tvätta akvarium...hur ?

#1 - 23 november 2007 07:52
Skall tvätta mitt begagnade 222 liters i helgen.

det är som sagt var begagnat, förre ägaren lät nog det sakta torka ut.

det är hur mycket gammal akvarieskit på väggar och botten.

Att få väck det blir lite ....småjobbigt.

Undrar om man vågar ställa det på högkant utomhus (kallt men vad gör man)
och spola med trädgårdslangen för att få väck det värsta innan man tar in det och finlirar ????

Det är ett Zooline ramkar.
#2 - 23 november 2007 07:57
Vi har samma problem.. Fast med ett 375 liters!

Tips mottages tacksamt.. Spola ute är inte aktuellt för vår del.. vi bor i lägenhet. :)
#3 - 23 november 2007 08:02
Kanske prova att skära bort det värsta med rakbladsskrapa först, har det torkat fast lär man inte kunna spola bort det i första taget.
Iofs lär man säkerligen kunna ställa det i vilket läge som helst utomhus och spola med hur mycket vatten som helst, dock inte högtryck, det skadar förmodligen fogarna.
#4 - 23 november 2007 09:21
Pump vattenflaska, och varmt vatten.

Spruta på, det ska bara bli fuktigt, inte nödvändigtvis rinna runt en massa vatten, vänta lite, och skrapa med ett rakblad, som när man tar bort alger. Brukar bli kanon.

Är det riktigt illa brukar jag ställa upp baljan, fylla den med vatten, och vänta till dagen efter, och skrapa glaset. när man tömmer baljan igen, följer skiten med ut.
Skrapa inte torrt, jag har aldrig lyckats utan att repa baljan.
B!
#5 - 23 november 2007 09:38
Jättebra tips! Ska testa.. Tog med en mjuk "dammborste" till dammsugaren och dammsugade upp alla lösa partiklar och då inser man hur mycket som verkligen sitter _fast_.
Jag har helgen räddad, det är en sak som är säker! *S*
Dessutom har planschen silikonats fast på insidan, vilket gör att det sitter MASSOR med silikon som måste skäras bort.. Tyvärr bitvis upp på "ramsilikonen". Funderar allvarligt på att låta det som sitter i ovankant sitta kvar. Det kommer ju att bli en invändig bakgrund på det där.
#6 - 23 november 2007 09:42
tja....det får bli en förhandling med frugan om vem som skall stå utomhus i 3 grader och spola vatten,,,,,skrapa.....

varför känner jag att jag kommer att förlora den förhandlingen.....
#7 - 23 november 2007 09:45
Kensa, du förlora, ställ up det inomhus, elda i kaminen, och stå i 25 gradig värme och gör det... Och självklart får frugan gå ut och hugga ved till eldningen, DU gör ju rent akvariet. (Vill du se på TV ett par timmar? Skyll på blötläggning, och dra igång tv'n ;- ) Frun får självklart passa upp med kaffe, och någonting att tugga på, under tiden.

Oj, läser frugan oxå här? ;- p
B!
#8 - 23 november 2007 09:48
Mr B skrev:
Kensa, du förlora, ställ up det inomhus, elda i kaminen, och stå i 25 gradig värme och gör det... Och självklart får frugan gå ut och hugga ved till eldningen, DU gör ju rent akvariet. (Vill du se på TV ett par timmar? Skyll på blötläggning, och dra igång tv'n ;- ) Frun får självklart passa upp med kaffe, och någonting att tugga på, under tiden.

Oj, läser frugan oxå här? ;- p

B!

hon läser.....

kommer säkert med vissa invändningar.....typ att hon minsann byter blöja på kotten.....att parketten inet tål vattenslabb....att kaminen har eldningsförbud......att hon minsann faktiskt tjänar mer än mig...och därmed är hon chef....etc etc.....
#9 - 23 november 2007 10:34
Kensa skrev:
typ att hon minsann byter blöja på kotten.....

