två nya projekt

#1 - 13 maj 2009 21:02
Mitt nyaste projekt är på 255l och ett på 311l. Den på 311l kommer att vara tom en stund framöver. Sambon var inte så glad när han kom hem från firmafesten och såg 2 st stora akvarium i vardagsrummet. *heheh* har fått lova honom att det är de sista akvarium som kommer in i lgh.
Fast så lack vart han inte, för han har planer själv för 311l :)

Till projekt 255l
255l har jag startat igång.
Sand och stenar och växter finns nu i akvariet.
Har haft lite beskymmer med att temp. stiger för mkt. en morgon var tem i vattnet på 32 grader. Fick ta bort täckglaset och stänga av termometern. Nu ligger tempen på 24-25 grader.

Växter: Jag är inte bra på att komma ihåg vad växter heter så om någon undrar får ni kika på bilder.

Planerade Fiskar:
[SIZE=2]Cryptoheros Cutteri[/SIZE]
[SIZE=2]Rödmunstetra, [/SIZE]ca 30-50 st :D
[SIZE=2]Malar: [/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]Ancistrus sp. rio ucayali (helst guld),[/SIZE][/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]Segelfenspleco[/SIZE] [/SIZE]
Apistogramma opal, eller kakadua

Före växterna
http://picasaweb.google.com/Dayanaalonso83/Akvarium150l94lOch55l#5334912219613234290

Efter växterna
http://picasaweb.google.com/Dayanaalonso83/Akvarium150l94lOch55l#5335394292751905874
Irriterande när de långa växterna ska flyta upp till vattenytan.
ska plantera om de växterna så de inte står direkt framför utsuget från pumpen.

Akvariet är långt ifrån klar!!

Kom gärna med tips och råd.

Edit: nu simmar två st molly lyc ynglar (2 mån gamla) i 225l
#2 - 13 maj 2009 21:06
Kommer de långa växterna från mig så är det Vallisneria spiralis "tiger" du har:).
Är det du som är den nya projektkungen här på Zoopet:p?
#3 - 13 maj 2009 21:08
entusiastisk heter det :P Eller "Brinner för sin nya hobby"
#4 - 13 maj 2009 21:15
Klipp valisnerian så den inte flyter runt så mkt :)

Ös i med växter och gömställen!

go go go!
#5 - 13 maj 2009 21:45
Mkt mer växter ska in i karet :) vill ha små korta, "gräs" liknande växter fram till i akvariet och sen ska jag köpa fler rötter så jag får lite av ett hullerombuller känsla, typ som i ditt kar :)
#6 - 14 maj 2009 07:17
Funderar på bakgrunden i 225l, ska man satsa på en bergsbakgrund, eller ska man ha solfilm på baksidan och sen en massa växter som täcker för baksidan...hmmm
*funderar*
#7 - 14 maj 2009 18:47
inhandlade en rot idag :) fick bra pris för den med :) Dit ska jag nästa vecka och köpa rötter :)
köpte en växt som jag ska lägga upp bild på sen :)
#8 - 14 maj 2009 19:20
Nubi skrev:
Funderar på bakgrunden i 225l, ska man satsa på en bergsbakgrund, eller ska man ha solfilm på baksidan och sen en massa växter som täcker för baksidan...hmmm

*funderar*

Jag skulle satsa på solfilm har själv moduler och ibland önskar jag att jag hade lite mera plats i karet lite svart att ändra när modulerna är fast limmat.
Lycka till med projektet:)
#9 - 14 maj 2009 19:24
Tack för tipset!!
sant så! vill man ha lite rocky mountains stuk så kan man alltid skaffa fler rötter att ha mot baksidan av akvariet

jarecki68 skrev:
Jag skulle satsa på solfilm har själv moduler och ibland önskar jag att jag hade lite mera plats i karet lite svart att ändra när modulerna är fast limmat.

Lycka till med projektet:)
#10 - 15 maj 2009 14:03
Nubi skrev:
Mkt mer växter ska in i karet :) vill ha små korta, "gräs" liknande växter fram till i akvariet och sen ska jag köpa fler rötter så jag får lite av ett hullerombuller känsla, typ som i ditt kar :)

Saggitaria Subulata finns några olika varianter och den som kallas "Dwarf" blir som gräs. Jag har "needle arrow" hemma den blir lite högre, men det går ju att klippa ner dom för att få en liten matta... :)
#11 - 15 maj 2009 14:11
Ta gärna lite bilder! :p
#12 - 19 maj 2009 10:57
bilder kommer snart (efter att jag varit i tvättstugan)
Bilagor:
#14 - 19 maj 2009 12:58
Sagittaria Subulata verkar vara rätt så tåliga växter :) Får se om man hittar sånna någonstans

Markus1984 skrev:
Saggitaria Subulata finns några olika varianter och den som kallas "Dwarf" blir som gräs. Jag har "needle arrow" hemma den blir lite högre, men det går ju att klippa ner dom för att få en liten matta... :)
#15 - 19 maj 2009 14:45
Bygga på höjden med stenar, någon som kan ge tips på vad som är bäst??
Jag har bara gjort små grottor, vill ha lite mer höjd på det hela...
Så ser grottan ut, finns flera "exit" Har tänkt täcka för ingången med lite växter:)

Grotta 1
http://picasaweb.google.com/Dayanaalonso83/Akvarium150l94lOch55l#5337509543973888370

På v- sida av akvariet finns det en frotta och på h.ö sida med
http://picasaweb.google.com/Dayanaalonso83/Akvarium150l94lOch55l#5337509482422729218
#16 - 19 maj 2009 15:10
Kommer att bli fint när växterna vuxit till sig lite. Plantera gärna lite flera också. :p
#17 - 20 maj 2009 11:10
Mkt mer växter ska in :) som jag tidigare skrev :P
Projektet är låångt ifrån klar :)

Jens A. skrev:
Kommer att bli fint när växterna vuxit till sig lite. Plantera gärna lite flera också. :p
#18 - 22 maj 2009 20:04
Idag har det hänt lite i 225l. Jag fyllde på med fler växter och mer sand. Försökte att bygga lite mer på höjden med stenar som jag tog med mig hem från Växjö.

Fiskarna är nu 4st molly lyc i 225l. Det vart en hane för mkt i 150l, så går det när man lyssnar på folk som inte ser skillnad på hane och hona. Så nu går hona + hane i 150l och 4 hanar i 225l.

Växterna i 225l växer sakta men säkert. Tror det blir en boost i akvariet så fort jag får hem mina aqurell rör. Fler rötter kommer att köpas nästa vecka!
När som åker jag och hämtar hem kakaduor oxå!
#19 - 23 maj 2009 00:52
Nubi skrev:
Idag har det hänt lite i 225l. Jag fyllde på med fler växter och mer sand. Försökte att bygga lite mer på höjden med stenar som jag tog med mig hem från Växjö.

Fiskarna är nu 4st molly lyc i 225l. Det vart en hane för mkt i 150l, så går det när man lyssnar på folk som inte ser skillnad på hane och hona. Så nu går hona + hane i 150l och 4 hanar i 225l.

Växterna i 225l växer sakta men säkert. Tror det blir en boost i akvariet så fort jag får hem mina aqurell rör. Fler rötter kommer att köpas nästa vecka!

När som åker jag och hämtar hem kakaduor oxå!

Låter najs! Ska bli kul att se lite bilder....

Men inte är det väl jag som missat att se könsskillnaderna på dina mollysar?

Mvh

Markus
#20 - 23 maj 2009 09:33
Hahah Nej nej, segelfens mollysarna är inte de jag pratade om, pratade om mina lyc =)
Ena hanen har en sån fin stjärt ser verkligen ut som ett liggande V. Ska försöka ta kort på den =)

Markus1984 skrev:
Låter najs! Ska bli kul att se lite bilder....

Men inte är det väl jag som missat att se könsskillnaderna på dina mollysar?

Mvh

Markus
#21 - 23 maj 2009 10:56
hmm jag hade saggitaria subulata förut men den ville inte alls i mitt kar :/
#22 - 23 maj 2009 11:25
Nubi skrev:
Sagittaria Subulata verkar vara rätt så tåliga växter :) Får se om man hittar sånna någonstans

Jag har ju ett helt gäng S. Subulata "needle arrow", du kan ta några plantor, när du kommer och hämtar lysrören och kör en akvarierunda med mig :)
#23 - 23 maj 2009 22:45
vad har du för värden i ditt akvarium?
Arctic skrev:
hmm jag hade saggitaria subulata förut men den ville inte alls i mitt kar :/
#24 - 23 maj 2009 22:46
Akvarierunda låter skoj, åker vi i din bil?
för jag gissar att du inte vill åka i min volvo, "skitbilen":p;)

Markus1984 skrev:
Jag har ju ett helt gäng S. Subulata "needle arrow", du kan ta några plantor, när du kommer och hämtar lysrören och kör en akvarierunda med mig :)
#25 - 24 maj 2009 06:27
Nubi skrev:
vad har du för värden i ditt akvarium?

jag kör inte med tester :) men karet har vart igång sen början av mars och jag kör med PMDD. har bra med ljus så till och med det förbaskade ciklidgräset jag (gjorde nybörjarfel) köpte har överlevt men skräpet borde väl ge upp när som helst :P nä alla andra växter, växer så det knakar men saggitarian gick under totalt.
#26 - 24 maj 2009 19:42
:) hur vet du då att du inte har t.ex. för höga nitritvärden eller för surt vatten??
#27 - 30 maj 2009 20:55
Här har det hänt lite saker :)
i 225l har fiskar flyttat in:
31 st neontetror
3st fjärilar (2 honor 1 hane)
2 segelfens malar
1 molly lyc (han är mobbad)
1 siames algätare.

Växterna växer så det knakar, köpt aquarell lysrör som jag satte dit igår. Hoppas på att växterna ska växa till sig ännu mer :)
Fler rötter ska i akvariet. 94l ska bli tom snart och då flyttas växter och rötter från det akvarier till 225l....Bilder kommer.
#28 - 6 juni 2009 19:19
225l har fått fler växter, ett delvattenbyte för att få igång fjärilarna till lek :), Lysrören gör resultat. Växterna växer så det knakar!
Tetrorna har nu bildats ett stimm.
A. Helenorna har flyttat hit.
Köpte 12 växter på djurmagasinet. 3växter för 49kr =)
Planerade ner allt i 225l. Vart riktigt mysigt

- Bilder kommer
#30 - 11 juni 2009 09:44
Efter att ha bytt lysrören i akvariet till aquarell så har växterna redan nått upp till vattenytan :D
sumpväxterna därbak gjorde verkligen sitt, får se hur länge de är fräsha, har tänkt ha vattenpesten i bakgrunden. A. Helenorna trivs riktigt fint i akvariet.

fjärilarna verkar trivas, två st har bildat par och är på hugget hela tiden :)
#31 - 11 juni 2009 20:10
Nubi skrev:
Bygga på höjden med stenar, någon som kan ge tips på vad som är bäst??

Jag har bara gjort små grottor, vill ha lite mer höjd på det hela...

Så ser grottan ut, finns flera "exit" Har tänkt täcka för ingången med lite växter:)

Grotta 1

http://picasaweb.google.com/Dayanaalonso83/Akvarium150l94lOch55l#5337509543973888370

På v- sida av akvariet finns det en frotta och på h.ö sida med

http://picasaweb.google.com/Dayanaalonso83/Akvarium150l94lOch55l#5337509482422729218

Du kan ju alltid bygga upp med rötter längs baksidan och sidorna så får fiskarna en massa skrymslen och vrår att gömma sig i. Kolla in mitt 350 liters i min profil.
#32 - 13 juni 2009 09:13
Tack för tipset! Har kikat ditt 350l och har tänkt på att göra något sånt :)
Firrarna tycker om när det är lite stökigt med rötter och stenar har jag märkt :D
#33 - 14 juni 2009 11:23
Nyheter i 225l: Mina fjärilar leker för fullt. Nu är de kaxiga nog att schasa bort malen, utan reslutat. Han bara tittar på de och fortsätter med sitt.
Växterna växer som ogräs! Var borta i 3 dagar och när jag kom hem hade jag fått skott på en växt (ser ut som svärdsplanta) "dill" växterna har nått upp till vattenytan, vattenpesten måste jag knipsa bort och plantera om :)

vilken skillnad det gör med aquarell lysrör!! :D

bilder kommer
#34 - 16 juni 2009 21:14
Bilder på akvariet i köket.

Stora fina Roten
http://picasaweb.google.com/Dayanaalonso83/Akvarium150l94lOch55l#5344582866036280626

Med fler växter
http://picasaweb.google.com/Dayanaalonso83/Akvarium150l94lOch55l#5344582976767268754

http://picasaweb.google.com/Dayanaalonso83/Akvarium150l94lOch55l#5344582992565429778
Alla växter framtill har vuxit så pass mkt att de når upp till vattenytan. Vattenpesten når kortsidan av akvariet nu. Så snabbt växter växterna med aquarell lysrör :D

Märkt att det börjar bilda en massa alger på rutorna som siamesen och malen inte äter. Måste ha med solen som lyser in på morgonen att göra.

Ska man flytta på akvariet eller ska man kanske köpa några ancistrusar som kan dammsuga bort algerna ??
#36 - 16 juni 2009 22:39
Nubi skrev:

Jädrans! Du har talang :D
#37 - 16 juni 2009 23:29
Njeaaa finns fler på zoopet som är 100ggr duktigare än mig :)
men jag är j'vligt nöjd med akvariets utseende. bästa lysrören = Aquarell!

Fler rötter ska in och täcka bakrutan och utsuget och fler växter. Sumpväxterna ska bytas ut mot ngt roligare.
#38 - 20 juni 2009 18:35
Tråkiga nyheter Märkte att fjärilshonan har ett svullen öga :(
Hennes v.ä är svullnare än det h.ö. Vad kan det bero på?? värderna är ok. Bytte 20% av vattnet i fredags, men det har jag gjort tidigare.
#39 - 20 juni 2009 18:39
Kanske popeye?

Släng ut krukorna så kommer karet att bli 100 gånger snyggare, but ut dessa mot någon rot eller liknande om det är Ancistrusen du vill ha dit.
#40 - 20 juni 2009 18:53
krukorna?? vilka krukor, pratar vi om mitt 225l som jag har planerat och verkligen lagt ner tid och äntligen blivit mkt nöjd med?
Vill ha det växligt i mitt 225l.
Mitt 150l vore däremot lite kul med mkt rötter och stenar och lite växter.
#41 - 20 juni 2009 19:18
Jag vet inte hur många liter karet är på, men det är två keramikkrukor iaf på bilden i inlägg #35 som förstör helhetsintrycket som annars är bra.
Jag är ärlig och säger oftast som det är istället för att trixa och säga att det är kanonsnyggt, bara så du vet;).
#42 - 20 juni 2009 19:25
För att strö ytterligare salt i såret så undrar jag vad det är för växt du har i bakkanten av karet? Den ljusa lite liljeaktiga saken...
Bilagor:
#43 - 21 juni 2009 19:23
Hahahaha!! Krukorna älskar min siames, han är i och ur den och fjärilarna är där och håller på med en av krukorna. Vet ej om de håller på och leker vid krukan, men de vaktar den som attnas.
Karet är på 225l :) Växterna är borta. Jag är medveten om att det är sumpväxter. De är Borttagna.
#44 - 24 juni 2009 20:17
Fjärilshonan hade fått en släng av "pop-eye" men verkar må bättre nu, och ögat är till sitt normala storlek...Vet inte varför hon fick det, har inte gjort något med karet...
Annars mår alla firrar bra. Ska köpa mig några ancistrus har jag tänkt. Vore coolt med en drakmal, men har inte sett ngnstans där de säljer de.
#45 - 30 juni 2009 19:39
Nu är pop-eye helt borta. Malen verkar vilja ha sällskap, den simmar runt efter siamesen (siamesisk algätare) och tror de är kompisar.
Helenorna har ätit upp alla skräpsnäckor i det karet. Ska sen flytta över de till 150l så de får städa där :)

På torsdag kommer ev två st ancistrusar att flytta in i 250l
#46 - 12 juli 2009 20:42
NyheteR: Tre st Ancistrus har flyttat in. En har skägg :)
C. Cutteri två st små små saker har flyttat in =) De verkar trivas i fjärilarnas sällskap. Fjärilarna har ännu inte börja leka igen,men det kommer säkert :)
ytterligare 2st A helenor bor i 225l.
Krukorna har jag tagit bort! vart mkt mer plats och sen har jag gett bort ett par stora växter så jag fick lite mer utrymme :) för att bygga lite på höjden med rötter som ska inhandlas snart.
#47 - 14 juli 2009 11:21
Nu har sambon blivit inspirerad av en kompis akvarium på 900l, så det blir dags att starta upp akvariet i datarummet, den på 310l. Ännu har vi inte bestämt tema, vi har inte bestämt vart den ska stå heller. Men det blir nog i V-rummet. (där inga akvarium en gång i tiden fick stå *heheeh*)

Kanske får några ancitrus ranunculus plats i 310l :D

Men först och främst ska det inhandlas pump! Denna gång ska blir det en Enheim. Måste prova och se om de är så bra som en viss person påstår att de är ;)
#48 - 15 juli 2009 13:05
Nubi skrev:
Nu har sambon blivit inspirerad av en kompis akvarium på 900l, så det blir dags att starta upp akvariet i datarummet, den på 310l. Ännu har vi inte bestämt tema, vi har inte bestämt vart den ska stå heller. Men det blir nog i V-rummet. (där inga akvarium en gång i tiden fick stå *heheeh*)

Kanske får några ancitrus ranunculus plats i 310l :D

Men först och främst ska det inhandlas pump! Denna gång ska blir det en Enheim. Måste prova och se om de är så bra som en viss person påstår att de är ;)

rättelse* som VISSA personer påstår ;)

Blir intressant att se sen när ni sätter igång. Menar du att ni funderar på ett art-akvarium med ranuncalus?
#49 - 16 juli 2009 14:12
Hej!
Jupp Jag vill ha ranuncalus, De verkar inte så lätta att hitta :) Men dessa malar köper vi sen när allt är på plats och igång en bra tid :)

Vet du vart man kan köpa sånna malar?

