Två större stim - nybörjare

#1 - 10 februari 2008 15:35
Det finns säkert svar på min fråga någonstans i de tidigare trådarna och jag ber om ursäkt för mina tillkortakommanden för att jag inte hittat det jag söker.

Jag är en nybörjare med en vision.:)
Jag har tänkt mig ett akvarium som skulle inhysa två större fiskstim på minst 100 fiskar vardera som simmar i olika lager. Har tänkt mig kardinaltetror och sebrafiskar (eller prickiga danios) samt ett gäng malar som håller rent. Jag har ingen aning om hur dessa går ihop. Ett alternativ är rödhuvudtetror.

Jag vill också ha en massa växter i akvariet men det skall finnas en fri simyta också.

Hur stort akvarium borde jag ha till mitt projekt? Vilka växter är de optimala för att fiskarna skall trivas?

Jag vill gärna få fram stimbeteendet hos fiskarna och har läst på detta forum att det bäst kommer fram om det finns något i akvariet som fiskarna uppfattar som hot. Jag vill inte riskera livet på mina tilltänkta firrar men vill gärna ha tips om hur stimbeteendet kan komma igång utan att någon firre går åt.

Är jag helt ute och cyklar?
#2 - 10 februari 2008 15:47
Nej du är inte helt ute och cyklar, men för att ha såpass många av varje art är ett 2 meter långt 600 liters kar det minsta du bör skaffa dig, och ännu hellre ännu större.
Skaffar du rödmunstetra behöver du inte göra så mycket för att få fram stimbeteendet då de fixar detta själva;).
#3 - 10 februari 2008 16:37
skulle tro att du behöver ett 720l akvarium för att ha 2 såna stimm + fiskar som ska va lite hotande
#4 - 10 februari 2008 17:14
Vad är viktigare för ett sådant 600-720 l akvarium som ni rekommenderar, längden eller höjden?

Vilka fiskar är lite hotande?

Simmar rödhuvudtetrorna i mellanlagret där även kardinalerna håller hus? Jag vill ju ha stimmen i olika lager, men om danios/zebror simmar vid ytan och tetrorna i mitten så får inte akvariet vara för lågt på höjden, eller?

Någon som har ett akvarium likt det jag tänkt mig och kan lägga upp en bild?
#5 - 10 februari 2008 17:33
Längden skulle jag säga definitivt, 50cm räcker på höjden.
En stark strömfåra gör sebrafiskarna gladare och mer stimbenägna.
#6 - 10 februari 2008 17:50
60cm höjd, tetrona simmar på 40cmhöjd och danios vid ytan
#7 - 10 februari 2008 18:28
Köper du ett 720 så är det ju oftast 2 meter långt och 60 högt. Det är mitt iallafall:)
#8 - 10 februari 2008 20:03
All heder till en nybörjare som tänker skaffa sig ett 720 det första hon gör![:-76]
#9 - 10 februari 2008 20:08
Vad kul att du skaffar så stort direkt!

Min erfarenhet av danios är att de i stim är ganska "stirriga". Vet inte hur kardinaltetror fungerar, men jag hade danios och neontetror ihop, och då såg de annars lugna tetrorna ganska skärrade ut.
#10 - 10 februari 2008 21:05
Jens A. skrev:
All heder till en nybörjare som tänker skaffa sig ett 720 det första hon gör![:-76]

Det gjorde jag, det bästa jag har gjort. Nu har jag två..:p
#11 - 10 februari 2008 21:09
Jens A. skrev:

japp av med hatten.
#12 - 23 februari 2008 17:19
Tack, tack för alla svar. Har inte kommit så mycket längre än från mina första planer utom att jag fixat utrymme för ett 2 meterskar som jag kan kika på från sängen och bestämt mig att starta med rödmunstetrorna.

Killen i akvarieaffären har lovat komma hem till mig och hjälpa med idéer och inredning.
Det kallar jag bra kundservice! Jag är riktigt entusiastisk nu.

Vi får se vad det andra stimmet blir sedan. Först måste jag ro det första stimmet i hamn.

Snowflingsan - Hur stort akvarium hade du till dina danios och neontetror? Hur många av vardera sorten hade du?
#13 - 6 april 2008 14:49
Två större stim

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Nu har jag äntligen hittat mitt akvarium. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Det är ett 720 liters, 200 x 60 x 60. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Akvariet har en BNT bakgrund typ Tanganyika och det var väl inte vad jag tänkte från första början (med tanke på fiskvalet) men blir nog snyggt ändå, troligen mycket snyggare än jag hade kunnat åstadkomma utan denna bakgrund.[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Med akvariet följer en 2 m lång, ganska smal, ljusramp med två ljusrör (vanliga). Jag tycker att detta ger för dåligt ljus. Akvariet i fråga är i drift nu men ljuset når inte riktigt botten i mitt tycke. För närvarande bor det välmående ciklider i den.[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Min fråga till er experter nu är följande:[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag vill ha en heltäckande ramp med plats för fyra lysrör som helst kan justeras individuellt. Jag vill också ha någon/några av dessa som T5 med bra ljusstyrka för att jag vill att växter skall frodas i akvariet, samt en med nattbelysning (typ månsken) . Akvariet har ju standardmått så jag hoppas att jag någonstans kan finna den ramp och de rör jag hoppas hitta.[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Kan någon av er ge mig tips var jag kan beställa det jag vill ha eller också gärna låta mig veta om jag är helt ute och cyklar nu.[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Fråga 2:[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag har ju bestämt mig för rödhuvudtetror i ett antal. Finns det någon annan fiskart som också håller ihop i grupp som går ihop med dessa? Har funderat på kardinaler eftersom leoparddanios kan stressa tetrorna för mycket plus att de livliga daniosen kan ta tillfället i akt att hoppa ur akvariet om det finns en springa någonstans (har jag fått veta)[/FONT][/SIZE]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hoppas på svar och jag lovar att lägga ut bilder på mitt projekt så småningom.[/SIZE][/FONT]
#14 - 6 april 2008 14:54
Du kan kolla på www.pwss.se efter lite olika ljuslösningar, annars är det inte fel med MH fast det kanske är lite overkill?
Kardinaler passar fint ihop med rödmunstatran och den stimmar inte mycket heller, och det tycker jag bara är bra då det lätt blir lite rörigt annars. Ett stort stim rödmunnar och ett minst lika stort gäng kardinaler blir perfa:)!
#15 - 6 april 2008 15:23
TinaM skrev:
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Nu har jag äntligen hittat mitt akvarium. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Det är ett 720 liters, 200 x 60 x 60. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Akvariet har en BNT bakgrund typ Tanganyika och det var väl inte vad jag tänkte från första början (med tanke på fiskvalet) men blir nog snyggt ändå, troligen mycket snyggare än jag hade kunnat åstadkomma utan denna bakgrund.[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Med akvariet följer en 2 m lång, ganska smal, ljusramp med två ljusrör (vanliga). Jag tycker att detta ger för dåligt ljus. Akvariet i fråga är i drift nu men ljuset når inte riktigt botten i mitt tycke. För närvarande bor det välmående ciklider i den.[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Min fråga till er experter nu är följande:[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag vill ha en heltäckande ramp med plats för fyra lysrör som helst kan justeras individuellt. Jag vill också ha någon/några av dessa som T5 med bra ljusstyrka för att jag vill att växter skall frodas i akvariet, samt en med nattbelysning (typ månsken) . Akvariet har ju standardmått så jag hoppas att jag någonstans kan finna den ramp och de rör jag hoppas hitta.[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Kan någon av er ge mig tips var jag kan beställa det jag vill ha eller också gärna låta mig veta om jag är helt ute och cyklar nu.[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Fråga 2:[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag har ju bestämt mig för rödhuvudtetror i ett antal. Finns det någon annan fiskart som också håller ihop i grupp som går ihop med dessa? Har funderat på kardinaler eftersom leoparddanios kan stressa tetrorna för mycket plus att de livliga daniosen kan ta tillfället i akt att hoppa ur akvariet om det finns en springa någonstans (har jag fått veta)[/FONT][/SIZE]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hoppas på svar och jag lovar att lägga ut bilder på mitt projekt så småningom.[/SIZE][/FONT]

Var hittade du akvariumet? Blocket, eller? Kan du inte länka så jag får se? NYFIKEN :p
#16 - 6 april 2008 15:39
Tack ansjo för ditt uppmuntrande svar! Det känns bra att höra att jag är på rätt spår.
Men vad betyder MH i akvariesammanhang?
Jag skall kolla upp den länk du gav.
Vilka malar/algätare skulle funka ihop med kardinaler/rödhuvuden? Vad behöver jag mer än rödhuvuden och kardinaler i djurväg för att karet skall funka?
Har tänkt mig ett gäng såna där små malar som håller i grupp som är grå med svarta fläckar, kompakta till sin kroppsbyggnad, vet för stunden inte vad de heter men de verkar fredliga. Skall kolla och lägga upp en länk. Hur många sådana bör jag ha i akvariet?
På jobbet har vi två stora akvarier varav en är en Amazonasinspirerad med bakgrund och firrar från denna miljö. Skitläckert! Där har vi ett gäng kardinaler som till en början (första halvåret) strosade lite här och var men sedan har de börjat hålla ihop i en läcker grupp. Tror de är ca 50 st. Mycket vackra och iögonfallande fredliga firrar. I grupp helt underbara.
#17 - 6 april 2008 15:46
soffan96 skrev:
Var hittade du akvariumet? Blocket, eller? Kan du inte länka så jag får se? NYFIKEN :p

Jo soffan96 - jag hittade den på blocket.:)
Här är länken som det ser ut i dagsläget:

http://www.blocket.se/vi/15797515.htm?ca=10_s
#18 - 6 april 2008 15:50
MH betyder metallhalogen och är ett riktigt grymt ljus för peengarna. Dessa ramper som man hänger från taket har sjunkit i pris det senaste året och är numera inte mycket dyrare än en T5 ramp.
De flesta L-malar går ihop med dina tetror, det är när du väljer nästa fisk som man får tänka igenom lite vad man vill ha. Ska man köra med skalarer och dvärgciklider eller gå ifrån SA-temat och ta palettciklider, botior eller vad man nu är ute efter?
Personligen gillar jag att försöka köra lite under samma kontinent, sedan om växterna frångår detta tycker jag inte gör så mycket.
Malarna du är ute efter tror jag är pansarmalar, och de finns i en mängd olika sorter och det är bara att leta efter en som man gillar och har råd med. De bör vara i en grupp på minst 6, men ju fler desto bättre.
#19 - 6 april 2008 15:52
Sorry, såg nu att det var ett Malawi bakgrund och inte Tanganyika. Ursäktar mig med att jag inte kan ett jota om ciklider (eller andra firrar för den delen heller). Jag vet dock hur man får en abborre att nappa på kroken och att lake skall fångas vintertid![:D]
#20 - 6 april 2008 15:58
Vad snyggt akvarium! Gillar verkligen "riktiga" bakgrunder. Ska också kanske köpa ett 720L. Har hittat ett jättefint på blocket.
Lycka till!:)
#21 - 6 april 2008 16:20
ansjo -

Jag vill inte ha något hängandes från taket, så T5 tror jag blir bra eftersom de kan monteras (hoppas jag) i den fyrrörsramp jag tänkt mig. Kan inte ha öppet kar eftersom jag har nyfikna katter som annars riskerar att dimpa i vattnet.:D

L-malar - vad är det?

Jo, det är nog pansarmalar jag tänkt mig. Kanske en grupp på 20?

Jag har inte tänkt mig någon nästa fisk i detta kar. Rödhuvudtetror, kardinaltetror, pansarmalar, några algätare? (förslag på lämliga algätare som är effektiva och inte blir för stora mottages tacksamt).

För att få lite fart på tetrorna tänkte jag mig en piraya.:D Skojar! Tror nog att mina katter utanför glaset kan få igång stimbeteendet.

Grejen är ju att jag vill ha ett snyggt växtliv igång också i karet men även lämna fri simyta för firrarna. Tänkt mig högre vegetation åtminstone i det ena hörnet av karet (troligen även i den andra) och fri simyta däremellan.

Eftersom jag vill ha estetisk balans i karet får jag bygga upp det andra hörnet (läs kortsidan) med något annat ifall jag lägger tonvikten på växter i den andra. Tetrorna är ju inga grott/stenbumlingsfiskar vad jag förstått, så kanske grövre grus med annorlunda växter kan tillfredsställa fiskarnas behov.

Tanken är dock att ha högre växter i änderna och låga växter i mitten.

Jag erkänner att jag inte tänkt igenom det hela grundligt ännu. Först vill jag få akvariet utseendemässigt tilltalande för mig, innan jag placerar några firrar däri. Givetvis kommer jag i möjligaste mån utifrån mina förutsättningar och vad jag får lära mig på detta forum att skapa en miljö som mina kommande firrar skall trivas i.

Jag vill ha fiskar som trivs i sin miljö, samtidigt som jag vill att det skall vara trevligt att titta på fiskarna och deras förehavanden. Och ärligt talat, så får inte skötseln av fiskarna ta för mycket av min tid i anspråk heller.
#22 - 6 april 2008 18:45

Jag vill inte ha något hängandes från taket, så T5 tror jag blir bra eftersom de kan monteras (hoppas jag) i den fyrrörsramp jag tänkt mig. Kan inte ha öppet kar eftersom jag har nyfikna katter som annars riskerar att dimpa i vattnet.:D

Aha, där ser man. Det räcker gott och väl med T5 och kan du modifiera den befintliga rampen är det bara ett plus.
L-malar - vad är det?
L står för Loricariidae som du hittar några olika arter av här: http://www.planetcatfish.com/catelog/numbers.php?mode=l&thumbs=16

Jo, det är nog pansarmalar jag tänkt mig. Kanske en grupp på 20?
En grupp på 20 låter riktigt toppen:)!

Jag har inte tänkt mig någon nästa fisk i detta kar. Rödhuvudtetror, kardinaltetror, pansarmalar, några algätare? (förslag på lämliga algätare som är effektiva och inte blir för stora mottages tacksamt).

Algätare finns det några stycken av, men den som de flesta har och som funkar bra är Ancistrusen. Enda nackdelen är att de ibland kan käka upp en del sorters växter såsom svärdsplantor.

För att få lite fart på tetrorna tänkte jag mig en piraya.:D Skojar! Tror nog att mina katter utanför glaset kan få igång stimbeteendet.

Det hade defenitivt satt fart på detta beteende;).

Grejen är ju att jag vill ha ett snyggt växtliv igång också i karet men även lämna fri simyta för firrarna. Tänkt mig högre vegetation åtminstone i det ena hörnet av karet (troligen även i den andra) och fri simyta däremellan.

Eftersom jag vill ha estetisk balans i karet får jag bygga upp det andra hörnet (läs kortsidan) med något annat ifall jag lägger tonvikten på växter i den andra. Tetrorna är ju inga grott/stenbumlingsfiskar vad jag förstått, så kanske grövre grus med annorlunda växter kan tillfredsställa fiskarnas behov.

Tanken är dock att ha högre växter i änderna och låga växter i mitten.

Det är något som kommer att växa fram under tiden du har karet och bli inte förvånad om du vill göra om karet lite då och då.

Jag erkänner att jag inte tänkt igenom det hela grundligt ännu. Först vill jag få akvariet utseendemässigt tilltalande för mig, innan jag placerar några firrar däri. Givetvis kommer jag i möjligaste mån utifrån mina förutsättningar och vad jag får lära mig på detta forum att skapa en miljö som mina kommande firrar skall trivas i.

Jag vill ha fiskar som trivs i sin miljö, samtidigt som jag vill att det skall vara trevligt att titta på fiskarna och deras förehavanden. Och ärligt talat, så får inte skötseln av fiskarna ta för mycket av min tid i anspråk heller.

Får du bara balans i karet så är det inte speciellt mycket jobb, och det är dessa små stunder som man ibland längtar till:)!
#23 - 6 april 2008 18:49
Här är en snygg och mkt snäll mal du kan ha:den blir dessvärre 50 cm men är som sagt vändigt fredlig och snäll http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318
#24 - 6 april 2008 19:27
Jag tror det har blivit lite missförstånd här och förväxling mellan kardinaler (kardinalfisk Tanichthys albonubes) och kardinaltetra ( Paracheirodon axelrodi).
Kardinalfisken är den som håller till i de övre vattenlagret. Kardinaltetrorna går på samma nivå som rödhmunsstetran.
#25 - 6 april 2008 21:39
Vart skulle den förväxlingen skett? Jag har hela tiden menat kardinaltetra iaf;).
#26 - 6 april 2008 22:20
Det är möjligt att det går att skapa två stim i ett akvarium, men bli inte besviken om det inte går som du tänkt. I naturen verkar de flesta tetror ofta gå i blandade stim. Alla möjliga arter hänger på det stora stimmet oavsett art. Att välja två arter som drar åt olika håll (yta - botten) eller lever i helt olika miljöer sebrafisk - rödmunstetra kan vara sätt att lösa det.

Lycka till
#27 - 9 april 2008 19:52
Ah - kolla detta, det är ju sjukt läckert tycker jag:

http://www.metacafe.com/watch/912464/hemigrammus_bleheri/
#28 - 9 april 2008 21:08
Ett riktigt snyggt kar med det gänget rödmunnar som stimmar så det är bara att börja spara:p!
#29 - 9 april 2008 21:11
Riktigt snyggt!! Vad brukar rödmunnar kosta?
#30 - 9 april 2008 21:33
Runt 20-25:-/st lite beroende på var man bor och tillgången på dessa.
#31 - 9 april 2008 21:44
Vet inte om du tycker de blir alldeles för smått - men jag tycker de skulle vara otroligt coolt med två stim på 100+ vardera av olika Microrasbora.

Moskit Rasbora (boraras brigittae) är sjukt fin! Knallröd med en svart "remsa" på
Microrasbora Kubotai är en annan otroligt fin fisk! Någon som vet någon annan fisk som är knallgrön?
Sen finns Microrasbora erythromicron, En liten fillur som går i silver & blå randigt.

Väldigt fina allihopa men de blir som MAX 2,5 cm så de e inga stora fiskar.
Men har man dom i stora stim i ett tätt planterat akvarium så tror jag de kan bli väldigt effektfullt!
#32 - 9 april 2008 21:49
grymmt nice med ett stort stim i en stor balja, är det ett par scalarer man skymtar som lurpassar på stimmet?
#33 - 12 april 2008 14:58
Karet är hemma. Det var spännande värre att få hit det men säljaren och hans polare ställde upp och hjälpte till med allt. Vilken service!

Akvariet sitter nu där det skall. Har ljusterat benen på ställningen så den står plant, men skall kolla en extra gång vid byte till ny frigolitskiva eller cellplast..

En del gammalt grejs, ca 0.5 liter gammal sand och alger på rutor, bakgrund och algblandat gammalt vatten ca 0.5 liter följer med. Det kanske är bra att låta det vara kvar med tanke på de bra bakterier som kanske finns däri, eller finns det bara dåliga i gammalt jox? Nääe, jag skrubbar nog rent – karet luktar alger.

Att göra:

1.frigoliten består av ca 6 mindre bitar i två lager. Då jag tycker att bitarna är lite olika tjocka vill jag byta detta till en enda 2 cm tjockt (ev i två delar) att ha mellan spånplattan och karet alternativt att jag köper liggunderlag i cellplast. Det senare låter ju lite enklare och jag behöver inte täcka den vita frigoliten med något.

2.Det finns även en liten springa mellan BTN och glaset i vänstra hörnet där ev framtida yngel kan ta sig in, så den skall tätas med akvariesilikon.

3. Jag vill ha mer filtermatta i karet med tanke på de firrar jag tänkt ha i och det är massor med tomrum mellan BTN bakgrundens baksida och akvarieglaset. Endast en bit som sitter fast i pumpen och en 30 cm lång och ca 10 bred och 5 tjock som sitter fastkilad lite framför pumpen finns i. Mer filtermatta skall inhandlas.

4. Vattentester skall inhandlas. Tetratest?

5. Från kortsidorna ser det tråkigt ut, då man ser rakt in på baksidan av BTN bakgrunden. Tänkte antingen lägga självhäftande svart plast på utsidan av glaset som täcker det där eller också måla det svart med lämplig färg. 28 cm brett skall den svarta plastremsan vara.

6. En tillsats till vattenkranen skall inhandlas så att trädgårdsslangen kan fästas direkt i kranen vid påfyllning och vattenbyten.

7. Svart tejp 2-5 cm brett skall inhandlas. Måste väl finnas att få tag i någonstans. Detta skall jag ha längs med övre kanten på karet så att jag inte behöver fylla på vatten enda upp och slippa då ha ett fult mellanrum mellan vattenytan och karets kant.

8. Skall kolla vad det är för ljusrör som sitter i ramperna egentligen. Det är olika färger på dem. Den där blå ger en skitläcker belysning på natten. Alla rör kan tändas individuellt.

Sanden som jag kommer att inhandla tänkte jag ha något lite mörkare i storleken 0,7 – 2 mm. Det borde passa både pansarmalarna, tetrorna och växter, eller?

Måste kanske ha täckglas också med tanke på de fiskar jag i sinom tid tänkte ha i karet. Täckglaset tillsammans med den svarta tejpen har också den estetiska effekten att ljusrören inte syns om man tittar på karet lite underifrån, som t.ex. från sängen.

Är jag på rätt väg?
#34 - 12 april 2008 17:46
det är nog smart att ha täckglas skulle jag tro eftersom du har katter. mina katter älskar att ligga på akvariet och värma sig :)
#35 - 12 april 2008 19:11
Tack för ditt svar Naugthy. Grejen är ju att de två ramperna tillsammans blir heltäckande och de är rätt tunga så att mina katter inte kan rubba dem. Så jag är inte orolig för att katterna skall dimpa ner i karet och de har inte en chans att få tassen in någonstans för att fiska. :-) Att de ligger på ramperna och värmer sig får de gärna göra.

Jag har kollat mina ljusrör och vattenvärden i kranvattnet idag och det ser ut enligt nedan:

Vatten från kranen med SERAs sticktest:
pH 7,2
kH 6 d
gH >10
NO2 0
NO3 0

Ljusrören jag har är enligt nedan:

Två stycken Philips 58W/84o
Sylvania Gro-Lux T8
Philips 58W/89 Aquarelle
Osram L 38W
Arcadia Marine Blue FMB58

I praktiken funkar dock bara 5 ljusrör, då det sista (En Philips 58W) hamnar bakom bakgrunden och dessutom inte lyser då det är något tok med fästet så det gör mig inget i dagsläget. Röret funkar dock i sig. Provade fästa det i ett annat fäste och då funkade det. Kan ju ha det som ett reservrör.

Det är vad jag kan läsa av från den info som finns på rören. Vad det hela innebär vet jag inte riktigt. Hoppas att det är ok för ett kar med mycket finbladiga ljusgröna växter i olika längd, men är det så?

Jag kan tänka mig att vattenvärdena ändras något när akvariet så småningom kommer igång. Är det något i nuvarande kranvattenvärden som är helt fel när det gäller rödhuvudtetran? Själv tror jag att pH och kH är något för högt.

Allting känns så himla kul och spännande med detta projekt och jag hoppas att jag så småningom med er hjälp kan ha ett välmående stim av rödhuvudtetror i mitt kar.
#36 - 14 april 2008 21:05
Hjälp!

Nu när jag skrubbat och rengjort karet näst intill, så har jag upptäckt att bakgrunden (BTN) inte sluter tätt vare sig i botten eller på sidorna. :(

Jag antar att jag måste siliconisera på där det fattas, dvs där vattnet kan strömma in okontrollerat bakom BTN bakgrunden och inte genom rasterna. :confused:

Kan jag siliconisera om även om det inte är helt torrt på bägge sidorna av BTN bakgrunden och slänga på småkornig sand så det fäster på siliconet innan det torkat, så att det inte skall synas? Det är svart akvariesilicon jag avser att använda och att lägga sand ovanpå så slutresultatet inte skall bli så iögonfallande.[?]

Mitt andra rop på hjälp av er som kan är följande: Jag har rengjort karet efter bästa förmåga men kan omöjligt komma åt geggan som ligger bakom bakgrunden utan att ta bort de kraftigt fastsiliconiserade täckglasrämsorna på ca 6 cm. I teorin skulle karet kunna vältas över och spolas av med en slang men i praktiken är det helt omöjligt där karet sitter nu. Kan jag lita på att mitt kommande filtersystem med filtermattor och biobollar tar hand om denna gegga?[:-48]

Finns det någon kunnig som bor i Uppsala och skulle kunna tänka sig att komma och ta sig en titt på mitt kar?
#37 - 15 april 2008 06:03
Kan jag siliconisera om även om det inte är helt torrt på bägge sidorna av BTN bakgrunden och slänga på småkornig sand så det fäster på siliconet innan det torkat, så att det inte skall synas? Det är svart akvariesilicon jag avser att använda och att lägga sand ovanpå så slutresultatet inte skall bli så iögonfallande.[?]
Det böra vara torrt där du lägger silikonsträngen, sedan om det inte är torrt på andra ställen i karet gör ingenting.

