En enkel sak man kan fråga efter är rotsystemet. Unga plantor gäller denna beskrivning på!
Submersa växter dvs undervattensväxter har oftast fintrådiga rötter och inte så kraftiga.
Sumpväxter har oftast kraftig rotstock som är väl anpassad till plantering i lera/jord.
Övervattens växter har liknande rotstock som sumpväxter men flera rotfördelningar.
Jämnförde mellan undervattens plantor av Indisk Hygrophila, submersa växter vattenkrassula, övervatten fredskalla.
Defdac- rätta mig gärna om jag har fel.
Skönt att se att du är ödmjuk gentemot Defdac iaf, men eftersom jag inte får rätta dig vill jag att du berättar vad du tror som väsentligt skiljer i växtsätt till exempel mellan "Indisk Hygrophila" och "vattenkrassula", när du nämner de arterna gör du skillnad på deras växtsätt och på undervattens och submers.
Man kan inte bygga fungerande regler på att undersöka tre arter, om en sådan regel skulle fungera bygger den inte på studier, utan extrem tur.
Många av de växtarter som säljs i butik är odlade emerst, alltså "över vatten", fast de även fungerar bra submerst. De flesta arterna får lite annorlunda växtsätt, så om man skulle lära sig att se skillnad på vilka som vuxit emerst och välja bort dom så har man i en vanlig zooaffär normalt sett upp till några enstaka arter att välja på.
Sen är ju inte det enda problemet med växter, så i stället för att lära sig konstiga tumregler om vilken växt som kanske är obligat emers så bör de flesta nybörjare försöka hitta de få arter de har stor chans att få att fungera bra.