Markus1984 skrev:
rättelse* som VISSA personer påstår ;)

Blir intressant att se sen när ni sätter igång. Menar du att ni funderar på ett art-akvarium med ranuncalus?
#50 - 16 juli 2009 14:53
De kan vara svåra att få tag i just nu, men vänta till hösten så kommer säkert grossisterna att få in:).
#51 - 17 juli 2009 18:42
Hej!
Jag fick höra igår att i september är det lättare att få tag på dessa bjässar och så har mitt 310l varit igång ett bra tag :D
Ansjo du som har koll. Är priset på 4 st malar 1200kr rimligt?

I veckan sätter vi igång med karet :) Då ska det bli riktigt sydamerikanskt tema med massa rötter :D
#52 - 17 juli 2009 18:45
Det är ett bra pris som du bör slå till på:)!
#53 - 17 juli 2009 18:53
Jag ska dit nästa vecka och lämna fiskar :) Mina lyr stjärt mollysar som jag odlat på ska flytta :) Det är lite många nu *hehe* som mina endlers, trodde jag vart av med alla, nope! yngel syntes på vattenytan...igen!!

De skulle hämta hem malarna i slutet på augusti början av september och då skulle grabbarna välja ut 1 hona och 3 hanar åt mig :) kanske skulle man beställa 2 honor och 3 hanar...
#54 - 17 juli 2009 19:05
Jag funderar på vad man ska ha för stimfiskar i 310l akvariet. Neontetror har jag i 225l, vill ha något helt annat :)
Temat är ialf klart. Sydamerikansk tema blir det.

Ett par apistogrammor blir det, och kakaduor står högst upp på listan =)
Malar: Skäggnosmal ( L034) och guld ancistrus.
Någon som vet det finns en risk att skäggnosmal och Guld ancistrus skulle korsa sig?
De är trotts allt ancistrusar.....

En mal som jag såg för första gången i verkligheten var Hypancistrus zebra. super fin var den! Den var ca 4 cm lång.
Någon som har de hemma?
#55 - 19 juli 2009 20:05
Stimmfiskarna jag ska ha i 310l blir lite annorlunda från sydamerikansk tema.... Det blir 15 st Pseudomugil furcatus.
#56 - 19 juli 2009 22:17
Nubi skrev:
Jag funderar på vad man ska ha för stimfiskar i 310l akvariet. Neontetror har jag i 225l, vill ha något helt annat :)

Temat är ialf klart. Sydamerikansk tema blir det.

Ett par apistogrammor blir det, och kakaduor står högst upp på listan =)

Malar: Skäggnosmal ( L034) och guld ancistrus.

Någon som vet det finns en risk att skäggnosmal och Guld ancistrus skulle korsa sig?

De är trotts allt ancistrusar.....

En mal som jag såg för första gången i verkligheten var Hypancistrus zebra. super fin var den! Den var ca 4 cm lång.

Någon som har de hemma?
Grossisten Imazo har hemma, och sedan brukar Åleds akvarium ha hemma med jämna mellanrum:).

Nubi skrev:
Stimmfiskarna jag ska ha i 310l blir lite annorlunda från sydamerikansk tema.... Det blir 15 st Pseudomugil furcatus.

Ja, inte snackar de Portugisiska iaf:p!
#57 - 20 juli 2009 12:13
Hahaha!! Portugisiska är lätt att lära sig ;-)
R har idag hjälpt till att möblera om v-rummet så akvariet står nu mot väggen i v-rummet =) *hihi*

ang. Hypancistrus zebra Är det genmanipulerade malar? För om man tänker sig malar så brukar de blend in i naturen, vart ska denne mal ta vägen i amazonas floden?
Den skulle passa mer bland korallrevet utanför sydney ;-)
Den kanske kan engelska :P

ansjo skrev:
Grossisten Imazo har hemma, och sedan brukar Åleds akvarium ha hemma med jämna mellanrum:).

Ja, inte snackar de Portugisiska iaf:p!
#58 - 20 juli 2009 13:31
Ha, jo det vet jag nog att Portugisiska inte innebär några större problem för dig:p!

L-046 är inte genmanipulerad, utan den ser ut så. Det finns ett flertal malar som liknar denna i färg och teckning, men oftast är lite billigare;).
#59 - 20 juli 2009 19:39
Det är lite mot naturen känns det som att se en L-046. Hur ska den gömma sig bland rötter och stenar som är brunt, det är väl meningen att fiskar ska vara kamuflerade :)
Men jävligt fina, finns en risk att man köper in några L-046 med =)
#60 - 21 juli 2009 15:50
Jag är sååå ivrig att jag inte orkade vänta tills på torsdag för att få igång akvariet och se att pumpen funkade :) Enheim professional II Är nu igång och karet på 310l är fylld med vatten. Vi ska ut och plocka lite fler stenar. Behövs för att tynga ner roten
Flera rötter ska inhandlas på torsdag :)

Nu är frågan ska jag starta igång karet försiktigt eller köra en "Ansjo style" ;-)
Jag har redan fyllt akvariet med vatten från 225l.

Bilder kommer!
#61 - 21 juli 2009 15:55
Kör du igång karet försiktigt;).
Akta dig även för att tynga ner roten med stenar, skulle dessa ramla av har du en rot som åker med hyfsad fart rätt upp i täckglaset och kan då slå sönder dessa.
Du skulle även kunna köra pumpen i karet som är igång så kommer du att få in lite mös i denna så nedbrytningen kommer igång lite fortare:).
#62 - 21 juli 2009 15:58
Har mitt 150l pump som ska ner i karet =) Den har ju varit igång länge med 150l.
Jag startar låååååååångsamt ;-)

Har inte tänkt på att roten kan fara upp så som du beskrev...bäst jag passar mig.
Roliga är att de små rötterna sjönk som stenar medans den stora på 3kg flyter som en liten kork.

So far so god :) skönt att inte akvariet läcker =)
#63 - 21 juli 2009 21:15
Funderar på en hel del javabuskar :) som sitter fast på Rötterna. Stora rötter som är på kortkanten av karet och små som ligger på stenarna i bakgrunden, så allt bildas ett U...tips på lite växter?

Vill ha valiseria (stavning) längst bak i karet som täcker hela bakgrunden från ena sidan till det andra :)
#64 - 21 juli 2009 22:35
Har du inte kvar Vallisnerian från paketet du fick på posten? De brukar inte vara så kinkiga, utan bör vara fördubblade vid det här laget:p?
Javaormbunkar är inte fel, bara köp!
#65 - 23 juli 2009 12:21
Hej!
Valliserian har jag fått massor av skott av och den största av de alla fick jag ge bort :) Den skymde allt!
Små små skott av dina växter finns kvar :) men man vill ju ha meeeeer *ler*
Har du fler växter??
R ska nämligen till Halmstad nästa vecka (utan mig :( ) och jobba i en eller två dagar, han skulle kunna åka förbi dig och hämta upp växter om du har :) (och är hemma)
#66 - 23 juli 2009 12:26
Sorry, men om du kollar in bilder på karet nu och hur det såg ut innan så förstår du nog...:p men han är välkommen ändå:)!
#67 - 23 juli 2009 18:07
vilka bilder? du får ju säga i vilket projektråd det gäller :P
#68 - 23 juli 2009 20:38
Tänkte inte på det;), men mitt 900 liters:).
#69 - 25 juli 2009 19:37
Är du ute och fiskar nu?
ansjo skrev:
Tänkte inte på det;), men mitt 900 liters:).
#70 - 25 juli 2009 22:09
Nope, det var den 4:e vi åker:).
#71 - 26 juli 2009 15:17
Idag ska fiskarna ner i 310l, 5 st black molly ska ner i karet. De har varit med från day one och tartat upp 150l hörnakvariet som nu är såld.
Idag slängde jag ner en del grå granit stenar. Rötterna ska jag köpa på torsdag.

Funderar på om man ska ha mossa i karet eller om man ska skippa det totalt....finns det mossa i amazonas?

Bilder kommer
#72 - 26 juli 2009 15:18
Kan jag terra dig ett par dagar till ;)
ansjo skrev:
Nope, det var den 4:e vi åker:).
#73 - 29 juli 2009 20:51
I 225l börjar jag se att Fjärilshonan och hanen börjar betee sig annorlunda, typ tecken på lek. doppvärmaren satte jag igång igår, just för att få upp temp lite så det blir lite mer lekvänligt.

I 310l går nu 5 mollysar och en ancistrus för att få igång karet. Imorgon hoppas jag på att hinna åka till Etuna och köpa fler rötter.
#74 - 9 augusti 2009 19:29
Nu har Propellerfiskarna flyttat in till 310l och de verkar stortrivas, finns mindre växter som stör de när de simmar fram och tillbaka och nu har de bildat ett stimm, förut var de två stimm.
Hanarna spänner upp ryggfenan mot andra hanarna och simmar på för fullt :) riktigt roligt att se
#75 - 11 augusti 2009 19:52
Uppdatering!
Nu har 225l och 310l fått vuxit lite, massor av vattenpest i 225l, man ser inte den stora stocken som en gång var väldigt tydlig. Ska någon dag rensa däri så man ser något.
Min fjärilshane är spårlöst försvunnen. kolavippat och blivit uppäten förvånar mig inte.
Som tur har man en fjärilshane på jobbet, så när jag gick hem idag från jobbet fick han följa med, så nu bor honan och hanen i mitt lilla akvarium :)

225l:
Mina Randisar har blivit masters i karet. Det är ingen tvivel på att det är de som bestämmer och de trivs bäst tillsammans med malarna, av någon konstig anledning, ska alltid äta med malarna, dela tablett och liknande. En räka såg jag imorse, så EN av två lever ialf.
Massor av växter som skall rensas.
Jag undrar om mina ancistrusar är "blandraser", någon som kan se om de är det??

Innan semester

http://picasaweb.google.com/Dayanaalonso83/Akvarium150l94lOch55l#5348044176869518066

Idag

http://picasaweb.google.com/Dayanaalonso83/Akvarium150l94lOch55l#5368795157521314050

310l: "Propellerfiskarna", gallfelstjärtad regnbågsfisk Mår fint och har bildat en större stimm. Konstigt så har 2 försvunnit, har ni bara 12 st. Mollysarna ska flytta nästa vecka :) och in kommer fler rötter.
Spikbladen har fastnat på roten och det ser ganska snyggt ut. :) Fick av en vän lite musselblommor som har förökat sig :)
Min "vision" som jag har till 310l är långt ifrån klart. Alla torsdagar har jag jobbat då jag egentligen vill åka till Fiskaffärn och köpa rötter! Det får bli nästa torsdag! :D

Efter semestern

http://picasaweb.google.com/Dayanaalonso83/Akvarium150l94lOch55l#5368795144425836098

http://picasaweb.google.com/Dayanaalonso83/Akvarium150l94lOch55l#5368796713598276690

Det är inte lätt att ta kort på gaffelstjärtarna och inte heller C. Cutteri. De är kicka och aldrig stilla!

http://picasaweb.google.com/Dayanaalonso83/Akvarium150l94lOch55l#5368796735001108994

http://picasaweb.google.com/Dayanaalonso83/Akvarium150l94lOch55l#5368796725285426082

Bara för att jag sa att mina räkor var försvunna kom de ut från roten i mitten av 225l.
De trivs riktigt bra, en har blivit mer brun. De sitter på en mindre stock och vädrar :D
#76 - 15 augusti 2009 11:05
Fattade jag rätt, har du räkor med ciklider?
#77 - 15 augusti 2009 16:40
Visst! Två jumbo räkor :) mountain Rock räkor som går tillsammans med mina fjärilsciklider och två st andra ciklider som jag glömt namnet på.... :) Jo de heter Cryptoheros Cutteri.

Fjärilscikliderna och räkorna har bott tillsammans i snart 4 månader. Går kanonbra.

flygrc skrev:
Fattade jag rätt, har du räkor med ciklider?
#78 - 15 augusti 2009 16:53
Det ser ut att växa på bra, kul att se hur en övervattensväxt inte klarar en semester i ett akvarium, den växten med vitkantade blad som står i bakgrunden i ditt 225:a:p.
Göder du något nu? Annars är det läge att öka på dosen lite, då en del av växterna ser lite ledsna ut...
#79 - 15 augusti 2009 17:01
Hej!
Jag har inte gött eftersom jag har varit lite fel med mina gaffelstjärtar! Men jag ska göra ett delvattenbyte på måndag och göda =)
sumpväxterna är gone! De tog jag bort ganska snabbt efter att du hade påpekat om att de skulle mögla i mitt kar.
#80 - 15 augusti 2009 17:20
Ok, då gör det verkan att vara ärlig och rak på sak:D...ska bli kul att se skillnaden om ett par månader, om du göder varje vecka:).
#81 - 15 augusti 2009 18:09
Uppskattar mer en person som är ärlig och rak på sak än en som säger "ehmm, ja om du skulle kunna tänka dig att i framtiden...bla bla bla"
självklart ska jag göda varje vecka vid varje delvattenbyte :D
#82 - 16 augusti 2009 20:22
Nubi skrev:
Visst! Två jumbo räkor :) mountain Rock räkor som går tillsammans med mina fjärilsciklider och två st andra ciklider som jag glömt namnet på.... :) Jo de heter Cryptoheros Cutteri.

Fjärilscikliderna och räkorna har bott tillsammans i snart 4 månader. Går kanonbra.

Då är det en god ide för mitt Kakaduakar jag håller på att sätta upp, behövs någon som tar städjobbet;) men som garanterat inte käkar fiskrom:D

Men när räkorna ynglar måste det bli fiskmat?
#83 - 17 augusti 2009 13:21
Det vet jag inte, ser att mina räkor har rom, de vädrar mkt men änn har jag inte sett några räklingar :D Håll tummarna *leR*

Jag ska köpa mig kakaduor på trosdag =) (hoppas de har firrarna inne)
#84 - 19 augusti 2009 20:18
Imorgon ska jag köpa rötter, fiskar och mat samt lämna lite endlers och mollysar =) ska bli kul att se vad man får med sig hem
#85 - 23 augusti 2009 19:20
Nyheter för 310l =)
Köpt rötter och en Cheatostoma milesi :) och en jätte javaplanta som jag delade på. I 310l gjorde jag en makeover efter att ha köpt rötterna, nivåskillnad oxå.

http://picasaweb.google.com/Dayanaalonso83/Akvarium150l94lOch55l#5373237483960557298

http://picasaweb.google.com/Dayanaalonso83/Akvarium150l94lOch55l#5373237502098525922

http://picasaweb.google.com/Dayanaalonso83/Akvarium150l94lOch55l#5373237526766691938

http://picasaweb.google.com/Dayanaalonso83/Akvarium150l94lOch55l#5373237541917933234

http://picasaweb.google.com/Dayanaalonso83/Akvarium150l94lOch55l#5373237653980057874

http://picasaweb.google.com/Dayanaalonso83/Akvarium150l94lOch55l#5373237682910795394

Det är något som inte stämmer, men jag kan inte sätta fingret på det. Tips någon??