Mitt andra rop på hjälp av er som kan är följande: Jag har rengjort karet efter bästa förmåga men kan omöjligt komma åt geggan som ligger bakom bakgrunden utan att ta bort de kraftigt fastsiliconiserade täckglasrämsorna på ca 6 cm. I teorin skulle karet kunna vältas över och spolas av med en slang men i praktiken är det helt omöjligt där karet sitter nu. Kan jag lita på att mitt kommande filtersystem med filtermattor och biobollar tar hand om denna gegga?[:-48]

Det du kan göra är att fylla upp karet med vatten som vanligt, och försöka lösa upp så mycket som möjligt av geggan och sedan tömma ut vattnet igen så har du gjort vad du kan. Jag skulle även tippa på att det inte är så mycket gegga som är kvar i bakgrunden utan det ser nog mer ut än vad det är.
#38 - 15 april 2008 20:17
Tack för ditt svar ansjo. Det känns jättebra med att kunniga personer som du tar sig tid att hjälpa en nybörjare som jag på traven.:)

Jag fick en idé - Om jag fyller karet och lägger i min Aquabee 3000l/h så att den blåser ut bakom bakgrunden i stället för som den sedan skall sitta - kan inte detta hjälpa till att lyfta upp sörjan (och kanske filtrera in det mesta i den filtermatta pumpen sitter i) så att jag får mer ut vid tömning av karet än om jag bara fyller karet och tömmer det?
#39 - 16 april 2008 05:33
Visst, det låter som en bra idé så det är bara att prova:)!
#40 - 16 april 2008 18:44
Tack för din uppmuntran ansjo.:)

Sagt och gjort. Jag fyllde karet till 2/3 delar ställde pumpen i så den blåste i princip horisontellt bakom bakgrunden ca 10 cm under ytan. Jag måste haft nybörjartur för nu dras allt till det hörn där pumpen sitter och jag kommer att ha lätt att skopa upp det. När jag slog igång pumpen flöt två döda ca 7 cm långa firrar upp till ytan också där jag kunde plocka bort dem enkelt.

Hur länge skall jag låta pumpen gå på detta sätt innan jag tömmer karet igen tycker ni? Räcker ett par dagar?
#41 - 16 april 2008 20:40
Jag tror inte du behöver vänta så länge, utan du kan säkerligen börja greja med ditt kar i morgon (torsdag) om du har tid och känner för det;).
#42 - 16 april 2008 21:59
- Kul tråd. (började själv med ett 600L) Ville bara berätta lite om hur mina tetror beter sig angående detta med att stimma! 30 sorgmanteltetror + 40 Citrontetror. Sorgmanteltetrorna "stimmade" snyggt de första två veckorna. När de insåg att det inte fanns något större hot mot dem upphörde de att simma i stim och övergick till ett mer planlöst simma hit och dit en och en. Efter några månader kompletterade jag med 40 Citrontetror. Samma sak hände igen. Två till tre veckor simmade de ihop (väldigt dekorativt) för att sedan övergå till att simma i mindre grupper om 2-4 fiskar. Skall tilläggas att det i akvariet bor Blåciklider samt Guldsömsciklider. Dessa fiskar var endast 2-3 cm stora från början men har nu nått en ansenlig storlek. Trots att dessa "stora" cilkider glider runt i burken bekommer det inte mina tetror det minsta! Har ännu inte förlorat en enda tetra till dessa ciklider. Kanske de tror de är syskon:) Men det där med "stimmande" funkar inte speciellt bra i min burk.....
#43 - 17 april 2008 21:17
Ja, tömningen av karet idag gick ju sisådär.[:o]

Jag tyckte ju att jag kommit på en bra lösning med att stoppa slangen ut genom fönstret igenom ett damsugarrör som jag fäste vid pluttarna för persiennjustering så vattnet som rann ut skulle komma en bra bit från tvättstugefönstret nedanför. :) Jo, jag bor en trappa upp.

(Med tanke på all grus som skulle sugas upp ville jag inte att vattnet skulle rinna ut i avloppet i mitt duschrum) Jag trodde att jag var smart.:D

Nåväl, tömningen gick bra halvvägs, allt funkade prima och jag damsög all bråte i karet som fanns på framsidan av bakgrunden. Jag var jättenöjd med min uppfinning då allt rann så bra ut helt enligt mina planer.

Men sedan skulle jag flytta på slangen till bakom bakgrunden och här gick något definitivt snett.[:(]

Jag vet inte riktigt vad som hände, men jag försökte fästa slangen mellan rampen och glaset så det inte skulle glida medans jag höll tummen ovan slangens ena ända då jag skulle flytta det över bakgrunden.

Jag tyckte att jag fick till det rätt bra medans jag klev över slangen men när jag sänkte ner slangen bakom bakgrunden så hände nada!:confused:

Mitt system vägrade funka.

Jag plockade ihop slangen i sin helhet och knallade till duschrummet, fyllde på slangen, höll uppe bägge ändarna då slangen var full med tummarna ovanpå. Stoppade in den ena ändan i damsugarröret och det andra i karet och trodde det skulle börja funka. Nope!:mad: Ingenting hände. Jag rotade runt i karet med slangen och lyfte upp mittdelen i tron att den skulle börja funka. Jag ställde mig på sängen för att se om det var något tok i andra ändan. När jag gjorde det åkte hela förbaskade slangen ut på gräsmattan genom dammsugarröret och jag kände mig aningen korkad. Gick ut och samlade ihop min trädgårdsslang och avslutade projektet för idag.

Jag tar nya tag i morgon. Karet är i alla fall drygt halvvägs tömd och mycket renare än det var innan. :D
#44 - 17 april 2008 22:05
Och alla har fått ett skratt på köpet:p;)!
#45 - 17 april 2008 22:19
Tack Tina..:D
Men allvarligt, varför knalla ut till duschen och fylla däverten, ju bara att sätta munnen till och suga och så dit med tummen..
#46 - 17 april 2008 22:36
Gaffel skrev:
Tack Tina..:D

Men allvarligt, varför knalla ut till duschen och fylla däverten, ju bara att sätta munnen till och suga och så dit med tummen..

Nej jisses! Tänk om jag får den där geggamojjan i munnen. Jag dör av bara tanken![xx(] Är jag en olämplig akvarist när jag känner så?
#47 - 17 april 2008 22:39
Ja!
#48 - 17 april 2008 22:40
Skoja bara, men det finns säkert mycket konstigare saker du haft i munnen som inte ska vara där.
Sand från sandlådan när du var liten tex, vad trodde ni;)?
#49 - 17 april 2008 22:41
ansjo skrev:
Ja!

Jag inser att jag har ett problem![:o]
#50 - 17 april 2008 22:42
Ni vaxar bikinilinjen, självsvälter, skaffar silikonimplantat, noppar ögonbrynen, låter fettsuga er, tvingar in era fötter i tändsticksaskstora skor med stilettklack, sprutar in botox i halva ansiktet men när det kommer till att gurgla akvarievatten då jävlar..

Med risk för frysning av tråden, "Orginalet avslutas med ..och gråter om ni inte får föda barn men när det kommer till analsex så gör det helt plötsligt ont.."
#51 - 17 april 2008 22:46
ansjo skrev:
Skoja bara, men det finns säkert mycket konstigare saker du haft i munnen som inte ska vara där.

Det skall gudarna veta!:D Men aldrig gammalt akvarievatten med geggamoja som det legat döda firrar i från någon annans akvarium!

Nu skall jag först och främst vila och stålhärda mig inför morgondagens prövningar.

Det där rödhuvudstimmet känns väldigt långt borta just nu.[:(]
#52 - 17 april 2008 22:47
Tur att jag ska köra till Danmark och jobba om 6 timmar då har förhoppningsvis den värsta stormen lagt sig.. :D
#53 - 17 april 2008 22:50
ansjo skrev:

Sand från sandlådan när du var liten tex, vad trodde ni;)?
Haha! Precis vad jag tänkte på. Jag fick filterslem i munnen i förrgår när jag försökte få igång en hävert. Smakar apa men bara o skölja :)
#54 - 17 april 2008 22:51
[quote=Gaffel;1129602]Ni vaxar bikinilinjen, självsvälter, skaffar silikonimplantat, noppar ögonbrynen, låter fettsuga er, tvingar in era fötter i tändsticksaskstora skor med stilettklack, sprutar in botox i halva ansiktet men när det kommer till att gurgla akvarievatten då jävlar..
/quote]

Jag har aldrig gjort något av det du räknat upp nu så det är väl inte så konstigt att jag vägrar gurgla med akvarievatten![:(!]

Jag går med ett nummer för stora jympadojjor om det nu räknas!
#55 - 18 april 2008 07:18
Läser med stort intresse om ditt akvarieprojekt. Tappa inte modet nu, jag är övertygad om att du ror detta iland! :)
#56 - 18 april 2008 12:04
TinaM skrev:
Nej jisses! Tänk om jag får den där geggamojjan i munnen. Jag dör av bara tanken![xx(] Är jag en olämplig akvarist när jag känner så?

Nej, bara förnuftig. Det går faktiskt att bli rejält magsjuk genom att få akvarievatten i munnen - även om det är ovanligt. Jag har tom hört rykten om tuberkulos.

Man fyller slangen med vatten, täpper till ena änden med tummen, håller andra änden i samma nivå, går med slangen till akvariet, stoppar ned en ände i akvariet (och fixerar den där - med en hand - det är det knepiga - annars ramlar den ned på golvet och man får torka), andra änden i en golvbrunn (eller till nöds en hink) och sen rinner det så fint.
#57 - 18 april 2008 12:10
Nej, bara förnuftig. Det går faktiskt att bli rejält magsjuk genom att få akvarievatten i munnen - även om det är ovanligt. Jag har tom hört rykten om tuberkulos.

Såpass ovanligt så jag aldrig hört talas om det:p. Sedan om det smakar så gott kan det råda delade meningar om;).
Och TBC pga akvarievatten i Sverige, hmmm.....
#58 - 18 april 2008 16:44
Roligt och spännande projekt:)

Tänkte ge lite förslag och inspiration medan du funderar på vattenslangen;)

Jag tycker defentitivt att du ska ha ett stim med Citrontetror, passar väldigt bra tillsamans med Rödmun och Kardinal tetror. Dels för att de är högryggade och deras färger blir mer framträdande i detta sällskap, synvilla alltså.

" target="_blank">

Sedan skulle ett gäng Nyckelhålsciklider passa utmärkt! Lite större, men rör varken växter eller några tetror.

" target="_blank">

Pricken över i blir sedan några Apistogramma, som snart kommer att bli dina favoriter:p

" target="_blank">

Här kan du läsa mer om Apistogramma

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109309

Avslutar med en film på hela mitt akvarium

" target="_blank">
#59 - 18 april 2008 19:00
Karet är tomt!

Uppmuntrad av ert engagemang i mina tillkortakommanden greppade jag nya tag idag (stärkt av en bira...eller två).:) Jag åstadkom tömningen genom att fästa slangen i vattenkranet och dra in och klämma fast den andra änden i karet ovan vattenytan och sedan vrida på vattnet så att jag hörde att vattnet rann ner i karet.

Därefter tryckte jag ner slangen i karet under vattenytan, gick till duschrummet och lossgjorde fästet och stoppade in denna ända av slangen i en tygpåse. Sedan tog jag bort fästet från slangen och se undret hände!:D

Allt grus och gegga samlades i tygpåsen och vattnet rann fint ner i avloppet i duschkabinen. Inget gurglande behövdes och jag var jättenöjd! :D

Det var de goda nyheterna.

Sedan kommer de mindre kul nyheterna. När jag höll på att torka av karet med en trasa upptäckte jag till min fasa att det finns en massa gegga kvar den sista halvmetern i karet bakom bakgrunden. Så nu får jag fylla på vatten och starta om hela proceduren.:(

Det finns en liten öppning mellan täckglaset och bakgrunden ca en halv meter från det geggiga hörnet och där skall jag nog kunna klämma slangen in vid tömning har jag tänkt och förhoppningsvis kunna styra den så att jag får upp mojjan. Nu när jag vet hur jag tömmer karet skall det ju i och för sig gå som en dans. [;)]

Jag har ett par frågor till er som jag hoppas få hjälp med.
1. Kan jag använda hårtorken till att torka undersidan av bakgrunden innan jag siliconiserar?
2. Karet har en slags gummilist som går runt hela insidan och täcker alla fogar. I ett hörn har denna list släppt lite. Kan jag siliconisera ovanpå denna list så att det håller tätt eller måste hela gummilisten rivas ur och ersättas med en ny? Please säg att jag kan siliconisera ovanpå listen!:confused:
#60 - 18 april 2008 19:19
c90368 - Oj vilket snyggt kar du har! Du vill inte komma hit och hjälpa mig inreda mitt?

Vad är det för små blå fiskar med svart bakdel du har i karet? Först trodde jag att det var kardinaltetror men det är det ju inte. Jättefina, som små juveler!:)

Citrontetrorna tycker jag ser ut som pirayor i miniatyr, de såg inte ut att hålla ihop och de tjafsade lite med varann på filmen och cilkiderna hängde mest på ett ställe. Jag vet inte riktigt. :confused: Är det inte så att ciklider och rödmunnar har helt olika vattenbehov, även om jag såg dem nu i samma kar på filmen?

Jag tackar dig för dina tips och vem vet, kanske, när jag har ett fungerande kar så vill jag utöka fiskbeståndet - men inte i dagsläget. Appråpå att utöka fiskbeståndet haha! Jag har ju inte en enda firre i mitt kar ännu, även de döda jag fick på köpet är ju bortplockade nu.

Jag vill hellre ha många av en sort än få av många sorter. Ett steg i taget - snälla, stressa inte en nybörjare som precis lärt sig hur man tömmer ett 720 liters kar på bästa sätt, med fler fiskval.:D
#61 - 18 april 2008 21:57
[COLOR=black]Oj, ska se om en Linköpingsbo kan samla ihop sig till ett svar nu när LHC har förlorat, men det har du kanske ingen koll på;)[/COLOR]

[COLOR=black]
TinaM skrev:
c90368 - Oj vilket snyggt kar du har! Du vill inte komma hit och hjälpa mig inreda mitt?
[/COLOR]

[COLOR=black]Min fru kanske har synpunkter, särskilt som hon inte har någon som helst förståelse för mitt akvarie intresse.[/COLOR]

[COLOR=black]
TinaM skrev:
Vad är det för små blå fiskar med svart bakdel du har i karet? Först trodde jag att det var kardinaltetror men det är det ju inte. Jättefina, som små juveler!
[/COLOR]

[COLOR=black]Det är kardinaltetra, fullvuxna![/COLOR]

[COLOR=black]
TinaM skrev:
Citrontetrorna tycker jag ser ut som pirayor i miniatyr, de såg inte ut att hålla ihop och de tjafsade lite med varann på filmen
[/COLOR]

[COLOR=black]De flesta tetror är revirhävdande och ”tjafsar med varann” några av de tråkigaste tetror man kan ha är egentligen neon och kardinaltetror. De står för det mesta nere vid botten och gör ingenting. [/COLOR]
[COLOR=black]När du har lärt dig mer om tetror och ser hur hanarna spelar mot varann och hur honorna väljer att simma till olika hannars revir så lär du uppskatta denna typ av tetror mer.[/COLOR]

[COLOR=black]Visst är det fint med ett stim Rödmunstetror som simmar fram och tillbaka, men man tröttnar efter ett tag, det händer ju liksom ingentin.[/COLOR]
[COLOR=black]
TinaM skrev:
och cilkiderna hängde mest på ett ställe.
[/COLOR]

[COLOR=black]Nu skulle jag kunna dräpa till med riktigt nedsättande kommentarer, men det ska jag inte (denna kommentar för att andra inte ska lockas). Om du vill att det ska hända något i akvariet så är det ciklider som står för action. Som jag nämnde ovan så snurrar tetrorna runt, likadant varje dag, men cikliderna hittar på något nytt varje dag.[/COLOR]
[COLOR=black]
TinaM skrev:
Jag vet inte riktigt. Är det inte så att ciklider och rödmunnar har helt olika vattenbehov, även om jag såg dem nu i samma kar på filmen?
[/COLOR]

[COLOR=black]Nej, de vill ha precis samma vatten och du har ett kranvatten som är perfekt![/COLOR]

[COLOR=black]
TinaM skrev:
Jag tackar dig för dina tips och vem vet, kanske, när jag har ett fungerande kar så vill jag utöka fiskbeståndet - men inte i dagsläget.
[/COLOR]

[COLOR=black]Du har läst på, det är bra! Inte alla fiskar på en gång, det ger dessutom lite tid att tänka på och det är bra![/COLOR]

[COLOR=black]
TinaM skrev:
Jag vill hellre ha många av en sort än få av många sorter. Ett steg i taget - snälla, stressa inte en nybörjare som precis lärt sig hur man tömmer ett 720 liters kar på bästa sätt, med fler fiskval.
[/COLOR]

[COLOR=black]Tyvärr är det så att har du typ 100 Rödmunstetror i ett 720 så kommer de att splittras upp i ett antal stim som gör att helhetsintrycket blir att det inte finns något stim över huvudtaget. [/COLOR]

[COLOR=black]Den film som du postade en länk till tidigare i tråden visade 75 tetror nyinsläppta i vad jag tolkade som ett tre meters akvarie. När man släpper en stimfisk, särskilt rödhuvuden, i ett akvarie så stimmar dom jättefint. Det var just det filmaren var ute efter. Det jag såg på filmen var ett väldigt fint växtakvarium, förmodligen med CO2 och HM belysning.[/COLOR]

[COLOR=black]Skulle man filma samma akvarium en vecka senare skulle man förmodligen inte se en endaste av dess fiskar som stimmade så fint. De skulle vara utspridda bland alla växter.[/COLOR]

[COLOR=black]Det enda sättet att få fina stim av tetror är att de lever under ständigt dödshot och att en och annan tetra slinker med som mat då och då.[/COLOR]

[COLOR=black]De enda som till och från stimmar utan galgen är Rödmunnarna. Men även dessa svärmar ut ibland.[/COLOR]

[COLOR=black]Jag har som du märkt lagt mycket tid på att svara dig. Detta beror på att du verkar vara seriös i ditt intresse och jag vill hjälpa dig att hitta rätt utan att gå i de vanliga fällorna och tröttna.[/COLOR]

[COLOR=black]Titta gärna på de trådar jag har skapat och skrivit i för att skaffa dig en uppfattning om vem jag är och om det är någon mening med att lyssna på mig.[/COLOR]

[COLOR=black]Lycka till![/COLOR]
#62 - 18 april 2008 21:59
Karet är tomt nu och all geggamojja och grus är borta. Ytterligare en 5 cm lång halvrutten fisk dök upp och avlägsnades med hjälp av en kaffekopp. Jag känner, nej fel ord, jag hoppas att jag har övertaget över karet nu. :)

I morgon skall jag torka av karet.

Jag har fått ihop en hel hink med vitt grus/sand och en hel hink med rödbrunt grus/sand. Det vita låg alltihop bakom bakgrunden i princip och det rödbruna framför. Kan jag använda detta vita grus i mitt kommande kar eller är det något som är kalkhaltigt och inte passar mina kommande tetror?

Hur lägger man in bilder i inläggen om man inte har en hemsida att länka till?
Kan man länka till sin egen dator?

Det är lite lustigt att jag förlorade perspektivet när jag fick hem karet. Uppskattade ju i början att det låg ca en halvliter sand i det och sedan visade det sig att det var ca 20 liter.
#63 - 18 april 2008 22:04
Testa den vita sanden med ättika innan du stoppar tillbaka den.

Reagerar den på ättika, bubblor eller fräser, så innehåller den kalk och då går den ut i trädgården.
#64 - 18 april 2008 22:41
Kom att tänka på att du som har skaffat dig ett 720 akvarium och dessutom verkar ha läst på en del, du ska posta dina frågor om fiskar i Sydamerika tråden!

Det var bara en slump att jag ramlade in på din tråd här i nybörjare, de flesta vetrarner på Zoopet undviker denna tråd eftersom det mest handlar om hur deras guppy mår.

Då får du dessutom en hel del svar som tycker helt annorlund än det jag har föreslagit och det är ju bra:) Då får jag argumentera för mina åsikter:D
#65 - 18 april 2008 23:40
c90368 skrev:
[COLOR=black]Oj, ska se om en Linköpingsbo kan samla ihop sig till ett svar nu när LHC har förlorat, men det har du kanske ingen koll på;)[/COLOR]

[COLOR=black]Min fru kanske har synpunkter, särskilt som hon inte har någon som helst förståelse för mitt akvarie intresse. [/COLOR]

Jag bjuder gärna din fru på en god middag medans du fixar mitt akvarium.:)

c90368 skrev:

[COLOR=black]Det är kardinaltetra, fullvuxna![/COLOR]

Där der man hur bortkommen jag är![:I]

c90368 skrev:

[COLOR=black]De flesta tetror är revirhävdande och ”tjafsar med varann” några av de tråkigaste tetror man kan ha är egentligen neon och kardinaltetror. De står för det mesta nere vid botten och gör ingenting. [/COLOR]

[COLOR=black]När du har lärt dig mer om tetror och ser hur hanarna spelar mot varann och hur honorna väljer att simma till olika hannars revir så lär du uppskatta denna typ av tetror mer.[/COLOR]

Men vi har ett stim kardinaltetror i vårt jobbakvarium och jag tycker inte alls att de är tråkiga. Älskar att titta på dem när jag har en stund över. Tycker att de har något för sig hela tiden!

c90368 skrev:

[COLOR=black]Visst är det fint med ett stim Rödmunstetror som simmar fram och tillbaka, men man tröttnar efter ett tag, det händer ju liksom ingentin.[/COLOR]

Jag gillar livliga fiskar och jag har sett filmer på rödmunnar när de leker och har sig. Tycker att det händer något jämt.

c90368 skrev:

[COLOR=black]Nu skulle jag kunna dräpa till med riktigt nedsättande kommentarer, men det ska jag inte (denna kommentar för att andra inte ska lockas). Om du vill att det ska hända något i akvariet så är det ciklider som står för action. Som jag nämnde ovan så snurrar tetrorna runt, likadant varje dag, men cikliderna hittar på något nytt varje dag.[/COLOR]

Försöker du omvandla mig till en ciklidist?:D

c90368 skrev:

[COLOR=black]Nej, de vill ha precis samma vatten och du har ett kranvatten som är perfekt![/COLOR]

Tack, tack, tack för ditt svar. Jag var ju så orolig för vattnet då jag jämt läst att Uppsalavatten är så extremt hårt.

c90368 skrev:

[COLOR=black]Du har läst på, det är bra! Inte alla fiskar på en gång, det ger dessutom lite tid att tänka på och det är bra![/COLOR]

Jag gör mitt bästa. :)

c90368 skrev:

[COLOR=black]Tyvärr är det så att har du typ 100 Rödmunstetror i ett 720 så kommer de att splittras upp i ett antal stim som gör att helhetsintrycket blir att det inte finns något stim över huvudtaget. [/COLOR]

Du menar att det blir en fisksoppa? Är det bättre med 50 Rödmunstetror då?

c90368 skrev:

[COLOR=black]Den film som du postade en länk till tidigare i tråden visade 75 tetror nyinsläppta i vad jag tolkade som ett tre meters akvarie. När man släpper en stimfisk, särskilt rödhuvuden, i ett akvarie så stimmar dom jättefint. Det var just det filmaren var ute efter. Det jag såg på filmen var ett väldigt fint växtakvarium, förmodligen med CO2 och HM belysning.[/COLOR]

Jo, jag förstår ju också att nyinsläppta fiskar är stressade. Det är inte min tanke att fiskarna i mitt kar skall stimma 24/7.
Hur tillsätter man CO2? Jag antar att detta är viktigt för växterna.
Vad är HM belysning? Har nyss lärt mig att MH betyder metallhalogen som tydligen skall hänga från taket.

c90368 skrev:

[COLOR=black]Skulle man filma samma akvarium en vecka senare skulle man förmodligen inte se en endaste av dess fiskar som stimmade så fint. De skulle vara utspridda bland alla växter.[/COLOR]

Jag tror dig. Men är det inte så att vissa fiskar stimmar ihop mer lätt än andra?

c90368 skrev:

[COLOR=black]Det enda sättet att få fina stim av tetror är att de lever under ständigt dödshot och att en och annan tetra slinker med som mat då och då.[/COLOR]

Räcker det med att en katt sticker ner tassen i akvariet då och då?:D

c90368 skrev:

[COLOR=black]De enda som till och från stimmar utan galgen är Rödmunnarna. Men även dessa svärmar ut ibland.[/COLOR]

Det tror jag blir bra för vad jag tänkt mig.

c90368 skrev:

[COLOR=black]Jag har som du märkt lagt mycket tid på att svara dig. Detta beror på att du verkar vara seriös i ditt intresse och jag vill hjälpa dig att hitta rätt utan att gå i de vanliga fällorna och tröttna.[/COLOR]

[COLOR=black]Titta gärna på de trådar jag har skapat och skrivit i för att skaffa dig en uppfattning om vem jag är och om det är någon mening med att lyssna på mig.[/COLOR]

[COLOR=black]Lycka till! [/COLOR]

Tack, tack! Jag uppskattar verkligen att en kunnig akvarist som du tar dig tid att leda in mig på rätt spår. Jag lovar att tänka över det du skrivit både två och tre gånger!
#66 - 18 april 2008 23:41
c90368 skrev:
Testa den vita sanden med ättika innan du stoppar tillbaka den.

