När jag läser alla era intelligenta och kunniga svar och inlägg inser jag att jag hade lite för bråttom med att starta upp mitt akvarium och eftersom flickvännen skall starta upp en ny tank i helgen har jag två frågor gällande vatten och medel.
1
Jag har läst här i forumet att man skall låta akvariet stå och gå i en vecka eller så med vattenberedande medel. Jag kikade hos en leverantör och dom sålde massor av olika medel, något biodgredable med bakterier och något som motverkar nitrater osv. Vilket bör man slänga i den nya tanken innan firrarna kommer på plats så att vattnet blir bra för dom?
2
Som jag skrev i inledningen hade jag nog för brått mitt eget akvarium, vanligt kranvatten och för många fiskar efter bara någon dag eller två (där är 4 st små slöjstjärtar och ett 10-tal neontetror nu). Akvariet är på c:a 50-60 l och tanken är att jag ska byta tank till slöjorna sedan så dom får en egen större. Min fråga är om jag borde ha något i vattnet för att förhindra att det blir dåligt trots att det är befolkat av firrar nu och isf vad ska man ha i det för att trygga deras lilla hem?