Svårt att argumentera emot. Men inte tar det väll hela den tiden du måste spendera för att städa akvariet?
Kensa skrev:
att parketten inet tål vattenslabb....

Mm, som sagt, ställ upp akvariet, fyll det med vatten, kolla på Mythbusters, och gräv sedan fram ett rakblad. Vid det här laget är det för sent, så du får skrapa karet i morgon. Det slabbar lika mycket / lite som att skrapa bort alger från glaset, när det är i drift, så det bör inte vara ett problem.
Kensa skrev:
att kaminen har eldningsförbud......

Inte bra. I morgon, när du kommer på detta, ringer du till sotaren, och får bokat en tid för sotning. Sen bör inte det vara något problem.
Kensa skrev:
att hon minsann faktiskt tjänar mer än mig...och därmed är hon chef....

När Sotaren varit hos er, och dömt ut skorstenen (?) är det ju jäkligt lämpligt att hon drar in stora slantar, då kan hon ju köpa ett nytt kar, så slipper ni städa det gamla. ;- ) (Eller dra ny skorsten. Det går att gjuta på plats, genom att man drar en glugg genom kanalen genom en tjock betonmassa som pressas upp på väggarna, och ger en jämn gjuten skorsten. Beror lite på vad man har för lösning på plats i dagsläget. Finns ju dubbelisolerade rörmoduler som man bara klämmer över varandra, och stoppar ut genom ett sågat hål i taket om det är så illa)

Tänk så bra det löser sig.
B!
#10 - 23 november 2007 10:42
kan vara svårt att få bort hårda kalkavlagringar även om man blöter före, men går lättare om man "avkalkar" med ättika eller liknande, svag lösning i blötläggningsvatttnet eller koncentrerat på en svamp när man putsar upp glasen tycker jag fungerar bra.
#11 - 23 november 2007 10:45
Det bara så jobbigt att torka rent från all ättika om man inte kan skölja hela karet, känns det som..
Men man kanske inte måste vara så supernoggrann med att få bort _all_ ättika? Hur pass avdunstar ättika? I vårt fall ska inte karet fyllas omgående nämligen. Det kommer att stå tomt någon dag.
Här är det mest intorkad sand och torkade alger, men kalken lär väl uppenbara sig när man fått bort det andra skräpet.
#12 - 23 november 2007 10:48
det får bli svinto och en/två/tre/fyra/fem rejäla ursköljningar.....

funkade fint på det lilla karet därhemma....
#13 - 23 november 2007 11:19
lili76 skrev:
Det bara så jobbigt att torka rent från all ättika om man inte kan skölja hela karet, känns det som..

Men man kanske inte måste vara så supernoggrann med att få bort _all_ ättika? Hur pass avdunstar ättika? I vårt fall ska inte karet fyllas omgående nämligen. Det kommer att stå tomt någon dag.

Här är det mest intorkad sand och torkade alger, men kalken lär väl uppenbara sig när man fått bort det andra skräpet.

He he, du ska ju inte fylla akvariet med ättika ;-) Ta ren ättika på en svamp, ickerepande svinto eller trasa och torka gnugga bort kalken, eftertorka med en ren fuktig trasa och mer än så behöver du inte göra, för när du fyller vatten i karet så gör inte den lilla rest av ättikan någon skada, är så lite kvar i så fall att det inte påverkar nåt, väntar du ett tag efter rengöringen så dunstar det bort det mesta.

Kan ju tipsa att man även kan dränka in lite papper i ättika och lägga över en extra hård kalkfläck och låta den sitta på ett tag så löser det upp sig.
#14 - 23 november 2007 11:44
Jag hade täcklock av glas som såg ut som f*n, tog lite svinto, funkade finfint... Det kanske skulle vara något, men var försiktig vid silikonkanten.
#15 - 23 november 2007 11:45
som jag sa i ett tidigare inlägg....det blir svinto för hela slanten
#16 - 23 november 2007 11:50
Svinto är fina grejer :)

Annons