Reagerar den på ättika, bubblor eller fräser, så innehåller den kalk och då går den ut i trädgården.

Menar du vanlig hushållsättika?
#67 - 18 april 2008 23:59
TinaM skrev:
Menar du vanlig hushållsättika?

Ja, det var ett det lättaste svaret idag:p
#68 - 21 april 2008 20:44
En liten uppdatering:

Jag har tagit till mig det du skrivit till mig c90368.;)

Gjorde ättikatestet och det fräste och bubblade som fan - så den sanden åkte ut. Tusen tack för tipset!

Därefter har jag spolat, torkat, penslat under bakgrunden och dammsugit all sand jag kommit åt i karet för att få bort så mycket jag bara kan. Det finns en 5x5 hög längst bak som jag inte kommer åt och det får jag nog leva med.

Jag har nu gjort första siliconförbättringen av karet, men den lilla tuben räckte inte till. Den gick åt bara för att glipa åt mellanrummet mellan de osiliconiserade partierna av bakgrunden och akvariets botten. Inte konstigt att fiskarna kunde ta sig bakom tidigare!

Jag tyckte att jag gjorde ett hyfsat jobb, men det går ju tamejtusan inte att se under alla glipor under BTN bakgrunden i karet när man hänger över kanten, så min dotter fick agera mina ögon. Lite mer åt höger, lite uppåt, lite neråt, lite mer till vänster -där! Och så fick vi hålla på.:D

När jag väl efter mörkrets inbrott ställde rampen så den lyste bakom bakgrunden såg jag ett dussintal millimeterstora hål där det fortfarande inte var tätt. :mad: Och då har jag ännu inte tagit itu med gavlarna!

Hur viktigt är det att detta är helt tätt?

Det kommer ju att hamna under sanden i alla fall och inte synas. Jag vill dock inte att någon sand (mer än vad som finns redan) skall hamna bakom bakgrunden.

Nya tag kommande helg! Det går i alla fall framåt. Jag räknar med att jag vecka 18 (då jag är ledig hela veckan!:D) skall ha siliconiserat klart så inga springor och hål finns någonstans och torvat in siliconet vid gavlarna, tagit bort det raster som finns närmast utblåset och ha ersatt det med en tättsiliconiserad bit av filtermatta som är täckt med torv för utseendes skull (vill inte ha detta insug så nära utblåset, karet har ju två insug till längre bort), ha nytt underlag av cellplast under karet, ha sanden, rötterna, vattnet och de första växterna i karet.

Det är tidsplanen. Kan jag inte få tag i lämpliga rötter så blir växtschemat förskjutet.

Är det bättre att plantera de långa växterna, typ lång gräs först eller det bäst att plantera det korta gräset som skall finnas längre fram och mossan och de andra växter som kan leva på rötterna? Eller spelar det ingen roll?

När skall jag köra in torven i karet och på vilket sätt, eller räcker det med det torvsubstrat som finns att köpa?

Jag har kollat lite filmer på de fiskar du föreslog c90368 och jag måste erkänna att den där citrontetran inte känns helt fel. Inte heller den där Apistogrammafirren. I själva verket ägnade jag en hel dag till att kolla filmer och info på dessa firrar.[:o] Jättetack för dina tips.

Jag erkänner att jag är lite i valet och kvalet när det gäller interiören i mitt akvarium efter att ha tittat på filmer på de tilltänkta firrarna i deras naturliga omgivning. En grönskande trädgård med kristallklart vatten är ju inte precis den omgivning dessa fiskar lever i, i sin naturliga miljö.:confused:

Borde jag flytta tråden till Sydamerika tråden nu? Det finns ingen Sydamerika tråd utan den måste heta något annat. :confused:Än så länge känner jag att jag hör hemma i Mitt första akvarium.:D
Bilagor:
#69 - 22 april 2008 17:05
Jag tror att projekttråden vore perfekt, där kommer du säkert att få svar på många frågor samtidigt som alla är intresserade av att följa ett 720 projekt.

Specifika fisk frågor får hamna under Amerikanska ciklider eller tetror.

Denna tråd under "första akvarium" har redan drabbats av sotdöden som du märker.
#70 - 25 april 2008 19:57
c90368 skrev:

Blev lite nyfiken här.

Säg att man nu skulle ha ett stim på 100 neontetror.
Sen har man någon rovfisk bland dom som ser till att en tetra slinker ner då och då.

Skulle det funka?
#71 - 25 april 2008 20:13
Gaffel skrev:
Ni vaxar bikinilinjen, självsvälter, skaffar silikonimplantat, noppar ögonbrynen, låter fettsuga er, tvingar in era fötter i tändsticksaskstora skor med stilettklack, sprutar in botox i halva ansiktet men när det kommer till att gurgla akvarievatten då jävlar..

Med risk för att vara riktigt udda är gurgla akvarievatten det enda jag gjort av ovanstående. Vad umgås du med för kvinnor egentligen?;)

(Den sista delen klippte jag bort och låter vara okommenterad)
#72 - 25 april 2008 21:13
flickor som piercar näsor och annat..
#73 - 25 april 2008 23:05
Frols skrev:
Blev lite nyfiken här.

Säg att man nu skulle ha ett stim på 100 neontetror.

Sen har man någon rovfisk bland dom som ser till att en tetra slinker ner då och då.

Skulle det funka?

Jag har sett bilder och filmer på väldigt stora akvarium där man har altumskalarer och för det mesta kardinaltetror som stimmar väldigt fint.

Min personliga uppfattning är att kardinaltetror håller ihop bättre än neontetror och de blir dessutom större. Så mitt svar blir att det kan fungera med kardinaltetror men knappast med neontetror.

Jag anser att just neontetror är den mest överskattade akvariefisk vi har idag, de är i sig själva väldigt fina, men deras beteende är ganska tråkigt. Kan kanske bero på att de fiskar som finns i handeln blivit avlade i för många generationer?

Men det finns garanterat någon med annan åsikt. Det är det som är det roliga och intressanta med att hålla fiskar, det som är sanning och fungerar för en akvarist stämmer inte med en annans erfarenheter.
#74 - 26 april 2008 07:11
c90368 skrev:
Jag har sett bilder och filmer på väldigt stora akvarium där man har altumskalarer och för det mesta kardinaltetror som stimmar väldigt fint.

Min personliga uppfattning är att kardinaltetror håller ihop bättre än neontetror och de blir dessutom större. Så mitt svar blir att det kan fungera med kardinaltetror men knappast med neontetror.

Jag anser att just neontetror är den mest överskattade akvariefisk vi har idag, de är i sig själva väldigt fina, men deras beteende är ganska tråkigt. Kan kanske bero på att de fiskar som finns i handeln blivit avlade i för många generationer?

Men det finns garanterat någon med annan åsikt. Det är det som är det roliga och intressanta med att hålla fiskar, det som är sanning och fungerar för en akvarist stämmer inte med en annans erfarenheter.

Okej!

Så om vi rent hypotetiskt säger att man har ett 500 liters akvarium med 100 (eller mer om det nu finns plats) kardinaltetror och sen rovfisk i.

Skall man ha en eller flera rovfiskar tror du? Tror du/ni att rovfisken äter ihjäl sig i längden eller har jag en övertro i rovfiskars förmåga att fånga kardinaltetror? :)
#75 - 26 april 2008 09:14
Frols skrev:
Okej!

Så om vi rent hypotetiskt säger att man har ett 500 liters akvarium med 100 (eller mer om det nu finns plats) kardinaltetror och sen rovfisk i.

Skall man ha en eller flera rovfiskar tror du? Tror du/ni att rovfisken äter ihjäl sig i längden eller har jag en övertro i rovfiskars förmåga att fånga kardinaltetror? :)

Jag har haft altumskalar och smycketstetra i samma 720 liters akvarium. Anledningen till att det fungerade var att tetrorna hade platser där de kunde tillbringa natten där skalarerna inte kom åt dom.

De flesta tetror som blir mat försvinner just på natten.
#76 - 29 april 2008 10:01
Hur flyttar man över tråden till projekt?

Nåväl, jag har fått botten helt tätt - dvs mellan BTN bakgrunden och bottenglaset. Nu har jag upptäckt att det finns en glipa nästan rakt igenom på ca en mm mellan bakgrunden och sidoglasen på båda sidor. Jag tänker täta till detta vad gäller sidoglaset närmast utblåset men jag undrar om jag skall täta till glipan längst bort, dvs vid det bortre sidoglaset. Jag har tänkt lägga hela bakgrunden full med biobollar och filtermattor och täta till endast så pass i det bortre hörnet så inga fiskar skall kunna slinka igenom.

Rasterna sitter mer eller mindre närmare utblåset än gliporna vid den bortre väggen. Tänker jag helt fel om jag tycker att ju längre bort från utblåset insuget finns desto bättre? Med andra ord, skall jag låta glipan på 1 mm vid den bortre väggen vara kvar för akvariets bästa?

Har tagit några kort - vart skall jag ladda upp dem för att ni skall se? Har ingen hemsida.:-(
#77 - 27 maj 2008 18:55
En liten uppdatering då en månad har gått sedan mitt sista inlägg i denna tråd.

Jag har inte kommit så mycket längre om jag skall vara ärlig [:o]. Tyckte att jag lyckades silikonisera alla hål mellan bakgrund och glaset. Skvätte på rådasand för att det skulle se snyggare ut. Sedan lät jag det stå i ett par veckor för att silikonet skulle torka.

Förra veckan skulle jag då gå vidare och började med att pensla (med en vanlig bullbakspensel) bort sanden från alla hörn av bakgrunden. Döm om min besvikelse när jag upptäckte en massa hål till mellan bakgrunden och glaset. Jag vete fan om silikonet krympt eller om jag bara varit klantig.

Nu har jag lagt på ny silikon för ett par dagar sedan och so far so good. Tycks lite som om jag inte kommer någonvart med detta dock.

Sedan skall jag ju täppa till ett raster, det som står närmast utblåset, och det tänkte jag göra med en bit filtermatta doppat i silikon och därefter torv eller sand.

Jag letar också efter ett nytt underlag att ha mellan karet och spånplattan som står på ställningen men har inte hittills hittat något i de mått jag behöver.:(

Jag erkänner att jag blivit något frustrerad.

Det kanske är lättare att sätta igång ett prillans nytt kar än ett begagnat som man köpt, i alla fall om det begagnade har en BTN bakgrund som inte sitter tätt.:mad:

Då jag så himla gärna vill ha igång det hela, men inser att det tar tid att få ordning på det stora karet, har jag gått och köpt ett litet prillansnytt kar på 112 liter som jag tror att jag kommer att få igång lite lättare.:D

Tanken är att det lilla karet sedan skall kunna vara någonsorts backup för det stora.[:o]
#78 - 27 maj 2008 19:09
Jo, en grej till. När jag nyss tittade på karet så finns det en ca 5 cm bred gulaktig remsa framför bakgrunden. Hjälp, det läcker tänkte jag omedelbart! Men jag har ju inte haft något vatten i. Dessutom går den gula remsan även över sanden på de ställen där sanden ligger an mot bakgrunden. Det är inte en ljusreflektion från lampan!
Har provat tända de 5 ljusrören enskilt och remsan syns i alla lägen. Bättre i vissa.
Vad kan det vara?
Bilagor:
#79 - 27 maj 2008 21:28
TinaM skrev:
Då jag så himla gärna vill ha igång det hela, men inser att det tar tid att få ordning på det stora karet, har jag gått och köpt ett litet prillansnytt kar på 112 liter som jag tror att jag kommer att få igång lite lättare.:D

Tanken är att det lilla karet sedan skall kunna vara någonsorts backup för det stora.[:o]

- Kommenterar inte din frågeställning om "läckaget" som inte är ett "läckage" då jag inte har den blekaste aning. Däremot kan jag le igenkännande åt dina umbäranden.

Vi startade med ett "stort" akvarium som skulle inredas med hemmabyggd bakgrund(frigolit). Det var ett ambitiöst projekt. Men. Det tog TID! Så frugan och jag han köpa tre(3) andra mindre akvarier att sätta igång under tiden vi väntade på det första :)

Det tog cirka 3 månader att starta upp stora burken. Men - utan bakgrund - som blev ett fiasko och fick rivas ut. Men sånt är livet...
#80 - 27 maj 2008 21:33
TinaM skrev:
Jo, en grej till. När jag nyss tittade på karet så finns det en ca 5 cm bred gulaktig remsa framför bakgrunden. Hjälp, det läcker tänkte jag omedelbart! Men jag har ju inte haft något vatten i. Dessutom går den gula remsan även över sanden på de ställen där sanden ligger an mot bakgrunden. Det är inte en ljusreflektion från lampan!

Har provat tända de 5 ljusrören enskilt och remsan syns i alla lägen. Bättre i vissa.

Vad kan det vara?

Det får du nog sätta in en bild på, då antingen jag är trög eller så är förklaringen lite lustig;).
#81 - 28 maj 2008 19:25
Jag skall försöka fixa till en bild i morgon. :) Har kameran utlånad i dag.

Men hjälp! Nu avslöjar jag hur korkad jag är i akvariesammanhang (än en gång) - men jag kan inte sätta ihop ett Aquael fan-2 filter![:O] Jag lovar att i vissa sammanhang är jag rätt skärpt och ni får ta mig på mitt ord!:D

Fanfiltret skall vara i det lilla karet och jag har tre delar som jag inte vet hur de skall ligga ihop. Förstår att den ovala plattan där sugkopparna skall sitta skall ligga mot glaset. Jag förstår också att det långa smala med krok skall krokas över karets kant. Sedan har jag en tredje del med två öppna cirkelformade grejer och sedan skall alltihop ligga monterade till själva filterburken. Men i vilken ordning skall de vara från själva burken och hur monteras de i förhållande till varann? :confused:

Jag har sökt på nätet men på alla sidor visas bara det tjusiga filtret från framsidan och inga bilder från baksidan där man skulle kunna se hur det monterats ihop. Så även i bruksanvisningen som följde med filtret.:(

Kan någon hjälpa mig med detta?
#82 - 28 maj 2008 19:34
Kollade nyss det stora karet. Den gula randen har försvunnit helt!:)

Däremot har det uppkommit en lila rand på ett par ställen, ca 2-3 cm bred och ca 10 cm lång.

Kan det möjligen ha att göra med att jag silikoniserade häromdan och inte luftade karet tillräckligt? Dvs jag hade ramperna kvar på karet efter silikoniseringen för att jag skulle kunna sova utan att få lukten i näsan.[:o]

Hoppas att den lila randen försvinner precis som den gula gjorde och är borta i morgon.
#83 - 28 maj 2008 20:37
aquael-filter

Har ett likadant akvarium (112 l) och jag hade också lite problem med filtret... Är inte hemma just nu men så jag kan inte kolla det.
Men jag gjorde så att jag såg det som ett pussel! Med varje bit som föll på plats blev det roligare och roligare!

Lycka till!!

Ps. Vill också ha ett 720!!!
#84 - 29 maj 2008 18:27
Ha! Nu är jag igång! Håller på och tvättar sanden för närvarande.

Problemet jag hade med monteringen har löst sig. Jag åkte till akvarieaffären där jag köpte det lilla karet och med ett leende på läpparna visade butiksägaren mig hur filterpumpen skulle monteras. Det var ju skitenkelt.

Det visade sig att jag fått med en grej i förpackningen som inte har något med filterpumpen att göra, så det var inte så konstigt att jag inte fick ihop pusslet.[;)] Jag som trodde att alla delarna skulle sitta ihop.

Jag köpte också mina första växter. Detta för att sätta lite press på mig själv att nu är det do or die!

De växter jag köpte är sådana där som enligt butiksinnehavaren är lätta och mycket snabbväxande + en som växer långsamt och skall sitta på en rot. Vi har en sådan på jobbet och jag tycker det är läckert, så jag köpte den bara för att den tilltalade mig.[:I]

Han verkar jättekunnig den där butiksinnehavaren och han avrådde mig från flera växtval pga olika anledningar. Han vet att mitt mål är det där rödhuvudstimmet i stora karet. Det känns jättebra att ha honom att rådfråga.

Nästa gång jag handlar blir det kanske de första fiskarna!

Nu är jag riktigt på hugget!:D
#85 - 29 maj 2008 19:35
Det är inte mer än rätt att jag skall visa lite bilder också.:)

lilla karet uppstart
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=DSCN0236.jpg
citrontetrorna i akvariet på mitt jobb
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=DSCN0224.jpg
en sådan här planta köpte jag för att jag tyckte om den.
Plantan på bilden är från jobbakvariet.
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=DSCN0227.jpg
Några ciklider från jobbets ciklidkar
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=DSCN0235.jpg
Kameran jag använt till dessa bilder är en Nikon Coolpix.
#86 - 29 maj 2008 19:47
Min nästa fråga till er mer kunniga är följande:

Vilka fiskar är bäst uppstartsfiskar i lilla karet med tanke på mitt huvudprojekt?
#87 - 29 maj 2008 20:29
Vad har du tänkt ha i det karet sedan?
För enkelhetens skull är det smidigast att välja några stycken av någon sort av de tilltänkta invånarna.
#88 - 29 maj 2008 20:39
ansjo skrev:
Vad har du tänkt ha i det karet sedan?

För enkelhetens skull är det smidigast att välja några stycken av någon sort av de tilltänkta invånarna.

Det lilla karet är enbart tänkt som en backup till det stora. Dvs huvudmålet är att ha två större fiskstim bestående av rödhuvuden och kardinaler som main attraction i mitt 720 liters kar, när jag nu får igång det någongång.[:o]

Eftersom rödhuvuden är, vad jag förstått, lite känsliga och behöver utrymme vill jag inte sätta dessa i det lilla karet som startfiskar.
#89 - 29 maj 2008 20:43
Har lagt i de första plantorna nu samt aquatan efter doseringsanvisning - två korkar.

Jag har läst att man kan sätta i Nitrivec ca en timme efter detta. Men vad är doseringen till ett 112 liters kar? Texten på flaskan är så liten att jag inte kan läsa den.:mad:
#90 - 29 maj 2008 20:50
Doseringen vet jag inte, men att tillsätta Nitrivec utan fisk i karet är lite som att käka kola med papper på;). Du bör ha fisk som får igång karet och bakterierna i Nitrivecen dör om de inte får något att sätta tänderna i.
Nu använder jag själv inte sådana preparat och det kanske inte är någon panik att hälla i det nu för att släppa i fisk någon/några dagar senare.
Om du ändå ska ha fisk i det stora sedan kanske det skulle passa med ett par Ancistrus i det lilla startkaret för att få igång det, för att sedan kanske flytta över dem.
Köper du dessa malar så köp inte för små, då de är ganska känsliga vid liten storlek, utan försök hitta fisk i 4-5cm:s klassen:).
#91 - 29 maj 2008 20:56
Ähum...körde i en kork Nitrivec nu.

Lägger ut några bilder på lillkaret strax.
#92 - 29 maj 2008 21:01
Menar du Ansjo att jag kan köra igång lilla karet med ancistrus? Det finns ju inga alger för dem att äta än.
#93 - 29 maj 2008 21:07
Det går fint ändå.
Ancistrus äter inte alla algsorterna ändå, och även om karet vore inkört med alger är du ändå tvungen att stödmata med grönsaker och algtabletter för att de ska växa bra och må prima:).
#94 - 29 maj 2008 21:46
Kanske ancistrus är rätt om de nu klarar sig som startfiskar. Då är de väl rätt tåliga för nybörjarmisstag? Har ju tänkt ha dem i stora karet sedan i alla fall.

Skulle jag möjligen kunna köra igång lilla karet med pansarmalar? Eller är det helt out?

Så här ser det lilla karet ut just nu

[COLOR=#810081]http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=DSCN0241.jpg[/COLOR]
[COLOR=#810081][/COLOR]
Någon som vet vad dessa plantor heter och om de är lämpliga i ett större amazonaskar?

planta1:
[COLOR=#810081]http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=DSCN0242.jpg[/COLOR]
[COLOR=#810081][/COLOR]
planta2:
[COLOR=#810081]http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=DSCN0243.jpg[/COLOR]
[COLOR=#810081][/COLOR]
planta3:
[COLOR=#810081]http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=DSCN0244.jpg[/COLOR]
#95 - 29 maj 2008 21:59
TinaM skrev:

Kanske ancistrus är rätt om de nu klarar sig som startfiskar. Då är de väl rätt tåliga för nybörjarmisstag? Har ju tänkt ha dem i stora karet sedan i alla fall.

Skulle jag möjligen kunna köra igång lilla karet med pansarmalar? Eller är det helt out?

Pansarmalar är vanligtvis känsligare än vad Ancistrus är, annars ser karet bra ut för ett gäng sådana.

Någon som vet vad dessa plantor heter och om de är lämpliga i ett större amazonaskar?

planta1:

[COLOR=#810081]http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=DSCN0242.jpg[/COLOR]

Ser ut att vara Sumatraormbunke, http://zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=62
Någon sorts Anubias: http://zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=14

Kanske Hygrophila "siamensis", http://zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=44
#96 - 30 maj 2008 22:03
Tack ansjo för dina tips.:)
Jag är dock inte helt övertygad om att den sista plantan är den Hygrophila art du föreslår.

Här går det framåt med besked. Den största bedriften var att vi idag bytte underlaget till stora karet. Frigolitskivorna ersattes av två lager liggunderlag. Vi var tre personer och det gick inte helt enkelt, om jag nu säger så. Men nu är det gjort efter blod. svett och tårar och jag kan gå vidare med det stora karet parallellt med det lilla.

Lite bilder på vad som hänt sedan igår:

Växterna har piggnat till.
Jag lade också en svart sopsäck bakom karet för att se om det blir snyggare med svart bakgrund versus ingen alls.
Tycker själv att det blev mycket snyggare.
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=DSCN0259.jpg

Anubiasplantan har hittat sin bostad. Det fanns ett hål i roten som var som gjord för den.
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=DSCN0255.jpg

Stora karet idag. Rastern längst till höger skall täppas igen.
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=DSCN0261.jpg

Frigoliten är väck och har ersatts av två lager liggunderlag. Detta skall sedan döljas av svart tygtejp (Lat som jag är)
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=DSCN0262.jpg

Stora karet tidigare då frigoliten var kvar:
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=karet2.jpg
#97 - 1 juni 2008 15:23
Jag fattade idag att den där gröna morotsskaften jag placerat framför pumpen i själva verket bestod av 4 separata plantor.:p

Så jag fixade lite om. Även anubiasen fick en bättre plats, där roten ger lite skugga.

Så här ser det ut idag, dag 4:
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=dag4.jpg

En annan intressant sak är att jag mätte vattenvärden både från kranet och i lilla karet igår. Kranvattnet hade ph 8 (något måste ha hänt sedan april då det var 7,2) men lilla karet hade ph 7,2. Kan rötterna ha dragit ner ph värdet så mycket på bara ett par dagar?

Övriga värden var nästan lika men med en tendens att både Kh och Gh är på väg ner i karet jämfört med kranvattnet.
#98 - 1 juni 2008 16:14
Jepp, rötter drar ner ditt pH en del, och det tar inte så jättelång tid.
Sedan kan du även testa att hälla upp vatten i en bringare direkt från kranen, kolla pH:t direkt och kolla det även efter en timma så får du troligen se att det är ganska stor skillnad.
#99 - 3 juni 2008 19:26
Dag 6 efter uppstart av lilla karet. Köpte lite mer växter vid mitt Stockholmsbesök igår, samt en större läcker rot att ha i stora karet sedan.