Stenarna som ligger i mitten av karet är en grotta med flera utgångar. Ancistrus malen verkar gilla den =).

Den här veckan på torsdag ska jag köpa mig Apistogramma borelli 'Opal'. De kommer på onsdag. Då köper jag mig två malar till. De var riktigt söta och de blir inte så stora heller.

i 225l har inte mycket hänt förutom att endlers har fått flytta till en djurbutik :) (skööönt!) En hona finns kvar som ska plockas och lämna till djurbutiken på torsdag.

En av mina räkor har dött. Den hoppade ut ur karet och ner på golvet nån gång under natten. Det var den räkan som hade rom :( Den andra räkan går ensam. Får köpa mig ett par st till.
#86 - 23 augusti 2009 19:25
Akvariet har blivit jätte fint, och växterna du fick av mig gör sig verkligen bra =) Lite fler växter i bakgrunden kanske skulle göra susen.

Malen du köpt är en Cheatostoma Milesi "Bulldog Mal", en väldigt livlig och fin krabat.

Jag vill också ha fler Apisto :/
#87 - 23 augusti 2009 19:29
Jag ska vänta lite med växter, vill inte proppa i hur mkt som helst och sen få en djungel. =) Märkt att gaffelstjärtarna gillar när det är lite öppet :)
Däremot så skulle jag vilja ha lite mer strömt :(
tips på hur mankan få mer strömt i karet??
#88 - 23 augusti 2009 22:36
En pump till eller uppgradera den du har;)?

Jag skulle ha vridit roten lite så den går bakifrån mer mot framrutan, det ser lite uppstyltat ut nu. Kanske även köpt en lite mindre rot till som du lägger under sanden så den pekar lite uppåt, liksom kommer underifrån men ser ut att den härstammar från den lite större roten(om du fattar mitt svammel:p)...
#89 - 25 augusti 2009 11:28
ansjo skrev:
En pump till eller uppgradera den du har;)?

Jag skulle ha vridit roten lite så den går bakifrån mer mot framrutan, det ser lite uppstyltat ut nu. Kanske även köpt en lite mindre rot till som du lägger under sanden så den pekar lite uppåt, liksom kommer underifrån men ser ut att den härstammar från den lite större roten(om du fattar mitt svammel:p)...

Jo en till pumo hade inte skadat, måste nu hålla in med akvarieutgifter, har 7 st födelsedagar i slutet av augusti och september.

Vilken rot, bild syftar du på? (köpte den roten som står i h.ö hörnet för 250kr väger runt 5 kilo) Du får förklara lite bättre :)
#90 - 25 augusti 2009 12:40
Det är den stora roten jag menar, vrid den så den inte visar hela bredsidan mot framrutan utan ser mer ut att komma bakifrån karet.
Bild nr 2 är det jag menar.
#91 - 25 augusti 2009 16:09
ehmm... Den roten är som ett V, och alldeles för stor för att göra så som du säger. Jag ska försöka imorgon när R är hemma ta kort på roten.
Ena sidan av roten är 50cm lång och den andra är 60cm lång (den som sticker ut)
#92 - 25 augusti 2009 20:25
Perfekt, vrid roten så de båda "grenarna" på V:t kommer framåt istället. På så sätt får du även avgränsare som du kan ha lite olika växter mellan:).
#93 - 26 augusti 2009 14:14
Ahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa :)
Den är ju sååå
ska ta mer bilder ikväll :) Det är faktiskt min födelsedag idag och ska på dejt med sambon :D
#94 - 26 augusti 2009 14:31
Grattis!
#95 - 26 augusti 2009 14:33
thanx!! :)

sjebbe skrev:
Grattis!
Bilagor:
#96 - 27 augusti 2009 21:02
Kom precis hem från Lustgårdens zoo!
Köpte mig:
En till pitbull mal Cheatostoma milesi
Apistogramma Borelli Opal (hane och hona) 30kr st!!
Ap. Cacadua hona ( köper en hana imorgon)
Fjärils hona (som är pytte pytte jämfört med hanen.)
9st Rasbora maculata
och en växt som jag inte kan namnet på.
samt lite mat :)

Förra gången jag var där fick de mina Black molly lyr stjärtar och idag fick jag se två honor!
Alla mina 4 hanar var borta och killen i affären berättade att de försvann samma timme som de kom :D Odlad med kärlek. De var jätte popis!

Nu ska jag gå och lägga mig för jag håller på och blir sjuuuuuuuuuuuk =(
#97 - 27 augusti 2009 21:16
Grattis i efterskott:)
Riktigt snyggt akvariet har blivit.
Har också en pitbull mal nu, riktigt fina malar.
Har du tänkt att skaffa någon "finare" L-mal? typ golden nugget ?
#98 - 28 augusti 2009 18:02
Tack!

Jag har funderat på "finare" malar. Men jag vet inte, Golden var riktigt kul att ha, när man såg de, de syntes aldrig.
Vill ha lite mer synligare malar, mina pitbull ser jag hela tiden :) Och livliga är de.

Mina Borelli hane spänner sig och visar upp sig mot min kakadua flicka.
Har lite video klipp som jag ska senare lägga upp. Är inte guldmedlem så jag kan inte lägga upp bilder ännu.
#99 - 29 augusti 2009 09:57
Snyggt när man kör nivåskillnad tycker jag. Ser lite mer naturligt ut. Ser ut som om man har tagit en sluttning i en sjö ock bara förminskat. :D
#100 - 29 augusti 2009 10:29
Nubi skrev:
I 310l gjorde jag en makeover efter att ha köpt rötterna, nivåskillnad oxå.

Snyggt med nivåskillnad tycker jag. Det ser ut som om man har tagit en bit av en sluttning i en sjö, förminskat och tryckt ner i ett akvarium.
#101 - 29 augusti 2009 10:32
Det är precis så min vision var =) och just med att den stora roten sticker ut, så gör det ju ute i amazonas, eller ialf i Aquaria som vi var på i Stockholm *skratt*

mitt lilla kar på 70l har ett jätte häftig nivåskillnad. Det är lättare att göra en makeover i ett litet kar har jag märkt.
#102 - 29 augusti 2009 10:36
Uppdatering av karet:
Mina gaffeltsjärtat håller på och uppvaktar honorna vid mossan.
Min Borelli hane försöker se stor och tuff ut vid roten när Opal honan kommer förbi.
Vet inte om han försöker skrämma iväg min kakadua hona eller uppvakta henne med....

Mina Rasboras är inte ett stim längre, de gömmer sig under musselblommorna, trista fiskar. De ska ev få flytta till 70l där man deras storlek kanske gör mer rätt :)

Mina pitbullmalar är framme och busar och har sig. Den första pitbullen jag köpte är mer skygg än nr 2.
#104 - 30 augusti 2009 07:52
Inga som har något att säga????
#105 - 30 augusti 2009 14:02
Jag blir inte riktigt klok, Försöker läsa till mig lite om Ap. Borelli Opal och har fått reda på att de gillar att vara fler av samma sort.
Det jag inte förstår är "fler av samma sort" ska man ha fler honor tillsammans med en hane (den jag har nu) eller ska man ha en till hane och två honor till?

Det finns liksom plats för fler roliga fiskar.
#106 - 30 augusti 2009 16:54
Ingen som läser mina trådar? Ingen som har något att tillägga?

Fundera på att ha en Arawana i mitt 310l :) Det är ju trotts allt SA de kommer ifrån, Det borde bli riktigt liv i alla fiskar då :)
#107 - 30 augusti 2009 17:22
Nubi skrev:

Fundera på att ha en Arawana i mitt 310l :) Det är ju trotts allt SA de kommer ifrån, Det borde bli riktigt liv i alla fiskar då :)

Det jag har läst om ap. borelli (dock inte specifikt opal) är "Keep one male with several females" http://www.seriouslyfish.com/profile.php?genus=Apistogramma&species=borellii&id=115

En arowana? Jag är inte helt övertygad om att det blir liv i alla fiskar, snarare rätt mycket fisk i arowanan... :)

Hälsningar
Jennifer
#108 - 30 augusti 2009 17:24
ahahaah!! tror du jag vill ha ett rovdjur tillsammans med mina små söta fiskar :P
Nej nej, skrev så för att få ett svar juh, så trist med en monolog!!
#109 - 30 augusti 2009 20:20

Växter i 310l och 225l

Pista Stratiotes
Bacopa australis
Echinodorus 'Ozelot' (Green)
Limnobium laevigatum
Ludwigia inclinata
Vallisneria americana (natans)
Hygrophlia polysperma, Vattenvän:
Egeria densa, Vattenpest:
Echinodorus bleheri, Amazonsvärdsplanta:
Microsorium pteropus, Javaormbunke:
Lemna minor,
Vesicularia dubyana, Javamossa:
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4]

[/SIZE][/FONT]
Bilagor:
#110 - 31 augusti 2009 10:15
Jag tycker du ska ha lite fler växter.
Och sen en till sak, men det är bara ett förslag. Personligen tycker jag att det är snyggt när växtligheten kommer från kanterna (snabbväxande) och sluttar av i mitten där man kan ha en rot med någon långsam växt på.
Den där långa som är precis vid roten... vad är det? det skulle vara schysst om du höll den i det trimmet, kanske liiiite längre. det ser verkligen grasiöst ut.
Du kan ju Pm:a mej för jag börjar få för mycket växter nu. jag kan skicka till dej.

Det ser riktigt snyggt ut nu! och det kommer bli bra mycket snyggare;)
#111 - 31 augusti 2009 10:20
Nubi skrev:

Här är en liten modest tråd om de opal jag hade - finns lite sköna bilder och filmer där.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124400
Bilagor:
#112 - 31 augusti 2009 11:37
karrokaja skrev:
Jag tycker du ska ha lite fler växter.

Och sen en till sak, men det är bara ett förslag. Personligen tycker jag att det är snyggt när växtligheten kommer från kanterna (snabbväxande) och sluttar av i mitten där man kan ha en rot med någon långsam växt på.

Den där långa som är precis vid roten... vad är det? det skulle vara schysst om du höll den i det trimmet, kanske liiiite längre. det ser verkligen grasiöst ut.

Du kan ju Pm:a mej för jag börjar få för mycket växter nu. jag kan skicka till dej.

Det ser riktigt snyggt ut nu! och det kommer bli bra mycket snyggare;)

Fler växter kommer det att bli, måste bara hitta snygga växter.
menar du den långa trådsmala saken? Som ligger i V.et?? Fick de an en kompis, ska egentligen ligga bakom roten, men där just nu håller mina propellerfiskar på och leker (tror jag) och vill inte störa OM det kanske är lek på gång :) Vore kul!
#113 - 31 augusti 2009 11:40
MaxB skrev:
Här är en liten modest tråd om de opal jag hade - finns lite sköna bilder och filmer där.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124400

OWAOW Vad kul det var och läsa ditt Borelli tråd =)
Det var gamle Ansjo som fick mig att tänka på Borelii, och det var när jag hade mitt 150l hörnakvarium.
Kakaduor gillar jag med. Har som du märkt en hona som snart ska få en hane :)

Min Borelii hane kan nästan bli mörkgrön/svart när han uppvaktar sin hona.
Roliga är att titta på honom när han visar upp sig.
Brukar din Hane gapa stort när han har stjärtfenorna utsträckta och uppvaktar honan?

Torsdag kommer jag att utöka mitt Boreli harem med 2 honor till :) Tror han kommer att bli lycklig. 1 hane och 3 honor. Vilken karl skulle inte bli lycklig med det antalet ;)

Det Sköna med mina fiskar är att alla går ihop med alla :) Det är lite av en harmonisk kar :)
#114 - 31 augusti 2009 11:55
Nubi skrev:
Fler växter kommer det att bli, måste bara hitta snygga växter.

menar du den långa trådsmala saken? Som ligger i V.et?? Fick de an en kompis, ska egentligen ligga bakom roten, men där just nu håller mina propellerfiskar på och leker (tror jag) och vill inte störa OM det kanske är lek på gång :) Vore kul!

Jag fick som sagt en del snygga växxter av ansjo och 2 som jag inte kan namnet på. dom är förtillfället VÄLDIGT små men jag tror att det kan bli ena riktiga skönhets knippen av dom. och när den dagen kommer så kan jag nog dela med mej lite.
En av dom skulle kunna vara en lite ovanligare form av vallisneria.
Jag la på en av ramperna från 980 på mitt 225 så nu har jag fyra lysrör där. vilket har boostat växterna så in i bomben.

Speciellet det röda papgojbladen som är ganska svåra om man inte har ljuset som krävs.
#115 - 31 augusti 2009 12:00
Vilka ljus använder du?

Jag använder aquarell-philips rör som Ansjo tipsade mig om :) + PMDD och jösses vad växterna växer! :D

I 310l är det lite mörkare för roten färgar av sig och flytväxterna tar med ljus än vad man tror.
#116 - 31 augusti 2009 13:24
ehh... rör ja. alltså i rampen från 980:an så är det 2 philips aquarell. (tror jag) och i den rampen som alltid har suttit på 225:an är det några, som i affären var snarlik philips aquarell. Men nu när jag gämför så är dom mycket blekare.

Ja gud vad ytväxterna tar ljus.
Var i skåne och när jag kom hem så var mer än halva ytan täckt av dom.
Och växterna under var ganska ledsna över det.... slängde rätt mycket då
och nu är alla nöjda:)

PMDD är det bästa som hänt mej sedan man kan köpa sushi på ica!!
#117 - 31 augusti 2009 16:45
Man får passa sig för flytväxter, som du säger de bottenväxerna blir inte så glada när ytväxterna tar all ljus. Det är såå synd att slänga oxå, men ibland måste man.

Herregud kvinna! Nej nej neeeeeeeeeej!! Sushi ska man inte köpa på ICA. Det är som att köpa fiskar på vissa djuraffärskedjor, man får bara sushi-skit!

Det finns ett ställe i E-tuna som har Sushi-buffe, To Die for!! De gör allt man beställer på momanget. Tjusningen med Sushi är att det är en färskvara, det kan jag inte påstå att Sushi-ICA som legat i kartong någon vecka är.
Passa dig för sån Sushi, finns folk som blivit väldigt dåliga av just sån sushi. (me)
#119 - 31 augusti 2009 16:59
Du ska se honom framifrån. Han har sån fin teckning :)
De är väldigt roliga malar, de är "dag" aktiva så man ser de väldigt mycket och ibland sitter de på framrutan och tittar på tv :) Satan har JÄTTE läppar, jupp mina malar har namn. Ialf mina pittbull =)

Kan inte hålla med om att de är duktiga på att rensa alger, Min Siames är 10 ggr duktigare! Han har fullt upp i 310l.
#120 - 31 augusti 2009 17:46
Nubi skrev:
Man får passa sig för flytväxter, som du säger de bottenväxerna blir inte så glada när ytväxterna tar all ljus. Det är såå synd att slänga oxå, men ibland måste man.

Herregud kvinna! Nej nej neeeeeeeeeej!! Sushi ska man inte köpa på ICA. Det är som att köpa fiskar på vissa djuraffärskedjor, man får bara sushi-skit!

Det finns ett ställe i E-tuna som har Sushi-buffe, To Die for!! De gör allt man beställer på momanget. Tjusningen med Sushi är att det är en färskvara, det kan jag inte påstå att Sushi-ICA som legat i kartong någon vecka är.

Passa dig för sån Sushi, finns folk som blivit väldigt dåliga av just sån sushi. (me)

HAHAHAAA!!! KVINNA!!! AHHH!! jag skrattar på mej!

