Tvättmedel på rot!!!!!!!

#1 - 28 augusti 2008 16:28
Håller på att blötlägga en stor rot i tvättstugan.
Blev lite smått förskräckt när jag kommer ner o får se att jäntan har haft i tvättmedel i bunken,mitt på roten så att det syntes som tur va.
Sköljde av roten och bunken,har bytt vatten där 3-4 gånger.
Räcker det eller kommer det att finnas rester kvar?
/Jocke
#2 - 28 augusti 2008 16:34
oooo scary........

en rot innehåller ju fruktansvärt många små hål där det kan ligga en del medel kvar hur många ggr man än sköljer........

kanske koka roten länge och väl, skrubba som f-n, koka igen, skrubba, skölja, skrubba, koka igen,.......snart billigare att köpa ny ??
#3 - 28 augusti 2008 16:36
släng den!
#4 - 28 augusti 2008 16:49
Var lite orolig att jag skulle få dom svaren:(:(:(
#5 - 28 augusti 2008 17:30
Slänga den behöver du säkert inte göra, men en tvätt med högtryck eller skrubba den länge och väl med varmt vatten så är nog det mesta borta.
Jag själv skulle inte vara speciellt orolig att använda den roten efter en sådan behandling.
#6 - 28 augusti 2008 17:31
Dango skrev:
Var lite orolig att jag skulle få dom svaren:(:(:(
Om du verkligen vill ha den kvar så skulle jag i såfall lägga den i en balja och stoppa ner duchen och låta den spola i några timmar med kallvatten! (kallvatten tar bättre bort tvättmedel)
#7 - 28 augusti 2008 17:36
Ja, och sen koka den 2 ggr...
#8 - 28 augusti 2008 17:39
spola roten ett bra tag i kallvatten koka sedan ordentligt........

tur att det inte var sköljmedel, mycket svårare att få bort.
#9 - 28 augusti 2008 18:01
Kan man inte torktumla den:rolleyes:
#10 - 28 augusti 2008 19:31
Kan man inte torktumla den:rolleyes:

hahaha, jag kan tänka mig sambons min när hon hör oväsendet i tvättstugan!!! :D
#11 - 28 augusti 2008 20:36
Om nu tvättmedel är så farligt för fiskar... Hur kan vi då skölja ut tonvis i havet??
#12 - 28 augusti 2008 21:13
Det bör räcka med att låta den ligga i blöt en tid och så skölja den ordentligt några gånger. Har du möjlighet till högtryck så skölj med den.
#13 - 28 augusti 2008 21:14
Om du kokar roten och det skulle finnas tvättmedel kvar så kommer det att skumma av tusan , men personligen skull jag nöjt mig med att skölja och skrubba och sedan lägga den i ljummet vatten över natten. Har tidigare repat vitvaror och modernt tvättmedel och kallt vatten funkar inte det skall vara ljummet för att tvättmedlet skall lösa sig bra.
#14 - 28 augusti 2008 21:16
flygrc skrev:
Om nu tvättmedel är så farligt för fiskar... Hur kan vi då skölja ut tonvis i havet??

Jo... Nu dör ju haven... Men vi har ju akvarium att titta på.. Snart får vi fiska i dem också.. :eek:
#15 - 29 augusti 2008 18:10
Kör nog en sväng med rotborsten och testar.
Kan försöka och koka den,om jag har nått att få ner den i.
#16 - 30 augusti 2008 06:55
frågan é om inte ev. kvarvarande dras in i roten om man låter den dra... :/.... skulle nog försökt ha den i en stor vattensammling en stund.., eller i rinnande vatten en stund(timmar/dygn)
#17 - 30 augusti 2008 09:39
ta det lungt, det kommer gå bra och du behöver inte slänga roten! :-)
Bilagor:
#18 - 30 augusti 2008 09:52
flygrc skrev:

Är det någon som VET att tvättmedel är farligt för fiskar? Jag tycker svaren här andas lite panik och ogrundat tyckande... Jag kan ju ha fel. Jag skulle aldrig hälla Ariel i mitt kar, men det beror på en känsla jag har och inte ett vetande.