Lilla karet idag:

http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=dag6.jpg

Rötterna börjar ge färg till vattnet, något som jag gärna vill ha. Vill ha ännu mörkare vatten än detta. De först inplanterade växterna tar sig bra och växer som sjutton.:) Kanske kan min första firre flytta in inom en vecka!

Jag tycker själv att Cryptocorynerna ser lite väl utplanterade ut i dagsläget. Men det blir väl mer naturligt efter hand.

Någon som har en åsikt?
#100 - 3 juni 2008 21:32
Ser riktigt bra ut det där:).
Och som du skrev så oroa dig inte för Cryptocorynen, om ett par månader ser det helt annorlunda ut om det inte gör det redan om ett par dagar om de får Cryptocorynesjukan;).
#101 - 4 juni 2008 19:15
Cryptocorynersjukan!?:eek:

Hur vanligt är det? Än så länge så ser cryptisarna bra ut, men har jag tagit mig vatten över huvudet? Butiken där jag köpte dessa sa att de var lätta växter.

Jo, googlade efter att jag läste ditt svar Anders, och förstod att bladen smälter på något sätt och att man inte skall göra något åt det för att det kommer nya blad. Men aha - hur mycket klokare blev jag av det?
#102 - 4 juni 2008 19:36
Oroa dig inte, skulle du se att bladen försvinner mer eller mindre smältande på bara ett par dagar så är det antagligen detta som de drabbats av.
Släng inte ut dem då det efter en kort tid kommer nya friska blad från rötterna som fortfarande är vita och fina. Jag tror att det har att göra med årstidsväxlingarna i Asien där de kommer från, och att detta ligger kvar i växten när den får ändrade betingelser som tex en flytt mellan olika akvarium är.
#103 - 4 juni 2008 19:42
Det börjar ta sig. Ditt lilla kar blir nog riktigt härligt när växterna börjar växa :D

Lycka till med resten, och håll us uppdaterade!
#104 - 4 juni 2008 20:12
Tack ansjo och johanski för ert engagemang i mina äventyr.:) Det uppskattas verkligen skall ni veta!

Nu upptäckte jag nyss att det börjar lägga sig någonslags hinna på glasrutorna. Kan det vara alger? Lilla karet har ingen solljus alls. Ligger på en skuggig plats i rummet. Timern ligger på 12,5 timmar. Två ljusrör på 18 W.

Vattenvärden inte stabila än då ph och Gh är på väg ner, men låg i förrgår på
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ph 7,2[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Kh 6d[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Gh >6[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]No2 0[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]No3 0[/FONT][/SIZE]

Är det dags att lägga in ancistrus i karet?
#105 - 4 juni 2008 20:20
Hrm, du har ingen nitrat i vattnet? Har för mig växterna behöver MINST 5-10 nitrat ^^ Det kan vara något du kan fundera på.

Jag är säkerligen lika mycket nybörjare som dig, men har iaf. för mig för att växterna ska må bra ska det finnas lite nitrat i vattnet.

Menar du att du har tänt i 12.5 timmar? Isåfall kan du dra ner det till 9-10 timmar.
#106 - 4 juni 2008 20:25
Även om du släpper i Ancistrus i karet är det inte säkert att de käkar upp hinnan på glaset eftersom de inte äter alla sorts alger, men försöka duger;).
Det bästa verktyget som inte ger repor i glaset om du ska putsa rutan, är en isskrapa av plexi som man annars har till bilar.
På ett av dina värden ser det även ut att du skulle behöva ge karet en dos näring;), typ PMDD.
Använder du stickor för att testa ditt vatten bör du byta ut dessa mot dropptester som är säkrare och visar utslag medans mätstickorna kan visa helt fel värden.
Men de är åtminstonde lite visande och skulle det visa lite rött på nitrit får du hålla ögonen öppna.
#107 - 4 juni 2008 20:29
johanski - vad kan jag göra för att åstadkomma detta? Mina funderingar räcker nog inte så långt är jag rädd.[:o]
#108 - 4 juni 2008 20:31
Som ansjo sa, börja med PMDD-växtgödning! ^^

http://www.haack.se/pmdd/
#109 - 4 juni 2008 20:43
johanski skrev:
Hrm, du har ingen nitrat i vattnet? Har för mig växterna behöver MINST 5-10 nitrat ^^ Det kan vara något du kan fundera på.

Jag är säkerligen lika mycket nybörjare som dig, men har iaf. för mig för att växterna ska må bra ska det finnas lite nitrat i vattnet.

Menar du att du har tänt i 12.5 timmar? Isåfall kan du dra ner det till 9-10 timmar.

Nu har jag justerat timern så att det lyser i karet mellan kl 13 och kl 22, dvs i 9 timmar. Det går ju inte att komma ifrån att det finns dagsljus i rummet innan kl 13, även om det inte faller på karet direkt. Rummet där karet är vätter mot norr.
#110 - 4 juni 2008 20:48
Prova med PMDD och mindre ljustimmar så kommer det säkert bli skitfint!

Jag har just kommit på att jag måste köpa nytt filter till mit 350 som jag håller på med, sen att jag kanske måste köpa en till ljusramp. Uhuhuhu jag vill inte skjuta upp på det mer!! NU NU NU :(
#111 - 4 juni 2008 20:49
ansjo skrev:
Även om du släpper i Ancistrus i karet är det inte säkert att de käkar upp hinnan på glaset eftersom de inte äter alla sorts alger, men försöka duger;).

Det bästa verktyget som inte ger repor i glaset om du ska putsa rutan, är en isskrapa av plexi som man annars har till bilar.

På ett av dina värden ser det även ut att du skulle behöva ge karet en dos näring;), typ PMDD.

Använder du stickor för att testa ditt vatten bör du byta ut dessa mot dropptester som är säkrare och visar utslag medans mätstickorna kan visa helt fel värden.

Men de är åtminstonde lite visande och skulle det visa lite rött på nitrit får du hålla ögonen öppna.

Ditt svar väcker många frågor hos mig ansjo.[:o]
1.Vågar jag släppa ancistrus i karet som det är i dagsläget?
2. Duger det inte med en magnetisk algskrapa?
3. PMDD - är inte det något för experter och väldigt komplicerat?
4. Jo, jag använder stickor, lat som jag är. Men jag får väl gå och köpa lite dropptester.:)
5. Kan jag få utslag på nitrit även om jag inte har några fiskar i karet?
#112 - 5 juni 2008 10:51
TinaM skrev:

Ditt svar väcker många frågor hos mig ansjo.[:o]

1.Vågar jag släppa ancistrus i karet som det är i dagsläget?

Ja, varför inte? Försök att få tag i Ancistrus som inte är jättesmå utan i 4-5 cm:s storlek då de inte är lika känsliga.
2. Duger det inte med en magnetisk algskrapa?
Visst, men det händer ganska ofta att det fastnar ett sandkorn mellan magneterna och då kommer en repa som på posten;).
3. PMDD - är inte det något för experter och väldigt komplicerat?
Nope, kolla in www.pmdd.se så kan du läsa lite om det eller gör en sökning här på forumet för mååååånga resultat.
4. Jo, jag använder stickor, lat som jag är. Men jag får väl gå och köpa lite dropptester.:)
Ingen dum idé, då de är mer exakta i sin mätning.
5. Kan jag få utslag på nitrit även om jag inte har några fiskar i karet?
En bra fråga som jag aldrig tänkt på, men så fort det finns något som kan ruttna tex växter, rötter eller liknande så finns nog en risk för nitrit.
#113 - 5 juni 2008 16:21
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Vattenvärden med dropptest idag:[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ph 7,0[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Kh 4d[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]No2 3,3mg/l[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]No3 25[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Hjälp! Jag har fått nitriter! :eek:[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag panikbytte 1/10 del vatten i karet och slängde i en halv kork Nitrivec och dito Aquatan. Bytte lysrören till 2 st Aquarelle. Kanske växterna gillar dessa. Jag hade ju de nya firrarna (två ca 4 cm långa ancistrus) som jag höll på och skopa in samtidigt som jag dropptestade vattnet. Jag har släppt i firrarna i karet i alla fall nu, för jag hade ingen annanstans att ha dem medans jag får ordning på nitriten. Jag ber för de små liven![:(][/FONT][/SIZE]
#114 - 5 juni 2008 16:41
Malar, pleco / ancistrus är rätt tåliga fiskar, dem kommer nog säkert överleva. Bara du ser till att du får ner nitriten. Dock så har jag hört om man har nitrit är det bäst att byta 50% av vattnet direkt?

Du har ju iaf en bra nivå av nitrater!

Hoppas det går bra för dig. :([B)]
#115 - 5 juni 2008 17:30
Där ser du vilken skillnad det är mellan olika tester;).
Byt 50% av vattnet idag och gör en ny mätning i morgon och är det fortfarande nitrit i vattet gör då ett likadant vattenbyte igen tills nivåerna har stabiliserat sig.

Aquarelle är de bästa rören du kan köpa för pengar så jag gratulerar dig till en lyckoträff:p!
#116 - 5 juni 2008 19:56
ansjo skrev:
Där ser du vilken skillnad det är mellan olika tester;).

Byt 50% av vattnet idag och gör en ny mätning i morgon och är det fortfarande nitrit i vattet gör då ett likadant vattenbyte igen tills nivåerna har stabiliserat sig.

Aquarelle är de bästa rören du kan köpa för pengar så jag gratulerar dig till en lyckoträff:p!

Kan det vara den där nitrifikationsprecessen mitt lilla kar går igenom?
Det vill säga att nitriten går upp och nitraten går igång och bara man har is i magen så uppstår stabilitet.:confused:

http://www.bestfish.com/breakin.html

Det jag fått höra och uppmanad till och även läst, är att man inte skall byta vatten i karet den första månaden. Därför vågade jag inte byta mer än jag gjorde. Mitt kar har ju bara varit igång en ynka vecka.

Att mitt eventuella nitrifikationsprocess kommit igång så tidigt kan kanske? bero på att jag kört med Nitrivec från start, eller är jag helt ute och cyklar nu?

Ancistrusarna verkar dock må prima. Den ena är fullt upptagen med att gnaga på rutorna och den andra gräver hål under rötterna så sanden bara yr om den. :) De är helt underbara! Jag har suttit och tittat på dem i timmar nu.

När kan jag lägga första algtabletten till dem? Jag har förstått att jag inte skall mata något i detta skede.

Om jag byter hälften av vattnet i kväll - hur mycket Aquatan resp Nitrivec skall jag tillsätta?

Tycker du Anders fortfarande att jag skall köra dessa vattenbyten?
Jag tvivlar inte en sekund på dina kunskaper, men jag tänkte att när jag nu ger mer bakgrundsfakta så kan du se det ur den synvinkeln.:D
#117 - 5 juni 2008 20:23
Alltså jag tror du helst vill ha bort nitriten innan du oroar dig för din bakteriekultur, och därför borde byta 50%. Ansjo vet nog vad han snackar om, så ta hans ord för det ^^
#118 - 5 juni 2008 20:34
johanski skrev:
Alltså jag tror du helst vill ha bort nitriten innan du oroar dig för din bakteriekultur, och därför borde byta 50%. Ansjo vet nog vad han snackar om, så ta hans ord för det ^^

Ja, jag skall byta i kväll. Men skall jag tillsätta Aquatan och/eller Nitrivec vid bytet?
#119 - 5 juni 2008 20:38
Aquatan kan du alltid sätta i, det binder ju tungmetaller och gör vattnet allmänt bättre för fisken.

Nitrivec har jag aldrig använt, inte ens vid uppstart. Så jag har ingen aning :D
#120 - 5 juni 2008 21:33
Har bytt 50% av vattnet nu och tillsatt Aquatan efter dosering. Med de 10% jag bytte tidigare idag har jag väl bytt ut 60%.

Temperaturen gick ju ner i karet då jag bytte med kallvatten som jag duschade ned i hinken, men jag kopplade på doppvärmaren.

Har inte sett en skymt av malarna efter mitt tilltag.[V]

Lyset är ju av nu så jag skall kolla läget i morgon.
#121 - 5 juni 2008 21:37
Och du får även ursäkta mig angående alla dessa preparat;).
Jag har aldrig använt något vid igångkörande av kar, sist var nog för kanske 15 år sedan och jag råkade ha en flaska Aquasafe stående som var så gammal så det bildats skinn på ytan på den:p.
Jag är kanske även lite gammalmodig när det gäller igångkörande av kar, men det har funkat hittills för mig och jag har inte drabbats av några större förluster och missöden utan har kört mer på magkänslan.
Ser jag att det är nitrit i karet byter jag vatten i ett par tre dagar i följd tills det gått ner, men för det mesta behövs inte ens det. Nog om det;).

Bakterierna som alla vill ha som bästa kompisar bildas mest i filtret och i sanden, det finns inte så mycket i vattnet och därför anser jag att byte av vatten inte spelar så stor roll i detta läget utan det är viktigare att bli av med nitriten än några bakterier.
Det är bra att du söker runt då du kan bilda dig en egen uppfattning om olika saker och problem som man stöter på, och kanske tar ett råd här och ett där och kontentan kanske blir kanon eller kalkon.
Misstag kommer man alltid att göra, men förhoppningsvis gör man bara de grova en gång;).
#122 - 5 juni 2008 22:26
Det är ju bättre att jag gör mina misstag i det lilla karet än i det stora där min dröm med rödhuvudstimmet hägrar.:)

Tjuvkikade lite i lilla karet nu (i det mörka rummet) och malarna verkar vara i full gång på rutorna. Tydligen har de inte tagit så illa vid sig av dagens pärser.:D

Du skall veta ansjo att jag verkligen uppskattar att en erfaren akvarist som du leder in mig på rätt väg.:)
#123 - 5 juni 2008 22:33
Vem vet, jag kanske lurar i dig en massa nonsens och hela Zoopet sitter och skrattar åt oss;).
Skoja bara, det är kul att man kan hjälpa till:)!
#124 - 5 juni 2008 22:38
När det gäller bra och förnuftiga råd angående uppstart av akvarium så är ansjo en av de bästa rådgivare man kan få på zoopet:D

Dessutom har han tid och tålamod, vilket jag saknar just nu, ähh tid alltså;)

Men jag försöker hänga med och läsa om hur det går.
#125 - 6 juni 2008 10:59
ansjo skrev:
Vem vet, jag kanske lurar i dig en massa nonsens och hela Zoopet sitter och skrattar åt oss;).

Skoja bara, det är kul att man kan hjälpa till:)!

Hjäpt har du verkligen gjort för nu börjar det se bra ut.:)
Det räckte inte med bytet igår, hade fortfarande nitriter i morse så jag gjorde om proceduren idag.

[FONT=Verdana]Nitriterna är så gott som väck. [8D][/FONT][FONT=Verdana] Ljusgult i röret sett uppifrån. [/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT][FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]Det blev ju temperaturfall i karet nu, men den ena ancistrusen sökte sig till stället där jag hällde i färskt vatten. Bytte jag till annat ställe så följde den efter. Tydligen ville den duscha i kallt vatten. Eller så tyckte den att vattnet på annat håll var så pissigt att det var värt att frysa för att slippa nitraterna. Rolig firre den där. :D Den är väldigt tam också, inte blyg alls och tycks vara lika nyfiken på mig som jag på den. Den andra firren däremot håller sig mer undan.[/FONT]
#126 - 6 juni 2008 12:41
Kul att höra att man hjälpt någon, och skönt med nitriten med:)!
Att Ancistrusen gör på det viset visar att de dels gillar strömmande vatten samt att det även är syrerikt och lite kallare som vid ett regn ungefär.
#127 - 7 juni 2008 13:45
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kollade nitriterna idag. Lite höjda värden, vattnet i röret var dock gult (färg två eller tre på färgkartan. Hällde i 20 ml Nitrivec. Hällde också i växtnäring (Seras floratan) efter dosering. [/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3]Upptäckte att jag sist hade hällt i alldeles för lite växtnäring, då hällde jag i bara 5 ml i karet. [/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3]Givetvis räckte det inte långt till växterna. Det skulle ju vara 5 ml per 20 liter vatten![:o][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Har köpt två påsar av det som ingår i PMDD men affären hade inte den där NutriSI, så den får jag leta fram på annat håll.:mad:[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Gav malarna en fjärdedels algtablett och de blev som tokiga. Slogs nästan om den. De har nog mat ändå i karet för de har skitit något alldeles kopiöst. Det syns så väl på den fina sanden. Men hinnan jag hade på rutorna är väck![/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag var och shoppade två krukor limnophila som skall vara snabbväxande för att hjälpa upp karet. Måste läsa på om dessa växter. (affären hade varken vattenpest eller hornsärv) Hoppas att limnophilan kan funka som flytväxter och ta upp näring direkt från vattnet. :)[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Sedan köpte jag också en rengöringsmojäng. Marina Easy clean.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Stora karet:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kollade om stora karet ligger plant när jag häller i lite vatten här och där och ser vartåt det rinner = den lates vattenpass. Fick än en gång justera på ett par ben, men nu verkar det funka. Kollar med vattenpass senare när jag får tag i en sådan. Vattnet rinner bakom bakgrunden på ett ynka ställe och det väldigt långsamt. Jag tänker inte göra något åt det.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Har kollat bilder på [/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#800080]http://showcase.aquatic-gardeners.org/2007.cgi[/COLOR][/SIZE][/FONT][SIZE=3][FONT=Times New Roman]. Folk har så sjukt fina kar att jag blir alldeles tårögd. Jag kommer aldrig att nå dit. Synd bara att det inte fanns bilder på low tech kar.[/FONT][/SIZE]
#128 - 7 juni 2008 14:05
Du donar på! Fortsätt att koncentrera dig på nitriten så blir allt bra sen.

Visst kommer du också att få igång ett snyggt kar, garanterat!

bilder! :D
#129 - 7 juni 2008 14:24
johanski skrev:
Du donar på! Fortsätt att koncentrera dig på nitriten så blir allt bra sen.

Visst kommer du också att få igång ett snyggt kar, garanterat!

bilder! :D

Bilder kommer lite senare idag. ;)
Jag skall bara möblera om lite i karet och få ner limnophilan någonstans (det är tydligen ingen växt som man bara slänger ner på vattenytan, vad jag förstått nu när jag läst), och sedan skall jag flytta pumpen lite bakåt och hitta en ny placering för doppvärmaren. Allt detta ger mig en anledning till att böka lite i sanden och få ner malskiten i den, så växterna har att gotta sig i något. :D
#130 - 7 juni 2008 15:53
Som sagt, om det är Limnophila sessiflora så ska den planteras ner, och lyckas du inte med denna växt så vete tusan om du inte ska satsa på brevduvor eller något annat kul;).

Du har även PM:)!
#131 - 7 juni 2008 16:21
Har svarat Anders.;)

Jag har ju varit ledig sedan i torsdags så jag har haft lite tid till karen.

Nu har jag planterat om i det lilla så det får rulla på, kollar bara nitriterna och så jag skall jag sätta igång med det stora. Filtret, filterkuberna, biobollarna skall i bakom bakgrunden. Och så lite sand framför. Rötterna ligger i blöt i badkaret sedan några dagar.

Sedan skall jag klippa myggnät, doppa det i silikon och torv och lägga bakom rastern närmast utblåset på baksidan. När det gäller de två andra rasterna skall jag på något sätt försöka få dit myggnät på utsidan eftersom jag inte kommer åt på baksidan. Detta för att ev framtida yngel inte skall kunna slinka igenom rasterna och hamna bakom bakgrunden.;)

För rastern närmast utblåset:
Jag tänkte helt enkelt klippa en bit filtermatta, större än hålet för rastern, lägga en bit myggnät så jag kan vika det runt filtermattsbiten, doppa hela härligheten i silikon och därefter torv och klämma dit den.:)

Tror ni det funkar?

Jag märker att jag blir mer och mer inne i detta med akvarium för jag tycker det är så himla kul. Även fast jag inte egentligen kommit någonstans än. [:o] Men jag ser inne i mitt huvud hur jag vill att det skall komma att se ut.:D
#132 - 7 juni 2008 19:04
Sitter det inga raster på bakgrunden nu? Om jag inte kommer ihåg fel så är det väääldigt små springor på dessa och jag udrar verkligen om ett yngel kan komma mellan där?
Annars låter det som en bra idé att gömma undan rasterna som du beskrivit, men risken är om du tätar för mycket så räcker det med väldigt lite skit eller ett blad så blir det tätt i dessa.
Sätter du filtermatta så bör den vara enkel att plocka bort och skölja ur:).
#133 - 7 juni 2008 19:24
Ha ansjo! Nu har jag redan hunnit göra mina tabbar!:D

Om du tycker det är kass, så får jag korrigera det på något sätt.
Så här är kvällsläget i alla fall:

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Möblerade om lite i lilla karet och planterade dit limnophilian, flyttade filtret längst bak och värmaren framför. Framsidan rörde jag inte för jag tycker den är ok i dagsläget.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]lilla karet dag 17[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#800080]http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=dag17.jpg[/COLOR][/SIZE][/FONT]

Dålig bild, det ser faktiskt bättre ut live![:o]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]ena firren[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=Enafirren.jpg[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]I stora karet har jag hällt i lite vatten här och där och kollat vartåt det rinner och justerat ställningens ben efter detta, därav de två sandhögarna.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]stora karet 7 juni[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#800080]http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=storakaret7juni.jpg[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Sedan har jag tagit bort rastern närmast utblåset (ärligt talat lossnade mittskivan från ramen när jag joxade med det, men skit samma. Jag klippte ut en bit filtermatta, lindade det i myggnät, geggade ned det i silikon och tryckte dit torv. Och sedan klämde jag alltihop i rasterhålet från baksidan. Ser inte så snyggt ut på baksidan men det är väl ändå bara jag som kikar dit ibland.:-) :D[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]rastern närmast utblåset efter mitt tilltag[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=rastervidpumpen2.jpg[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Klippte två runda bitar myggnät till och doppade i silikon på bägge sidorna och därefter lite lätt i torv och klämde i härligheterna i de två andra rasterna på utsidan. Hoppas det håller. Eller kanske borde jag plocka bort det hela?[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=deandrarasterna.jpg[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Sedan tryckte jag dit filterpumpen. Den där Aquabee 3000 L/T med en prillans ny (jo, sköjd innan för en månad sedan) 10 cm filtermatta. Avvaktar nu med att lägga dit annan filtermaterial tills mina silikoninlägg [/SIZE][/FONT][SIZE=3][FONT=Times New Roman]torkar :D.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]filtret på plats i stora karet:[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=filterplats.jpg[/FONT][/SIZE]

Vy under filtret i stora karet:
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=bakomBTN.jpg
#134 - 7 juni 2008 19:54
Jag bad om bilder men ångrade mig nu, jag vill också trixa med akvarium! haha.

Det ser ju bra ut, keep it up :D
#135 - 8 juni 2008 19:51
Jag tycker karet ser riktigt bra ut:D!

När allt har torkat bör du nog fylla upp karet med endast vatten för att kolla så dina raster släpper igenom så mycket vatten som man vill. Filtermatta med silikon plus torv på kommer nog att försämra flödet ganska duktigt, men det får ett senare test utvisa.
Vad var det för misstag du hunnit göra då?
#136 - 9 juni 2008 18:29
ansjo skrev:
Jag tycker karet ser riktigt bra ut:D!

När allt har torkat bör du nog fylla upp karet med endast vatten för att kolla så dina raster släpper igenom så mycket vatten som man vill. Filtermatta med silikon plus torv på kommer nog att försämra flödet ganska duktigt, men det får ett senare test utvisa.

Vad var det för misstag du hunnit göra då?

Kul att du tycker att karet ser bra ut ansjo, det ger mig lite mer mod i att fortsätta.;)

Mina tabbar hittills som jag ser det: Jag skulle haft betydligt mer växter från första början i lillkaret och fått stabila vattenvärden utan nitrit innan jag stoppade i de första firrarna. (Även om de verkar må prima).

