Tvättmaskinspump!

#1 - 23 augusti 2005 21:59
Jag var idag och letade reda på tvättmaskinspumpar på min lokala soptipp. Jag hittade några fungerande som verkar snurra bra.

Är det någon som använt dessa till filter, ytterfilter eller vad som helst i akvariesammanhang.

Saken är den att jag tänkte snida ihop ett ytterfilter. Och har nu så också gjort det. Men hur fan ska jag fästa ena slangen i pumpen?! I princip alla pumpar har EN slang som går till, och EN som går ifrån. Den som går till är vanlig 22mm nippen, dit har jag slang. men den andra är 30mm och jag har svårt att hitta slangar till denna som itne kostar 200kr/metern. Saken är också den att i tvättmaskinerna så sitter den stora nippeln i princip direkt in i trumman via en plastbytta, så slangar till dessa går itne att få tag i på en VVS firma ens...mycket skumt...

Väldigt enkelt annars med dessa pumpar. Man kopplar bara en vanligt stickpropp i änden på dom 2 trådar som sticker ut ur pumpen. Skitenkelt, dessutom är dom på 40w+ så dom pumpar ju en hel del. Men bäst av allt är ju att man får lätt tag i dom gratis! Har 3st liggandes efter 45min jobb!

Hur som haver, nån som har erfarenhet? Även om ni inte har det, ge mig tips!
#2 - 23 augusti 2005 23:18
Har ingen erfarenhet, förutom att tvättmaskins pumpar är inte gjorda för att gå 24/7 vilket jag tror kommer skapa problem...
#3 - 24 augusti 2005 00:10
[QUOTE=sacha]Har ingen erfarenhet, förutom att tvättmaskins pumpar är inte gjorda för att gå 24/7 vilket jag tror kommer skapa problem...[/QUOTE]

ditto.
ur säkerhetsynpunkt så tror ja de bryter mot gällande lagar också och skulle de hela börja brinna kan du stå helt utan försäkring vilket kan bli väldigt dyrt.
#4 - 24 augusti 2005 06:17
Jag lekte lite med pumpar när min tvättmaskin läckte och dom var inte tysta nog för att jag skulle vilja ha dom i ett rum där jag är. Men hittar du en tyst så är ju priset bra.
#5 - 24 augusti 2005 07:12
du skurar väl ur den bra??kan tänka mej att det finns rester av tvättmedel kvar i pumpen!

lennart
HazelCR
#6 - 24 augusti 2005 07:47
Det finns iaf en zoopetare som använd en pump från en tvättmaskin till en sump. Titta på Poseidon zoon, en hel mängd bilder finns det.
#7 - 24 augusti 2005 11:04
hoppasn

Trots alla era negativa svar är jag ändå fortfarande positiv! Pumpen är grundligt rengjord och tätad, och ska dessutom när allt är fixat få stå och pumpa annat vatten i någon vecka.

Dessutom är den faktiskt nästan helt tyst, förrutom lite skavalande ibland.

Hittils har jag lagt ner 0kr på mitt lilla projekt!

Vilket ös det är i den!
#8 - 24 augusti 2005 19:06
Hej!

40w kan bli en del ström med tiden. Det kan kanske löna sig att köpa en strömsnål riktig akvariepump i stället.

Urban

Annons