Ähh du ska inte vara så blödig! lite bubbel i magen har väl ingen dött av.
Fast min tallin krysning blev "torsk på tallin" när jag käkade kyckling sallad på fast food resturang.

Nej riktig sushi håller jag med dej om, den är BRA mycket bättre;)
Men jag trodde att icas sushi skulle vara sämmre än den var.
#121 - 31 augusti 2009 17:49
uuuuurkk uuurk uuurk!
Hehhe, Varit själv dålig i kistan av kryssningsmat. Paellan på Birka Line. Fick tillbringa min kväll i Hytten med Mr Le´toilet.
#122 - 31 augusti 2009 17:50
Nej, imorgon skall det bäras av till V-ås, Min kakadua simmar efter min snygga Opal hanne och han simmar efter sin opal hona *skratt* Hon känner nog sig lite ensam. Hade hoppats på att djuraffärn här hemma skulle ha, men nope :(
Så imorgon bärs det av till V-ås, hur krasslig jag än är. Vad gör man inte för sina firrar :)
#123 - 31 augusti 2009 19:19
aww... va sött.
Men take it easy med rundturerna...
Släng in några bilder på den sen;)
#124 - 31 augusti 2009 19:21
Ja :) Jag hoppas på att hon får en riktigt stilig Kakadua hunk som hon kan springa runt och göra sig till för :)
Ska ge henne lite raggningstips och vilka läppglans som inte kladdar för mycket vip pussandet ;)
#125 - 31 augusti 2009 19:29
HAHAAA!! jag prövade en som smakade jordgubb men den tog slut aldeles för fort...
#126 - 31 augusti 2009 19:30
chocklad är min favorit ;)
#127 - 31 augusti 2009 19:30
choklad gurami?
#128 - 31 augusti 2009 19:31
De är fina de med :) Dock inga SA fiskar
#129 - 31 augusti 2009 20:01
Tror du har cyber smittat mig:(
Har feber och huvudvärk...
Snyggt karet blivit och pitbull malen var riktigt snygg. Min ser jag nästan aldrig...
#130 - 31 augusti 2009 20:09
wallström skrev:

Snyggt karet blivit och pitbull malen var riktigt snygg. Min ser jag nästan aldrig...

mysko detta...jag känner mej också lite dålig..:confused::(och det var igår jag stöttade nubi när hon var så ensam och sjuk... hmm
Cyber nöff sjukan?? var försiktigt för visrus... sätt kondom på internetsladden:D
Bilagor:
#131 - 31 augusti 2009 20:18
karrokaja skrev:
mysko detta...jag känner mej också lite dålig..:confused::(och det var igår jag stöttade nubi när hon var så ensam och sjuk... hmm

Cyber nöff sjukan?? var försiktigt för visrus... sätt kondom på internetsladden:D

Lolz:)
#132 - 1 september 2009 08:25
wallström skrev:

Hej! -Vad trist att du inte ser din Pitbull! Fick höra att de trivs att vara fler av samma sort och det måste stämma för min första gömde sig mycket. Köpte Satan och de är nu mer framme än mina Ap Borelli!

Du får sprita av skärmen och tangenbordet från Nöff-sjukan. ;)
Vätska Vila och Värme! Det funkade för mig :)
Febern kan man inte göra så mkt åt, men drick så mycket C-vitamin du kan. Aprikoskräm, Nyponsoppa, blåbärssoppa osv. Det är super bra! =)
Om du orkar pressa apelsinjuice. Rena C-bomben...C-vitamin BOMB, och inget annat ;)
#133 - 1 september 2009 08:28
karrokaja skrev:

BAAHAHAH AHAHAHAHA!!! Kondom på internetsladden....

HAHAHAAHAHAHAHA!!!

men jag har ju trådlöst:)

Jag mår 10ggr bättre än vad jag gjorde igår! :d:d:d
Ska imorgon till jobbet :) Ska bli riktigt trevlig. Personalen var väldigt glada att jag höll mig borta en extra dag :)
#134 - 1 september 2009 09:48
Trodde vi hade pratat igenom det här med "pitbull malar" ^^
#135 - 1 september 2009 10:53
Jag har faktiskt skrivit Fejk Pitbull :) om du tittar igenom tråden :P
Varför tror du jag frågade dig om det latinska namnet :P
Mr Wikopedia *hihi*
#136 - 2 september 2009 12:51
Markus1984 skrev:
Trodde vi hade pratat igenom det här med "

pitbull malar" ^^

Jag har faktiskt skrivit Fejk Pitbull :) om du tittar igenom tråden :p
Varför tror du jag frågade dig om det latinska namnet.
Mr Wikopedia *hih*
#137 - 2 september 2009 13:05
Min Op. hane har färgat ut sig ännu mer! han skiftar i gul/blått och grönt. Ibland blir han orange under stjärten och LILA är han nu :O
#138 - 2 september 2009 22:11
coolt.. kameleontfisk? ädrar färg lixom... antisfärger?
Har han några honor att avreagera sej på?
Du får lägga upp lite bilder...
#139 - 4 september 2009 14:30
Har jobbat intensivt ett par dagar nu, snälla sambon åkte och köpte ett par Borelii igen! fick inte köpa bara honor, då såldes i par. Så han fick med sig en hane hem.

Igår kväll nrä jag kom hem så spännde sig den stora hanen upp sig och trängde den mindre hanen :( så den mindre hanen fick flytta själv till 225l till mina C. Cutteri för natten.
(Klockan var runt halv elva och jag hade jobbat från 07. den morgonen så jag var lite trött. Ville inte vakna och hitta en död hane. )

Köpt Kakadua hane till min kakadua hona. han är såå läcker och fotogenisk! :D
Bilder kommer. Kakadua honan är dock inte så intresserad av honom :(

Två borelli honor går med en Borelii hane i 310l.
Köpt en ny pump till mitt lilla kar. Eheims innerfilter, aquaball?
Lite rötter köpte jag oxå! Ska slänga ner de i 225l och 310l

Hälsade på hos Marckus 1984 och hans tjej och hund i onsdags. Fick med mig hem en fjärilshona som hade bott tillsammans med C. Cutteri. Hon har nu en fästman som inte kan riktigt släppa blicken från henne. Behöver jöda upp henne. Alldeless smal och tanig den lilla damen. Hon går nu i 70l och ska få göda upp sig.

Bilder kommer, Bilder kommer, Bilder kommer,

p.s. Den skumma växten som jag köpte på lustgårdens zoo förra veckan har förmultnat :( Undrar om det var en sumpväxt....
#140 - 4 september 2009 15:48
Ska jag flytta över min Opal hane som igår fick flytta till 225l pga av den "gamla" opal hanne var på honom rätt så mycket.
De har en gång (ca 3 veckor sen) gått i samma kar och kommer från samma "uppfödare"

Den äldre hanen spänner sig mot den andre opal hannen men inget mot kakaduan, och min kakadua är tuff!!
Går muckandet över eller muckar de mot varandra tills en dör av stress?
#141 - 4 september 2009 16:14
Det finns en risk att de aldrig kommer överens, så kan du dela på dem så är det nog ingen nackdel.
Annars så håll en koll ett par dagar och se om de inte lugnar ner sig:).
#142 - 4 september 2009 17:03
Tack! :) Du är en ängel med rakad övre och nedre del av skallen :)
#144 - 4 september 2009 18:11
Coola!!!
#145 - 4 september 2009 18:29
kakadua hanen är bara sååå snygg :)
#146 - 5 september 2009 19:07
Yngel yngel yngel!!
Igår kväll när jag skulle säga gonatt till mina firrar såg jag spermieliknande saker som simmade vid vattenytan, snabbt in i en yngelkar.
Två st fångade jag in. imorse levde de och fick arthemia, frystorkade.
Såg imorse en till men hade bråttom. Kom hem och den är borta. Föräldrarna måste ha sett den och mumsat i sig lite. Spanar för fullt efter fler yngel :)

Pumpen är för tillfället i 310l. Lite mer sprutt vart det :) Får kanske köpa mig en till, får passa på nu när det är rea på pumparna.

Kakaduorna är KUNG i 310l. Mina Cutteri åker till V-ås om inte Etuna tar de och då kommer Opal att bo i 225l.
#147 - 6 september 2009 16:50
Lyckan varade inte så länge! imorse sa jag hej då till firrarna och gick till jobbet. Kom hem för 30 min sen och hittade en död regnbågshona på golvet. Tittar i yngelkassen och där simmar en nöjd rund regnbågshona. Hon har hoppat in i yngelkassen och ätit upp de små!! :O Jävla fisk!

Kanske dags att kika efter ett yngelkar. Funkar petbox med pump eller kan man köra med en sån där syre sten?
#148 - 6 september 2009 16:51
Funderingar
Kakaduorna tillsammans med svärdbärare (har 3 st, en hane och en hona) kommer svärdbärarna att vara på mina kakaduor om de får yngel? Karet är ett 225l.
#149 - 6 september 2009 17:13
en liten ikeaback funkar nog bra till yngel. och så finns såna där bra yngelanpassade fiilter på pwss.

Alltid kul med yngel!! Grattis!!
#150 - 6 september 2009 17:14
Har själv ett yngel kasse :)
Du kanske ska läsa mitt tråd igen :) innan du grattar mig :P
Min "tur" dök upp igen *Skratt*
Bilagor:
#151 - 6 september 2009 17:16
Hur går det med bilderna på nya fiskarna?? Är väldigt nyfiken :D
#152 - 6 september 2009 17:18
Kakadua hanen var jättevacker. De är lite kaxiga va? Inte som mina Palettciklider?
#153 - 6 september 2009 17:32
Dina palettciklider är 10 ggr kaxigare! Paletterna är kända för att vara fenbitare oxå. Det är inte kakaduorna :) Ja visst är han vacker!!
#154 - 6 september 2009 17:37
Mina paletter har bara varit kaxiga mot sin egen sort. Har aldrig varit på någon annan i akvariet. Men de har gått med lite större fiskar aå kanske inte har känt att de har någon chans :D
#155 - 6 september 2009 17:39
Exakt, släng ner ett par guppy eller slöjdstjärt ;) får du se dina mördarfiskar sätta igång, och helst under lek ;)
#156 - 6 september 2009 17:48
Nubi skrev:
Lyckan varade inte så länge! imorse sa jag hej då till firrarna och gick till jobbet. Kom hem för 30 min sen och hittade en död regnbågshona på golvet. Tittar i yngelkassen och där simmar en nöjd rund regnbågshona. Hon har hoppat in i yngelkassen och ätit upp de små!! :O

Fy vad tråkigt! Att yngel överlever är ju aldrig givet men att mista en vuxen hona samtidigt... :( De verkar vara rätt påhittiga, de där regnbågarna? Hoppa in i yngelkassen, jag har aldrig hört talas om nån fisk som gjort det!

Hälsningar
Jennifer
#157 - 6 september 2009 17:54
De är jätte roliga att titta på och de förvånar mig nästan varje dag =)
Speciellt med en sådan trick!
Det var en hona som dog, så nu är jag en hona kort, vilket betyder 5 hanar och 6 honor.
Vill ha lite fler honor så hanarna lugnar ner sig, kanske 5 honor till :)

Rekommenderar starkt ett stim med gaffelstjärtar :)
#158 - 6 september 2009 21:27
Namnet på växten jag gillar allra bäst just nu är
Hygrophila difformis
#159 - 6 september 2009 21:36
Nubi skrev:
Namnet på växten jag gillar allra bäst just nu är

Hygrophila difformis

Har du den eller?? den var übersnygg!!! om du inte har den så får vi åka in till hufvudstaden där konungen bor och ragga Hygrophila difformis och andra mysko akvarie växter, sen käkar vi på gyllene M:et;):D
#160 - 6 september 2009 21:53
låter som en kanon toppen ide!
#161 - 6 september 2009 21:53
Nu sk ajag sova, alla andra har gått och lagt sig förutom jag. Ska jobba natt imorgon och då är det bäst att försöka vända på dygnet. *Gäääääääsp*
#162 - 7 september 2009 19:27
Nubi skrev:
Exakt, släng ner ett par guppy eller slöjdstjärt ;) får du se dina mördarfiskar sätta igång, och helst under lek ;)

Jaja :p, väljer man sån fisk ja :D Jag är inte mycket för fiskar med slöjiga stjärtar. Är jätteglad i mina nya fiskar till 375 litarn. Panda-pansarmalar och Madagaskar regnbågar :D
#163 - 7 september 2009 20:23
Nubi skrev:
Lyckan varade inte så länge! imorse sa jag hej då till firrarna och gick till jobbet. Kom hem för 30 min sen och hittade en död regnbågshona på golvet. Tittar i yngelkassen och där simmar en nöjd rund regnbågshona. Hon har hoppat in i yngelkassen och ätit upp de små!! :O Jävla fisk!

Kanske dags att kika efter ett yngelkar. Funkar petbox med pump eller kan man köra med en sån där syre sten?

Samma sak har hänt mig, En kamphona hoppade in i yngelkassen och åt upp två kullar endlers:(
Petbox funkar utmärkt med ett litet påhängsfilter.
#164 - 7 september 2009 20:57
karrokaja skrev:
Har du den eller?? den var übersnygg!!! om du inte har den så får vi åka in till hufvudstaden där konungen bor och ragga Hygrophila difformis och andra mysko akvarie växter, sen käkar vi på gyllene M:et;):D

Yes har flera sådana växter i varje kar :) Känner att jag inte har ordning på mina växter överhuvudtaget. Behöver snart akut hjälp ;)
#165 - 7 september 2009 20:59
wallström skrev:
Samma sak har hänt mig, En kamphona hoppade in i yngelkassen och åt upp två kullar endlers:(

Petbox funkar utmärkt med ett litet påhängsfilter.

jävla fiskar inte sant!:(
Hur ser ett påhängsfilter ut? Är de tysta av sig?
Jag ska få ett yngelkar av Hagge.
#166 - 7 september 2009 21:03
Nubi skrev:
jävla fiskar inte sant!:(

Hur ser ett påhängsfilter ut? Är de tysta av sig?

Jag ska få ett yngelkar av Hagge.

Aquatic nature´s låter ganska mycket, men eheims är tysta:)
#167 - 7 september 2009 21:34
Enheims är mkt mkt tysta =) köpt till mitt 310l som en liten kompletering.
Firrarna älskar att hålla till vid utblåset och simma som galningar :)
#168 - 8 september 2009 19:10
Tjihoooooooooo Nu har jag blivit guldmedlem så nu är det bara att ladda upp bilder...om jag hittar den finessen...
#169 - 8 september 2009 19:26
Bild på 310l uppifrån & underifrån med musselblommor som har förökat sig som andmat!
Började med ett par musselblommor och nu, ja ni ser själva
#170 - 8 september 2009 19:32
Jag har ännu nte förstått hur man får text till varje bild, så jag prövar mig fram lite.

Ska ta några snabba bilder på hur karet ser ut just nu i detta ögonblick.

Kakadua hanen.

Borellii som gillar att hålla sig till under musselblommorna.
#171 - 8 september 2009 19:34
Till Wallström: bild på mina fjärilar :)
#172 - 8 september 2009 19:57
Nubi skrev:
Till Wallström: bild på mina fjärilar :)

Snygga:) Några tecken på lek?
#173 - 8 september 2009 20:01
ladda upp bilder som vanliigt.
När du gjort det går du tillbaka till gemet i avancerat.
Klicka på gemet. Och dom bilderna som du har laddat i den ordningen som dom ska synas i rutan. Bilderna placeras ut som en text t ex "ATTACH23554ATTACH" du kan nu skriva förr eller efter detta namn och texten kommer då att hamna över eller under bilden.
Förhandsgranska ofta! Får texten konstiga hopp mellan raderna så kan du alltid göra ett radhopp (enter)

[ATTACH]22957[/ATTACH]

fattar du?

[ATTACH]22958[/ATTACH]
#174 - 8 september 2009 20:07
karrokaja skrev:
ladda upp bilder som vanliigt.

När du gjort det går du tillbaka till gemet i avancerat.

Klicka på gemet. Och dom bilderna som du har laddat i den ordningen som dom ska synas i rutan. Bilderna placeras ut som en text t ex "ATTACH23554ATTACH" du kan nu skriva förr eller efter detta namn och texten kommer då att hamna över eller under bilden.