När det gäller stora karet, så tänkte jag aldrig så långt att rasterna kunde bli helt tilltäppta pga att jag för stunden tyckte att det var en lysande idé att inga firrar skulle kunna slinka in bakom bakgrunden. Blev väl lite nojjig när jag fiskade upp tre fisklikar när jag rengjorde karet. Men jag skall testa att fylla karet och se hur bra det drar. Jag är dock lite orolig för att om jag nu drar bort mina myggnät så lossnar rastern från ramen och då är jag riktigt illa ute. Jag kommer nämligen inte åt dessa från baksidan.:(

Uppdatering i övrigt:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nitritvärden fortfarande inte riktigt ok i lilla karet (två eller tre från vänster på färgskalan) men jag orkar inte trixa i kväll, så jag hällde bara i 20 ml Nitrivec och håller tummarna och kollar i morgon. Jag hänger en svart T-shirt över ena kortsidan när jag åker till jobbet, så ingen dagsljus skall kunna komma in den vägen. Skall sätta dit en likadan bakgrund som nu finns bakom karet sedan… – kanske.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Bild på karets placering i rummet. Fönster mot norr.[/SIZE][/FONT]
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=placeringlillakaret.jpg

För att få bukt på nitriten förutom att byta vatten och hälla i Nitrivec undrar jag följande:

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Borde jag dammsuga ut fiskskiten, eller röra ner det i sanden? Borde jag byta filtermattan i filterpumpen mot en större? Den som finns i, är lite knappt tilltagen i mitt tycke. Det kanske är helt fel att byta i detta skede? Jag kanske kan lägga en ny filtermatta i karet i blöt och byta först när det legat där i några dagar?:confused:[/SIZE][/FONT]
#137 - 9 juni 2008 18:30
Johanski skrev:
Jag bad om bilder men ångrade mig nu, jag vill också trixa med akvarium! haha.

Det ser ju bra ut, keep it up :D

Tack, tack - jag gör så gott jag kan.:D
#138 - 9 juni 2008 18:58
TinaM skrev:

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Borde jag dammsuga ut fiskskiten, eller röra ner det i sanden? Borde jag byta filtermattan i filterpumpen mot en större? Den som finns i, är lite knappt tilltagen i mitt tycke. Det kanske är helt fel att byta i detta skede? Jag kanske kan lägga en ny filtermatta i karet i blöt och byta först när det legat där i några dagar?:confused:[/SIZE][/FONT]

Ang. filtermattan. En aktiv bakteriekultur behöver genomflöde för att kunna leva, vad jag har fått höra iaf. Så jag tror inte det är en så bra idé att börja trixa med en ny matta nu. Rätta mig om jag har fel Ansjo ;)
#139 - 9 juni 2008 19:18
Oh nej! Cryptocorynerna har fått en del bruna blad:( Är det den där cryptocorynersjukan de fått nu?:confused:
#140 - 9 juni 2008 19:28
Även om det är så, så oroa dig inte. Det växer ut nya blad. :D
#141 - 9 juni 2008 22:06
Håller med, meckla inte för mycket med karet nu den första tiden utan låt allt ha sin gång. Blir det för mycket nitrit så byt vatten och byt för allt i världen inte ut filtermaterialet;).
Är det i samma kar som Ancistrusarna går i som du fått bruna blad? Är det inte det så finns det ett par olika möjligheter, men jag satsar en slant på särskilt en av anledningarna.
Det kan vara kiselalger, och den gissningen ligger högst på min lista eftersom Cryptecorynesjukan inte ger de symptomen utan bladen bara "smälter" bort.
Kan även vara att den färgar ut bättre om den fått en annan belysning än vad den haft tidigare, men det brukar inte synas så fort och heller inte på gamla blad.
#142 - 10 juni 2008 19:17
Jag lovar att inte meckla för mycket med lilla karet (eller det stora heller för den delen) ansjo! Som nybörjare har jag ju många frågor men lovar att lyssna till er som kan det här.

Cryptocorynerna finns i samma kar som Ancitrusarna. I det stora karet har jag inget vatten i än.

Skall lägga in en bild på bladen i morgon. För närvarande står kameran på laddning.
#143 - 10 juni 2008 19:46
Mina vattenvärden åker berg och dalbana. Från att haft Gh < 6 så har jag plötsligt Gh < 16. Från att Ph har legat på ca 7,2 så ligger det plötsligt på 6,8.:confused:

Vad tusan är detta! Vad kan det vara i karet som påverkar vattenvärdena så här? Jag har de växter jag skrivit om, de två ancistrusarna (som verkar må prima), och två rötter, samt sand. Är det något jag missat?

Jag gör inget i lilla karet nu förutom att tillsätta Nitrivec 20 ml om dagen och försöka mörka karet från dagsljuset, så att det i högsta möjliga mån bara är ljusrören som belyser karet. Jag förstår inte detta!:confused:
#144 - 10 juni 2008 20:43
Hur kommer det sig att du inte fortsatte byta 50% vatten tills nitritnivåerna är stabila igen? Eller du kanske gör det och jag missuppfattar. MVH Johan
#145 - 10 juni 2008 21:14
Det är säkert en eller båda rötterna som drar ner ditt pH. Är det inte större skillnad än vad du har nu är det lugnt, skulle det hända större förändringar får du prova att ta ut en rot i taget för att kolla vilken som är boven:).
#146 - 10 juni 2008 21:18
Vet inte varför ditt vattens PH rasat i höjden, men reaktionen med sänkning ner till 6,8 kommer sig av att ammonium vid höjning till högre PH omvandlas till ammoniak som är surt. Värdet studsar kan man säga.
#147 - 11 juni 2008 19:51
Johanski skrev:
Hur kommer det sig att du inte fortsatte byta 50% vatten tills nitritnivåerna är stabila igen? Eller du kanske gör det och jag missuppfattar. MVH Johan

Jag slarvade i ett par dagar.[:-4] Men det kostade i höjda nitritvärden, så jag lärde mig min läxa. ;)

Då jag tyckte att det var knepigt att jämföra färgen i röret med färgkartan gjorde jag nu så att jag hade två rör. I den ena hade jag kranvatten och i den andra akvarievatten och sedan gjorde jag testerna och jämförde rören med varann. Det blev mycket klarare så.:)
#148 - 11 juni 2008 20:00
ansjo skrev:
Det är säkert en eller båda rötterna som drar ner ditt pH. Är det inte större skillnad än vad du har nu är det lugnt, skulle det hända större förändringar får du prova att ta ut en rot i taget för att kolla vilken som är boven:).

Jag skall hålla koll. Efter vattenbytet idag ligger ph på 7 igen och gh är på väg ner.

Här kommer de utlovade bilderna på de bruna cryptocorynerbladen:

http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=brunablad1.jpg

http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=brunablad2.jpg
#149 - 11 juni 2008 20:16
Hur ofta skall man avlägsna fisksbajset som ligger på sand? Det lägger sig ju ovanpå alltihop.

Mina två ancistrusar är rätt duktiga på att skita ner har jag upptäckt (men så växer de också nästan så man ser det när man tittar på dem). Om två små firrar åstadkommer detta vågar jag nog knappast ha fler firrar i lilla karet.:confused: Det känns nästan som att 112 liter är för litet för dessa två.
#150 - 11 juni 2008 20:31
Jag har ett 30-liters med några tetror och en ytters liten ancistrus i (Han får flytta till mitt stora sen) och jag behöver aldrig oroa mig att ta hand om botten. Dock så har jag väl säkert fem tusen sniglar där i :D

Om det nu blir skitigt brukar jag bara "damma" med handen så skiten åker ut i vattnet och sedan blir uppsuget av filtret, prova det.

MVH Johan
#151 - 11 juni 2008 22:43
Ah, snygga blad på Cryptocorynen, och de ska vara i den färgen:).
Eftersom du har finkornig sand så kommer du snart att se ganska mycket skit på botten eftersom det inte förvinner ner, utan du måste då ha bättre bottencirkulation för att slippa detta.
Eller suga ut skiten när det blir för mycket;).
#152 - 12 juni 2008 16:42
ansjo skrev:
Ah, snygga blad på Cryptocorynen, och de ska vara i den färgen:).

Eftersom du har finkornig sand så kommer du snart att se ganska mycket skit på botten eftersom det inte förvinner ner, utan du måste då ha bättre bottencirkulation för att slippa detta.

Eller suga ut skiten när det blir för mycket;).

Ah, så det var inte någon sjuka på Cryptocorynen utan det är som det skall. :)

Hur får jag bättre bottencirkulation i karet? Har ett Aquael Fan 2 nu som sköter det hela. Den är riktad längs med baksidan av karet, utblåset ca 2-3 cm under vattenytan, full effekt. Skall jag köpa en pump till och i så fall vad? Den jag har nu skall ju flytta 450l/h. Men den fixar inte fiskskiten på sanden. Jag vill helst inte hålla på och dammsuga skiten en gång i veckan.
#153 - 12 juni 2008 16:46
Johanski skrev:
Jag har ett 30-liters med några tetror och en ytters liten ancistrus i (Han får flytta till mitt stora sen) och jag behöver aldrig oroa mig att ta hand om botten. Dock så har jag väl säkert fem tusen sniglar där i :D

Om det nu blir skitigt brukar jag bara "damma" med handen så skiten åker ut i vattnet och sedan blir uppsuget av filtret, prova det.

MVH Johan

Äter sniglar fiskskit? Hur tar man hand om snigelskiten sedan? Vilket filter har du i ditt 30-liters kar?
#154 - 12 juni 2008 16:48
En fråga till beträffande fin sand och grövre dito.
Är det bättre eller sämre att skiten stannar ovanpå sanden jämfört med om den sjunker in i den?
#155 - 12 juni 2008 18:34
Har du så pass grov sand så att skiten sjunker ner i den ska du inte oroa dig att den åker ner, den bryts ned av de goda bakterierna som äter bajs :D

Det som är sämre är väl att det syns i mer fin sand. En idé från mitt huvud är: Åk in till din lokala akvarieaffär och fråga efter malaysiska sandsnäckor, dem luftar sanden och håller det fräscht under den, och dem syns inte heller. Det är något jag ska göra redan när jag startar upp mitt kar. Sen även slänga i lite snäckor som går runt uppe på sanden och i karet, posthornssnäckor tror jag dem heter.

Fast dem dör ju alla sen när mina botior hoppar i :(

MVH Johan
#156 - 12 juni 2008 18:35
Jag tog bort den ena roten från lilla karet och jag kan berätta för er att den luktade obeskrivligt illa!

Detta från att ha haft igång lilla karet från 29 maj!:confused:

Nu ligger denna roten i blöt från och med ikväll tillsammans med de andra rötterna som legat i blöt (för det stora karet) sedan en vecka.

Jag erkänner utan omsvep att de rötter jag lade i lilla karet låg i blöt bara 2 dagar. Borde jag ta ut den andra roten också?

Och hur skall mina firrar må då? De älskar att böka runt på dessa rötter!
#157 - 12 juni 2008 18:37
Jag hade i min lilla rot ca. 2 veckor sen i mitt lilla kar, och jag hade den i blöt i ett dygn bara. Jag vet faktiskt inte här, prova sök på rötter / rot här på zoopet (Sök endast i rubrik) och se vad du hittar.

MVH Johan
#158 - 12 juni 2008 18:44
Jag brukar inte låta dem ligga i blöt alls;).
Luktar den illa så kommer den antagligen att göra det även efter blötläggning, så blir det inte bättre är det bara att kasta den.
#159 - 12 juni 2008 18:46
Johanski skrev:
Har du så pass grov sand så att skiten sjunker ner i den ska du inte oroa dig att den åker ner, den bryts ned av de goda bakterierna som äter bajs :D

Det som är sämre är väl att det syns i mer fin sand. En idé från mitt huvud är: Åk in till din lokala akvarieaffär och fråga efter malaysiska sandsnäckor, dem luftar sanden och håller det fräscht under den, och dem syns inte heller. Det är något jag ska göra redan när jag startar upp mitt kar. Sen även slänga i lite snäckor som går runt uppe på sanden och i karet, posthornssnäckor tror jag dem heter.

Fast dem dör ju alla sen när mina botior hoppar i :(

MVH Johan

Ok, men vem tar hand om snigelskiten? Skiten sjunker ju inte ner i den sand jag valt och det ser jag som både gott och ont. Gott så tillvida att det går att dammsuga skiten från sanden relativt enkelt. Ont så tillvida att växterna aldrig kommer åt att tillgodogöra sig skiten eftersom den ligger på ytan och aldrig sjunker ner. Kan sniglar hjälpa till för att få ner skiten under jorden?
#160 - 12 juni 2008 18:55
TinaM skrev:
Ok, men vem tar hand om snigelskiten? Skiten sjunker ju inte ner i den sand jag valt och det ser jag som både gott och ont. Gott så tillvida att det går att dammsuga skiten från sanden relativt enkelt. Ont så tillvida att växterna aldrig kommer åt att tillgodogöra sig skiten eftersom den ligger på ytan och aldrig sjunker ner. Kan sniglar hjälpa till för att få ner skiten under jorden?

Jag skulle tro att de malaysiska sandsnäckorna defenitivt kan hjälpa dig ta med lite skit ner i sanden, men det dem gör är att vända på sanden utan att förstöra rötterna på blommorna, och det gör så att din sand inte blir FÖR kompakt och att rötterna börjar ruttna.

Jag har inte märkt av någon snigelskit för att vara ärlig. Mina rutor är rena, aldrig behövt rengöra dem heller. Sanden är relativt ren, det som ligger på ibland "dammar" jag ut i vattnet med handen och filtret tar hand om resten.

MVH Johan
#161 - 12 juni 2008 19:00
Nu fick jag ju mycket mer plats för växter efter att ha tagit bort den ena roten.:)

http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=enrotkvar2.jpg

http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=enrotkvar.jpg

Gjorde jag rätt eller är det bara jag som tycker att jag gjorde rätt?:confused:
#162 - 12 juni 2008 21:36
Det ser bra ut:).
Känner du för det och om du hittar några snygga stenar så kanske de skulle passa i karet om du tycker det ser lite tomt ut. Men å andra sidan så kommer snart växterna att fylla ut en hel del mer så.....
#163 - 14 juni 2008 11:39
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nu mätte jag vattenvärden och det har ju skett ändringar sedan sist. Och framförallt sedan jag tog bort den ena roten! :) Igår bytte jag ut bara 20 liter och dammsög lite fiskskit från botten. Idag har jag inte bytt. Både Ph och Kh har gått upp, nitriterna är väck.[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ph 7,5[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Kh <5d[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]No2 0[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]No3 10[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Det går åt rätt håll. Anubiasen har dock tappat de flesta av sina blad. :([/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Cryptocorynerna mår prima. Hygro Polysperman si så där. En del stjälkar har kommit igång, men andra har det inte hänt något med sedan planteringen. Limnophilan verkar trivas.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Satte i en liten rot, då platsen blev så tom efter att jag avlägsnat den större.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Den lilla har en liten grotta också. Nosade noga igenom den lilla roten som legat i blöt i ca en vecka och den luktade bra, innan jag stoppade ner den i karet.;) Placerade resten av anubiasen i ett av hålen i lilla roten. Ancistrusarna ser ut att må bra och gillar grottan i lilla roten![/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag misstänker att det var roten som var boven i dramat. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Nu kan jag väl avvakta och bara hålla koll på nitriten? Så länge det inte finns nitriter behöver jag väl inte köra dessa dagliga vattenbyten?:)[/FONT][/SIZE]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hur länge måste nitriten vara 0 innan jag kan öka fiskbeståndet och vilken är lämplig nästa firre? Kan jag satsa på några corydoras, de bökar ju lite runt i sanden också. Eller är kardinaltetror ett bättre val? Var i Uppsala hittar jag dessa malayiska snäckor som johanski berättade om?[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jisses vad jag frågar. Hoppas ni inte tröttnar på alla mina frågor.[:o][/SIZE][/FONT]
#164 - 14 juni 2008 12:24
#165 - 14 juni 2008 13:04
TinaM skrev:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nosade noga igenom den lilla roten som legat i blöt i ca en vecka och den luktade bra, innan jag stoppade ner den i karet.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]
Tror inte du behöver ha den i blöt alls, skrubba av den och skölj av den för att få lös lite brös, som Ansjo uttryckte sig, men det spelar ju ingen roll [:-59]

[/SIZE][/FONT]
TinaM skrev:

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Nu kan jag väl avvakta och bara hålla koll på nitriten? Så länge det inte finns nitriter behöver jag väl inte köra dessa dagliga vattenbyten?:) [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]

Nej, du behöver inte byta vatten dagligt så länge nitriten är på noll. Se nu till att få iordning på karet så det är näst intill självgående (förutom de vattenbyten du såklart gör :D )

[/FONT][/SIZE]
TinaM skrev:

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hur länge måste nitriten vara 0 innan jag kan öka fiskbeståndet och vilken är lämplig nästa firre?[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]
Jag vet faktiskt inte, men jag skulle vänta ungefär 2-3 veckor som vid nystart? Så att du får ett stabilt akvarium innan du ökar belastningen mer och ökar riskerna för nitrit igen.

[/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Times New Roman]
[/FONT][/SIZE]
TinaM skrev:

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Var i Uppsala hittar jag dessa malayiska snäckor som johanski berättade om?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]

Har du någon lokal Zooaffär som specialiserar sig på akvarium / terrarium? Jag har turen att ha en sådan i stan och handlaren lovade att slänga ner massa sniglar åt mig gratis när jag startar upp :D
[/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3]
[/SIZE][/FONT]
#166 - 14 juni 2008 13:32
Suck, jag börjar bli lite otålig.:(
Att vänta i nästan en månad till känns som en evighet, men du har antagligen rätt!

Det finns ju Akvariehobby i Uppsala (kanske den enda affär som finns här. De har en till men den är sämre) och vad jag förstått så köper de inte in ens några nya växter i sommar.

Jag vågar ju inte starta upp det stora karet innan jag fått ordning på det lilla, för jag tänkte utnyttja filtergojs och vatten från det lilla till uppstarten av den stora. Samt tänkte jag ta växter från den lilla till det stora vid uppstarten.

Mina malar bråkar med varann nu om grottan i lilla roten. Kan det vara så att jag har två av samma kön?
#167 - 14 juni 2008 14:29
Hanen har skägg och honan inte, ser du något litet spröt på båda så är de hannar ^^

MVH Johan
#168 - 14 juni 2008 15:30
Du kan fortsätta hålla koll på vattnet så du inte får nitrit igen, och öka fiskbeståndet succesivt, kanske i slutet på nästa vecka med några pansarmalar och veckan därpå med kardinaler eller vad du vill ha.
Ge växterna lite tid på att rota sig så kommer de säkert snart att börja växa, men din Anubias växer inte så fort, men det visste du säkert redan.
#169 - 14 juni 2008 16:41
Tack för era svar!

Ancistrusarna är så små än så jag kan inte se några spröt på någondera, men tack för tipset.:)

Medans det lilla karet får ta sig har jag idag fortsatt med det stora.

Har klippt filtermattor i kuber på ca 5x5 cm och lagt dem ovanför biobollarna som jag lade underst. Plockade bort myggnäten på de två rasterna längst bort (ansjo fick mig att tänka efter :)), vilket gick väldigt enkelt, tack och lov.

Lade i resten av den fina sanden som blev över när jag fyllde lilla karet, i ena hörnet och stora roten (Redwood roten ligger fortfarande i blöt, för den flyter annars). I de andra två tredjedelarna kommer det att vara ett nummer grövre och mörkare rådasand. Fyllde i sand gjorde jag bara för att se hur det ser ut.

Nu håller jag på och vattenfylla stora karet för att se hur filtern funkar. Det får väl gå på i ett par dagar sedan (om karet håller) och sedan ser jag ju om rasterna är tillräckliga för filterpumpen. :)

Måste trixa med något med karen, annar blir jag desperat!:D
#170 - 14 juni 2008 17:12
Oh jävlar vilken sprutt det var i pumpen i stora karet!:eek:

Jag hade den tydligen lite felriktad när jag kopplade på den och vattnet kom som från en brandslang! Tvärs över rummet på motsatta väggen och allt däremellan![xx(]

Sängen, mattan på golvet och tapeten - allt blev mer än blött. Och det bara på de få sekunder jag hämtade mig från chocken tills jag kom på att dra ut kontakten.:confused:

Det är tydligen riktiga grejer jag har i stora karet!:D

Nåväl, jag har hivat ut sängkläderna och den tjocka mattan på balkongen nu. De torkar väl inte där för det regnar nu, men de är i alla fall ur vägen.

Jag ger mig INTE! Jag skall tusan ha det där rödhuvudstimmet en vacker dag![:(!]
#171 - 14 juni 2008 17:13
ansjo skrev:
Du kan fortsätta hålla koll på vattnet så du inte får nitrit igen, och öka fiskbeståndet succesivt, kanske i slutet på nästa vecka med några pansarmalar och veckan därpå med kardinaler eller vad du vill ha.

Ge växterna lite tid på att rota sig så kommer de säkert snart att börja växa, men din Anubias växer inte så fort, men det visste du säkert redan.

Det där låter jättebra ansjo!:)
#172 - 14 juni 2008 19:33
Jag kan riktigt se framför mig hur paniken stegrade sig i pannan på dig när det kom en vattenstråle rätt ut i rummet från akvariet. Man blir lite paff och finner sig inte riktigt med en gång och det tar någon blöt sekund innan poletten slinker ner:D!

Det ska bli kul att se hur det blir med det stora karet, jag har själv lite planer framöver då jag troligen sålt mitt stora kar och ska göra en liten nystart med kar och bakgrund. Skit bara att det inte händer nu då det ska bli skitkul att få pilla med, ungefär som du håller på med nu:)!
#173 - 14 juni 2008 21:21
TinaM skrev:

Nu håller jag på och vattenfylla stora karet för att se hur filtern funkar. Det får väl gå på i ett par dagar sedan (om karet håller) och sedan ser jag ju om rasterna är tillräckliga för filterpumpen. :)

Måste trixa med något med karen, annar blir jag desperat!:D

Helt rätt!

Fyll upp stora karet så snart du kan och skicka ner några växter och kanske någon guppy eller liknande. Om det sedan tar ett par månader innan du börjar på allvar så har du denna tid med vatten växter och enstaka fiskar till godo.
#174 - 16 juni 2008 19:12
Liten uppdatering.

Lilla karet:

Nitriten fortfarande borta utan att jag gjort något. Växterna har tagit fart. Ser fram mot att introducera några corydoras nästa helg.:)

Växten närmast doppvärmaren ser dock inte ut att må så bra, bladen har blivit brunaktiga här och där, även om den växer. Den stod lite i stiltje innan, så jag har nu riktat om utblåset så att vattnet har flyt runt denna. Jag vet inte säkert vad det är för växt, kanske kan ni hjälpa mig med detta. Skall lägga in en bild strax.

Sedan har jag ju meckat med stora karet.:D

Sorry, nu blir det långt, men hoppa över om ni inte orkar läsa!;)

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Söndag:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kan ej vända pumpen så att den inte får den fina sanden att röra sig uppåt mot bakgrunden. [/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3]Får antingen skaffa något vinkelrör till den, så att den blåser parallellt med bakgrunden eller ha grövre sand.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Måndag:[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Idag har jag shoppat igen. Köpte två Aquarelle rör på 36 W var. Tyvärr är de för korta till stora karet då de bara mäter 120 cm. Mina rör i rampen är 150 cm. Får lämna tillbaka rören i morgon. Det var synd! :([/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Köpte även ett vinkelrör som jag skall testa om den passar utblåsslangen i pumpen. Den hör tydligen till Fluval men jag skall testa om den passar till de hemgjorda förlängningarna till min Aquabee.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Därutöver köpte jag mer Nitrivec och Floratan. Han på akvariehobby tycker ju inte jag skall ha någon växtnäring i karet den första månaden. De växter jag har, förutom Cryptocorynen, lär ta 70% av sin näring från vattnet via bladen. Det låter ju bra. Men jag kan ha växtnäringen i reserv i så fall. :)[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Sedan köpte jag två 25 kilos säckar rådasand. Den ena på 0,4-0,8 mm och den andra på 1,2-2 mm. Nu får jag nog läsa på nätet om detta är för grovt för Corydoras som jag tänker ha i stora karet sedan. Skulle vara kul att ha lite olika grovlek på sanden i olika sektioner i karet och sedan studera senare vad fiskarna föredrar. Det kanske blandas ihop senare men det ät väl inte hela världen.;)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag skall också fixa nya ljusrör till rampen, kanske rent av en ny heltäckande ramp, 5 cm bred svart tygtejp, svart eltejp (de gamla är slut).[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Sedan tänkte jag kanske fixa lite med ställningen så den inte ser så skral ut (som ett skelett). Kanske lägga någon hylla där, gardiner eller luckor eller något. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Och sedan köpte jag en 60 cm lång 10 cm bred 5 cm:s filtermatta som jag skall putta in bakom bakgrunden. Den skall stänga in filtermattekuberna och biobollarna mellan sig och filtermattan som pumpen sitter i. Blir det för mycket? Kanske skulle det räcka med filtermattan runt pumpen, men jag vill ha en så underhållsfri filtrering som möjligt och då har jag förstått att man skall ha mycket filtermatta.[:P][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag skall silikonisera mellan vägglister och golvet i rummet med stora karet. Täckglas skall köpas för att undvika fuktskador i det lilla rummet där det stora karet finns. I samma veva skall jag passa på att silikonisera listen mellan golvet och duschkabinens ram. Jojo, det har också med akvariet att göra för det är där jag hämtar och lämnar av vatten från karet. Slangen sitter där, jag tvättar sanden där och allt akvarietjossan med stora karet gör jag där.:D[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag inser att jag har en hel del att göra innan jag kör igång karet.[:o][/FONT][/SIZE]
#175 - 16 juni 2008 19:51
Lite bilder för er som orkar med mina trevanden :)

1.filtermattan bakom rastern jag täppte till med torven. Till höger pumpen med dess filtermatta.
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=bakomtorvrastern.jpg
2. stora karet 15 juni med rot och vatten i
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=storakaret.jpg
3. växten närmast doppvärmaren som växer men ser inte ut att må prima. Vad är detta för växt?
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=vilkenvxt.jpg
4. limnophilan ser ut att må ok
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=limnophilan.jpg
5. polysperman tar sig, de små framför som ännu inte kommit igång
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=polysperman.jpg
#176 - 16 juni 2008 20:11
Det ser ut som Ceratopteris thalictroides http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=62 och kan vara lite trixig ibland. Antingen växer den som ogräs eller som i ditt (och mitt) fall inte alls. Jag skulle inte bli så förvånad om den börjar multna ner och förtvina mer och mer.
Kul med nya rör i karet, trots att de var för korta;). Har affären längre rör hemma så brukar det inte skilja så mycket i pris mellan de olika längderna.
#177 - 16 juni 2008 20:38
ansjo skrev:
Det ser ut som Ceratopteris thalictroides http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=62 och kan vara lite trixig ibland. Antingen växer den som ogräs eller som i ditt (och mitt) fall inte alls. Jag skulle inte bli så förvånad om den börjar multna ner och förtvina mer och mer.

