Två nybörjarfrågor

#1 - 10 oktober 2006 11:00
Jag har ett 120 l nystartat akvarium (har haft det med fiskar i 1 månad).

Mina invånare är just nu:

4 sunset platties
4 röda platties
2 ancistrus
4 norska flaggtetror
1 kampfisk (hane)

Mina frågor är

1- Är mitt skvarium redan överbefolkat? Jag skulle gärna vilja ha 2 kampfiskhonor till. (har ett bra filter och mina nitritvärde är låga)

2- Jag har läst att det är bättre att ha en kampfiskhane för sig själv eftersom de också kan vara kaxiga mot kampfiskhonor. Stämmer detta? Min hane är i och för sig VÄLDIGT blyg och verkar till och med vara livrädd för mina platties.
#2 - 10 oktober 2006 14:18
Ditt akvarium är inte överbefolkat utan du kan mycket väl ha två kampfiskhonor också. Visst kan kampfiskhanen vara kaxig mot sina honor, men är akvariet så stort som 120 liter har honorna gott om plats att simma undan. Om det dessutom finns täta växter som de kan gömma sig i kommer det helt säkert att fungera. Där kan också kampfiskhanen gömma sig om han är så rädd för dina platy. Antagligen är det bara nu i början, innan han riktigt har vant sig vid sin nya miljö, som han är så rädd.

Olle
#3 - 10 oktober 2006 15:53
Om det var mitt kar skulle jag slänga i ett stim med corydoras ;)
Söta små undervattensgrisar som rensar bottnen från matrester, finns många fina färger. mamma&simon har jätttesnygga :eek: Annars är adolfoi en snygg art som brukar vara förhållandevis lätt att få tag i.

*malnörd* :p
#4 - 10 oktober 2006 16:13
Jag hade nog också skaffat små grisar:) Jag har haft kampfisk hane/honor. Min ena hona var grymt elak mot en andra så den dog tillslut i 375l akvarie!
Jag har också haft en grymt elak platyhane som inte tålde andra hanar.
#5 - 10 oktober 2006 16:14
Tack! Ska försöka med ett par honor och se vad det blir.
#6 - 10 oktober 2006 16:18
Visst såg det där bra ut.. och du kan nog ha lite fisk till, men som fellan sa.. kan vara bra att utnyttja hela akvariet, du har inte fiskar som är på bottnen mer än dina Ancistrus.. så Fellans förslag är bra och även hennes förslag på Corydoras... Adolfoi som hon föreslår är verkligen fin, men lite dyr... mamma&simon´s corydoras har jag också dräglat över...

Ska du göra ngt annat så kan du utöka ditt tetra stim lite också..Men du kan räkna med att få fler Platy på sikt också... för du har väl koll på om du har både hannar o honor ? Röd Platy och Sunset korsas också och kan bli en blandning av dem.

Lycka till

Robban
#7 - 10 oktober 2006 16:22
Jag hade också köpt flera tetror och grisar:) Platy och kampfisk simmar ju båda på ytan, tetror i mitten och malar vid botten.

Annons