Tvestjärtsliknande ohyra?!

#1 - 14 februari 2012 11:50
Håller precis på med ett delvattensbyte, och ska samtidigt ta och flytta om lite. Jag lyfte på stora roten och runt krälar en vit lite tvestjärtsliknande sak :confused: [:-124] [:-124] Jätteäcklig! Är det någon som har en aning om vad det kan vara för äckel?
#2 - 14 februari 2012 12:30
#3 - 14 februari 2012 13:00
Men hur har de lyckats komma till mitt akvarium :confused: :confused: Hittade tre stycken tog bort de direkt [:-124] [:-124]
#4 - 14 februari 2012 13:40
De vuxna sländorna flyger bra, om vi säger så... Det är väl det troligaste. Du kan också ha fått in dem om du matat med levandefoder, eller med växter.
#5 - 14 februari 2012 14:52
Har matat med artemia och fick hem polysperma från en privatperson för ett tag sen...
#6 - 14 februari 2012 15:39
Det är tråkigt detta att reaktionen om man hittar nåt oväntat i akvariet skall behöva vara usch och äckligt. Sländlarver är riktigt intressanta djur med många helt speciella anpassningar, börjar man verkligen titta på dem så är de väl så intressanta som fiskar. Dock passar de inte tillsammans med fiskyngel, de kan ta de minsta. Bortsett från det är de helt oskadliga och har man nu yngel så är sländlarver så intressanta att de är väl värda en egen burk.
#7 - 14 februari 2012 15:47
Bygert skrev:
Det är tråkigt detta att reaktionen om man hittar nåt oväntat i akvariet skall behöva vara usch och äckligt. Sländlarver är riktigt intressanta djur med många helt speciella anpassningar, börjar man verkligen titta på dem så är de väl så intressanta som fiskar. Dock passar de inte tillsammans med fiskyngel, de kan ta de minsta. Bortsett från det är de helt oskadliga och har man nu yngel så är sländlarver så intressanta att de är väl värda en egen burk.
Mja, jag fick en invation av vad jag tror är nattslände larver. Sånna som bygger hus eller om man vill rör. Dessa gjorde tabberas på mina växter innom en vecka. Annars håller jag med. Väl värda att studera!
#8 - 14 februari 2012 15:56
Är nöjd med mina invånare och vill inte ha oväntat besök :D
#9 - 14 februari 2012 17:32
knasboll skrev:
Är nöjd med mina invånare och vill inte ha oväntat besök :D

Är det inte då som man ska ha en speciell sorts kaffe hemma.... ;)
#10 - 14 februari 2012 17:40
Bygert skrev:
Det är tråkigt detta att reaktionen om man hittar nåt oväntat i akvariet skall behöva vara usch och äckligt.

Jag fått intrycket att ALLT ur naturen utom däggdjursungar är ågudsåäckligt för en stor del av de under sisådär 20. Jag har råkat på ungdomar som tyckt att räkor, fjärilslarver och tillochmed bin var skrämmande & äckliga, vilket är helt obegripligt för mig. Fast å andra sidan kanske man blir lite miljöskadad som biolog.
#11 - 14 februari 2012 23:32
Hade påhälsning av 3st flicksländelarver förut. Fina men passar inte riktigt i ett odlingsakvarium med räkor. Räklingar är ju liksom i botten av näringskedjan.
Tror att reaktionen kommer sig av att man faktiskt inte vet vad det är. Innan jag fick hjälp med att identifiera dom hade jag också en rätt så negativ inställning till krabaterna. Blev ju inte gladare av att höra att deras huvudfoder är ryggradslösa djur(t.ex räkor)

Annons