Förhandsgranska ofta! Får texten konstiga hopp mellan raderna så kan du alltid göra ett radhopp (enter)

[ATTACH]22957[/ATTACH]

fattar du?

[ATTACH]22958[/ATTACH]

TACK!! Yes :)
#175 - 8 september 2009 20:12
Very niiice!!
#176 - 8 september 2009 20:16
Köks karet = 225l Ska fixas iordning med fler växter.
#177 - 8 september 2009 20:25
Vardagsrummets 310l
Rötterna slänges ner igår i hopp om att jag ska tummen ur och fixa till karet lite.

[attach]22961[/attach]

10 st Rasboras. Någon som kan säga om det ÄR moskitos?

[attach]22962[/attach]

[attach]22963[/attach]

Behöver Inspiration! till detta kar.
Bilagor:
#178 - 8 september 2009 20:35
Borellisar
Borelli hane nr 1
[ATTACH]22965[/ATTACH]

[ATTACH]22966[/ATTACH]

Borde inte lägga upp denna bild för det borde vara olagligt att lägga upp skitiga akvariebild, speciellt när det är en skitig ruta + Matning
men det är den enda bilden där man ser hur fin Borellii hane nr 2 är

[ATTACH]22967[/ATTACH]
#179 - 9 september 2009 08:06
Kul med bilder som guldmedlem :D grattis. Vilka fina flytväxter du har. Hade velat ha det i mitt, köpte lite, men det är för strömt i akvariet, de bara samlar sig i ett hörn ovanför ena filtret. :(
#180 - 9 september 2009 09:55
Enola skrev:
Kul med bilder som guldmedlem :D grattis. Vilka fina flytväxter du har. Hade velat ha det i mitt, köpte lite, men det är för strömt i akvariet, de bara samlar sig i ett hörn ovanför ena filtret. :(

Det gör mina med, men det finns en växt som har virrar sig runt rötterna på musselblomman så några blommor gör att alla de andra blommorna stannar i mitten av karet.
Det jag har märkt är att bottenblommorna inte får lika mycket ljus och de växer inte lika snabbt :(
Ska moblera om så fort jag är ledig. Nu är det jobb jobb jobb.
#181 - 9 september 2009 10:03
Någon verkar ha drabbats av akvariefotograferaviruset. Farligt att råka ut för då inget botemedel finns.
#182 - 9 september 2009 10:05
eriahl skrev:
Någon verkar ha drabbats av akvariefotograferaviruset. Farligt att råka ut för då inget botemedel finns.

Hahahaah!! Är det inte meningen att man ska uppdatera med bilder? :P
Jag har inte riktigt fått kläm på hur man lägger upp bilder och därför testat mig lite fram :)

Ska snart göra ett nytt projekttråd med BARA bilder ;) *skojjar*
#183 - 9 september 2009 10:08
Jo bilder är kul att se. Själv har jag inte drabbats av viruset......
#184 - 9 september 2009 10:12
en epedemi som sprider sej snabbt.
Snabbare än självaste kultingsnuvan
#185 - 9 september 2009 10:16
eriahl skrev:
Jo bilder är kul att se. Själv har jag inte drabbats av viruset......

Nej nej inte alls, men jag tror du har ett finare virus än mig, för dina bilder är 10ggr bättre än mina ;)
Kan bero på att jag använder Sony Cyber-shot W170.
Ingenting jämfört med din fina kamera :)
#186 - 9 september 2009 10:22
Universeum Göteborg för ca 8 år sen

[ATTACH]22974[/ATTACH]

Universeum för 3 år sen

[ATTACH]22975[/ATTACH]

Läskigt att veta att det finns stora firrar som LÄTT kan svälja en människa hel. *ryser*
#187 - 9 september 2009 10:54
Hihi.....Coolt
#188 - 9 september 2009 13:27
Megadolon va? en haj som är precis som vithajen fast 10-15 ggr större.
En troligen (kryptozoologer hoppas på att den lever) utdöd hajart.
cool bild;)
#189 - 10 september 2009 11:16
Thanx! Vet inte vad fisken heter, är ialf inte riktigt skelett ;)

Detta år hade vi inte tid att åka till Universeum :(
Det är himla roligt att gå runt bland alla djur och fiskar. Jobbigast är barnen som skriiiiker. Sånt kommer man aldrig undan :(

Borde finnas en dag på året Då det bara är pensionärer och vuxna som får komma in, Barn under 7 undanbeges.
GISSA vem som skulle stå FÖRST i kön :)
#190 - 10 september 2009 20:50
Såg idag att min kakadua hona som bor i 225l inte syns till. Hanen vakat en grotta och kanske är det lek på g? Slänge i lite mat men hon kom inte fram...

I 310l verkar Opal hanarna hittat varsin hona och varsin plats av karet, varsin ände :)
#191 - 12 september 2009 19:40
Härligt att de har kommit till sin rätt. Det har mina Paletter gjort i mitt 375 liters också :D Kul att se hur de bonar omkring sig :p
#192 - 13 september 2009 16:31
Gjorde en total makeover i alla tre karen idag. Känner mig helt slut nu.

70l: Flyttade mossan från 310l. till 70l, jag misstänker att gaffelstjärtarna har lagt äggen där i :) Så nu finns det bara mossa och två borneo suckers

Svärdbärarna går tillsammans med kakaduorna och neontetrorna i 225l. Ser väldigt tooomt ut utan c. Cutteri'sarna.

225l är nu allt omgjort. Det ser mer rymligt ut och många osynliga gömställen :)

310l: Java-växterna har jag nu satt fast på ett par rötter. Vaiseriorna från 225l har jag planterat både fram och bak i karet.
Växterna måste växa på sig mer så att jag får den looken jag är ute efter: igenväxt :)

Bilder kommer om en stund.
#193 - 13 september 2009 17:44
Låter intressant, väntar ivrigt på bilder :D
#194 - 13 september 2009 17:44
Nu kommer bilderna :D
#195 - 13 september 2009 17:52
225l
[ATTACH]23079[/ATTACH]

310l
#196 - 13 september 2009 17:54
Riktigt fint, gillar mycket rötter :D flytväxterna är väldigt fina också.
#197 - 13 september 2009 17:56
Tack :) Jo flytväxterna gör sitt. Nu har jag plyttat på musselblommorna och pistel..hette de så? De andra som hade mer spetsigare blad?
De spetsiga bladen finns i 225l och de runda i 310l
#198 - 13 september 2009 18:03
Kakadua hona
[ATTACH]23082[/ATTACH]

"spetsigare" musselblomma
[ATTACH]23083[/ATTACH]

Malen i 310l
[ATTACH]23081[/ATTACH]
#199 - 13 september 2009 18:13
i 225l finns ett hörn som mina ancistrus har blivit förtjusta i.
#200 - 13 september 2009 18:13
shit va snygga bilder du tar!!! mittenbilden är riktigt snygg;) Vad heter den?
Du tappade inte kameran i vattnet sen?
#201 - 13 september 2009 18:20
karrokaja skrev:
shit va snygga bilder du tar!!! mittenbilden är riktigt snygg;) Vad heter den?

Du tappade inte kameran i vattnet sen?

Är du ironisk nu:confused:. Nope kameran är utanför karet *skratt*
Menar du musselblomman? -vet du vad den andra sortens av musselblomma heter??
#202 - 13 september 2009 18:23
nej gud i london detta är blodigt alvar kära du. bilderna är väldigt stämmningsfulla tycker jag;)
Musselblomma...finns det 2 sorter?
Hörde att dom inte tål kondensdroppar från glaset... stämmer det?
#203 - 13 september 2009 18:25
225l
Denna del verkar vara popis bland malarna
[ATTACH]23089[/ATTACH]

Hitta malen
[ATTACH]23088[/ATTACH]

Något annat som är roligt :)
[ATTACH]23087[/ATTACH]
#204 - 13 september 2009 18:28
karrokaja skrev:
nej gud i london detta är blodigt alvar kära du. bilderna är väldigt stämmningsfulla tycker jag;)

Musselblomma...finns det 2 sorter?

Hörde att dom inte tål kondensdroppar från glaset... stämmer det?

Ja det kan stämma. I mitt 225l finns det bara ett täckglas och de blommornas blad där har inte varit lika gula i vissa blad som de i mitt 310l där jag måste ha täckglas över hela karet.
Jag tror mycket har å göra med hur nära lysrören ligger vattenytan oxå.
#205 - 13 september 2009 18:28
Malarnas ställe verkar mysigt, det ska tydligen vara en mal på mitten bilden? jag ser den INTE!
Men shit va mysigt!! jag älskar att plocka svamp!!!
#206 - 13 september 2009 18:32
Nubi skrev:
Ja det kan stämma. I mitt 225l finns det bara ett täckglas och de blommornas blad där har inte varit lika gula i vissa blad som de i mitt 310l där jag måste ha täckglas över hela karet.

Jag tror mycket har å göra med hur nära lysrören ligger vattenytan oxå.

Jag köpte musselblomma för längesen och killen i affären sa att dom inte tål kondensdroppar från glaset.
Mina ytväxter blir också gula i bladen men det är bara dom stora som gulnar.
Tror också att det beror lite på hur nära rören sitter...
För dom verkar söndertorkade där det är gult.
#207 - 13 september 2009 18:34
Gillar dina kar speciellt rötterna och hur de ligger, malen ser ut att trivas bra på roten, tycker det är där de ska sitta när de inte jobbar:d.

Lite att förbättra;). 225 l, om du slarvar med vattennivån har du snart en rand du inte får bort.
310l , om du ska få Rotala rotundifolia (tror det är den)
http://images.google.se/images?hl=sv&client=firefox-a&channel=s&rls=org.mozilla:sv-SE:official&hs=xxE&resnum=0&q=Rotala%20rotundifolia&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi#start=0&imgtbs=z&imgsz=m
att trivas så får du nog minska lite på flytväxterna

förslag: Se om du kan plantera något så man ser tekniken mindre.
Bilagor:
#208 - 13 september 2009 18:35
Jag hoppas de trivs bra :) Promiss malen är där, mitten av roten, han är väldigt kamuflerad :)

Tror att kakaduorna kommer att ta över den delen, för nu håller honan på och simmar in och ut ur rötterna.

Håller du inte med om att det fattas papegojblad i detta kar ;)
[ATTACH]23090[/ATTACH]
#209 - 13 september 2009 18:36
karrokaja skrev:
Jag köpte musselblomma för längesen och killen i affären sa att dom inte tål kondensdroppar från glaset.

Mina ytväxter blir också gula i bladen men det är bara dom stora som gulnar.

Tror också att det beror lite på hur nära rören sitter...

För dom verkar söndertorkade där det är gult.

Exakt, jag försöker hålla ett höa på de som har lite längre blad....fan måste ta kort på båda sorterna så du förstår vad jag menar.
Brb!
#210 - 13 september 2009 18:41
flygrc skrev:
Gillar dina kar speciellt rötterna och hur de ligger, malen ser ut att trivas bra på roten, tycker det är där de ska sitta när de inte jobbar:d.

Lite att förbättra;). 225 l, om du slarvar med vattennivån har du snart en rand du inte får bort.

310l , om du ska få Rotala rotundifolia (tror det är den)

http://images.google.se/images?hl=sv&client=firefox-a&channel=s&rls=org.mozilla:sv-SE:official&hs=xxE&resnum=0&q=Rotala%20rotundifolia&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi#start=0&imgtbs=z&imgsz=m

att trivas så får du nog minska lite på flytväxterna

förslag: Se om du kan plantera något så man ser tekniken mindre.

Tack!
Jag gillar mina rötter med! Jag vill ha mycket rötter och många naturliga gömställen tack vare rötternas placering osv. Jag väntar på mer java och svärdsplantor och valiserior :)

Det roliga med mina Rotala rotundifolia är att de blir jätte långa tack vare musselblommorna. Nu har jag flyttat på dessa växter med flit för att de ska söka sig upp till ljuset och då ser man inte pumpen så bra.
Håller med om att det är trist när man ser pumparna, men innan växterna tar sig och döljer all teknik så får de se ut så där...men det dröjer nog någon vecka eller två innan de når vattenytan igen :)

Vad menar du med "225 l, om du slarvar med vattennivån har du snart en rand du inte får bort".
#211 - 13 september 2009 18:43
Ska du ha papegojblad i karen med ytväxter så måste lägga dom så att dom inte skymmer ljuset för papegojbladen, dom kräver nämligen mycket ljus för att se så där magiskt rosa-röda ut
#212 - 13 september 2009 18:45
Nubi skrev:
Tack!

Jag gillar mina rötter med! Jag vill ha mycket rötter och många naturliga gömställen tack vare rötternas placering osv. Jag väntar på mer java och svärdsplantor och valiserior :)

Det roliga med mina Rotala rotundifolia är att de blir jätte långa tack vare musselblommorna. Nu har jag flyttat på dessa växter med flit för att de ska söka sig upp till ljuset och då ser man inte pumpen så bra.

Håller med om att det är trist när man ser pumparna, men innan växterna tar sig och döljer all teknik så får de se ut så där...men det dröjer nog någon vecka eller två innan de når vattenytan igen :)

Vad menar du med "225 l, om du slarvar med vattennivån har du snart en rand du inte får bort".

Jo men blir det några blad kvar på dom? när mina står skuggigt blir de apfula.

Saknas några liter i karet;), kollar man på blocket finns det många kar med permanent kalkrand
#213 - 13 september 2009 18:45
Fel bild :(
Jag är inte 100 på att få alla bilder i rätt ordning, men det kommer *leR*
Jag menar 225l. Mycket ljusare kar med mindre musselblommor.

Funderar på att ha asolene spixi snäckor i 310l. De ska vara jätte duktiga på att äta alger. Vad händer när alger tar slut? Ger de sig på växter då?

Det latinska namnet på musselblomman jag har i 225l = Pista stratiotes.
Jag googlade vidare och såg att de jag trodde var musselblomma är tydligen "jätteandmat". Kan det stämma?
#214 - 13 september 2009 18:56
Nubi skrev:
Fel bild :(

Jag är inte 100 på att få alla bilder i rätt ordning, men det kommer *leR*

Jag menar 225l. Mycket ljusare kar med mindre musselblommor.

Funderar på att ha i 310l asolene spixi snäckor.

ja ja gör det bara lätt för oss:d
#215 - 13 september 2009 19:08
Före bild
[ATTACH]23092[/ATTACH]'

Efter bild
[ATTACH]23091[/ATTACH]
#216 - 13 september 2009 19:09
flygrc skrev:
Jo men blir det några blad kvar på dom? när mina står skuggigt blir de apfula.

Saknas några liter i karet;), kollar man på blocket finns det många kar med permanent kalkrand

Jag ska hålla ett öga på växterna :)

Jag undrar om mina gaffelstjärts ägg blir dåliga om man har de i ett mindre kar där ph värdet skiljer sig lite och är rätt så strömt.
#217 - 13 september 2009 19:48
Nubi skrev:
Före bild

[ATTACH]23092[/ATTACH]'

Efter bild

[ATTACH]23091[/ATTACH]

Snyggt:d fem s
#218 - 13 september 2009 19:50
flygrc skrev:
Snyggt:d fem s

Tänk dig när växterna får växa till sig mer :) Tar en ny bild om 2 veckor :)
Hoppas på att kakaduorna har lekt då :)
#219 - 13 september 2009 19:50
Nubi skrev:

Jag undrar om mina gaffelstjärts ägg blir dåliga om man har de i ett mindre kar där ph värdet skiljer sig lite och är rätt så strömt.

Så som jag labbat med vattnet just under perioden när jag fick yngel får mig att tro (läs: gissar) att det inte är så känsligt.

kom att tänka på en sak, killen som köpte valle av mig drog ju upp ett yngel som följt med, ett dygn med posten.. säger en del om att det nog inte är såå känsligt
#220 - 14 september 2009 16:56
:) Ja då kanske det inte är så känsligt :) Kan man se äggen utan läsglasögon?? :P
Med mossan följde en massa skräpsnäckor, och de kläcks nog på mossan.
Äter räkor och sniglar upp rommen?
#221 - 14 september 2009 19:59
Nubi skrev:
:) Ja då kanske det inte är så känsligt :) Kan man se äggen utan läsglasögon?? :P

Med mossan följde en massa skräpsnäckor, och de kläcks nog på mossan.

