Två st i ett 38l?

#1 - 7 december 2003 20:48
hejsan, nu har tre av min fyra guppy honor blivit på smällen som väntat.. förmodligen så är den fjärde det också men inte så stor ännu.

Just nu har jag ett 38l akvarium med en större rot i och lite växter plus botten material då som jag tänkte födda upp guppys i. det är även en fluval 1 mini pump i som jag har en nylon strumpa över insuget.

Men.. eftersom honorna är i olika stadier av graviditet bör jag då bara ha i en hona i 38l karet som nu står tomt eller kan jag ha i två??

Sen så har jag också en flaj box som jag också tänkte använda till guppy odling. Men kommer hon att vela föda i en plast box utan nå vidare inredning???

Men mina frågor var ifall jag kan låta två guppy honor födda i ett 38l akvarium med lite dekoration eller är det bäst att bara ha en hona i åt gången? Och den andra var ifall jag kan låta en guppy hona gå i en Flaj box utan nå vidare annledning?? Vad är bäst?? Eller ska jag låta dom föda i akvariet med hanarna?? Brukar honor äta upp sina yngel vid födseln eller låter hon dom vara??

Mitt mål är i alla fall att få så många yngel till full vuxna guppys!

Snälla hoppas nån kan svara på mina frågor?

//Daniel
#2 - 7 december 2003 21:29
ingen? Står med blötta händer och undrar om jag ska släppa i en eller två honor:P
#3 - 7 december 2003 21:37
Om du läser tex här på Zoopet i fiskbeskrivningen så står det att guppys i har någon yngel vård alls, tvärtom, de eftertraktar sin avkomma direkt. Mitt tips till dig lyder så här =) Detta har jag själv testat så det vet jag fungerar. Brukar vänta tills de e riktigt smällfeta, Guppys är dräktiga 3-4 veckor, så det ganska lång tid tills de föder. Sen när jag tycker det verkar dags(de brukar stå stilla och typ bara flämta) då flyttar jag dem till ett litet plastkar(19l) jag har, där får de föda, brukar slänga i lite flytväxter bara ingen grus. Sen när födslen är över flyttas mamman över till sällskapskaret igen. ynglena behöver inget stort utrymme i början. Du kan sätta dem i plast baljor eller vad fasiken som helst bara du har lite flytväxter så att ynglena kan fly från sin hungrige mamma. Du får födda upp var kull för sig om du vill maxa antal uppfödda yngel.

Mvh Jesper
#4 - 7 december 2003 21:47
En undran.. såg att du nämnde yngel i baljor bland annat. behövs ingen pump som syresätter vattnet? räcker det med några flytväxter?
#5 - 7 december 2003 21:48
okej, hon är smällfet kan jag lova.. Hon har varit rund nu i omkring 3 och en halv vecka och så drar hon sig ofta undan och gömmer sig bakom några växter. föresten.. jag tror jag har en bra ide.. Kan bygga eller köpa mig ett par föddkassar imorrn och sätta båda honorna i? eller så låter jag den andra gå i flaj boxen när hon blivit lite fetare=)

Mvh Daniel
#6 - 7 december 2003 21:49
Jag tror att ynglerna växter mycket bättre med en pump som syresätter vattnet. Bara man är försiktig så de inte sugs in=)
#7 - 8 december 2003 00:22
Jag brukar låta dem gå de första 2 veckorna utan någona pump, jag bara byter vatten varje dag istället (1/3). Har inte märkt någon skillnad på om de skulle växa snabbare med eller utan någon pump, då jag provat både varianterna. Har just nu ett 60-tal guppyyngel i en stor guldfisk skål, funkar skitbra utan pump, de växer och mår bra.

Hade jag varit du hade jag inte köpt någon kasse, utan sprungit iväg på claes ohlsson eller liknande och köpte några riktiga backar istället, kostar inte mer än ett par tior. Sen hade jag satt en hona i varje kasse, så kan de få föda i lung och ro, och du får mycket roligt jobb med alla ynglena =))))

Som ljus har jag en vanlig skrivbordslampa, typ halogenlampa.

<<Allt jag skriver är min personliga åsikt och bygger på egna erfarenheter>>

Mvh Jesper
#8 - 8 december 2003 00:25
satt en hona i varje back......
skulle det vara =)

fan va klockan springer, dags att gå och sova, klockan ringer vid 6 =((

Godnatt alla fiskälskare !!!

Annons