Jag var idag och letade reda på tvättmaskinspumpar på min lokala soptipp. Jag hittade några fungerande som verkar snurra bra.
Är det någon som använt dessa till filter, ytterfilter eller vad som helst i akvariesammanhang.
Saken är den att jag tänkte snida ihop ett ytterfilter. Och har nu så också gjort det. Men hur fan ska jag fästa ena slangen i pumpen?! I princip alla pumpar har EN slang som går till, och EN som går ifrån. Den som går till är vanlig 22mm nippen, dit har jag slang. men den andra är 30mm och jag har svårt att hitta slangar till denna som itne kostar 200kr/metern. Saken är också den att i tvättmaskinerna så sitter den stora nippeln i princip direkt in i trumman via en plastbytta, så slangar till dessa går itne att få tag i på en VVS firma ens...mycket skumt...
Väldigt enkelt annars med dessa pumpar. Man kopplar bara en vanligt stickpropp i änden på dom 2 trådar som sticker ut ur pumpen. Skitenkelt, dessutom är dom på 40w+ så dom pumpar ju en hel del. Men bäst av allt är ju att man får lätt tag i dom gratis! Har 3st liggandes efter 45min jobb!
Hur som haver, nån som har erfarenhet? Även om ni inte har det, ge mig tips!