Och som sagt, vore det så faligt skulle vi väl inte släppa ut det? Fosfaterna i tvättmedlet göder växterna, så en liten skvätt Via då och då kanske bara är nyttigt.
#19 - 30 augusti 2008 09:56
Jag skulle ha slängt roten för säkerhets skull och sen hålla koll på ungen lite bättre.[B)]
#20 - 30 augusti 2008 10:18
JeanM skrev:
Är det någon som VET att tvättmedel är farligt för fiskar? Jag tycker svaren här andas lite panik och ogrundat tyckande... Jag kan ju ha fel. Jag skulle aldrig hälla Ariel i mitt kar, men det beror på en känsla jag har och inte ett vetande.

Och som sagt, vore det så faligt skulle vi väl inte släppa ut det? Fosfaterna i tvättmedlet göder växterna, så en liten skvätt Via då och då kanske bara är nyttigt.

Ta ett stort glas med vatten, ta en nypa tvättmedel och lös upp i glaset, servera detta vatten till ditt yngsta barn.. ..eller nä just det, barn är ju inte fiskar så då kanske det är farligt bara för barn men inte för fiskar som det måste vara ofarligt för eftersom växterna i havet växer så det knakar vilket ju måste vara positivt.. Jag tycker att du ska sluta boffa lim..
#21 - 30 augusti 2008 11:53
JeanM skrev:

Det är klart det är farligt! Vi släpper ju inte ut det i haven för att göda växter, utan för att vi inte lyckas få bort det helt. Sedan är det lite andra vattenvolymer där jämfört med ett akvarium, det blir vääääldigt mycket mer utspätt. Ett paket Via som tappas överbord i Atlanten gör nog ingen skada, men du kan ju inte jämföra de små pluttvattensamlingar vi har inomhus med havet.

Däremot har jag inte den blekaste aning om hur bra tvättmedel fastnar i rötter, så om roten är farlig efter tvätt tänker jag inte försöka svara på.
#22 - 30 augusti 2008 13:46
Jag har inte sagt att tvättmedel är ofarligt eller hur? Jag har bara sagt att ingen tycks veta men alla vill tycka. De två senaste inläggen bekräftar bara detta.
#23 - 30 augusti 2008 14:40
JeanM skrev:
Jag har inte sagt att tvättmedel är ofarligt eller hur? Jag har bara sagt att ingen tycks veta men alla vill tycka. De två senaste inläggen bekräftar bara detta.

Vad menar du med det? Måste man ha egen erfarenhet för att "veta" något?:confused: Får jag uppgifter, flera gånger, från trovärdiga källor anser jag mig veta, även fast jag inte provat själv.;) Men visst, man kan alltid ha fel. Förr visste folk att jorden var platt.

Nej, du skrev inte att tvättmedel är ofarligt, men du skrev "en liten skvätt Via då och då kanske bara är nyttigt". Jag skulle inte skriva att något som jag tror är skadligt "kanske bara är nyttigt" att hälla i akvariet. Men vi kanske har olika sätt att utrycka oss på.

Ett vanligt tvättmedel innehåller tex kumarin (som används i råttgift) monopropylenglykol och ämnen som sänker ytspänningen. Det har gjorts tester på ingrediensernas effekter på bl a fisk. Många av dem är inte farliga i låga doser, men dödliga i större mängd. Inget jag vill slå i akvariet i alla fall.:)
#24 - 30 augusti 2008 16:10
Vad menar du med det? Måste man ha egen erfarenhet för att "veta" något?:confused: Får jag uppgifter, flera gånger, från trovärdiga källor anser jag mig veta, även fast jag inte provat själv.;) Men visst, man kan alltid ha fel. Förr visste folk att jorden var platt.

Nej, du skrev inte att tvättmedel är ofarligt, men du skrev "en liten skvätt Via då och då kanske bara är nyttigt". Jag skulle inte skriva att något som jag tror är skadligt "kanske bara är nyttigt" att hälla i akvariet. Men vi kanske har olika sätt att utrycka oss på.

