[COLOR=black]Oj, ska se om en Linköpingsbo kan samla ihop sig till ett svar nu när LHC har förlorat, men det har du kanske ingen koll på;)[/COLOR]
[COLOR=black]
c90368 - Oj vilket snyggt kar du har! Du vill inte komma hit och hjälpa mig inreda mitt?
[/COLOR]
[COLOR=black]Min fru kanske har synpunkter, särskilt som hon inte har någon som helst förståelse för mitt akvarie intresse.[/COLOR]
[COLOR=black]
Vad är det för små blå fiskar med svart bakdel du har i karet? Först trodde jag att det var kardinaltetror men det är det ju inte. Jättefina, som små juveler!
[/COLOR]
[COLOR=black]Det är kardinaltetra, fullvuxna![/COLOR]
[COLOR=black]
Citrontetrorna tycker jag ser ut som pirayor i miniatyr, de såg inte ut att hålla ihop och de tjafsade lite med varann på filmen
[/COLOR]
[COLOR=black]De flesta tetror är revirhävdande och tjafsar med varann några av de tråkigaste tetror man kan ha är egentligen neon och kardinaltetror. De står för det mesta nere vid botten och gör ingenting. [/COLOR]
[COLOR=black]När du har lärt dig mer om tetror och ser hur hanarna spelar mot varann och hur honorna väljer att simma till olika hannars revir så lär du uppskatta denna typ av tetror mer.[/COLOR]
[COLOR=black]Visst är det fint med ett stim Rödmunstetror som simmar fram och tillbaka, men man tröttnar efter ett tag, det händer ju liksom ingentin.[/COLOR]
[COLOR=black]
och cilkiderna hängde mest på ett ställe.
[/COLOR]
[COLOR=black]Nu skulle jag kunna dräpa till med riktigt nedsättande kommentarer, men det ska jag inte (denna kommentar för att andra inte ska lockas). Om du vill att det ska hända något i akvariet så är det ciklider som står för action. Som jag nämnde ovan så snurrar tetrorna runt, likadant varje dag, men cikliderna hittar på något nytt varje dag.[/COLOR]
[COLOR=black]
Jag vet inte riktigt. Är det inte så att ciklider och rödmunnar har helt olika vattenbehov, även om jag såg dem nu i samma kar på filmen?
[/COLOR]
[COLOR=black]Nej, de vill ha precis samma vatten och du har ett kranvatten som är perfekt![/COLOR]
[COLOR=black]
Jag tackar dig för dina tips och vem vet, kanske, när jag har ett fungerande kar så vill jag utöka fiskbeståndet - men inte i dagsläget.
[/COLOR]
[COLOR=black]Du har läst på, det är bra! Inte alla fiskar på en gång, det ger dessutom lite tid att tänka på och det är bra![/COLOR]
[COLOR=black]
Jag vill hellre ha många av en sort än få av många sorter. Ett steg i taget - snälla, stressa inte en nybörjare som precis lärt sig hur man tömmer ett 720 liters kar på bästa sätt, med fler fiskval.
[/COLOR]
[COLOR=black]Tyvärr är det så att har du typ 100 Rödmunstetror i ett 720 så kommer de att splittras upp i ett antal stim som gör att helhetsintrycket blir att det inte finns något stim över huvudtaget. [/COLOR]
[COLOR=black]Den film som du postade en länk till tidigare i tråden visade 75 tetror nyinsläppta i vad jag tolkade som ett tre meters akvarie. När man släpper en stimfisk, särskilt rödhuvuden, i ett akvarie så stimmar dom jättefint. Det var just det filmaren var ute efter. Det jag såg på filmen var ett väldigt fint växtakvarium, förmodligen med CO2 och HM belysning.[/COLOR]
[COLOR=black]Skulle man filma samma akvarium en vecka senare skulle man förmodligen inte se en endaste av dess fiskar som stimmade så fint. De skulle vara utspridda bland alla växter.[/COLOR]
[COLOR=black]Det enda sättet att få fina stim av tetror är att de lever under ständigt dödshot och att en och annan tetra slinker med som mat då och då.[/COLOR]
[COLOR=black]De enda som till och från stimmar utan galgen är Rödmunnarna. Men även dessa svärmar ut ibland.[/COLOR]
[COLOR=black]Jag har som du märkt lagt mycket tid på att svara dig. Detta beror på att du verkar vara seriös i ditt intresse och jag vill hjälpa dig att hitta rätt utan att gå i de vanliga fällorna och tröttna.[/COLOR]
[COLOR=black]Titta gärna på de trådar jag har skapat och skrivit i för att skaffa dig en uppfattning om vem jag är och om det är någon mening med att lyssna på mig.[/COLOR]
[COLOR=black]Lycka till![/COLOR]