Två nyanser av röd.

#1 - 8 juli 2004 08:21
Jag har ett näringsproblem tror jag. Det är nämligen så här jag har en Alternanthera reineckii som i mitt akvarium blir typ lila på undersidan och grön på översidan av bladen. Den växer bra efter som jag kör med CO2 via gastub ljus ca 0,8 w/l och det bubblar duktigt hela dagen, med undantag från första timmen när ljuset precis har tänts.

Men i min kommpis akvarium blir den hel röd på båda sidorna av bladen. Och han har typ 0,4 W/l ingen CO2 och defenitivt varken bubbel eller någon som helst till växt.

Jag brukar odla upp växter som han sedan har i sitt akvarium tills de dör efter ca 2-3 månader.

Men hur ska jag göra för att få den fina röda färgen som han har på samma växt (Alternanthera reineckii)? Eller är det så att den ska se ut som den gör i mitt akvarium? Kan det vara någon näringsbrist? (verkar lite skumt om det är det med tanke på att det bubblar som i ett chanpangeglas hela tiden)

/Marcus

#2 - 8 juli 2004 08:50
Kan det vara så att ni inte riktigt har *exakt* samma reineckii?
Det är viss skillnad på bladens ovansida mellan:
http://www.tropica.com/catalog/images/productcard/varenr023B_large.jpg
och:
http://www.tropica.com/catalog/images/productcard/varenr023_large.jpg

Men i min kommpis akvarium blir den hel röd på båda sidorna av bladen. Och han har typ 0,4 W/l ingen CO2 och defenitivt varken bubbel eller någon som helst till växt.

Låter spontant som det även kan vara kvävebrist, vilket är ett erkänt trick att få rödare växter.

Men hur ska jag göra för att få den fina röda färgen som han har på samma växt (Alternanthera reineckii)? Eller är det så att den ska se ut som den gör i mitt akvarium? Kan det vara någon näringsbrist?

Du skulle kunna testa att gå ner i KNO3-dos och upp i mikro- och fosfatdos, även om det kan vara ganska riskabelt med avseende på algtillväxt.
#3 - 8 juli 2004 09:23
Det är samma växt, jag har bara klippt av bitar och planterat i hans akvarium, så det är inte det som är felet.

Jag har varit ganska snål med fosfatet så det kanske kan vara det, ska prova det kanske även behövs en skvätt mikro till. Men det är ju bara det att det bubblar ju som satan och då tycker man ju inte att det borde fattas något. Men det kanske det kan.
#4 - 8 juli 2004 10:39

Men det är ju bara det att det bubblar ju som satan och då tycker man ju inte att det borde fattas något. Men det kanske det kan.

Njae men för att få fram rödare växter måste du plåga dom lite. Mindre kväve = Mindre grönt
Mer fosfor och mikro = Mer rött
#5 - 8 juli 2004 10:44
Okej, men frågan är vad mina andra växter tycker om det. Jag ska prova men en lite lagom "plågning" dvs något mer fosfat och micro.

Jag har ett problem till och det är att jag har en del skäggalger, inte mycket men ca 10-15 tussar som sitter på rötterna. vad bör jag ändra på i gödningen för att slippa uppkomsten av nya?

Annons