Det är klart det är farligt! Vi släpper ju inte ut det i haven för att göda växter, utan för att vi inte lyckas få bort det helt. Sedan är det lite andra vattenvolymer där jämfört med ett akvarium, det blir vääääldigt mycket mer utspätt. Ett paket Via som tappas överbord i Atlanten gör nog ingen skada, men du kan ju inte jämföra de små pluttvattensamlingar vi har inomhus med havet.
Däremot har jag inte den blekaste aning om hur bra tvättmedel fastnar i rötter, så om roten är farlig efter tvätt tänker jag inte försöka svara på.
Sen beror det ju på hur mycket skit det släpps ut i haven.. De spelar ju ingen roll hur stora de är om alla ska tippa ut en tank bensin, ett tvättmedelspaket, en hink fosfor osv... Då blir det ju många hinkar, tankar och paket.. ;)
Det är samma resonemang kring gift i maten. Jag kontaktade t om Livsmedelsverket och frågade hur sjutton man kan tillåta livsmedel att innehålla DDT besläktat gift och killen svarade att det beror på att det är sådan liten mängd. Men det beror ju på hur mycket jag äter av den där produkten..
Idiotiskt resonemang av både tillverkare och Livsmedelsverk tycker jag... [:(!]
Där jag bor fanns det ett tvätteri på mitten av 1900-talet. När man badar i den sjön så får man kliande utslag om man inte duschar efter. De utslagen sitter i 2 veckor...
Jag är helt övertygad om att din rot har sugit upp tvättmedel, träet är ju ett levande material med håligheter... Men jag har ingen vetenskap som täcker min övertygelse.. [:o] :D