Tvättade sanden för dåligt!

#1 - 19 september 2019 19:24
Visat sig att jag tvättat sanden för dåligt. Tips på smarta sätt tömma 260L snabbast möjligt mottages ödmjukt.
#2 - 20 september 2019 03:42
Ett tips är att suga upp sanden med en slang som har lite större diameter medan det fortfarande är vatten i akvariet, så att du suger upp vatten och sand samtidigt.
#3 - 20 september 2019 05:24
Finns nog inte så mycket smarta sätt. Jag hade tömt karet på vatten, skyfflat över all sand till ena halvan av karet. Sen skopat upp lagom mängd i en hink, sköljt och lagt tillbaka i tomma delen av akvariet och upprepat detta tills alla sand är sköljd.
#4 - 20 september 2019 13:50
[QUOTE=SirCapper;n2408532]Visat sig att jag tvättat sanden för dåligt. Tips på smarta sätt tömma 260L snabbast möjligt mottages ödmjukt. [/QUOTE]

Jag har två slangar. En för tömma och en för fylla på. I det här fallet hade jag kört båda samtidigt som man rör om i sanden. När vattnet är klart är sanden tvättad.

Kör först ner vattnet så du bara har 1 decimeter eller 1,5 kvar av vatten över sanden ungefär. Sen kör du av och på samtidigt tills vattnet är klart.

Det skulle jag säga är det snabbaste sättet att rengöra en sand i akvarium. Ska själv göra det i helgen på mina yngelkar.
#5 - 20 september 2019 18:52
Tack för alla tips! Smart med två slangar, skall testa det nästa gång. Blev till att tömma allt vatten med en slang och hink. Sedan ta upp all sand med dotterns plastspade, tvätta och tillbaka. Tog 5 timmar inklusive inreda.....

24 timmar senare bra värden och introducerat 4 pansarmalar och en pleco
#6 - 21 september 2019 11:06
[QUOTE=SirCapper;n2408555]Tack för alla tips! Smart med två slangar, skall testa det nästa gång. Blev till att tömma allt vatten med en slang och hink. Sedan ta upp all sand med dotterns plastspade, tvätta och tillbaka. Tog 5 timmar inklusive inreda.....

24 timmar senare bra värden och introducerat 4 pansarmalar och en pleco[/QUOTE]

Två slangar tar det kanske en halvtimme max om du kör dom samtidigt.
#7 - 21 september 2019 13:06
För ny sand är alternativet med en slang och en ut inte speciellt effektivt och tar grymt lång tid. Beror naturligtvis på hur mycket sand det handlar om. För använd sand kan jag tänka mig att en sådan lösning kanske kan vara gångbar.
#8 - 22 september 2019 08:40
Pansarmalar kan vara svåra att hålla när botten inte är kultiverad och saknar en bakterieflora. Men hoppas det går bra.

Annons