Jag läste artbeskrivningen. Den skall tydligen gå att ha som flytväxt också. Jag kunde då inte upptäcka någon rotstock på de jag köpte. De var ungefär som polysperma nertill, kanske lite längre rötter.

Tror du ansjo att de skulle må bättre om jag ryckte upp dem från underlaget och lät dem flyta på ytan? Då kommer de ju närmare ljuset än där de står nu.
#178 - 17 juni 2008 04:39
Prova kan du alltid göra, men jag är ändå tveksam att den kommer at överleva. Affären jag ofta besöker har köpt hem dessa ett par gånger nu, men de överlever någon månad innan de ser ut som kattskit och får kasseras.
Skulle de nu tvina bort finns det andra snygga växter du kan prova, trots att sortimentet kanske är lite skralt i affärerna nu under sommaren.
En sorts växt som är min favorit i alla dess former är Cryptocoryne, och de är svåra att ta död på;). Du har en sort i framkanten på det lilla karet, men det finns även högre sorter som du kunde testa.
#179 - 17 juni 2008 19:19
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Du har rätt ansjo, som vanligt.:D[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag bytte lysrören till 150 cm Aquarelle idag. Köpte också hockeypuckar att ev ha under benen i stora karet för att belastningen på plastmattan skall komma över en större yta. Har hört att en del använder sådana. Hittade en akvarieaffär som heter Djurhobby så jag kunde inte låta bli att kika in. :)[/FONT][FONT=Times New Roman] [/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Där hittade jag vattenpest (Egeria Densa) och köpte två krukor. I ett kar hade de fem stycken pyttesmå fläckiga pansarmalar och jag kunde inte låta bli att köpa dem med! Så jag kom hem med nya innevånare till akvariet.[:o][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Väl hemma satte jag igång och bytte 20 liter vatten i det lilla karet och tog då en närmare titt på min Ceratopteris thalictroides som inte verkar må så bra, då den har blivit brun lite här och där. Jag tog upp plantorna och det visade sig att en del av rötterna och stjälkarna hade ruttnat så jag slängde hela växten. Ersatte denna växt med min nyinköpta vattenpest (som ju dessutom hör hemma i Sydamerika och som jag tänkt köpa i vilket fall när jag startar upp stora karet).[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Skopade in corydorisarna, de fem st ca 1,5 cm långa filurerna. Oj, vilken fart det är på dem. De bökar med halva huvudet ner i sanden och rör sig i en liten grupp. Skitskojiga! Och kanon att de rör runt i sanden. Ancistrusarna är rätt nyfikna på dem och följer efter och går gärna alldeles tätt intill men har än så länge inte gjort något dumt. Hoppas, hoppas att jag inte köpte första corydora gruppen för tidigt och att de kommer att klara sig (med tanke på att jag bara i några dagar haft ett nitritfritt akvarium). Men jag kunde bara inte hålla mig! [:o][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]De kostade 20,- styck. De hade även andra corydoras i affären; randiga, prickiga, pandatecknade och jag vet inte vad, som kostade mellan 50 och 75 spänn styck. Jag vet inte om de är odlade för att se ut så, men oavsett tycker jag den fläckiga ser mest naturlig ut och jag hade köpt just dessa även om de varit dyrast.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Med tanke på hur små de är, tror jag inte det blir så våldsam överbelastning på karet. Eftersom jag har så fin sand i lilla karet tror jag att det blir bra att de får växa till sig lite där. I stora karet kommer jag ju förutom denna fina sand även att ha det lite grövre 0,4-0,8mm samt det för corydoras grova 1,2-2mm. Med tanke på den kraftiga pumpen i stora karet är det också bra att de växt till sig innan de flyttas dit.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Skall ta några bilder.[/SIZE][/FONT]
#180 - 17 juni 2008 20:36
Det låter bra, och hoppas att du klarar dig från mer nitrit.
Att pansarmalarna ser olika ut, gör de redan från naturen;). Det finns en himla massa olika sorter, en del finare än andra men det är nog upp till betraktarens öga vilken man gillar mest:).
Jag skulle även tro att din vattenpest mår bättre och blir snyggare än flytormbunken du kastade ut, och den blev precis som de blev i affären trots hyffsad belysning och PMDD. Se bara till att det inte blir för varmt i karet där pesten är, eftersom de inte klappar händerna(om de hade några:D) om det blir för varmt.
Ja, nu fattas det bilder igen:)!
#181 - 18 juni 2008 19:36
Bilder ja.:) Tyvärr håller dessa inte så hög kvalité, men jag lägger ut dem i alla fall.

lilla karet 3 veckor från uppstart
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=lillakaret18juni.jpg
vattenpesten och limnophilan
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=vattenpesten.jpg
mina små corydoras - inte lätt att ta bild på dessa små virvelvindar
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=treknattar2.jpg
en bild till för den skarpögde
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=treknattar.jpg
de resterande i corydorasgruppen
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=tvknattar.jpg
Mina corydoras är inte lätta att fota då de far omkring hela tiden.
Får väl packa upp min Nikon D40 och lära mig använda den, så kanske det blir bättre bilder så småningom.[:o]
#182 - 18 juni 2008 22:21
drama i karet!:)
ancistrus versus corydoras
Det var gänget corydoras versus en ancistrus (den mörkare ancistrusen vågade fram på ett par av bilderna)

En fodertablett släpptes ner i karet och bilderna får tala för sig själva.
Ingen blev skadad!

Då jag inte vågar lägga fram länkar till hela händelseförloppet,
för det är många bilder och jag vet inte om zoopet tillåter detta, så lägger jag ut länkar till ett tiotal. De som vill se hela historien kan kolla det på photobucket. Har dock inte hunnit ladda upp alla än.[:o]

Jag kan dock berätta att det var en viljornas kamp. Ancistrusen gjorde framstötar och hade övertaget över fodertabletten periodvis men corydorasgänget hade antalet till sin fördel och ancistrusen var tvungen
att retirera emellanåt för att komma igen. Han är för härlig den här ancistruskillen!:D

Även den blyga och nästan svarta ancistrusen visar sig på någon bild, men den deltog inte i kampen om fodertabletten.

Håll till godo.
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=drama1.jpg
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=drama2.jpg
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=drama3.jpg
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=drama9.jpg
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=drama11.jpg
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=drama13.jpg
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=drama16.jpg
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=drama20.jpg
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=drama21.jpg
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=drama23.jpg
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=drama24.jpg

fortsättning följer ifall ingen opponerar sig mot att jag lägger ut en massa länkar.
#183 - 18 juni 2008 22:27
Det är ingen som säger något om du länkar bilderna så länge de ligger kvar där de ligger;).
Om det blir sådan fight om maten kanske du skulle testa att stoppa i 2 tabletter när du matar dem, men tänk på de tabletterna inte innehåller så mycket grönt so Ancistrus gärna vill ha. Testa även att mata malarna med grönsaker och bla. broccoli är en riktig favorit här hemma hos mig.
Annars är allt lugnt i karet?
#184 - 18 juni 2008 22:38
måste bara lägga upp denna bild för jag tycker den är så härlig!:)

http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=drama37.jpg
#185 - 18 juni 2008 22:57
ansjo skrev:
Det är ingen som säger något om du länkar bilderna så länge de ligger kvar där de ligger;).

Om det blir sådan fight om maten kanske du skulle testa att stoppa i 2 tabletter när du matar dem, men tänk på de tabletterna inte innehåller så mycket grönt so Ancistrus gärna vill ha. Testa även att mata malarna med grönsaker och bla. broccoli är en riktig favorit här hemma hos mig.

Annars är allt lugnt i karet?

Jag har ju algtabletter som ancistrusarna har fått ungefär var tredje dag, uppdelade så inte den dominante skall lägga beslag på allt.

Eftersom jag tills nyligen haft nitriter i karet har jag ju inte riktigt vågat mata fiskarna. Kanske ancistrusarna varit extra hungriga pga detta. De bajsar dock mängder så något måste de ju ha ätit i karet. Hur corydorisarna haft det innan de kom hem till mig vet jag inte, men första dagen matade jag dem inte alls.

Skall testa broccoli på dem. Hur mycket vågar jag ge? Ancistrusarna är i dagsläget ca 5 cm långa och corydorisarna ca 1,5-2 cm.
#186 - 18 juni 2008 23:26
Ett tips: Min ancistrus ÄLSKADE brysselkål, och har läst att det ska gå bra att mata med det. Det skräpade inte ner något, la ner en relativt stor bit i några timmar och han åt massor av den, sen tog jag bort den.

La en brysselkål i en kopp i micron i en minut, delade den och la ner.
#187 - 19 juni 2008 00:09
ser ut som en fotbolls match, dagen till ära !;)
#188 - 19 juni 2008 12:27
Precis som Johanski skriver så är det viktigt nu i början att inte låta grönsakerna ligga för länge innan man plockar upp dem så de inte börjar gosa till sig i vattnet. Brysselkål tycker jag har en tendens att bli dåligt snabbare än broccoli och skalade gröna ärtor så därför undviker jag personligen detta.
En annan anledning kan vara att jag även vägrar köpa det för jag tycker det smakar apa:D!
Ska du prova med broccoli så ge en liten bukett då det bara är Ancistrusarna som äter det mesta av det.
#189 - 19 juni 2008 16:24
Ok, jag har gjort som ni tipsat om och värmt lite broccoli i micron, delat upp det i två delar och lagt dem i karet. Men de flöt ju![:(!]

Så jag tog och stoppade dem halvvägs ner i sanden och satte mig för att avvakta händelseförloppet. Jag vet att ancistrusarna har bra luktsinne för de nosar rätt på en algtablett på några sekuner. Jag har suttit i fem minuter och tittat och inte en ancistrus har visat intresse. Däremot var en av corydorisarna framme vid flera tillfällen och var alldeles vild och slet i broccolin. Tyvärr smet den iväg varje gång jag närmade mig med kameran.[:o]

Jag skall låta broccolin ligga där max en halvtimme. Om inte ancistrusarna visar intresse plockar jag upp den sedan.

Om det händer något skall jag försöka ta en bild.:)
#190 - 19 juni 2008 16:29
Vänta du lite mer än en halvtimme, det är inte säkert att dina Ancistrus smakat på detta tidigare och de kan behöva lite tid på sig att "råka" simma förbi och ta ett smakprov.
Att broccoli flyter är ganska vanligt, då det brukar vara ganska mycket luft i själva buketten och det brukar hjälpa om man kramar den lite under vattnet så luften försvinner.
Annars kan du alltid ha lite broccoli på lunchtallriken i morgon;).
#191 - 19 juni 2008 16:45
Ha, jag kan berätta att corydorisarna gillar broccoli!:D

Den ena ancistrusen (den tuffa som håller sig framme jämt) nosade också rätt på grönsaken och det blev fest för honom!:D Tog några bilder som jag lägger ut senare. Tyvärr jagar han bort den andra ancistrusen så fort den försöker närma sig.[:(] Jag hoppas han äter sig mätt och går någon annanstans en stund så den mörka får en chans att smaka på delikatessen också. Och har jag tur, kanske jag lyckas ta en närbild på den mörka.:)
#192 - 19 juni 2008 17:17
Corydorisarna ligger nu på botten och vilar sig. Det är väl ingen fara att de ätit för mycket broccoli?:confused:

Den mörka ancistrusen har inte smakat än, så jag flyttade broccolibiten närmare dess favoritställe. Vi får se.

Hur ofta kan man ge fiskarna sådana här godsaker?

Och nitriterna håller sig borta fortfarande!:D

Det är så himla kul att titta på dem. Att jag skaffade akvarium är nog något av det roligaste jag gjort!
#193 - 19 juni 2008 17:30
Kul att du tycker det, men jag varnar dig och håller ett väldigt varnande finger i luften!
Detta är beroendeframkallande och jag kan lova dig att fortsätter du med denna hobby så har du snart ett stort antal akvarium i lägenheten:D!
Jag matar mina fiskar med grönsaker 3-4 ggr i veckan, men jag har dels fler malar än vad du har, dels är karet inkört så jag låter broccolin ligga kvar över natten då de flesta malarna kommer fram eftersom de är natt och skymningsaktiva.
#194 - 19 juni 2008 18:05
ansjo skrev:
Kul att du tycker det, men jag varnar dig och håller ett väldigt varnande finger i luften!

Detta är beroendeframkallande och jag kan lova dig att fortsätter du med denna hobby så har du snart ett stort antal akvarium i lägenheten:D!

Jag matar mina fiskar med grönsaker 3-4 ggr i veckan, men jag har dels fler malar än vad du har, dels är karet inkört så jag låter broccolin ligga kvar över natten då de flesta malarna kommer fram eftersom de är natt och skymningsaktiva.

I take my chances!:D När jag var liten tös brukade jag ligga i timmar på bryggan och kika på spiggarnas förehavanden, så jag tror jag haft detta inom mig i alla år men har först nu kommit till skott.[:o]

Ett par bilder från idag med broccoli inblandad:

corydora gillar broccoli
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=firstvisitorcorydorai.jpg
ancistrus gillar också broccoli
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=dubbelmums.jpg
Bilagor:
#195 - 19 juni 2008 18:07
Ja, det tog inte lång tid för dem vad man ska använda broccoli till:D!
Så slapp du äta det i morgon istället för sill och potatis:p...
#196 - 20 juni 2008 13:32
Jag håller mig till sill och potatis denna midsommar så jag kan joxa med karen utan att riskera att ramla däri.:D
#197 - 20 juni 2008 13:51
När skall jag göra rent filtermattan i Aquael Fan-2 första gången? Hur går jag bäst tillväga för att byta ut den gamla till en större filtermatta i behållaren utan att förlora det som är bra i det gamla? Kan jag lägga den nya i blöt i karet nån vecka eller skall jag krama den gamla i det nya?:confused:

Karet är nu 3 veckor gammalt.
#198 - 20 juni 2008 20:36
#199 - 22 juni 2008 11:58
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Under den gångna veckan har nitriterna hållit sig borta.:) [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag har fortsatt med att byta ut ca 20 liter vatten varannan dag och hällt då i 10 ml Nitrivec. Limnophilan har tagit ordentlig fart. Jag tror att jag skippar Nitrivecen nu men fortsätter med dessa vattenbyten åtminstone en vecka till. Sedan tänkte jag att det räcker med att byta ca 30% en gång i veckan.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Dagens grande operazioni bestod i att jag satte hockeypuckar under benen i stora karet. Helt själv! :D[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag skruvade ut benen i etapper, tills alla var ute så mycket att jag såg att pucken fick plats vid den synliga delen av skruven. Sedan skruvade jag in ett ben i taget och stuvade pucken under. De sista två benen var lite knepigare, fick ta hjälp av hammarn för att knacka in pucken under dessa. Det tog ett par timmar att fixa detta. Jag blev lite skraj när det knakade emellanåt då jag skruvade. :confused: [/SIZE][/FONT]

pucken
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=pucken.jpg
puckarna på plats
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=puckarnapplats.jpg

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]10 000,- kronors frågan nu är om karet står plant! Inget vattenpass har jag ännu men det blir ju nästa steg innan jag går vidare nu. Kanske skall jag kalla hem någon glasmästare som kan kolla.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Sedan fixade filtermaterialet bakom BTN. Nu skall det i princip vara ready to go. ;)[/SIZE][/FONT]

filtret klart bakom BTN. Dålig bild men kanske bättre än inget alls.
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=filtermaterial.jpg

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag fäste också eldosan på ett rör i hörnet av rummet, så det ligger ca en meter upp från golvet. Detta som säkerhetsåtgärd ifall jag skulle få någon läcka eller, bevare mig väl, karet skulle spricka.:eek:[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Då skulle det inte vara kul om man har strömmen på och eldosan på golvet![xx(][/FONT][/SIZE]

eldosan - sladdarna kommer att knytas ihop och det är en stor bananplanta framför så de kommer inte att synas alls.

http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=dosan.jpg
#200 - 22 juni 2008 12:33
TinaM skrev:

plockade ut filtermaterialet från stora karet och lade det i urtappningsvatten från lilla karet

http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=filterkubernaiblt.jpg

Jag blir väldigt nervös när jag ser alla schampooflaskor på badkarskanten..
TinaM skrev:

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Då skulle det inte vara kul om man har strömmen på och eldosan på golvet![xx(][/FONT][/SIZE]

eldosan - sladdarna kommer att knytas ihop och det är en stor bananplanta framför så de kommer inte att synas alls.

http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=dosan.jpg

För att inte tala om en eldosa fasttejpad på kromade vattenledningsrör, gör om och gör rätt..
#201 - 22 juni 2008 12:37
TinaM skrev:

plockade ut filtermaterialet från stora karet och lade det i urtappningsvatten från lilla karet

http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=filterkubernaiblt.jpg

Jag blir väldigt nervös när jag ser alla schampooflaskorna på badkarskanten..
TinaM skrev:

..för att inte tala om en eldosa fasttejpad på kromade vattenledningsrör, snälla gör om och gör rätt..
#202 - 22 juni 2008 12:40
Men flaskorna är ju stängda och jag har sköjt och skrubbat karet innan.:)

Det händer att jag badar och duschar ibland i badkaret också![:o]
#203 - 22 juni 2008 12:43
Gaffel skrev:

..för att inte tala om en eldosa fasttejpad på kromade vattenledningsrör, snälla gör om och gör rätt..

Ok, har förstått att jag gjort en rejäl tabbe här. Men kan du snälla förklara hur jag kan göra rätt?:confused: Skall jag borra fast en hylla på väggen och ställa dosan där?
#204 - 22 juni 2008 13:04
Är detta en bättre temporär lösning?

http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=DSCN0525.jpg
bananen framför dosan
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=DSCN0526.jpg

Hur har ni alla akvarister placerat era eldosor?

I mitt lilla kar ligger det ju på hyllan inuti skåpet.
#205 - 22 juni 2008 13:16
Jag har mina dosor liggande på golvet, skulle det läcka vatten på den så hoppas jag att säkringen går, det är det den är till för;).
Även om du har dosan skyddat i ett skåp är det ingen garanti att den klarar sig från vatten, då vatten har en förmåga att leta sig fram till de mest konstiga ställen och även från otroligt konstiga läckor.
#206 - 22 juni 2008 13:19
TinaM skrev:

Låter trevligt men betänk att ALLTID hålla akvarieprylar väl åtskilda från hemmets övriga rengöringsutrustning..
TinaM skrev:

http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=DSCN0525.jpg

bananen framför dosan

http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=DSCN0526.jpg

Håller med ansjo men om du vill använda stolen så kanske det vore bättre om du tejpade dosan på baksidan av ryggstödet.. :D
#207 - 22 juni 2008 13:21
TinaM skrev:

Låter trevligt men betänk att ALLTID hålla akvarieprylar väl åtskilda från hemmets övriga rengöringsutrustning..
TinaM skrev:

bananen framför dosan

Håller med ansjo även om en av mina dosor började låta och fräsa mitt i natten och när jag kom ut var gardinen som hängde ner ovanför den brunkolad, inte akvariet utan jag som vattnat blommorna i burspråket..

Men om du vill använda stolen så kanske det vore bättre om du tejpade dosan på baksidan av ryggstödet.. :D
#208 - 22 juni 2008 14:36
Gaffel skrev:

Men om du vill använda stolen så kanske det vore bättre om du tejpade dosan på baksidan av ryggstödet.. :D

Tack för tipset Gaffel. Jo, akvarieutrustingen (slangar, trasor mm) ligger ju i duschkabinen som inte används till något annat nu. Men det var enklare att lägga filtermattorna och rötterna i blöt i badkaret. Vet inte hur jag skulle kunnat lägga rötterna i blöt någon annanstans. :confused: De ryms inte i en hink. Och jag har ingen avsikt att freda även badrummet till akvaristiken.[:(!]

Avsikten är inte alls att tejpa dosan i stolen permanent, utan det var bara ett ex på förslag på bättre underlag än vattenrören. Tänk dig en trähylla där stolen är. Att jag tejpade det som jag gjorde, var att du skulle få kommentera skillnaden i underlaget på dosan och förklara vad som var dåligt med vatterrören och vad är eventuellt bättre med trä (typ hylla). ;)

Lär om, lär rätt, skrev du. Det är det jag försöker och därför ställer jag frågorna.:)

Jag är nybörjare och sticker inte under stol med det. Jag försöker lära mig mer av er som kan för att inte göra allt för stora tabbar redan innan jag kommit igång. [:o]

Så berätta nu för mig snälla Gaffel - var har du eldosorna till dina kar. Ligger de på golvet? Ligger de ovanpå karen? Var ligger de i förhållande till karen och på vilket underlag?
#209 - 22 juni 2008 15:15
TinaM skrev:
..var har du eldosorna till dina kar. Ligger de på golvet? Ligger de ovanpå karen? Var ligger de i förhållande till karen och på vilket underlag?

Lite olika, på 300 tanken sitter dom fastskruvade på gaveln inuti möbeln,
till 160 liters karet är dom på golvet bakom lättbetong blocken, 100 liters baljan har sina på en hylla brevid och 40'an har sina direkt i väggkontakten.
#210 - 24 juni 2008 18:38
Tack för ditt svar Gaffel. Det gav mig lite idéer hur jag går vidare. Tänkte bygga hyllor av sådana där block som en del har under karet och lägga dosan i ett av hyllorna.

[FONT=Times New Roman][FONT=Verdana]Köpte vattenpass idag och har mätt stora karet. Vänstra sidan ligger pyttelite lägre än den högra. Det var bättre än jag trodde. Luftbubblan ligger väl inom strecken men med aningen dragning åt höger. Måste detta fixas till innan jag går vidare med stora karet eller duger det så här?:confused:[/FONT][/FONT]

[FONT=Times New Roman][FONT=Verdana]Snälla ni, detta är en jätteviktig fråga för mig![:o][/FONT][/FONT]

[FONT=Times New Roman][FONT=Verdana]http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=vattenpass.jpg[/FONT][/FONT]

[FONT=Times New Roman][FONT=Verdana]Jag har skruvat in benen på karet så det blir bra krångligt att försöka åtgärda detta lilla och är det inte stor risk att det är uppåt väggarna nu så låter jag gärna bli.[/FONT][/FONT]
#211 - 24 juni 2008 18:48
TinaM skrev:
Tack för ditt svar Gaffel. Det gav mig lite idéer hur jag går vidare. Tänkte bygga hyllor av sådana där block som en del har under karet och lägga dosan i ett av hyllorna.

