
#7 - 15 maj 2007 23:31
sen, när du matar fiskarna så kan du trumma lite försiktigt med fingrarna (inte nageln) på rutan.
Mina multisar var väldigt skygga i början men nu när jag hållt på att göra så i några månader så gömmer dom sig inte när man kmr fram utan dom stannar liksom kvar och tänker "är det mat på g?" :D.
#8 - 15 maj 2007 23:40
Hmm, mina Hongi är nyfikna som en skock dagisungar. Nästan irriterande nyfikna och uppför sig ganska onaturligt när man befinner sig nära rutan och vill kolla. Nåja när de fattar att det inte blir mat börja de uppföra sig som fiskar igen! ;) Hur många små Mbunas är lagom i ett 250 L för att få ett "normalt" uppförande på de små liven?
#9 - 16 maj 2007 09:19
Hej
[QUOTE=Pegrasus]Hmm, mina Hongi är nyfikna som en skock dagisungar. Nästan irriterande nyfikna och uppför sig ganska onaturligt när man befinner sig nära rutan och vill kolla. Nåja när de fattar att det inte blir mat börja de uppföra sig som fiskar igen! ;) Hur många små Mbunas är lagom i ett 250 L för att få ett "normalt" uppförande på de små liven?[/QUOTE]

Är likadant för mej när sambon går förbi så reagerar inte en enda fisk. Men kommer jag hem från arbetet och går uppför trappan som är ca 10m från själva karet, så är varenda fisk tryckt mot sidorutan. Även när man sitter på datorn och bara höjer armen så åker fiskarna mot ytan.
Kan nämna att jag provade att ha golden + afra i ett 200l men dom blev som dina MaKa6778 livrädda och bleka.

//Mattias

Annons