Tvätta slangar på ytterfilter

#1 - 1 maj 2007 10:26
Slangarna på mitt ytterfilter (tetratec 1200) verkar ha en hinna av härligt brunt gojs på insidan. Kan detta vara skadligt för vatten värden? Har försökt att spola rent med kokande vatten, men ingen riktig skillnad. Även om det är ofarligt vore det skönt att få bort kletet, av rent estetiska anledningar.
Någon som har erfarenhet av detta?
#2 - 1 maj 2007 10:37
har ett innerfilter, och på utblåset så sitter det just detta bruna gojs..
tror det är kiselalger, även om karet varit igång i ett år..
hur är det med ditt kar? är de nystartat?
#3 - 1 maj 2007 10:43
jag rengjorde mina med en liten borste som jag köpte på närmasta järnhandel. Det va en borste till att rensa vapen med. Satt fast en ståltråd som jag drog igenom slangen. Funkade jättebra.
#4 - 1 maj 2007 13:30
knyt fast en bit filtervadd liknande i en ståltråd och dra det genom slangen. Funkade kanon bra när jag hadde sköldpaddor iaf
#5 - 1 maj 2007 13:37
emm kiselaler växer väll inte i mörker.

det det antagligen är är en tjock hinna av nitrifierings bakterier och lite slam typ

jag skulle inte ta bort de såvidare det inte påvärkade filtrets funktion då det ör nytta o tar hand om er amoniak/amonium nitrit o viss del nitrat
#6 - 2 maj 2007 07:54
Ståltråd med filtervadd verkar vara en bra idé. Ska prova. Tror även att det är slam och nitrifierings bakterier snarare än kisel alger. Har varit i gång i 9 månader, så det är ingen nystartad burk. Har 12 liter filterutrymme i filtret, så jag tror inte att rengöring av slangarna borde spela någon större roll på den fronten. Ser mest fult ut, och det är esteten i mig som reagerar :)
#7 - 2 maj 2007 15:02
ett tips då är att byta till mörka slangar så slipper du se skiten...
#8 - 2 maj 2007 15:06
Blir det mycket "gegga" i slangen blir det sämre sprutt på filtret så jag skulle då göra ren slangarna
#9 - 2 maj 2007 20:26
slangar kostar så pass lite så man kan byta slangar efter nåt år. tanke på att slangarna åldras också så är de ingen dum ide. visst.

Annons