Två skalarer mobbar den tredje...

#1 - 26 februari 2005 10:58
Vi har tre skalarer varav två mobbar den tredje. De är ca 9 mån gamla och ca tio cm långa. Det är en hona och hane som mobbar den andra hanen. De har ännu inte lekt eller lagt ägg. Hur ska vi lösa detta, ta bort en hane så att paret blir ensamt eller köpa till en hona så att vi får två par? Eller kommer det att lugna ner sig när honan och hanen har lekt?
#2 - 26 februari 2005 11:39
Tips 1.
Köp några stycken lika stora skalarer till så dom inte kan mobba den ensamme längre.
Tips 2.
Du har kanske ett lekpar pågång som bevakar revir o då slåss dom hela tiden.
Har du litet kar så gör av med den som är nr 3.
#3 - 27 februari 2005 10:17
[QUOTE=drd]Tips 1.
Köp några stycken lika stora skalarer till så dom inte kan mobba den ensamme längre.
Tips 2.
Du har kanske ett lekpar pågång som bevakar revir o då slåss dom hela tiden.
Har du litet kar så gör av med den som är nr 3.[/QUOTE]Tips 3 flytta paret till eget kar med en eller två retfiskar (tetror) å så får dom leka där i.
#4 - 27 februari 2005 15:16
Tack för svaren! Bra tips.
Det lutar åt att vi kommer ge tillbaka den utstötta hanen till djuraffären. Enligt killen i djuraffären upphör inte mobbningen av sig själv. Om man tillför ytterligare en hona kommer hon att ty sig till den dominerande hanen och inte den utstötta. Det enda sättet skulle vara att skaffa flera skalarer, precis som nämnts ovan. Då skulle det bli för mycket för den dominerande hanen att hålla reda på och den utstötta skulle få en kompis.
#5 - 27 februari 2005 15:32
Hos mig fanns det två "gamla" Scalarer som höll någorlunda sams... Köpte till tre st fullvuxna vildfångade Scalarer, två hannar och en hona... då blev det jättekrig. Mina gamlingar jagade de nya hela tiden och ställde dem i ett hörn... Jag plockade ur gamlingarna i en par veckor, så att de nya fick "bo in sig", när de gamla flyttade in blev det två läger... de gamla tillsammans med ena hannen av de nya... och det stora VF paret för sig... de figtades lite lagom, men inte så farligt ändå, under en period. Sedan kom nog mina gamlingar på att den nya VF kompisen inte var så kul... för de började mobba honom... då plockade jag bort gamlingarna och har nu bara de tre VF kvar... det funkar bra... bara den "udda" hannen håller sig på sin halva... De har ett 720 l kar till sitt förfogande, så de har gott om plats till reviren...
Det du kan testa är att göra som jag... plocka bort tuffingarna ett tag.. så att den utstötta får "pinka in" ett revir...
#6 - 27 februari 2005 18:39
Hej

Jag hade 6 scalarer i ett 375-liters, och det blev en aning rörigt. Jag tror det var 3 hanar och 3 honor. Två av dem har lekt när de gick själva, men honan skadade sig i nosen för ett tag se´n, och matvägrade ett tag, och nu verkar hennes hane ha tytt sig till en annan, som som är lite större än han, men ändå verkar vara en hona. När jag hade de 6 ihop blev det som sagt en aning rörigt, man såg visserligen vilka de föredrog att vara tillsammans med, men de fick ingen plats eller tid att etablera nå´t revir, för de bråkade mest hela tiden. Dessutom var de förpassade till ena halvan av akvariet av ett Aequidenspar med yngel, vilket gjorde att de hade ännu mindre plats. Så jag särade på dem, och har nu (tror jag) 3 par, men bara ett i varje akvarium. Det blir lugnast så, och de får mer plats och tid att ägna sig åt varandra och sina lekförberedelser. Har man mer än ett par kan dessutom de icke lekande fiskarna lägga sig i och förstöra leken har jag för mig.

Annons