Äter räkor och sniglar upp rommen?

Jag kunde knappt se ynglena med läsglasögon.:p
Fick osså med en massa snäckor så de äter nog inte rommen.
#222 - 15 september 2009 16:00
vissa är inte så gamla att de behöver läsglasögon...änn så länge ;)
Jag tror då att jag ser snigelägg. små vita prickar på mossan.
Kan det inte ha gått 3 veckor snart :D Jag vill se mina små yngel simma :)
#223 - 15 september 2009 16:47
Finfina kar du har! :d Känner riktigt hur inspirationen börjar flöda!

Hälsningar
Jennifer
#224 - 15 september 2009 21:33
jenmad skrev:
Finfina kar du har! :d Känner riktigt hur inspirationen börjar flöda!

Hälsningar

Jennifer

du får ta och komma på besök :) Min tur att bjuda på fika :)
[SIZE=1]Ta med dig lite räkor då ;)[/SIZE]
#225 - 16 september 2009 00:38
Kommer mer än gärna - men just nu ska jag nog hålla mig hemma och inte smitta folk med min förkylning! :( Och räkor finns det gott om så det blir en påse med såna! :D

Hälsningar
Jennifer
#226 - 16 september 2009 21:44
jenmad skrev:
Kommer mer än gärna - men just nu ska jag nog hålla mig hemma och inte smitta folk med min förkylning! :( Och räkor finns det gott om så det blir en påse med såna! :D

Hälsningar

Jennifer

Vad trist att du är förskyld! verkar som alla börjar bli lite förskylda :) kände imorse att jag var lite snorig, vet inte om det har med att jag har jobbat några nätter och sen inte varit så duktig med att ha på mig varmare kläder, Solen skiner ju och där går man i sommarkläder i 16grader. No good!
#227 - 19 september 2009 09:07
Nubi skrev:
Före bild

[ATTACH]23092[/ATTACH]'

Efter bild

[ATTACH]23091[/ATTACH]

När jag skaffad emitt 150 liters kar (mitt första kar på över 10 år) blev jag inte alls glad när vattnet blev färgat av den vackra roten jag hade köpt. Nu när jag har fått igång mitt 375 liters och skall göra om 150 vill jag ha det lite brunare. Och hålla lite fiskar med milda färger i brunskala där. Chokladisarna. Tycker dina akvarium e så fina, specielt med så mycket flytväxter :D
#228 - 19 september 2009 19:26
Tack!!
Jag gillar flytväxterna =) Spanar efter en rot som man ska ha på vattenytan, tror det kan bli riktigt coooooolt :D
Jag tycker att det blir lite väl brunfärgat, mina GULA gaffelstjärtar, de är inte gula :(, eller man ser inte att de är fina och gula. *skratt*
#229 - 19 september 2009 19:29
Jag förstår dilemmat :p Hade så gott som bestämt mig för gaffelstjärtar till 375 litarn (där är det lite klarare vatten) men kanske änrar mig ändå. Det finns ju så många fina stimmfiskar.
#230 - 19 september 2009 19:46
Jo =) Det finns massor av fin fina stimmfiskar, kolla in de större regnbågsfiskar :D De är super läckra! :D
Varför jag gillar regnbågsfiskarna är för de är sp himla nyfikna och alltid där :) när man sitter och spanar på de :)
#231 - 19 september 2009 19:59
Jag gillar mina madagaskar regnbågar, men de andra tycker jag inte om med det lilla huvudet och den krökta ryggen. Färgerna är ju helt sanslösa och som du säger deras beteende....men nej, det får räcka med madagaskar för min del. Möjligtvis kan jag tänka mig
[COLOR=#6666ff]Melanotaenia praecox[/COLOR]
.....de är ju lite mindre i och för sig :D
#232 - 19 september 2009 20:05
De är fina :D det är helt sjukt hur snyggt ett kar kan bli av (Glossolepis incisustänk dig ett kar på 600l med ett fint stim av dessa :) Melanotaenia boesemani.
#233 - 19 september 2009 22:18
Nubi skrev:
De är fina :D det är helt sjukt hur snyggt ett kar kan bli av (Glossolepis incisustänk dig ett kar på 600l med ett fint stim av dessa :) Melanotaenia boesemani.

Jag tänker intensivt [:P]:D försökte räkna mina små idag, inte lätt men där är över 50, hoppas dom klarar sig, blir ett lagom stim:p
#234 - 21 september 2009 09:25
flygrc skrev:
Jag tänker intensivt [:P]:D försökte räkna mina små idag, inte lätt men där är över 50, hoppas dom klarar sig, blir ett lagom stim:p

Tror inte det finns ngr ägg i mossan som jag flyttade över till ett annat kar.
Får flytta över mossan till 310l igen, Hoppas på lek snart :D
#235 - 21 september 2009 15:25
Nubi skrev:
Tror inte det finns ngr ägg i mossan som jag flyttade över till ett annat kar.

Får flytta över mossan till 310l igen, Hoppas på lek snart :D

Har det gått tre veckor redan?

Jag hade nog en sanslös tur eftersom jag tror jag fått tre kullar med tanke på att det dök upp små i tre omgångar, kan ju också vara att de inte kläcks samtidigt.
#236 - 21 september 2009 19:25
Nej det har inte gått 3 veckor, jag är ju såå otåålig av mig!!
Vilken jävla tur du har 'ler' ibland måste man bara ha flyt =)
#237 - 24 september 2009 12:03
Tusen tack Solis och flygrc för växterna! Det var kanon fint i 310l 225l och 70l :)

I 70l vågar jag inte böka runt alldeless för mycket nu om det finns ägg
Varje morgon sitter man där och tittar och spejat som bara den.

i 310l vart det riktigt fint med valiseriorna som döljer all teknik :) och precis så hade jag tänkt att det skulle bli :)
fick syn på en snäcka som har en spetsig skal (inte A. Helenor)
- Solis eller flygrc har ni sådana snäckor ??

i 225l börjar kakaduorna att fatta tycka av varandra men de verkar inte riktigt finna ro. De lekat efter någonstans att bo, men verkar inte hitta något bra ställe. (Jag har inrett karet med många många gömställen)

Mina svärdbärare har fått yngel! små saker som simmar vid vattenytan :)
Jag måste ha snälla fiskar för inga svärdbärare eller neontetror eller kakaduor käkar upp ynglerna
- Vad gör jag för fel?? ;)

i 310l har en Opal hane försvunnit :( Nu är det 2 opal honor och en hane, Honorna verkar fatta tycke av hanen som har fullt upp att uppvakta båda.

Mina gaffelstjärtar börjar minska i antal :confused: Hade 14 och nu är de bara 7
Någon som kan ha en teori varför de bara försvinner.

Mina små rasboras har färgat ut sig helt och de är knallröda :) super fina och lika tråkiga *skratt*

Den lila snigel som har varit med från dag ett, är nu lika stor en enkrona. Den heter Göran =) Blir skräpsnäckor så stora??
#238 - 24 september 2009 20:22
Nubi skrev:
Tusen tack Solis och flygrc för växterna! Det var kanon fint i 310l 225l och 70l :)

I 70l vågar jag inte böka runt alldeless för mycket nu om det finns ägg

Varje morgon sitter man där och tittar och spejat som bara den.

i 310l vart det riktigt fint med valiseriorna som döljer all teknik :) och precis så hade jag tänkt att det skulle bli :)

fick syn på en snäcka som har en spetsig skal (inte A. Helenor)

- Solis eller flygrc har ni sådana snäckor ??

i 225l börjar kakaduorna att fatta tycka av varandra men de verkar inte riktigt finna ro. De lekat efter någonstans att bo, men verkar inte hitta något bra ställe. (Jag har inrett karet med många många gömställen)

Mina svärdbärare har fått yngel! små saker som simmar vid vattenytan :)

Jag måste ha snälla fiskar för inga svärdbärare eller neontetror eller kakaduor käkar upp ynglerna

- Vad gör jag för fel?? ;)

i 310l har en Opal hane försvunnit :( Nu är det 2 opal honor och en hane, Honorna verkar fatta tycke av hanen som har fullt upp att uppvakta båda.

Mina gaffelstjärtar börjar minska i antal :confused: Hade 14 och nu är de bara 7

Någon som kan ha en teori varför de bara försvinner.

Mina små rasboras har färgat ut sig helt och de är knallröda :) super fina och lika tråkiga *skratt*

Den lila snigel som har varit med från dag ett, är nu lika stor en enkrona. Den heter Göran =) Blir skräpsnäckor så stora??

Kul växterna kom till användning.
Jag har lite olika sorters snäckor men jag har inge koll på vilka sorter, det är sådana som jag fått växter.

Mina Kakaduor gör inte så mycket väsen av sig, funderar på att skaffa i alla fall en hona till.
#239 - 24 september 2009 20:43
flygrc skrev:
Kul växterna kom till användning.

Jag har lite olika sorters snäckor men jag har inge koll på vilka sorter, det är sådana som jag fått växter.

Mina Kakaduor gör inte så mycket väsen av sig, funderar på att skaffa i alla fall en hona till.

två honor och en hane brukar göra susen :)
#240 - 24 september 2009 20:45
Idag innan jag skulle till jobbet såg jag inte till min kakadua hona :( Matade och hon kom inte fram, vilket är ovanligt för hon är en riktig matglad kicka!
hittar henne inte :(...hoppas hon ligger någonstans med ägg. Hanen simmar runt som vanligt, han är överallt och vaktar inte något gömställe...Hoppas hon dyker upp!
#241 - 24 september 2009 20:59
Jag har malaysiska sandsnäckor i mitt ena kar som du fick växter ifrån.
Tack för andmaten och musselblommorna, jag tyckte att jätteandmaten var jättefin har inte sett sån innan.:p
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=134119
Var snäckan en av dessa så kom det säkert från mitt kar, då blev det isåfall byte pycha ,mot sandsnäcka:d
#242 - 24 september 2009 21:03
solis skrev:
Jag har malaysiska sandsnäckor i mitt ena kar som du fick växter ifrån.

Tack för andmaten och musselblommorna, jag tyckte att jätteandmaten var jättefin har inte sett sån innan.:p

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=134119

Var snäckan en av dessa så kom det säkert från mitt kar, då blev det isåfall byte pycha ,mot sandsnäcka:d

Tack! M. sandsnäckor har jag då i mitt 310l :) en liten ensam sak *hihi*
#243 - 24 september 2009 21:08
Någon som kan komma med fisktips på vad man kan ha i 310l. Känns lite tomt
I karet nu simmar
1 siames
1 hane + 2 honor Ap. Opal Borelli
7st Gaffelstjärtad regnbågsfisk
10st Rasboras
1 ancistrus
2 fejk pitbull
1 m. sandsnäcka
1 lila snäcka :)
#244 - 24 september 2009 21:18
Kunnde skickat fler jag har i överflöd av snäckorna:p
#245 - 24 september 2009 21:23
De ser riktigt fina ut, är den jag fick en fullvuxen??
#246 - 24 september 2009 21:31
Har ingen aning jag har ju inte sett den, skickade inte med den med flit.
Den största jag har som jag tror är fullvuxen(men har ingen aning) är ca 2 cm lång och ca 7 mm bred på det bredaste stället.
Men du får gärna behålla den.
Är det den med eller utan prickar som var på bilderna?
#247 - 24 september 2009 21:33
Den med prickar...tror jag...måste kika på den lite närmare imorgon. H*N har det bra i ett 310l =)
#248 - 24 september 2009 21:40
Nubi skrev:
Den med prickar...tror jag...måste kika på den lite närmare imorgon. H*N har det bra i ett 310l =)

Och den kom från ett 310 liters så den känner si g nog som hemma, vet inte om det är såna som förökar sig själva men det märker du.:p
#249 - 24 september 2009 21:59
hermafroditer :) coolt!
Vi får se :) Återkommer om den saken :)
#250 - 24 september 2009 22:02
Det närmaste scalare, wellpappfiskar jag kan tänka mig skaffa är en
Argus fisk :) (scat fish) på skämt! men ännu har jag inte plats för ett 900l kar så det får bli när man flyttar till hus :)

kan man äta sådana fiskar??
#251 - 24 september 2009 22:03
Nubi skrev:
hermafroditer :) coolt!

Vi får se :) Återkommer om den saken :)

Gör så, har som sagt ingen aning men det kunnde vara kul att få veta:p
#252 - 24 september 2009 22:14
Nubi skrev:
Det närmaste scalare, wellpappfiskar jag kan tänka mig skaffa är en

Argus fisk :) (scat fish) på skämt! men ännu har jag inte plats för ett 900l kar så det får bli när man flyttar till hus :)

kan man äta sådana fiskar??

Inte en aning, men du bör länka bilden istället för att lägga in den här. Kjelle blir inte så glad då...
Bilagor:
#253 - 24 september 2009 22:29
Borta :)
#254 - 25 september 2009 14:32
Nubi skrev:

I karet nu simmar

1 siames

10st Rasboras

1 ancistrus

2 fejk pitbull

1 m. sandsnäcka

Fler siameser, de jobbar bäst i stim
#255 - 25 september 2009 15:05
Nubi skrev:

I karet nu simmar

1 siames

10st Rasboras

1 ancistrus

2 fejk pitbull

1 m. sandsnäcka

Ett gäng corydoras? Gul kongotetra? Arnolds kongotetra? Stor drakfenstetra? (Är inne på tetror själv för tillfället - märks det? :)). Eller skaffa större akvarium utan växter med silverdollars...

Hälsningar
Jennifer
#256 - 25 september 2009 19:52
flygrc skrev:
Fler siameser, de jobbar bäst i stim

De må jobba bra i stim men de slåss oxå när de blir stora :(
Fått sära på mina 4, två dog av bråkandet. Nu bor en i 225 och en i 310.
De är riktigt stora nu.
#257 - 25 september 2009 19:53
jenmad skrev:
Ett gäng corydoras? Gul kongotetra? Arnolds kongotetra? Stor drakfenstetra? (Är inne på tetror själv för tillfället - märks det? :)). Eller skaffa större akvarium utan växter med silverdollars...

Hälsningar

Jennifer

Visst är det skoj med tetror. När du kommer på besök ska du få se hur roliga tetrapacken är :) Den där drakfenstetra hittade inte jag när jag googlade.

Om det blir cordys så blir det ett stim med Corydoras Adolfi:D
#258 - 25 september 2009 21:54
Kanske blir det mer asiatisk /australiensisk inriktning i mitt 310l. fastnade för Tateurndina ocellicauda
#259 - 26 september 2009 03:08
Nubi skrev:
Visst är det skoj med tetror. När du kommer på besök ska du få se hur roliga tetrapacken är :) Den där drakfenstetra hittade inte jag när jag googlade.

Om det blir cordys så blir det ett stim med Corydoras Adolfi:D

Drakfenstetran finns i Zoopets artregister, det latinska namnet är Pseudocorynopoma doriae.

Den där gobin är riktigt fin! Har du sett Chlamydogobius eremius? Du som gillar lite konstiga fiskar :D Och så kan du ha trådfensregnbåge, jättevackra! Och en liten känguru bredvid karet, om du nu ska köra med australientema :D

Hälsningar
Jennifer
#260 - 26 september 2009 10:06
Nubi skrev:

I karet nu simmar

1 siames

10st Rasboras

1 ancistrus

2 fejk pitbull

1 m. sandsnäcka

Jag skulle haft fler gaffelstjärtar....7 gör inget stim :p

Jag skulle kolla efter något större som håller sig i det mellersta/övre regionerna. Någon större regnbåge kanske?
#261 - 26 september 2009 10:22
Nubi skrev:
De må jobba bra i stim men de slåss oxå när de blir stora :(

Fått sära på mina 4, två dog av bråkandet. Nu bor en i 225 och en i 310.

De är riktigt stora nu.