[FONT=Times New Roman][FONT=Verdana]Köpte vattenpass idag och har mätt stora karet. Vänstra sidan ligger pyttelite lägre än den högra. Det var bättre än jag trodde. Luftbubblan ligger väl inom strecken men med aningen dragning åt höger. Måste detta fixas till innan jag går vidare med stora karet eller duger det så här?:confused:[/FONT][/FONT]

[FONT=Times New Roman][FONT=Verdana]Snälla ni, detta är en jätteviktig fråga för mig![:o][/FONT][/FONT]

[FONT=Times New Roman][FONT=Verdana]http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=vattenpass.jpg[/FONT][/FONT]

[FONT=Times New Roman][FONT=Verdana]Jag har skruvat in benen på karet så det blir bra krångligt att försöka åtgärda detta lilla och är det inte stor risk att det är uppåt väggarna nu så låter jag gärna bli.[/FONT][/FONT]

det gör inget om karet lutar lite åt ett håll.. huvudsaken är att det lutar lika mycket på bak och framsidan så att det inte blir en vridning på karet.. förstår du?? då vid belastning så kan karet spricka.. mät frma och baksida och dom värdena skall stå på lika mycket..
#212 - 24 juni 2008 20:23
Detta med två stim är en riktigt intressant idé. =) En stor tanke, men helt klart genomförbar.
#213 - 26 juni 2008 20:54
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag var hos glasmästaren idag för att diskutera den lilla skevhet jag har i stora karet. Enligt honom var det ingen fara alls att fylla på karet. Han sa att inga så stora glasskivor är 100% plana och att det sannolikt skulle jämna ut sig när jag fyllde på. :) Så det känns ju förtroendegivande och jag tänker köra igång stora karet i helgen.[/SIZE][/FONT]

Jag har också bestämt vad lilla karet skall bli för något, förutom att den just nu funkar lite som inkörsport för stora karet för vissa fiskar och växter.

Det skall bli ett microrasborakar! :D

Jag har shoppat idag.[:o]

Jag köpte en pump till &#8211; ett Fluval 2 plus, 400 liter timmen. Den kommer jag snart att köra parallellt med den Aquael pump som nu går i lilla karet, för att sedan en av pumparna skall flyttas över till stora (när de goda bakterierna etablerat sig) för att köras parallellt med den Aquabee som finns där. Jag tycker att detta är smart!:D

Jag köpte mina första tetror!!! Det kändes jättehärligt. Det blev 5 st svarta neontetror, ca 3 cm stora (köper mer senare) som är ämnade för stora karet så småningom. Det kanske inte blir några kardinaltetror alls utan dessa i stället som kompisar till de rödmunnar som kommer senare, vi får se.;)

Sedan köpte jag 5 st körsbärsräkor, ca 1 cm stora! Och sist men inte minst köpte jag ett litet stim på 10 st pyttesmå ca 1 cm stora microrasboror som heter Boraras Urophthalmoides. Har de något svenskt namn? Nu skall jag läsa på om dem. Deras beteende väckte mitt intresse i affären och de blir bara 2 cm stora enligt lappen på karet.

Javamossa köpte jag också, och ett till Aquarelle rör till stora karet. Plus en massa mat. Mat till räkor, mat till microrasbororna, djupfrysta cykloper. Jag tror alla mina akvarieinnevånare har sin egen mat.

Och sedan beställde jag 10 st Microrasbora Kubotai, de där gröna firrarna. Dessa skall sedan gå med räkorna och de nyinköpta Boraras Urophthalmoides, har jag tänkt.:)

Så det blev 20 st nya djur! [:o] Jag tror dock inte att belastningen på karet nu blir större än om jag köpt 10 svarta neontetror, så små är dessa rasboror i dagsläget och räkorna är pyttesmå de också. När de växt till sig har de svarta neontetrorna, corydorisarna och den ena ancistrusen redan flyttat till stora karet. Så ser i alla fall min plan ut.

Djuren är inskopade i lilla karet. Oj vad roliga räkorna är (fast otroligt snabba, ena stunden är de där och andra stunden är de puts väck) och vad fint microrasbororna stimmar. De svarta neonerna och microrasbororna håller sig till sin egen art så det ser jätteläckert ut med två små stim. Kanske gör de så här bara nu i början när de nyss har landat i ett nytt kar, vi får se. Jag ser en tydlig skillnad i stimbeteendet. Neonerna simmar fram och tillbaka längs långrutorna medans microrasbororna lika gärna simmar diagonalt i karet. Neonernas rörelser är mer flytande och rasborornas mer ryckigt.

Nu tycker kanske erfaret akvariefolk att jag är en toka och att detta slutar i en katastrof.:confused:

Tell me - what have I done!
#214 - 26 juni 2008 21:01
Jag tycker det var en smart idé att köra filter parallelt, sen flytta över och köra ett annat parallelt, härligt!

Nu har du verkligen fastnat i akvarieträsket, räkor och allt! Jag har ingen aning om hur det kommer fungera tillsammans, eller om du lastade på för mycket på en gång. Men jag ville ändå kommentera!

Själv väntar jag på min TRE veckors försenade bänk. :( :(

MVH Johan
#215 - 26 juni 2008 21:33
Grodlund skrev:
Vet inte om du tycker de blir alldeles för smått - men jag tycker de skulle vara otroligt coolt med två stim på 100+ vardera av olika Microrasbora.

Moskit Rasbora (boraras brigittae) är sjukt fin! Knallröd med en svart "remsa" på

Microrasbora Kubotai är en annan otroligt fin fisk! Någon som vet någon annan fisk som är knallgrön?

Sen finns Microrasbora erythromicron, En liten fillur som går i silver & blå randigt.

Väldigt fina allihopa men de blir som MAX 2,5 cm så de e inga stora fiskar.

Men har man dom i stora stim i ett tätt planterat akvarium så tror jag de kan bli väldigt effektfullt!

Som du ser lade sig ditt inlägg i mitt undermedvetna för att bearbeta mig och även om det inte bidde boraras brigittae, så bidde det boraras urophthalmoides.:D Och sedan blir det de Microrasbora Kubotai senare. Fast färre exemplar än du föreslog eftersom de skall gå i lilla karet med räkorna.
#216 - 26 juni 2008 21:34
Det kommer säkert att gå bra:)!
Det är svårt att sluta shoppa när man väl har börjat, och särskilt då man hittar en massa "vill ha" fiskar och grejer.
#217 - 26 juni 2008 21:55
ansjo skrev:
Det kommer säkert att gå bra:)!

Det är svårt att sluta shoppa när man väl har börjat, och särskilt då man hittar en massa "vill ha" fiskar och grejer.

Tack för din uppmuntran ansjo.

Jag tror att jag har en röd tråd i vad jag skaffar ändå och var de olika filurerna skall vara. Och det skall jag tacka alla er på Zoopet för.

Så här är planen i dagsläget:
Två större stim i stora karet, svarta neoner och rödmunnar. Samt ett mindre stim ca 20 st corydoras. Minst ett par ancistrus. Ett frågetecken i dagsläget för kardinaltetror.

Lilla karet skall ha två små stim av microrasboras samt räkor, ca 5 corydoras och någon ancistrus.

Växtbiten är ett kapitel för sig. Jag jobbar på det.[:o]

Hittills har jag varit förskonad från alger men har nu sett att jag fått lite. Dels bruna beläggningar på limnophilan och dels gröna trådliknande på polysperman samt bakrutan. Lyset på i 9,5 timmar. Två Aquarellerör utan reflektorer. Jag är nyfiken på vad räkorna kan åstadkomma. Matar sparsamt. I morse lade jag i en corydorastablett (som den ena ancistrusen åt mest av). De två tidigare dagarna fick de ingen mat alls.
#218 - 26 juni 2008 22:03
Att du får brunalger är inget du behöver oroa dig så mycket för då de ofta kommer i nystartade akvarium och försvinner mer eller mindre av sig själv när du fått balans i karet. Vill man ha bort dem fortare brukar Ancistrus gilla att knapra på dessa alger och de brukar inte bli så långlivade:).

Rödmunnar tillsammans med svart neon blir nog bra, och om jag vore i dina kläder skulle jag valt ett ganska stort stim av dessa medans du kan ha ett färre antal av rödmunnarna.
Ska du ha någon ciklid tillsammans med tetrorna och vad är planen? Du kanske har nämt det tidigare, men dels kan planerna ändras under projektets gång, och dels orkade jag inte läsa bakåt bland inläggen;).
#219 - 26 juni 2008 23:02
Jo, troligen blir det några Apistogramma i det stora karet också.:)

Varför tycker du att jag skall ha fler svarta neoner än rödmunnar?
Vilken är en bra fördelning enligt dig? 100 neoner och 50 rödmunnar eller?:confused:
#220 - 27 juni 2008 12:43
Rödmunnarna stimmar hela tiden och de syns klart bättre då, än vad neonerna gör. Därför behöver du förre av dessa, sedan att rödmunnarna är mer än dubbelt så dyra som de andra terorna är ytterligare en anledning:).
Jag har 40 rödmunnar och 70 kardinaler i mitt 960 och det är inte för mycket, men å andra sidan har jag en hel del annan fisk i karet med som tar plats, så ditt förslag låter bra:D.
Det blir nog riktigt snyggt med många små fiskar, och då jag räknar Apistogramma som små, kommer det att bli intressant att se på. Jag tror du gör rätt som inte skaffar några större fiskar såsom skalarer, gurami eller liknande nu i början utan ser hur karet ter sig efter en tid, och saknas det då någon större fisk får du kolla upp vad du saknar.
#221 - 27 juni 2008 18:51
Jag suger åt mig som en svamp av dina råd ansjo!:)

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Dag 30 för lilla karet.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Gav fiskarna både en delad algtablett och en corydorastablett som jag smulade på ytan innan jag åkte till jobbet. Väl på jobbet väntade jag med spänning på att komma hem igen för att se hur det gått med de små liven. På hemvägen köpte jag en bunt hornsärv och en liten ”stengrotta” gjord av något material som sjunker och är avsett för terrariedjur.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jodå, alla innevånare var till synes välmående vid min hemkomst. Fyra av räkorna hade valt roten med javamossa som sitt favorithåll och den femte bökade runt på limnophilan.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag putsade hornsärven i en balja och lade de snyggaste delarna för sig och de tråkiga för sig. [/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3]Sedan stoppade jag ner de utvalda delarna i karet. De flesta i det högra hörnet framför polysperman, men också en liten bunt mellan vattenpesten och limnophilan i det vänstra hörnet. En del får vara flytväxt. Detta är ett litet experiment för att jag skall se var det växer bäst.:)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]De kala delarna av hornsärven la jag i en balja ute på balkongen där det ligger i solljus, så får jag se hur det tar sig.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Eftersom min ramp i lilla karet är svart och saknar reflektorer gjorde jag en temporär lösning genom att tejpa fast aluminiumfolie (sånt som man använder i ugnen) mellan ljusrören och taket på rampen. Syftet är givetvis att öka ljuset i karet. Det blev hafsigt gjort men det är ju ett test. [/FONT][FONT=Wingdings][FONT=Wingdings]J[/FONT][/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3](Även den svarta bakgrunden i lilla karet är ju i dagsläget fäst med endast några bitar svart eltejp.) Jag fixar en bättre lösning i veckan som kommer. Då har jag semester och all tid i världen att trixa med båda karen. Sedan bytte jag också 20 liter vatten i lilla karet. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nu får det hela lugna ner sig för innevånarnas skull och sedan plockar jag fram kameran och tar några kort.;)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag verkar vara fast i akvarieträsket!:D[/SIZE][/FONT]
#222 - 28 juni 2008 22:11
TinaM skrev:

Din tråd är mycket trevlig att läsa.
Därför vill jag bidra med kunskapen om vattenpass.
Om du vänder det åt det ena eller andra hållet visar ett bra pass likadant mens ett dåligt lutar åt andra hållet.
Då får man ta ett medelvärde av vad passet visar.
#223 - 28 juni 2008 22:45
Gaffel skrev:

Som Gaffel påpekar,fixa det elektriska innan dina malar blir utan matte...:(
#224 - 28 juni 2008 23:11
pello skrev:
Din tråd är mycket trevlig att läsa.

Därför vill jag bidra med kunskapen om vattenpass.

Om du vänder det åt det ena eller andra hållet visar ett bra pass likadant mens ett dåligt lutar åt andra hållet.

Då får man ta ett medelvärde av vad passet visar.

Tack för ditt svar pello.:)

Det var ju så att när jag mätte första gången så la jag vattenpasset på ramperna.[:o] Jag har mätt om nu på själva karet utan ramper, både på samtliga fyra sidor av karet högst upp och på bottenglaset och det ligger helt plant. Det var rampen som var lite skev.:) Så jag kör på!:D
#225 - 28 juni 2008 23:12
Som Gaffel påpekar,fixa det elektriska innan dina malar blir utan matte...:(

Det är redan fixat. Malarna får ha sin matte kvar ett tag till.:D
#226 - 28 juni 2008 23:14
Ja, lite bilder på mina äventyr då:

bilder:
lilla karet dag 30
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=dag30.jpg
vänstra hörnet dag 30
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=vnstrahrnetdag30.jpg
högra hörnet dag 30
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=hgrahrnetdag30.jpg
brunalger på limnophilan?
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=brunalgerplimnophilan.jpg
javamossa med räkor och ancistrus
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=javamossarkorancistrus.jpg
räka på promenad
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=rkappromenad.jpg
två av de svarta neonerna
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=tvsvartaneoner.jpg
microgänget
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=micrognget.jpg
stora karet 28 juni
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=storakaret28juni.jpg
två sorters sand i stora karet
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=tvsorterssand.jpg
övergången
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=vergngen.jpg
rådasand 1,2-2mm
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=rda12-20mm.jpg
rådasand 0,4-0,8mm
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=rda04-08mm.jpg
rötterna på plats
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=rtternapplats.jpg

Jag har köpt för lite sand!:( Skall inhandla mer på måndagen.
#227 - 28 juni 2008 23:25
Hmm, om ni undrar vad de där maskliknande sakerna på roten är, så är det hundhår.[:o]

Tyvärr fäller min tik just nu och håren finns överallt.:mad:

Men, men, det finns ju effektiva filterpumpar nuförtiden!:D
#228 - 29 juni 2008 05:47
Det lilla karet ser riktigt bra ut nu, och det är kul att det börjar hända något med det stora karet med. Den bakgrunden är riktigt snygg!
Det är lite svårt att se om det är brunalger du fått, men skulle det vara så, så försvinner det snart:).
#229 - 30 juni 2008 17:53
Kul att du tycker det ansjo. [:o]

Jag har varit och shoppat igen! Köpte mer sand till stora karet och en del växter också. Och så några små liv.[:o]

Har kört igång den nya Fluval 2plus pumpen i lilla karet parallellt med den "gamla" Aquel Fan2. Lägger in bild snart. Jag fick möblera om lite i lilla karet för att pumpen skulle få plats. Snyggt blev det inte, men den ligger ju där bara temporärt för att så småningom flyttas till stora karet.;)

Nu skall jag sätta igång med sandtvätt. Jo, jag köpte en sandstorlek som ligger mittemellan det jag har. Den skall ligga mittemellan de andra sandhögarna. Bild kommer snart.
#230 - 30 juni 2008 20:36
Då har du lite att göra ikväll, tvätta sand är riktigt kvällsgöra och något av det roligaste man kan hitta på.....NOT:D!
Då blir det en del Corydoras i det karet med kanske?
#231 - 30 juni 2008 21:14
ansjo skrev:
Då har du lite att göra ikväll, tvätta sand är riktigt kvällsgöra och något av det roligaste man kan hitta på.....NOT:D!

Då blir det en del Corydoras i det karet med kanske?

Sandtvätten är avklarad.:) Håller på att gå igenom och plantera växter i stora karet nu. Oj, lär inte bli klar på flera timmar än. Men jag har semester, så jag kan hålla på till morgonen om det behövs.:D

I stora karet skall jag ha 20 corydoras. De fem som går i lilla karet får flytta dit så småningom.;)

Räkorna blev jätteglada över att ha fått fem nya kompisar. De nya är ännu mindre än de jag hade innan. De "gamla" räkorna har blivit jättetuffa nu. Ilsket röda är de i färgen och de tar för sig. Himmel vilka kul krabater!:p

Två av mina nya inköp är lite orolig för. Dels så köpte jag ett antal ludwigia glandulosa för de sa i affären att den är lätt. Sedan har jag läst på, när jag kom hem, att den inte alls är så lätt. Får se hur det går.:confused:

Och sedan köpte jag tre stycken små otocinclus. Enligt affären är de lika lätta som corydoras men även där har jag nu läst på, och de verkar vara rätt känsliga den första tiden. Hoppas det inte går åt helvete med dessa, för de är väldigt sympatiska.[:-74] De satte igång och jobbade på algerna direkt när jag släppte dem ur påsen. Jag skopade in dem extra försiktigt.
De svarta neonerna är väldigt nyfikna på dem.

Har även lagt i en delad algtablett till natten, så att det finns mat för malarna.

Tanken är att otocinclusarna skall gå i lilla karet med microrasbororna och räkorna + några snäckor så småningom. Ancistrusarna och corydorisarna skall ju flytta till stora karet tillsammans med de svarta neonerna.
#232 - 30 juni 2008 21:34
Problemet med Ottisarna kan vara när algerna tryter i karet och de inte hittar något att äta, men skaffar du inga andra fiskar (tex Siamesisk algätare) som käkar så mycket av "deras" alger kan man alltid hoppas att det går bra:).
Lycka till med Ludwigian, jag har inte haft så stor tur med den någon gång, medans den funkar hyffsat hos kompisen...
#233 - 30 juni 2008 23:52
Jo, det gick lite snabbt här från lätta till svårare fiskar och växter.[:o]

Nu skaffar jag inget mer alls tills jag börjar flytta över gänget till stora karet.

Ludwigian var kanske ett misstag tror jag. Vi får se. Är klar med planteringen nu förutom just Ludwigian. Puh, vilken tid det tar att rensa växterna från krukorna tills de sitter i karet. Skall läsa på nu hur mycket ljus och så där Ludwigian vill ha, men är inte riktigt hundra på att detta var den planta jag egentligen ville ha.:confused:

En intressant sak jag noterade i lilla karet, efter att jag satt dit den andra pumpen, var att neonerna började stimma, samt flyttade från det främre glaset till det bakre glaset och microrasbororna flyttade från bakre glaset till främre glaset. Räkorna verkar skitmorska. Jag tror de är happy!:)
#234 - 1 juli 2008 17:15
sammanfattning

Liten sammanfattning om hur jag gått fram med att öka djurbeståndet i lilla karet. Kanske någon får ut något utav min framfart, eller ge mig goda råd. ;) Som om inte ansjo gjort det hela tiden!:D

29 maj uppstart av lilla karet

5 juni (8 dgr efter uppstart)
2 st ancistrus

17 juni (20 dgr efter uppstart)
5 st corydoras (pansarmalar)

26 juni (29 dgr efter uppstart)
5 st svarta neoner
5 st körsbärsräkor
10 st microrasboror (yngel)

30 juni (33 dgr efter uppstart)
5 st körsbärsräkor (små)
3 st otocinclus (små)

Nitritfritt har jag haft sedan 14 juni.
#235 - 1 juli 2008 17:22
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Dags för vattentester då med stickprov [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Lilla karet:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nitriter 0[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nitrater >10 <25[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Gh >6d[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]KH 6d[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ph 7,6[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Skall komplettera med dropptest senare. Ville bara se att inget alarmerande hänt. Ph tycker jag är lite högt. Vågar ja lägga en ketapangpåse i karet? Jag har fått lite alger på framrutan nu, så ottosarna bör ha mat.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nitriter 0[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nitrater 0[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Gh >6 <10[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]KH >3d <6d[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ph 7,2[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kan inte fatta hur jag kan ha lägre ph i stora karet som har färskvatten från kranen.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Tog lite mod till mig och kopplade på Aquabeen. Trodde att växterna skulle fara runt som i en tornado. Har knutit fast redwooden med bomullstråd, så den inte far omkring i karet. Hoppas den jäkeln sjunker någongång. Växterna sitter där jag placerade dem igår, än så länge i alla fall, trots den starka pumpen. Vattennivån bakom BTN är en knapp cm lägre än på framsidan. Det kanske skall vara så.[/SIZE][/FONT]
#236 - 1 juli 2008 17:40
Få se nu. Nu skall jag ju kunna ladda upp bilder, så jag testar.:)

Lilla karet 1 juli

[ATTACH]12610[/ATTACH]

Stora karet 1 juli

[ATTACH]12611[/ATTACH]
#237 - 1 juli 2008 17:47
Oj, det gick ju jättebra!:D Fast det är en massa bubblor i stora karet ännu.

Så jag dristar mig till att visa även denna på en jobbande otto:
[ATTACH]12612[/ATTACH]

och lite räkigt:
[ATTACH]12613[/ATTACH]

;)
#238 - 1 juli 2008 17:59
Nu är jag riktigt på hugget :D
Hur många bilder får man ladda upp?

Lite detaljer från stora karet:

högra hörnet:
[ATTACH]12614[/ATTACH]

framför roten:
[ATTACH]12615[/ATTACH]

mittsektionen:
[ATTACH]12616[/ATTACH]

vänstra halvan:
[ATTACH]12617[/ATTACH]

vänstra hörnet:
[ATTACH]12618[/ATTACH]

jag är tacksam för era tips/tankar/kritik innan jag går vidare med detta.:)
#239 - 1 juli 2008 19:55
Det är bara att köra på:D!
Jag råder dig att inte meckla för mycket med pH, utan låt det bli vad det blir eftersom det är bäst för både fiskar, växter och mot alger att ha ett mer konstant pH än ett som åker jojo:).
#240 - 3 juli 2008 15:57
c90368 skrev:
Helt rätt!

Fyll upp stora karet så snart du kan och skicka ner några växter och kanske någon guppy eller liknande. Om det sedan tar ett par månader innan du börjar på allvar så har du denna tid med vatten växter och enstaka fiskar till godo.

Vad jag läst på, så är ju guppy en rätt känslig fisk nuförtiden. Känns inte helt ok att lägga i sådana som pilotfiskar.:confused:

Nu har jag hunnit läsa på en del och ju mer jag läser, desto mer förvirrad blir jag.:confused:

Jag vill ju starta upp mitt 720 liters. Har haft vatten och växter i det sedan ett par dar. Hur skall jag enklast (jo, otålig nybörjare som jag är) få igång nitrifikationsprocessen?:confused:

Räcker det om jag häller utbytesvatten som jag slamsugit från botten i lilla karet in i det stora och tillsätter Nitrivec, så att de goda bakterierna skall få näring? Finns det överhuvudtaget goda bakterier i detta bottenvatten, eller sitter de alla fast i filtermaterialet? Eller blir det näring på näring och inga bra bakterier alls?:confused:

Och senare lägger i den ena filterpumpen från lilla karet till det stora?
Hur länge bör denna filterpump gå i lilla karet för att de goda bakterierna skall ha kunnat etablera sig?

Eller bör jag sätta dit någon/några tålig/a startfisk/ar (i så fall vilken sort?) för att få igång processen.:confused:
Eftersom det är ett rätt stort kar antar jag att själva nitrifikationsprocessen tar lång tid med få antal fiskar.

Jag har läst att en del tillsätter ammoniak/ammonium i vattnet med en ymp, t.ex. blomjord för att få igång processen.Att tillsätta ammoniak/ammonium har man då gjort genom att tillsätta t.ex. hjorthornssalt, salmiak o dylikt. Är detta en bra metod?

Kan jag sätta igång processen genom att mata det fisktomma karet med fiskmat? Hur mycket i så fall?:confused:

Jag vill inte använda någon av fiskarna i mitt lilla kar som testpiloter, så pass fäst har jag hunnit bli i varenda en av dem. Flyttar mina nuvarande dit först när jag har 0 nitriter och nitraterna kommit igång i stora karet.

Det blev många :confused: är jag rädd, men jag är tacksam om någon kan bringa klarhet i min förvirring.:)
#241 - 3 juli 2008 18:22
TinaM skrev:
Vad jag läst på, så är ju guppy en rätt känslig fisk nuförtiden. Känns inte helt ok att lägga i sådana som pilotfiskar.:confused:
Endlers guppu är inte lika känsliga, men har du inte tänkt att ha dessa i karet sedan är det ingen bra fisk att stoppa dit eftersom du får problem att fånga upp 300 yngel sedan;).

Nu har jag hunnit läsa på en del och ju mer jag läser, desto mer förvirrad blir jag.:confused:
Kan jag inte förstå:D!

Jag vill ju starta upp mitt 720 liters. Har haft vatten och växter i det sedan ett par dar. Hur skall jag enklast (jo, otålig nybörjare som jag är) få igång nitrifikationsprocessen?:confused:

Räcker det om jag häller utbytesvatten som jag slamsugit från botten i lilla karet in i det stora och tillsätter Nitrivec, så att de goda bakterierna skall få näring? Finns det överhuvudtaget goda bakterier i detta bottenvatten, eller sitter de alla fast i filtermaterialet? Eller blir det näring på näring och inga bra bakterier alls?:confused:

En bra början är att krama ur filtret från karet som är igång, och även bytesvattnet från det andra karet samt tillsätta ett gäng fiskar och låta det sköta sig själv.

