Två större stim - nybörjare

#1 - 10 februari 2008 15:35
Det finns säkert svar på min fråga någonstans i de tidigare trådarna och jag ber om ursäkt för mina tillkortakommanden för att jag inte hittat det jag söker.

Jag är en nybörjare med en vision.:)
Jag har tänkt mig ett akvarium som skulle inhysa två större fiskstim på minst 100 fiskar vardera som simmar i olika lager. Har tänkt mig kardinaltetror och sebrafiskar (eller prickiga danios) samt ett gäng malar som håller rent. Jag har ingen aning om hur dessa går ihop. Ett alternativ är rödhuvudtetror.

Jag vill också ha en massa växter i akvariet men det skall finnas en fri simyta också.

Hur stort akvarium borde jag ha till mitt projekt? Vilka växter är de optimala för att fiskarna skall trivas?

Jag vill gärna få fram stimbeteendet hos fiskarna och har läst på detta forum att det bäst kommer fram om det finns något i akvariet som fiskarna uppfattar som hot. Jag vill inte riskera livet på mina tilltänkta firrar men vill gärna ha tips om hur stimbeteendet kan komma igång utan att någon firre går åt.

Är jag helt ute och cyklar?
#2 - 10 februari 2008 15:47
Nej du är inte helt ute och cyklar, men för att ha såpass många av varje art är ett 2 meter långt 600 liters kar det minsta du bör skaffa dig, och ännu hellre ännu större.
Skaffar du rödmunstetra behöver du inte göra så mycket för att få fram stimbeteendet då de fixar detta själva;).
#3 - 10 februari 2008 16:37
skulle tro att du behöver ett 720l akvarium för att ha 2 såna stimm + fiskar som ska va lite hotande
#4 - 10 februari 2008 17:14
Vad är viktigare för ett sådant 600-720 l akvarium som ni rekommenderar, längden eller höjden?

Vilka fiskar är lite hotande?

Simmar rödhuvudtetrorna i mellanlagret där även kardinalerna håller hus? Jag vill ju ha stimmen i olika lager, men om danios/zebror simmar vid ytan och tetrorna i mitten så får inte akvariet vara för lågt på höjden, eller?

Någon som har ett akvarium likt det jag tänkt mig och kan lägga upp en bild?