Det var inte flying fox du hade för de var några elakingar

Nu vet jag inte vad som är stort, jag har haft mina snart ett år och de är stora nu men de slåss aldrig, jag har sex st, en av dom simmar ofta för sig själv vilket den gjort från början men de andra fem simmar nästan alltid ihop.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Siamesisk_alg%C3%A4tare
#262 - 26 september 2009 11:33
flygrc skrev:
Det var inte flying fox du hade för de var några elakingar

Nu vet jag inte vad som är stort, jag har haft mina snart ett år och de är stora nu men de slåss aldrig, jag har sex st, en av dom simmar ofta för sig själv vilket den gjort från början men de andra fem simmar nästan alltid ihop.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Siamesisk_alg%C3%A4tare

Nope ingen flying fox, EXAKT så ser mina siameser ut :)
Jag ska köpa mig några bättre algätare i 310l.
Planer på att göra om karet lite :) Det kommer att bli mer australiensk inspirerat :D
#263 - 26 september 2009 11:35
Enola skrev:
Jag skulle haft fler gaffelstjärtar....7 gör inget stim :p

Jag skulle kolla efter något större som håller sig i det mellersta/övre regionerna. Någon större regnbåge kanske?

De var 14 från början. Ska köpa mig 12 st till :)
Jo någon större regnbåge funderar jag på :) Vi får se *ler*
Har planer på G för 310l karet.
#264 - 26 september 2009 11:40
jenmad skrev:
Drakfenstetran finns i Zoopets artregister, det latinska namnet är Pseudocorynopoma doriae.

Den där gobin är riktigt fin! Har du sett Chlamydogobius eremius? Du som gillar lite konstiga fiskar :D Och så kan du ha trådfensregnbåge, jättevackra! Och en liten känguru bredvid karet, om du nu ska köra med australientema :D

Hälsningar

Jennifer

I know, jag älskar annorlunda fiskar och ovanliga *hiih*Är mer och mer inne på australiensk tema :) vilka har det på zoopet?? Måste kika runt :)
Pseudocorynopoma doriae. är inget för mig.
Chlamydogobius eremius
Ser riktigt fina ut Måste läsa mig lite mer om de.
Trådfensregnbåge är jag inte så förtjust i, gillar inte fiskar som ser eller påminner mig om kampfiskar.

Det som är bra med Pseudocorynopoma doriae. är att de är snälla och fredliga fiskar =) och jag tror att det skulle passa fint med de fiskarna (gaffelstjärtarna) jag har :)
#265 - 26 september 2009 12:03
Hittade några riktigt snygga Regnbågsfiskar Melanotaenia praecox
http://dic.academic.ru/pictures/dewiki/68/Diamant_Regenbogenfisch_%28Melanotaenia_praecox%29.jpg
#266 - 26 september 2009 12:18
Malar: Mina malar är så himla kräsna av sig när det gäller algtabletter som är till för malar.
Köpte en burk som skulle vara bra för malarna, dyrt var det oxå. Malarna ratade den sortens tabletter på en gång.

De :( De vill ha röda och gröna billiga tabletter. Vilket är ju bra ;) De får massor av grönsaker oxå. så det går ingen nöd på de småttingar :)
#267 - 26 september 2009 13:25
Nubi skrev:
Hittade några riktigt snygga Regnbågsfiskar Melanotaenia praecox

http://dic.academic.ru/pictures/dewiki/68/Diamant_Regenbogenfisch_%28Melanotaenia_praecox%29.jpg

Dessa har jag också funderat på, men de blir inte så stora. Hade velat ha någor lite större.
#268 - 26 september 2009 19:01
Enola skrev:
Dessa har jag också funderat på, men de blir inte så stora. Hade velat ha någor lite större.

mmm I know, måste titta lite närmare på regnbågsfiskar IRL och i större storlek, t.ex. hur stort ÄR 12 cm och hur trångt blir det i 310l med 10 st.

Vet att Akvarielagret har fullvuxna (röda) regnbågsfiskar som de inte säljer.

Vart erbjuden idag att köpa ett hörnakvarium på 400l, Måste erkänna att det lät väldigt lockande :D
#269 - 26 september 2009 20:24
Nubi skrev:
mmm I know, måste titta lite närmare på regnbågsfiskar IRL och i större storlek, t.ex. hur stort ÄR 12 cm och hur trångt blir det i 310l med 10 st.

Vet att Akvarielagret har fullvuxna (röda) regnbågsfiskar som de inte säljer.

Vart erbjuden idag att köpa ett hörnakvarium på 400l, Måste erkänna att det lät väldigt lockande :D

Jag har 10 Bosmania, 6 Röda regnbågar, 5 neonregnbågar, <5 Ottosar, 6 SAE ,4 pitbullpleco, 7 Sterbai i mitt 540 kar och jag tycker inte det är trångt, har t.om plan på skaffa fler bosmania honor, har bara 2.
iofs 2 st TetraTec 1200 som flödar på bra och byter hälften av vattnet varje vecka.
#270 - 26 september 2009 21:42
flygrc skrev:
Jag har 10 Bosmania, 6 Röda regnbågar, 5 neonregnbågar, <5 Ottosar, 6 SAE ,4 pitbullpleco, 7 Sterbai i mitt 540 kar och jag tycker inte det är trångt, har t.om plan på skaffa fler bosmania honor, har bara 2.

iofs 2 st TetraTec 1200 som flödar på bra och byter hälften av vattnet varje vecka.

Du har verkligen hittat en harmoni bland fiskarna =) Och bra med olika fiskar som håller sig på olika nivår av karen :)

Jag har ett 310l, några liter mindre än ditt kar 'ler* så jag vill inte ha så många fiskar så man får en känsla av att karet är för litet :)
Måste tänka på storleken på de fullvuxna fiskarna, inte på hur stora de är när de kommer in i karet :) men allt detta vet du ju redan :D
#271 - 27 september 2009 08:01
Har du kollat in [COLOR=#6666ff]Puntius ticto[/COLOR] odessabarb? Den blir 10 cim och är riktigt tjusig. Har otroliga färgskiftningar. Bilden här i forumet är inte den bästa så sök gärna på google. Jag funderar på att skaffa sådanna till mitt 375 liters.
Bilagor:
#272 - 27 september 2009 09:40
Jo de har jag sett irl. mycket fina, inget som lockar om jag ska ha regnbågsfiskar :) Det är DE som ska vara färgstarkaste fiskarna i karet :)
#273 - 27 september 2009 12:46
:D ja, de är framför allt väldigt roliga att titta på. De rör sig så snyggt.
#274 - 27 september 2009 18:15
Såg honor idag på Hornbach :) köpte två st zebra snäckor :) och tre st gaffelstjärt honor :)
#275 - 27 september 2009 18:59
Bilder på 310l nu när jag fått växter från några snälla zoopetare :)

[ATTACH]23466[/ATTACH]

[ATTACH]23465[/ATTACH]

[ATTACH]23467[/ATTACH]
#276 - 27 september 2009 19:11
Gillar nivåskillnaden på gruset i ditt kar, får det att se mer naturligt ut! Finfint :)
#277 - 27 september 2009 19:15
Zebra snäckor Neritina natalensis. 32kr st på Hornbach.

Blir ett par st till :) Alltid kul med flera av samma sort. De är duktiga på att äta alger, en del av en rot är nu alg-fri.

[ATTACH]23468[/ATTACH]

[ATTACH]23469[/ATTACH]
[ATTACH]23472[/ATTACH]
[ATTACH]23470[/ATTACH]

[ATTACH]23471[/ATTACH]
#278 - 27 september 2009 19:37
Vilka fina snäckor.....så synd att jag har mina praktbotior!!! Annars hade jag velat ha snäckor i 375 litarn. Skall köpa snäckor till 150 litarn.
#279 - 27 september 2009 20:25
Hur stora snäckor tar Praktbotior?? Jag såg horn zebrasnäckor. De såg lite roliga ut :)
#280 - 27 september 2009 20:26
Enola skrev:
Vilka fina snäckor.....så synd att jag har mina praktbotior!!! Annars hade jag velat ha snäckor i 375 litarn. Skall köpa snäckor till 150 litarn.

Kika på denna länk
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=114284
#281 - 27 september 2009 20:34
Namnet på räkor som kommer att bo i båda karen (har en som bor i 225l) Atyopsis moluccensis
#282 - 27 september 2009 20:41
Så bra att du fick lite gräs att dölja pumpen med:d
Det blir fint det här.
Zebrasnäckorna är jättefina, har ett gäng själv, det tråkiga är att dom lägger ägg överallt, men störs man inte av dom vita prickarna så är det inget att bry sig om.:p
#283 - 27 september 2009 20:46
Läst att de lägger ägg men att äggen behöver bräckt vatten för att de ska kläckas. Stämmer det? äggen kanske gaffelstjärtarna äter upp :)
#284 - 27 september 2009 21:00
Ja det stämmer ialla fall som så att dom inte kläcks i sötvatten, dessa äggen är lite hårda och platta och tyvärr svåra att få bort[:o]
#285 - 27 september 2009 21:06
Enola skrev:

Morsan har zebrasnäckor med ganska stora praktbotior (10cm)
och det funkar.
Fast hennes praktbotior tar inte posthorn heller...
#286 - 27 september 2009 22:14
Finns de fiskar som är normala och följer normer och de som inte är det ;)
Mina fjärilar och svärdbärare följer inte normerna *skratt*
#287 - 12 oktober 2009 08:43
Jag har insett att mitt 225l har sakta men säkert övergått från SA till sällskapsakvarium. -Ditt fel Solis ;)

Hela karet get en harmonisk känsla. Inga fiskar som gruffar eller muchar gräl. Räkorna kan mucka lite med med malarna som äter på algtabletterna.

Det är alltid något som händer och tetrapacken har blivit så tama att de kommer fram så fort man går förbi karet. Svärdbärarna är super snygga och små yngel har vi sett bland javamossan.

Efter att ha köpt två st jätte räkor så har den första räkan kommit fram och är mer aktiv. De är riktigt coola mina räkor och rekomenderar de varmt till folk som vill ha en aktiv räka :). Köper fler räkor efter semestern.

I onsdags kom jag hem med Pangio pangia. "Kanel kuhli ål". Har ännu inte berättat för sambons mamma att vi har "orm" i karet. Hon får rysningar så fort hon ser daggmaskar, de påminner om ormar säger hon, vad ska hon då säga om mina små söta ålar :D

225l är favoritkaret :)
#288 - 12 oktober 2009 10:09
Nubi skrev:
Jag har insett att mitt 225l har sakta men säkert övergått från SA till sällskapsakvarium. -Ditt fel Solis ;)

Hela karet get en harmonisk känsla. Inga fiskar som gruffar eller muchar gräl. Räkorna kan mucka lite med med malarna som äter på algtabletterna.

Det är alltid något som händer och tetrapacken har blivit så tama att de kommer fram så fort man går förbi karet. Svärdbärarna är super snygga och små yngel har vi sett bland javamossan.

Efter att ha köpt två st jätte räkor så har den första räkan kommit fram och är mer aktiv. De är riktigt coola mina räkor och rekomenderar de varmt till folk som vill ha en aktiv räka :). Köper fler räkor efter semestern.

I onsdags kom jag hem med Pangio pangia. "Kanel kuhli ål". Har ännu inte berättat för sambons mamma att vi har "orm" i karet. Hon får rysningar så fort hon ser daggmaskar, de påminner om ormar säger hon, vad ska hon då säga om mina små söta ålar :D

225l är favoritkaret :)

sorry[:o]:pvad hände på vägen då
#289 - 13 oktober 2009 20:04
Iiiiiiiingen aning! *skratt* ångrar dock ingenting!
undrar vart mina ormar har tagit vägen, har inte sett till de på länge.
Bilagor:
#290 - 13 oktober 2009 20:29
Nubi skrev:
Iiiiiiiingen aning! *skratt* ångrar dock ingenting!

undrar vart mina ormar har tagit vägen, har inte sett till de på länge.

Tur det, ormarna har säkert bara hittat en bra plats du hade väll inte haft dom så länge.
#291 - 14 oktober 2009 11:39
Jupp =) Jag hoppas de håller sig borta ikväll *skratt*
Vilken lycka fiskarna har när man slänger ner broccoli! Jösses, tetrorna blir som galna och malarna bråkar som bara den! Fick slänga ner 4 st så det vart lugnt i karet.
Visste inte att broccoli var så popis :D
#292 - 16 oktober 2009 00:28
Nubi skrev:

[ATTACH]23466[/ATTACH]

[ATTACH]23465[/ATTACH]

[ATTACH]23467[/ATTACH]

Läckert med musselblommorna nu! Glöm inte att ge tillbaka lite när du får för många! ;)
#293 - 16 oktober 2009 14:26
Markus1984 skrev:
Läckert med musselblommorna nu! Glöm inte att ge tillbaka lite när du får för många! ;)

No problems! Rensade och skickade till solis så jag hade ca 20 kvar. Nu har jag säkert 40! och de förökar sig som kaniner! *skratt*
Det är bara att komma och hämta om några veckor :)
#294 - 16 oktober 2009 19:17
en länk till filmsnutten där ni kan se överaskningen :D

http://knullis.blogspot.com/2009/10/goda-fisknyheter.html
#295 - 16 oktober 2009 19:20
sorry kunnde inte se länken just nu:(
#296 - 16 oktober 2009 19:21
mmm den dummar sig :( försöker fixa den
#297 - 16 oktober 2009 19:23
ok tittar in senare
#298 - 16 oktober 2009 19:53
Kika nu om du har tid =)
http://knullis.blogspot.com/
#299 - 22 oktober 2009 18:15
wallström skrev:
Morsan har zebrasnäckor med ganska stora praktbotior (10cm)

och det funkar.

Fast hennes praktbotior tar inte posthorn heller...

Vågade inte prova. Gjorde mig av med dom och skaffade äppelsnäckor. De är verkligen roliga att titta på :D
#300 - 23 oktober 2009 11:09
Enola skrev:
Vågade inte prova. Gjorde mig av med dom och skaffade äppelsnäckor. De är verkligen roliga att titta på :D

Vad gjorde du dig av meD?
Zebrasnäckorna eller botiorna? Gissar på Botiorna :D
#301 - 23 oktober 2009 11:10
räkorna är framme hela tiden :) Riktigt skoj att se alla tre :) Ska köpa tre till efter semestern :)
#302 - 24 oktober 2009 17:54
Idag märkte jag att tre st neontetror i mitt 225l har något konstigt på roten av stjärten.
En neontetra har en runt stor vit blåsa innan stjärten, och det ser ut som en blåsa. Påminner lite om en vattenfylld blåsa som man kan få när man går mycket i nya skor.

Två andra neontetror har på roten av stjärten mcyket mindre än neontetra nr 1.
Om man tittar på fisken framifrån ser man att det buktar ut lite, de verkar inte må dåligt, de äter som de ska.

Frågan är, Vad i helskotta kan det vara!?? [:(]
#303 - 1 november 2009 16:38
Fyra av mina neontetror fick simma till fiskhimlen.

Såg idag några små söta yngel (svärdbärare) som simmar vid vattenytan. De har riktigt bra med skydd. "dill" växten växer vid vattenytan. Mina fiskar verkar skumma, de äter inte sina yngel. Svärdbärarna simmar nära de små yngel och delat på en flingfoder...varför får inte jag de elaka föräldrarna som äter sina yngel??

Den vita malen, guld ancistrus, Olivia hon har hittat till rätta :) Hon har börjar gräva en grop under en rot. Hon har dessutom börjat flörta med den stora hannen som finns i karet :) Ska bli kul och se om det händer något där.

Jenmad var förbi för någon vecka sen och gav mig en massa körsbärsräkor, vilket var mycket uppskattat tycker svärdbärarna. Har sett flera st av de simma bland neontetrorna och promenerat på valliseriorna och puffat lite på malarna när de mumsat på en algtablett. De är verkligen roliga att titta på, de små räkorna. Alla som jag fått av Jenmad har blivit riktigt röda :) ska bli kul och hoppas på räklingar senare :D
#304 - 1 november 2009 18:32
Nubi skrev:
Fyra av mina neontetror fick simma till fiskhimlen.

Såg idag några små söta yngel (svärdbärare) som simmar vid vattenytan. De har riktigt bra med skydd. "dill" växten växer vid vattenytan. Mina fiskar verkar skumma, de äter inte sina yngel. Svärdbärarna simmar nära de små yngel och delat på en flingfoder...varför får inte jag de elaka föräldrarna som äter sina yngel??