Och senare lägger i den ena filterpumpen från lilla karet till det stora?

Hur länge bör denna filterpump gå i lilla karet för att de goda bakterierna skall ha kunnat etablera sig?

Det är kanske dumt att ge det lilla karet lite svaj nu när det väl har kommit igång och du heller inte har nitrit i det, krama då som sagt hellre ut filtret i insuget till pumpen i det stora karet.

Eller bör jag sätta dit någon/några tålig/a startfisk/ar (i så fall vilken sort?) för att få igång processen.:confused:

Eftersom det är ett rätt stort kar antar jag att själva nitrifikationsprocessen tar lång tid med få antal fiskar.

Rödmunnar bör du undvika eftersom de är lite känsliga, men har du senare tänkt Svart neontetra så ett 20-30 tal av dessa skulle funka bra som inkörsfiskar.

Jag har läst att en del tillsätter ammoniak/ammonium i vattnet med en ymp, t.ex. blomjord för att få igång processen.Att tillsätta ammoniak/ammonium har man då gjort genom att tillsätta t.ex. hjorthornssalt, salmiak o dylikt. Är detta en bra metod?

Kan jag inte svara på eftersom jag aldrig provat, men känner spontant att det är lite överarbetat och dumt att meckla med något som är mer eller mindre onödigt.
Kan jag sätta igång processen genom att mata det fisktomma karet med fiskmat? Hur mycket i så fall?:confused:
Nope, du måste ha fisk i karet för att processen ska sätta igång, och mata mindre dem mindre den första tiden.

Jag vill inte använda någon av fiskarna i mitt lilla kar som testpiloter, så pass fäst har jag hunnit bli i varenda en av dem. Flyttar mina nuvarande dit först när jag har 0 nitriter och nitraterna kommit igång i stora karet.

Det blev många :confused: är jag rädd, men jag är tacksam om någon kan bringa klarhet i min förvirring.:)

Jag tror knappast att dina frågetecken har blivit färre;).
#242 - 3 juli 2008 18:45
ansjo - så om jag kramar ur filtret (det som gått längst i lilla karet) och häller i urtappningsvattnet (ca 20 liter var tredje dag) och sedan sätter i ca 20 svarta neoner så skall det funka? Är den svarta neonen så pass tålig att den tål nitriter vid uppstart?

Bör jag dessutom tillsätta Nitrivec och Aquatan? Har inte satt i något vattenberedningsmedel eller kulturer hittills. Bara rent kranvatten utan några som helst tillsatser.

Växterna verkar hittills må bra i stora karet, men det är ju bara ett par dagar sedan jag stoppade i dem, men de har redan vuxit!
#243 - 3 juli 2008 18:48
Nitrivec kan hjälpa processen har jag hört, men det ska även gå att köra naturligt. Det har jag gjort i mitt 30L och det har jag inte haft några nitritspikar i. Allt verkar gå bra där. Har varit igång iaf i tre-fyra månader. Körde små neoner som uppstartsfiskar, dock så har jag ej kvar dem mer, lämnade tillbaka dem ;)

Kul att växterna växer iaf. och lycka till i fortsättningen :) Imorgon börjar jag också :D

MVH Johan
#244 - 3 juli 2008 19:21
Johanski skrev:
Nitrivec kan hjälpa processen har jag hört, men det ska även gå att köra naturligt. Det har jag gjort i mitt 30L och det har jag inte haft några nitritspikar i. Allt verkar gå bra där. Har varit igång iaf i tre-fyra månader. Körde små neoner som uppstartsfiskar, dock så har jag ej kvar dem mer, lämnade tillbaka dem ;)

Kul att växterna växer iaf. och lycka till i fortsättningen :) Imorgon börjar jag också :D

MVH Johan

Hur kunde du unvika nitriter vid uppstart johanski? Kan du beskriva hela din process vid uppstart så vore jag väldigt glad.:)
#245 - 3 juli 2008 19:45
Jadu, jag gjorde väl som vanligt antar jag. Sköljde ur mitt grus, la i det och planterade mina växter ( en vattenpest, en javaormbunke sen en till som jag inte kan namnet på), fyllde med vatten och lät det gå tre-fyra dagar för att få temperaturen rätt. Sen åkte 5 neontetror och en mycket, mycket liten ancistrus i. Matade sparsamt första två veckorna. Sen efter två månader lämnade jag tillbaka mina neontetror, alla i toppskick.

Sen dess har allt flutit på. En sak att tillägga är att jag har haft sniglar i mitt kar ända sen uppstart. Har även lagt i runt 10 st malaysiska sandsnäckor som luftar sanden åt mig.

Som vanligt, alltså ;)

MVH Johan
#246 - 3 juli 2008 19:53
TinaM skrev:
ansjo - så om jag kramar ur filtret (det som gått längst i lilla karet) och häller i urtappningsvattnet (ca 20 liter var tredje dag) och sedan sätter i ca 20 svarta neoner så skall det funka? Är den svarta neonen så pass tålig att den tål nitriter vid uppstart?

Det är nästan så jag skulle gjort vid en nystart av det karet:). Vad nästan betyder skriver jag inte högt om;).
Bör jag dessutom tillsätta Nitrivec och Aquatan? Har inte satt i något vattenberedningsmedel eller kulturer hittills. Bara rent kranvatten utan några som helst tillsatser.
Jag har aldrig haft några bakteriekulturer vid start av mina kar någon gång, och det enda jag använt var Aquasafe för ett stort antal år sedan. Jag kör med vanligt kranvatten rätt i karet bara.
Vill du använda Nitrivec finns det många trådar om det här på Zoopet och eftersom jag själv inte kan något om detta medel får du kolla bland de trådarna eller om någon annan svarar, såsom Johanski:).
#247 - 3 juli 2008 19:58
ansjo skrev:
Det är nästan så jag skulle gjort vid en nystart av det karet:). Vad nästan betyder skriver jag inte högt om;).

Jag har aldrig haft några bakteriekulturer vid start av mina kar någon gång, och det enda jag använt var Aquasafe för ett stort antal år sedan. Jag kör med vanligt kranvatten rätt i karet bara.

Vill du använda Nitrivec finns det många trådar om det här på Zoopet och eftersom jag själv inte kan något om detta medel får du kolla bland de trådarna eller om någon annan svarar, såsom Johanski:).

Som att jag skulle kunna något om det, har själv aldrig använt det :p
#248 - 3 juli 2008 20:06
ansjo skrev:

.

Ok, men du kan väl skicka ett pm till mig om vad nästan innebär.;)
#249 - 5 juli 2008 15:31
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Liten uppdatering (utdrag från min akvariedagbok):[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Har ändrat lystiden för ramperna. De lyser nu [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Aquarelle rören: 10-20[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Marine Glow: 19:45-21:00 [/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Har hällt i 20 liter utbytesvatten från lilla karet. Det är det vatten som jag slamsuger från botten när jag byter. Sedan kramade jag ur filtret i den äldsta pumpen i en liter vatten från lilla karet och hällde i det i stora karet.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Det har kommit en hel del alger på roten i stora karet. De är ljusgröna och svajar i vattendraget. Upp till 3 cm långa är de och finns i buskliknande formationer. Jag är säker på att det är harmlösa grönalger, så jag gör inget åt det. Det liknar det där abborrgräset som vajar på stenar och klippor under vatten i skärgården. Kan bli rätt snyggt också, så jag avvaktar.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Några blad på den stora cryptocorynen har jag fått plocka bort, då de var/blev dåliga. Vet ännu inte om det är den där cryptocorynersjukan. Skall hursomhelst plantera om lite – skall ha limnophila i stora karet. Kan testa med att ta ett par stänger från lilla karet där de växer fint.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Och sedan funderar jag på att flytta över hornsärven, vattenpesten (vilka inte riktigt tycks ta sig i lilla karet) och en del polysperma från lilla karet till det stora. Som limnophilan växer i lilla karet tror jag att jag vill ha hela bakgrunden fullt av den. Den är ju snygg också. Den javamossa jag har i lilla karet tror jag att jag flyttar bort också. Stoppar i ett par stänger med javamossa i stället. Det blir inte så spretigt då. Räkorna får nog med skydd och pyssel i limnophilan tills mossan växer till sig på stängerna.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Har köpt tre halvlitersburkar att blanda PMDD i (för lilla karet). Skall bara köpa batterivatten och citroncyra så är jag igång med det. Måste jag det egentligen? Kan inte den där NutriSi funka med vanligt vatten också? Det skall ju ändå in i karet![/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Sedan det stora bekymret för mig: När jag köpte stora karet, låg det en svart eltejp längst ner som löpte runt karets kortsidor och frontsidan. Trodde den var ditsatt för att rama in karet. Nu när jag pysslat med karet så drog jag bort det och ser att de finns skador på glaset på tre ställen. De ser ut som krosskador, alltså inga sprickor, och är små. Det är också silikoniserat där skadorna finns. Bäst ser man dem om man tittar ovanifrån eller från sidan in i glaset men de är omöjliga att fota från den vinkeln. Det är på nedre kanten av frontglaset, alltså inte på bottenglaset.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Karet har ju uppenbarligen varit igång hos åtminstone förra ägaren med dessa skador. Jag har fyllt och tömt det ett antal gånger och nu haft igång det i 6 dagar. Det läcker ingenstans i dagsläget. Och jag skall ju inte heller ha några stenar i karet. Men jag blir ändå orolig och vet inte om jag vågar gå vidare med detta projekt. 720 liter vatten är en hel del om det kommer ut! Skall kanske ringa förra ägaren och höra mig för lite.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Sagt och gjort.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Nu har jag ringt förra ägaren och han försäkrade att det inte var någon fara alls. Han har haft igång karet i 3 år innan han sålde det till mig. Skadorna uppkom då karet blev kantstött hos första ägaren som även silikonat på. Den jag köpte karet av vill hemskt gärna komma och titta när jag har mitt rödhuvudstim på plats. :)[/FONT][FONT=Times New Roman] Puh! Jag känner mig lättad![/FONT][/SIZE]
#250 - 5 juli 2008 16:22
Att vattenpesten inte växer kan vara att det är för varmt i karet, något som kan få denna växt att vägra växa.
Annars låter det bra med allting, och som sagt det med glsaet behöver du inte oroa dig för, jag råkade göra samma sak på hörnet på karet jag har på jobbet och det var 5 år sedan och inget vatten på golvet (ännu;)).
#251 - 5 juli 2008 17:02
Tack för ditt svar ansjo. Känner mig trygg nu med att framskrida i mina planer.:)
Jag har 24-25 grader i lilla karet. Är det för varmt för vattenpest?:confused:
#252 - 5 juli 2008 17:11
Det ligger nog i det övre spannet vad växten vill ha, och om du hade några grader kallare så kanske det skulle funka bättre.
Nu säger jag inte att det är på det viset, utan det kan vara en av anledningarna att den inte trivs:).
#253 - 5 juli 2008 21:11
Ok, men då lär inte vattenpest och mina firrar gilla samma temperatur.:(

Några bilder då för er som tålmodigt har orkat hänga med.:D

Dessa alger har jag fått på roten i stora karet
[ATTACH]12687[/ATTACH]

hällde i filtergojs från lilla karet i det stora. Pumpen i stora avstängd.
[ATTACH]12688[/ATTACH]

satte igång pumpen i stora karet
[ATTACH]12689[/ATTACH]

skada på glaset
[ATTACH]12690[/ATTACH]

testar att flytta över några växter från lilla karet till det stora
från vänster: vattenpest, hornsärv och limnophila
[ATTACH]12691[/ATTACH]

har flyttat cryptocorynerna närmare varann
[ATTACH]12692[/ATTACH]

för att ge mera plats åt gräset
[ATTACH]12693[/ATTACH]

Flyttade även javamossan från roten i lilla karet till det stora och räkorna lär vara upprörda över detta. [:o] Men jag flyttade också de två stängerna med javamossa från det stora till det lilla karet så jag hoppas att de förlåter mig. Fixade lite runt i lilla karet också, knippsade av ett par limnophilastänger och lade dem där hornsärven satt tidigare. Eftersom limnophilan är den som verkar trivas bäst i lilla karet så får den väl ta för sig där tycker jag.
#254 - 5 juli 2008 21:35
Jag vet hur det känns när man märker skador på karet, man får liksom panik! Har själv en sådan skada, där förmodligen man satt ned karet på någon sten eller något, sen har det blivit en repa utifrån själva skadan. Trodde först det var en spricka, men det är liksom en vit repa och verkar inte vara någonting.

Konstigt att du inte fått vattenpesten att funka, jag hade ett tag ca. 28 grader i mitt lilla kar när sommaren satte in. Började med ca. tre st. små och nu har jag lilla karet fullt, med ca. 15 st eller så.

Kul att ditt projekt börjar ta fart! Jag har också börjat nu, ska bara inhandla växter på måndag sen köpa tigerbarber i veckan :D :D

MVH Johan
#255 - 6 juli 2008 04:44
Klägget på roten behöver du inte oroa dig för då det kommer på nya rötter och försvinner av sig själv på ett par veckor. Vill du kan du ta upp roten och skrubba den, men det kommer tillbaka fast i mindra skala...

Flisen som gått ur glaset är som sagt ingen fara:).
#256 - 7 juli 2008 20:44
Liten uppdatering. Har fixat lite i både lilla och stora karet. Första pilotfiskarna är i stora karet.:) Det blev 5 st nyinköpta svarta neoner, då jag inte riktigt vågade lägga i de som går i lilla karet. De är ju mina polare nu.:D

De nya stimmar i jättetajt grupp medans de utforskar karet i skrivande stund. Jättekul att titta på. Tyvärr kan jag inte ta bild på detta, då jag har dämpat ljuset för att de skall känna sig mer trygga.

Några bilder dock på hur det hela framskrider (kvalitén kunde vara bättre, men en dag skall jag packa upp min Nikon D40 från kartongen och då skall det bli skarpare bilder, har jag tänkt.)

Snyggade till inramningen av stora karet:
[ATTACH]12721[/ATTACH]

Stora karet höger hörna:
[ATTACH]12722[/ATTACH]

Resten av stora karet:
[ATTACH]12723[/ATTACH]

Pilotfiskarna väntar på utsläpp:
[ATTACH]12724[/ATTACH]

Lilla karet ser tomt ut till höger efter ommöblering:
[ATTACH]12725[/ATTACH]

En av de svarta neonerna i lilla karet utforskar det nyinplanterade (limnophila) högra hörnet:
[ATTACH]12726[/ATTACH]

Det lilla karet kommer således att innehålla endast limnophila, cryptocoryner och en anubias. Samt ett torkat ekblad som jag lade i till räkornas stora förtjustning.:) Jo, och två stänger javamossa. Allt annat åkte in i stora karet.
#257 - 7 juli 2008 22:12
Nu börjar det arta sig, men jag tycker du var lite snål på inkörsfiskarna;).
#258 - 7 juli 2008 22:36
ansjo skrev:
Nu börjar det arta sig, men jag tycker du var lite snål på inkörsfiskarna;).

Jag vill kolla om de överlever och trivs i några dagar först.:D
Sedan har jag ju ett gäng i lilla karet som skall flytta över till det stora karet.

Eftersom min metod vid inkörning funkade i lilla karet, så vill jag gärna köra lite liknande i det stora.[:o]
#259 - 7 juli 2008 22:40
Bara 95 kvar att köpa sedan då;)?
Det är bara bra att du fortsätter göra likadant som när det funkade, börja laborera är bara dumt nu när du börjar få koll på läget:).
#260 - 8 juli 2008 07:54
Ser finfint ut ju! Fast mer fiskar hade nog bara varit bättre att börja med, då du har så mycket mer växter och vatten i stora karet kan det nog vara bra att ha mer fiskar som skitar ned lite mer :D Men det ska nog gå bra ändå, som Ansjo sa.

Ser fram emot fortsättningen

MVH Johan
#261 - 8 juli 2008 17:42
Tack Johanski och ansjo!

De nya fiskarna verkar må bra i stora karet.

Hur många fiskar tycker ni att jag skall ha vid inkörningen?

Jag tänkte att jag skulle flytta de 5 svarta neonerna plus en ancistrus från lilla karet i kväll, i samband med att jag gör ett vattenbyte där. Om jag nu lyckas håva in dem vill säga. En algtablettbit i håven borde locka dit den glupskaste ancistrusen.:D

Jag har dropptestat vattenvärden vad gäller ph, KH och nitriter och de är lika i bägge karen, så det borde inte vara något problem att bara flytta över fiskarna, eller behövs det koppning?

Sedan skall ett gäng malayiska sandsnäckor in i karen. En vänlig medlem på zoopet skickade sådana till mig och alla snäckor kom fram levande.:)

Snäckorna är drygt 20 st, så hur fördelar jag dem bäst i karen? Fler i det äldre lilla karet eller fler i det nya stora karet?:confused:
#262 - 8 juli 2008 17:51
Hehe, jag la in ca 5 st fiskar om dagen i mitt nystartade akvarie, började smått och enkelt med yngel och efter 3dje dagen åkte de 5 vuxna i, höll på så nästan en vecka, och de verkar må bra.

Btw, jag koppade in dem jag slängde bara i dem :D hehe, jag kollade bara nitriten och pH så de var okej innan. :)

btw, j*kligt snyggt! :D
#263 - 8 juli 2008 18:04
I ett 720 skulle jag lätt släppt i ett 20 tal tetror utan problem.
Ang. snäckorna fyller de snabbare ut ett litet kar än ett stort, så majoriteten kan kanske åka i det stora karet;).
#264 - 8 juli 2008 18:27
Lämna någon kvar i lilla, iofs så lär du inte kunna få ut alla ur lilla karet om du redan satt ned dem. Tror även det vore en idé att koppa in fiskarna först, annars kan det bli väldigt stressigt för dem och de kan bli dåliga.

Förresten: Köpte idag ett nitrittest, sera droptest var det. Jag tänkte strunta i dem andra testerna och köra på, det borde väl funka?

PS: När bör jag kolla efter nitrit första gången, och hur ofta efter det?

MVH Johan
#265 - 8 juli 2008 19:18
Tack för ditt svar beerzon.

Jag tror det är så att när man är nybörjare, som jag, utan erfarenhet i bagaget, så är man så himla rädd att det blir fel så det kanske blir fel bara därför. Jag menar att man har läst att den fisk man vill ha föredrar ett visst ph-värde t.ex, och så ligger det egna vattnet utanför gränserna och man får lite panik och vet inte hur man skall kunna fixa vattnet sitt så den där firren skall få sitt optimala ph.:D

Som erfaren akvarist har man säkert en helt annan känsla för detta och man kör på mer relaxat. Man vet på ett annat sätt vad som funkar och lusläser inte vartenda motsägande tråd och grubblar hela nätterna på hur man nu skall göra. Så tror jag. :)
Bilagor:
#266 - 8 juli 2008 19:28
Jamen då gjorde jag ju helt tokigt. Jag delade på snäckorna fifty/fifty och nu har de redan grävt sig ner i sanden så jag har inte en aning om var de är.:D

Appråpå att flytta neonerna från lilla karet till det stora - Det var ett totalt misslyckat företag.:( De små liven gömmer sig och är kvicka som attan, så de går kvar i lilla karet. De låter sig inte luras! Hur i sjutsiken skall jag lyckas fånga dem på ett smart sätt?:confused: Jag har ju räkor, ottosar och microrasboror i karet, så jag vill inte röja runt som en tornado!

Därför blev det nu i kväll så här - jag lade håven i karet och den tuffa ancistrusen simmade rakt in. Det var bara att lyfta upp den.:D Den firren är helt otrolig.

Sedan gick corydorisarna väldigt lätt att styra in i håven. Jag la en corydorastablett i håven och de simmade in. :D That´s the way I like it!

Men neonerna är en helt annan femma!
#267 - 8 juli 2008 20:39
Tycker det börjar bli dags att flytta den här tråden till projekt, då det har blivit ett som uppdateras konstant med bilder och bra information.

Jäkligt rolig läsning förövrigt, thumbs up TinaM :)

MVH Johan
#268 - 8 juli 2008 21:26
om du har två håvar så kan du använda den ena som enliten fösare så att du kan vifta dit neonerna lite försiktigt där du vill ha dom och fånga upp dom med den andra håven lite snabbt. Då behöver du inte köra runt som en bulldozer i akvariet. :)
#269 - 8 juli 2008 21:30
Ska du fånga tetrorna kan det vara värt att göra en mjärde av en PET-flaska. Skär av där halsen börjar och vänd denna del in mot flaskan. Gör en del små hål så vattnet inte blir helt stillastående inne i flaskan, som du lägger mygglarver eller annat mumsig fiskföda i.
Sedan är det bara att sjösätta ekipaget och vänta;).
Håll noga koll bara, då det finns risk att fisken dör om den simmar in i mjärden och går där för länge.

Att du lade snäckorna 50/50 i karen spelar ingen kvitta, du har snart fler:D!
#270 - 8 juli 2008 21:39
Naugthy skrev:
om du har två håvar så kan du använda den ena som enliten fösare så att du kan vifta dit neonerna lite försiktigt där du vill ha dom och fånga upp dom med den andra håven lite snabbt. Då behöver du inte köra runt som en bulldozer i akvariet. :)

Jag försökte ju med två håvar och gjorde precis som du råder mig till - men nix. Jag kammade noll.[:o]
#271 - 8 juli 2008 21:44
ansjo skrev:
Ska du fånga tetrorna kan det vara värt att göra en mjärde av en PET-flaska. Skär av där halsen börjar och vänd denna del in mot flaskan. Gör en del små hål så vattnet inte blir helt stillastående inne i flaskan, som du lägger mygglarver eller annat mumsig fiskföda i.

Sedan är det bara att sjösätta ekipaget och vänta;).

Håll noga koll bara, då det finns risk att fisken dör om den simmar in i mjärden och går där för länge.

Att du lade snäckorna 50/50 i karen spelar ingen kvitta, du har snart fler:D!

Det där låter vettigt. Brukade fånga spiggar på liknande sätt för en herrans massa år sedan, genom att lägga godis i plåtburkar.:D Men hur gör man för att vända in den avskurna halsen in mot flaskan. Det är rätt styvt plast det där dom har i PET-flaskor.:confused: Och hur får man ut fisken utan att den skadar sig om den simmat in? Kanterna är ju rätt vassa när man klippt av dem!
#272 - 8 juli 2008 21:44
Hur gör jag för att flytta över denna tråd till projekt?:confused:
#273 - 8 juli 2008 21:45
Var bara ett förslag, då det börjar likna ett större projekt mer och mer. Du kan säkert be Kjell eller Admin att flytta den, om du önskar det :)

MVH Johan
#274 - 8 juli 2008 21:47
Det bästa och lättaste är nog att starta en ny tråd:).

Du skär av hela flaskan där den smalnar av och vänder halsen inåt istället. Den sitter hyffsat fast av sig själv och när du ska tömma den (om du har tur;)) är det bara att ta bort halsen. Kanterna är inte heller så vassa att fisken skär sig, så det behöver du inte oroa dig för.
#275 - 8 juli 2008 21:48
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Lägesrapport:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Belastningen på lilla karet har nu minskat med 6 "större" firrar (1 ancistrus och 5 corydoras). Det märks redan på innevånarna i lilla karet. Den tidigare så blyga mörka ancistrusen vågar komma fram på ett helt annat sätt, räkorna knallar självsäkert på botten och microrasbororna håller sig inte gömda längre, utan kommer fram. Det var nog lite för livat för de försiktigare innevånarna i lilla karet tidigare tror jag. Jag tror det blir ännu bättre bara jag lyckas fånga neonerna i lilla karet.:)[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]I stora karet verkar ancistrusen stortrivas. Den far runt och kollar överallt. De svarta neonerna har också en massa för sig. De simmar parvis och gör blixtsnabba ryck hit och dit, för att sedan samlas i en grupp igen. Corydorisarna tar det lite lugnare. De håller tätt ihop, kollar lite här och där och ligger emellanåt still. Jag skall hålla extra koll på dem.[/SIZE][/FONT]
#276 - 8 juli 2008 21:54
ansjo skrev:
Det bästa och lättaste är nog att starta en ny tråd:).

Du skär av hela flaskan där den smalnar av och vänder halsen inåt istället. Den sitter hyffsat fast av sig själv och när du ska tömma den (om du har tur;)) är det bara att ta bort halsen. Kanterna är inte heller så vassa att fisken skär sig, så det behöver du inte oroa dig för.

Ok, jag fortsätter äventyret i projekt.:)

Annons