Tvätta sand, hur noga?

#1 - 19 januari 2011 20:30
Möjligen en simpel fråga för er som startar många sötvattensakvarium...men hur noga skall man skölja sanden vid nystart. Jag vet att man såklart skall skölja sanden så noga som möjligt, men skall man hålla på o skölja tills sköljvattnet blir helt klart tar det en evighet...så hur noga är detta?...hur noga sköljer ni?
Jag inser att det kanske tar lite längre tid för vattnet i karet att klarna sen, om man är lite mindre noga, men visst klarnar väl alltid ett akvarium tids nog, inom en vecka eller så?....
#2 - 19 januari 2011 20:37
...
#3 - 19 januari 2011 20:46
Oki Jimmy....får kanske tvätta lite mer då...;)
#4 - 19 januari 2011 20:49
...
#5 - 19 januari 2011 21:30
Jonasroman skrev:
Möjligen en simpel fråga för er som startar många sötvattensakvarium...men hur noga skall man skölja sanden vid nystart. Jag vet att man såklart skall skölja sanden så noga som möjligt, men skall man hålla på o skölja tills sköljvattnet blir helt klart tar det en evighet...så hur noga är detta?...hur noga sköljer ni?

Jag inser att det kanske tar lite längre tid för vattnet i karet att klarna sen, om man är lite mindre noga, men visst klarnar väl alltid ett akvarium tids nog, inom en vecka eller så?....

Engelsk sjösand tex kan du få skölja till döddagar, så där brukar jag skölja tills det är hyffsat rent. Sedan tar det ett par dagar till det är klart i karet, något som det blir oavsett hur man sköljer sanden/gruset. Nackdelen att inte skölja tillräckligt är att skiten sätter sig i filtret i onödan:).
#6 - 19 januari 2011 21:43
Hur stort kar och vilken typ av sand pratar vi om?
#7 - 19 januari 2011 22:08
Tror det är just engelsk sjösand...o ja..sköljvattnet blir ju aldrig klart!
Så jag kapitulerar till viss del, sköljer rimligt, låter det klarna i karet, sköljer därefter rent filtrena noga o först därefter startar upp med bakterier, växter etc.
Bilder strax så fort mitt guldmedlemsskap trätt i kraft:)
#8 - 19 januari 2011 22:14
Jonasroman skrev:

Så jag kapitulerar till viss del, sköljer rimligt, låter det klarna i karet, sköljer därefter rent filtrena noga o först därefter startar upp med bakterier, växter etc.

Låter precis som jag brukar göra:p..
#9 - 19 januari 2011 22:33
Jonasroman skrev:

Bilder strax så fort mitt guldmedlemsskap trätt i kraft:)

Ok.. För finkornig sand så är det
"" target="_blank">här överlägset tycker jag.. Väldigt enkelt och hyffsat snabbt ordnat om man har lite hjälp så en fyller sand medan en tömmer..

Annons