Ett vanligt tvättmedel innehåller tex kumarin (som används i råttgift) monopropylenglykol och ämnen som sänker ytspänningen. Det har gjorts tester på ingrediensernas effekter på bl a fisk. Många av dem är inte farliga i låga doser, men dödliga i större mängd. Inget jag vill slå i akvariet i alla fall.:)

Det var just den sortens info jag efterlyste, tack, jag gillar att veta saker! :) Och då måste man fråga. Och jag är oförskämd nog att tvivla på många många tvärsäkra påståenden som min bekantskapskrets fäller, men jag har aldrig egentligen tvivlat på att tvättmedel är giftig både för små barn och fiskar. Fast innan jag försått varför är jag aldrig säker på någonting. "Varför" och "hur" = Kul frågor.

Tack igen för att du kollade upp det. ;):)
#25 - 31 augusti 2008 20:53
Gaffel skrev:
Ta ett stort glas med vatten, ta en nypa tvättmedel och lös upp i glaset, servera detta vatten till ditt yngsta barn.. ..eller nä just det, barn är ju inte fiskar så då kanske det är farligt bara för barn men inte för fiskar som det måste vara ofarligt för eftersom växterna i havet växer så det knakar vilket ju måste vara positivt.. Jag tycker att du ska sluta boffa lim..

Det är ju precis vad vi gör, det är väl ingen som tror att kläder inte innehåller tvättmedel efter en tvätt?
Och små barn stoppar allt i munnen...

För att svara frågeställaren om roten behöver vi få reda på hur giftigt tvättmedel är för fiskar. Får man inte det svaret så, är det nog bättre att ta det säkra före det osäkra och kassera den.
#26 - 31 augusti 2008 21:22
Det är klart det är farligt! Vi släpper ju inte ut det i haven för att göda växter, utan för att vi inte lyckas få bort det helt. Sedan är det lite andra vattenvolymer där jämfört med ett akvarium, det blir vääääldigt mycket mer utspätt. Ett paket Via som tappas överbord i Atlanten gör nog ingen skada, men du kan ju inte jämföra de små pluttvattensamlingar vi har inomhus med havet.

Däremot har jag inte den blekaste aning om hur bra tvättmedel fastnar i rötter, så om roten är farlig efter tvätt tänker jag inte försöka svara på.

Sen beror det ju på hur mycket skit det släpps ut i haven.. De spelar ju ingen roll hur stora de är om alla ska tippa ut en tank bensin, ett tvättmedelspaket, en hink fosfor osv... Då blir det ju många hinkar, tankar och paket.. ;)
Det är samma resonemang kring gift i maten. Jag kontaktade t om Livsmedelsverket och frågade hur sjutton man kan tillåta livsmedel att innehålla DDT besläktat gift och killen svarade att det beror på att det är sådan liten mängd. Men det beror ju på hur mycket jag äter av den där produkten..
Idiotiskt resonemang av både tillverkare och Livsmedelsverk tycker jag... [:(!]

Där jag bor fanns det ett tvätteri på mitten av 1900-talet. När man badar i den sjön så får man kliande utslag om man inte duschar efter. De utslagen sitter i 2 veckor...

Jag är helt övertygad om att din rot har sugit upp tvättmedel, träet är ju ett levande material med håligheter... Men jag har ingen vetenskap som täcker min övertygelse.. [:o] :D
#27 - 31 augusti 2008 22:17
Ehh vad har du gjort med roten kastat eller lagt i karet??
Efter alla våra goda råd =)
#28 - 1 september 2008 16:57
Mick13 skrev:
Ehh vad har du gjort med roten kastat eller lagt i karet??

Efter alla våra goda råd =)

Den ligger fortfarande i blöt,får ligga där med jämna vattenbyten tills jag får tid att försöka göra den så ren jag kan,sen åker den nog ner i karet(tror jag [:o]) är lite kluven än:confused:.
Tack för alla svaren/Jocke
Bilagor:
#29 - 1 september 2008 17:00
Ska du kasta den så får du skicka PM så stoppar jag ner den i ett kar här hemma hos mig istället, då jag är till 100% övertygad att det inte händer någonting:).

Annons