Tveksam diskus?

#1 - 8 september 2010 05:05
Hej. Jag har en blå turkos diskus på ca 15 cm som jag har haft i 7 månader. Har aldrig varit något fel på den. Den har fin panna, snygga färger och skiter inte vitt.

Men den har varit tveksam till mat i 2 dagar nu. Är seg på maten, då den väl tar en tugga så åker den ut igen. Kan det vara något som är påväg att bryta ut? Medicenera den i ett eget kar på direkten eller?

MVH Johan
#2 - 8 september 2010 06:26
Fyll gärna i mallen så man får lite mer kött på benen ;)
#3 - 8 september 2010 07:47
Jag skulle nog fundera på att medicinera hela karet med flagyl eller liknande mot flagellater. Om inte de har visat tecken innan kan det vara bra att mota Olle i grind.
Har en diskus fått det, är det ganska stor risk att den inte är ensam, tyvärr.
#4 - 8 september 2010 07:58
Ok ansjo. Hur får man tag i flagyl? Och hur doserar man? Annars har jag superkiller, general killer, bacteria killer hemma.
#5 - 8 september 2010 08:04
Då är det Bacteria killer som gäller. Tänk på att du har bra syresättning under tiden då det tar kål på bakterierna i karet, både de goda och de som du verkligen vill bli av med och se karet som nystartat efteråt.
Vill du testa kan du ta upp bara den fisken och medicinera i ett eget kar, men stressen kan utlösa sjukdomen på "riktigt" om det inte redan är så...
http://www.bldiscus.com/sotvatten/mediciner/bacteria-killer/
#6 - 8 september 2010 10:10
Falskt larm. såg att den käka nu med god aptit. Lätt att man oroar sig för mycket:)
#7 - 8 september 2010 10:11
Men bra att du har koll på dem, lättare att göra något åt problemen om man upptäcker det i tid:).
#8 - 8 september 2010 15:01
Skönt att det löste sig utan medicinering!
#9 - 8 september 2010 15:03
Håller med, det är det absolut bästa om man kan slippa:).
#10 - 8 september 2010 15:08
Kan bara hålla med:D
#11 - 8 september 2010 16:47
För säkerhets skull kan du ju köra lite tätare vattenbyten ett par veckor.
Det skadar i varje fall inte;)

//Roger
#12 - 8 september 2010 17:11
Ne precis! Hur täta vattenbyten?
#13 - 8 september 2010 18:48
Vet inte om jag gjorde rätt, men när jag misstänkte sjukdom höjde jag tempen något till 30grader och bytte ca 10% varje dag i 2veckor. De blev märkbart piggare. Slutade dock med medicinering för mig pga flaggelater. Så min uppstart av karet blev låååångt utdragen :( Nu verkar mina krya i alla fall :)
#14 - 9 september 2010 03:49
stigson skrev:
Ne precis! Hur täta vattenbyten?

Så täta som du orkar med...;)
Kanske varannan dag 10-20% byte.

//Roger
#15 - 9 september 2010 03:51
Vet inte om jag gjorde rätt, men när jag misstänkte sjukdom höjde jag tempen något till 30grader och bytte ca 10% varje dag i 2veckor. De blev märkbart piggare. Slutade dock med medicinering för mig pga flaggelater. Så min uppstart av karet blev låååångt utdragen :( Nu verkar mina krya i alla fall :)

Helt rätt gjort enligt mig. Flagelater kan vara riktigt besvärliga att få bukt med.

//Roger
#16 - 11 september 2010 17:50
Jaha, då har en utav mina andra diskusar blivit vitskitare. Frågan är, Medicinera alla på samma gång i 100 l kub? eller bara den som skiter vitt?
#17 - 11 september 2010 17:54
Diskus går ofta och plockar mat och letar på botten, och när en diskus skiter var hamnar det då;)?
Personligen skulle jag medicinerat allihop.
#18 - 11 september 2010 18:00
Helrätt. Bara köra igång då! När du körde diskus ansjo, hade du ofta vitskitare då?
#19 - 11 september 2010 18:17
Det hände lite då och då, en del av dem fixade till sig medans några inte gick att få ordning på, tyvärr.
#20 - 11 september 2010 18:30
Surt såntdär. Speciellt då fiskarna kostar endel.
#21 - 12 september 2010 04:30
Vitskit är inte kul.

Du har fått PM om med.

Kan vara segt att bli av med i bland men behandlar man bara så snart man ser symtomen så brukar det ge sig efter ett tag. Nästan alltid blir man tvungen att behandla flera gånger efter varandra.

Jag hade lite problem själv med vitskitare när jag staratde upp med diskus. 8 av 10 fiskar har blivit helt OK medan jag fick ge upp på två av fiskarna.

Efter att jag har börjat köra med UV så har jag inte haft några återfall av vitskit alls.

Hoppas att det löser sig för dig och plattisarna.

//Roger

Annons