Två nybörjarfrågor gällande vattnet

#1 - 21 juli 2006 09:57
När jag läser alla era intelligenta och kunniga svar och inlägg inser jag att jag hade lite för bråttom med att starta upp mitt akvarium och eftersom flickvännen skall starta upp en ny tank i helgen har jag två frågor gällande vatten och medel.

1
Jag har läst här i forumet att man skall låta akvariet stå och gå i en vecka eller så med vattenberedande medel. Jag kikade hos en leverantör och dom sålde massor av olika medel, något biodgredable med bakterier och något som motverkar nitrater osv. Vilket bör man slänga i den nya tanken innan firrarna kommer på plats så att vattnet blir bra för dom?

2
Som jag skrev i inledningen hade jag nog för brått mitt eget akvarium, vanligt kranvatten och för många fiskar efter bara någon dag eller två (där är 4 st små slöjstjärtar och ett 10-tal neontetror nu). Akvariet är på c:a 50-60 l och tanken är att jag ska byta tank till slöjorna sedan så dom får en egen större. Min fråga är om jag borde ha något i vattnet för att förhindra att det blir dåligt trots att det är befolkat av firrar nu och isf vad ska man ha i det för att trygga deras lilla hem?
#2 - 21 juli 2006 11:41
1

Jag har läst här i forumet att man skall låta akvariet stå och gå i en vecka eller så med vattenberedande medel. Jag kikade hos en leverantör och dom sålde massor av olika medel, något biodgredable med bakterier och något som motverkar nitrater osv. Vilket bör man slänga i den nya tanken innan firrarna kommer på plats så att vattnet blir bra för dom?

Om du har tungmetaller eller klor i vattnet kan det vara bra med ett vattenberedningsmedel. De säljs från massor av olika tuillverkare och har massor av olika namn. Jag är inte så insatt i marknaden, men det är säkert något som har bra exempel på produktnamn.

2

Som jag skrev i inledningen hade jag nog för brått mitt eget akvarium, vanligt kranvatten och för många fiskar efter bara någon dag eller två (där är 4 st små slöjstjärtar och ett 10-tal neontetror nu). Akvariet är på c:a 50-60 l och tanken är att jag ska byta tank till slöjorna sedan så dom får en egen större. Min fråga är om jag borde ha något i vattnet för att förhindra att det blir dåligt trots att det är befolkat av firrar nu och isf vad ska man ha i det för att trygga deras lilla hem?

Under inkörningen så kan bakterier på flaska hjälpa dig, nitrivec är ett exempel på såna produkter men det finns massor av andra. På lång sikt är det väldimentionerade filter och vattenbyten som gör att fiskarna får bra vatten.
MVH
Magnus
#3 - 22 juli 2006 12:50
Jag startade upp ett akvarium för 2 månader se ungefär ,dessförinnan hade jag inte haft akvarium sen jag hade saltvatten för 12 år sen.
Jag i min enfald trodde att nån utveckling hade hänt sen dess men jag blir mäkta förvånad att inget större skett annat än att kanske fodret blivit bättre
Jag gjorde som jag alltid gjort och införskaffade ph och nitrittest och fyllde upp karet med vatten drog igång pumpen köpte växter (crinumlökar och svärdplantor)och och några zebrafiskar och ett svärdbärarpar(för de skitar ner ganska fort)Efter 2 veckor gjorde njag vatten byte 50% och dagen efter köpte jag Malawi.(Zebra fiskarna och svärdbärarna fick grannjäntan och blev så glad så.)
Och titta , det gick lika bra nu som för 12 år sen utan en massa tillsatser och dyra preparat.Nu hör ju sanningen att jag hade ca ph8 ifrån början redan i kranen, annars hade jag varit tvungen att köpa bikarbonat på ICA och buffrat upp vattnet.Mycket billigare än i ZOOaffären.
M A O . hoppa över en massa dyra tillsatser och ha tålamod i ca 2 veckor, och du mata bara varannan dag så pass lite att fodret inte landar på botten så funkar allt i balans i åratal.
#4 - 22 juli 2006 14:13
Du aksnke kan använda vatten från ditt anda akvarium med..
#5 - 22 juli 2006 15:17
Vattenberedningsmedel behövs som sagt bara om du har tungmetaller eller klor i vattnet.

Filterbakterier bvehövs bara om du har väldigt bråttom (som de flesta nybörjarna har). Om du har tålamod så kan du köra igång med försiktig belastning utan bakterier. Men en liten varning dock: Om du trots försiktig belastning får nitritförgiftning måste du tillsätta bakterier ändå. Ett steg bättre än komerciella preparat är filterslam från ett inkört kar. Vattenfrån ett annat kar kommer inte att hjälpa dig eftersom bakterierna sitter på fasta underlag.
MVH
Magnus

Annons