Den vita malen, guld ancistrus, Olivia hon har hittat till rätta :) Hon har börjar gräva en grop under en rot. Hon har dessutom börjat flörta med den stora hannen som finns i karet :) Ska bli kul och se om det händer något där.

Jenmad var förbi för någon vecka sen och gav mig en massa körsbärsräkor, vilket var mycket uppskattat tycker svärdbärarna. Har sett flera st av de simma bland neontetrorna och promenerat på valliseriorna och puffat lite på malarna när de mumsat på en algtablett. De är verkligen roliga att titta på, de små räkorna. Alla som jag fått av Jenmad har blivit riktigt röda :) ska bli kul och hoppas på räklingar senare :D

:Dmenar du hornsäven som växer vid vattenytan:D
Visst är räkorna roliga att titta på, mina brukar sätta sig på snäckorna och åka med sen gillar dom flåset från pumpen så dom simmar emot och flyger iväg och sen simmar dom tillbaks igen och gör samma sak igen.:p
När det väl börjar bli räklingar så tar det aldrig stopp verkar det som, där är överfullt i mitt 98 liters räkkar[:o]
#305 - 2 november 2009 13:02
Hahah, förvånar mig inte att räkor gör sådana galenskaper *skratt*
De är verkligen roliga att titta på. Folk undrar om det är Mountain Rock räklingar *hahah*
Jupp menar hornsäven :) mycket bra växter som tar sig i 225l.
Vet du, jag bytte lampa i 70l och poff så börjar växterna ta sig. Låg energilampa gillar hornsäven i 70l karet.
#306 - 2 november 2009 13:32
Jag blev verkligen inspirerad av ditt 310L akvarium. Fick mig vilja att göra mig av mina vrak och införskaffa ett par stora rötter och göra liknande dom du har gjort. Snyggt gjort!
#307 - 2 november 2009 13:36
Andrém skrev:
Jag blev verkligen inspirerad av ditt 310L akvarium. Fick mig vilja att göra mig av mina vrak och införskaffa ett par stora rötter och göra liknande dom du har gjort. Snyggt gjort!

TACK! :) tycker jag du ska göra!
Finns många många gömställen vilket inte syns på bilden, men märks när man ska fånga in en firre, speciellt malarna.
#308 - 2 november 2009 13:46
Nubi skrev:
TACK! :) tycker jag du ska göra!

Finns många många gömställen vilket inte syns på bilden, men märks när man ska fånga in en firre, speciellt malarna.

Kan tänka mig. Vraken har en hel del gömställen och vraken är relativt stora (nästan 30cm höga) men det du har gjort ser så otroligt snyggt ut samt att du har en hel del saker där fast det syns inte alls som om det är "fullt".
#309 - 2 november 2009 13:53
Vad menar du med Vraken? Nyfiken, har du bild på ditt Vrak :)
Jag blir nog nöjd med mitt kar när fler fiskar flyttat in och jag fått ordning på inredningen :) Alla flytväxter ska flytta :)
#310 - 2 november 2009 13:58
Nubi skrev:
Vad menar du med Vraken? Nyfiken, har du bild på ditt Vrak :)

Jag blir nog nöjd med mitt kar när fler fiskar flyttat in och jag fått ordning på inredningen :) Alla flytväxter ska flytta :)

Menade vraken som jag har :) här är 2 bilder på akvariet som jag tog igår (ursäkta dåliga kvalitén).

http://i34.tinypic.com/2hmdb92.jpg
http://i38.tinypic.com/23iffag.jpg

Vad kostade dina rötter? Dom har jag sett har inte varit i närheten av så stora som dina rötter är. Kommer förmodligen försöka leta fram några stora rötter och göra en stor om-inredning nästa gång plånboken tycker att det är dags :)
#311 - 2 november 2009 14:18
Vilken rolig vrak du har!! Jag är inne på att göra ett plojkar.
Jag skulle nog ha gjort något ploj av det vraket.

tex. Köpa rötter i olika storlekar och plocka stenar ute, sen köpa valliserior, fler lättskötta växter (Vet att Solis här på zoopet säljer en massa växter :) ) och plantera växterna tätt tätt omrking vraket, så man får en känsla av att vraket har legat där i 100år. Kanske fler platta stenar som gör små grottor och som vraket står på, så det ser ut som naturlig trappa till vraket :) *leR* men sån e jag.

hur många liter är karet på?
#312 - 2 november 2009 14:21
Jo, som du beskriver är ju planen att försöka göra det, men det är svårt att lindra fast växterna då hålen i vraket kan vara långt ifrån varandra och så. Fiskarna verkar tycka det är lite små roligt att simma ut och in ibland och så men jag undrar ifall lite mer naturligt inte är det "snyggare" sättet att gå. Kanske det behövs mer växter, man såg ju skillnaden när du hade mer växter i ditt akvarium jämfört med början.

Akvariet är på 400L så det finns en helt del utrymme.
#313 - 2 november 2009 14:30
Ohj! här trodde jag det var ett 70 eller 150l kar *ahahha* vad man blir lurad av kortet. Du har yta att röra dig på :)
Kanske kortsidorna med långa valliserior och sen blir det kortare växter till mitten :)

Anubis är bra att sätta fast på vraket, och det sätter du fast lättas med fiskelina=)
ormbunke, vad de nu heter, de är snygga att sätta fast på rötter och vrak ;)

oh! nu vart jag genast inspirerad igen :) TACK!!!
#314 - 2 november 2009 14:34
Haha, ja bilderna visar inte den sanna storleken ^^ det kanske bara gäller att flytta runt lite på något av vraken eller något. Just nu försöker jag planera in ett storköp av växter för att inreda bakgrunden och även lite på sidorna för där känns det väldigt tomt. Kanske någon rot till för jag har bara 1 för tillfället och ditt såg så coolt ut med alla rötterna.

Har du satt fast växter till rötter? måste man inte ha roten på växten i sanden eller hur funkar det?

Vad kul att du blir inspirerad av mig med, haha, kunde aldrig trott att jag skulle ge inspiration till någon ^^
Bilagor:
#315 - 2 november 2009 15:14
Växter med gröva rötter som typ javabunke (glömmer bort vad de heter) eller anubis kan man knyta fast på rötter. De trivs bäst där :)
Valliserior går inte lika bra, har provat och de förmultnar, så de ska ner i gruset :)
Gröva rötter = går bra att sätta fast på rötter
smala rötter = i gruset
#316 - 2 november 2009 15:46
Villken tur att du provade en ny lampa, där är en ny låda med grönt på väg till dig nu.:D
#317 - 2 november 2009 15:54
hihi =) ett skepp kommer lastad till miiiiig :D *dansar*
#318 - 2 november 2009 16:46
Oh, så det är bara att knyta fast roten vid skeppet och så växer den där då? men hur tar den näring om den inte sitter fast i sanden/jorden? Ska ta och skissa upp lite hur jag kan ta lite av ditt akvarie och inreda det fast med mina vrak :)
#319 - 3 november 2009 19:14
Andrém skrev:
Oh, så det är bara att knyta fast roten vid skeppet och så växer den där då? men hur tar den näring om den inte sitter fast i sanden/jorden? Ska ta och skissa upp lite hur jag kan ta lite av ditt akvarie och inreda det fast med mina vrak :)

Det ser jag fram emot :) med spänning! *hihi*
#320 - 3 november 2009 19:23
Lite bilder på 255l :)
Kanske inte de Snyggaste bilderna, men man ser ialf att det finns lite växter, rötter och lite fiskar med på bilden ;)

[ATTACH]24432[/ATTACH]

[ATTACH]24433[/ATTACH]

Malen Olivia =)
[ATTACH]24434[/ATTACH]

[ATTACH]24435[/ATTACH]
#321 - 3 november 2009 19:24
Nubi skrev:

[ATTACH]23466[/ATTACH]

[ATTACH]23465[/ATTACH]

[ATTACH]23467[/ATTACH]

En sak är säker, du behöver då verkligen ingen hjälp att inreda ser ju jag!
skit snyggt!
#322 - 3 november 2009 19:25
Håller med Toni i ovanstående inlägg ^^

Vad kostade den gigantiska roten du har i akvariet? och vart köpte du den?
#323 - 3 november 2009 19:27
Vad heter växten??
[attach]24436[/attach]

en av Tetrapacken :) *hihi*
[attach]24437[/attach]
#324 - 3 november 2009 19:27
Andrém skrev:
Håller med Toni i ovanstående inlägg ^^

Vad kostade den gigantiska roten du har i akvariet? och vart köpte du den?

Jag gissar på Hornbach och 295kr per kg ^^
#325 - 3 november 2009 19:28
Nu pratar vi om 225l som är jag MKt MKT nöjd med *leR*
Det är 310l som jag vill kasta ut genom balkongen (och hoppas den träffar HSB gubbarnas kontor)
#326 - 3 november 2009 19:29
Toni skrev:
Jag gissar på Hornbach och 295kr per kg ^^

FEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL :P

250kr för roten :)
#327 - 3 november 2009 19:31
Nubi skrev:
FEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL :P

250kr för roten :)

Är det sant!!

hur lyckades du med det? den är ju hur stor som helst :P
#328 - 3 november 2009 19:34
Nubi skrev:
Nu pratar vi om 225l som är jag MKt MKT nöjd med *leR*

Det är 310l som jag vill kasta ut genom balkongen (och hoppas den träffar HSB gubbarnas kontor)

Om du inte såg det var det bilderna på 310l som jag kommenterade och jag menar det verkligen, det kommer bli hur snyggt som helst
#329 - 3 november 2009 19:34
Den väger TON! *LeR*
Jag har kontaker *gangster blick*
skämt skämt. Finns en Jätte bra ställe i Eskilstuna som säljer fisk och rötter, de har bara öppet på torsdagar och de heter Lustgårdens zoo :)
http://www.lustgardenzoo.se/
#330 - 3 november 2009 19:37
men skärp dej quinna!!! ditt 310 är ju apläckert (är ansjo din personliga växtleverantör?) Du behöver verkligen ingen hjälp!!! men jag hälsar gärna på ändå;)
#331 - 3 november 2009 19:37
Nubi skrev:
Den väger TON! *LeR*

Jag har kontaker *gangster blick*

skämt skämt. Finns en Jätte bra ställe i Eskilstuna som säljer fisk och rötter, de har bara öppet på torsdagar och de heter Lustgårdens zoo :)

http://www.lustgardenzoo.se/

Ännu en anledning att komma förbi :S
hur skall jag nu ta mej ur det här? ^^
#332 - 3 november 2009 19:54
Toni skrev:
Ännu en anledning att komma förbi :S

hur skall jag nu ta mej ur det här? ^^

Jupp! men de har bara öppet på torsdagar :)
#333 - 3 november 2009 19:56
Toni skrev:
Är det sant!!

hur lyckades du med det? den är ju hur stor som helst :P

Om du tycker DEN är stor, då ska du se min i 310l (om det inte är den vi snackar om) modellen är som ett V
#334 - 3 november 2009 19:57
Toni skrev:
Om du inte såg det var det bilderna på 310l som jag kommenterade och jag menar det verkligen, det kommer bli hur snyggt som helst

Jupp såg det nu :)
#335 - 3 november 2009 19:59
karrokaja skrev:
men skärp dej quinna!!! ditt 310 är ju apläckert (är ansjo din personliga växtleverantör?) Du behöver verkligen ingen hjälp!!! men jag hälsar gärna på ändå;)

Ansjo är en av många snälla zoopetare som jag fått växter ifrån :)
Rocculan är inköpt på Lustgårdens zoo. Den tar verkligen plats =)
[ATTACH]24445[/ATTACH]
#336 - 3 november 2009 20:24
De roligaste invånarna jag har i mitt 225l är Atyopsis moluccensis

[attach]24449[/attach]

[attach]24450[/attach]

[attach]24451[/attach]
#337 - 10 november 2009 15:55
Uppdaterar med nykomplingar =)
Köpte 5 st rosa äppelsnäckor och kom hem med 15 neontetror och två Jätte ancistrus :)

Malen Mårten och hans fru bor nu i 225l.
[ATTACH]24567[/ATTACH]

Rosa äppelsnäckor
[ATTACH]24568[/ATTACH]

räkan spanar in nykomlingarna
[ATTACH]24569[/ATTACH]

Tror att jag har nu runt 50 neontetror i 225l. Inte stimmar de för det ;)

Akvariet ger ialf en känsla av harmoni ialf :)
#338 - 10 november 2009 16:21
Nubi skrev:
Uppdaterar med nykomplingar =)

Köpte 5 st rosa äppelsnäckor och kom hem med 15 neontetror och två Jätte ancistrus :)

Malen Mårten och hans fru bor nu i 225l.

[ATTACH]24567[/ATTACH]

Rosa äppelsnäckor

[ATTACH]24568[/ATTACH]

räkan spanar in nykomlingarna

[ATTACH]24569[/ATTACH]

Tror att jag har nu runt 50 neontetror i 225l. Inte stimmar de för det ;)

Akvariet ger ialf en känsla av harmoni ialf :)

coola räkor!! snygg mal
#339 - 10 november 2009 20:46
Ja han är maffig den herren =)
räkorna är mina ögonstenar :D gillar de skarpt!
#340 - 10 november 2009 21:27
neontetra är ju en skitfisk har jag sagt ;)

jag tycker malen är fin:D
#341 - 11 november 2009 09:46
Ärsh! du är bara avis på mina fiskar ;)

Frågar man dig är många fiskar skitfisk! :)
Neontetror
Borneosuckers.....kommer inte på mer, men vet att du har flera skitfiskar på din skitlista ;) *skratt*

Är Kardinaltetror det med, med tanke på att du matar dina pirajor med de? ;)
#342 - 12 november 2009 21:51
Kul med lite nya invånare:)
#343 - 13 november 2009 11:42
Något har hänt i mitt kar, märkte det igår kväll när ljuset var släkt, malarna hade lite partaj och simmade en hel del fram och tillbaka.
Slängde ner lite tabletter.
Imorse vaknade jag var en massa ljud, det lät som K-pist som sköts hejvilt. Det kom från ytterfiltret :S Kanske luft, smuts?

Nu när jag kom hem från långpromenaden märkte jag att fiskarna inte alls verkar pigga, de kom inte fram för att hälsa på mig och håller sig vid vattenytan och kippar efter andan :O :(
En av 3 jätte räkor låg död på botten, Alla mina snäckor sitter fast på rutan högst upp vid vattenytan. Pumpen hade slutat funka. Den enda som funkar är mitt innerfilter. Den räcker knappt till att driva runt hela 225l. *suck*

Vad ska jag göra? Ska jag slänga ner alla fiskar i 310l?. Tips på vilket ytterfilter man ska köpa till 225l??
Får tigga pengar av sambon.
#344 - 13 november 2009 12:08
har du rengjort filter??? ibland kan det helt enkellt köra fast grejer i impellern.. rensa med tops i alla skrymslen och vrår men var försiktig
Bilagor:
#345 - 13 november 2009 12:10
Jag sitter på jobbet och slutar 21.30 :(
Snacka om att vara effektiv på jobbet, tänker bara på hur allt ska se ut när jag kommer hem.
Alla fiskar kippar efter andan, räkorna har dött, malarna ligger vid utan med uppsvälda magar *snyft*

Funderar på om man kanske ska köpa dessa två till 225l
http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=620&page=1
http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=621&page=1

Så fort jag kommer hem ska jag rengöra allt!
#346 - 13 november 2009 12:17
shit fan.. desater! alla bakterier är ju. ojoj du kanske måste starta om??
Kan du inte fråga om du får smita iväga nu?? en timme eller nåt?
#347 - 13 november 2009 12:57
kan inte, är ensam på jobbet. Sambon kommer hem imorgon kväll.
Grannen kan inget om akvarium, skulle bli MER katastrof om hon pillade i det karet.
Håll tummarna.
#348 - 13 november 2009 12:58
jag håller tummarna!! mega mycket tumme på håll!!
Om det går åt skogen (vilket det inte gör) så kommer jag hem till dej och stöttar dej i din svåra tid;)
#349 - 13 november 2009 13:04
Men min härliga (o)tur så kommer det att gå PRIMA :)

Dagen so far har redan blivit katastrof. En satte sig på tvären så jag fick iväg personen till jobbet 1 timme senare. En vägrade att gå hem från jobbet så jag fick hämta, kallas för Speedy för han går så snabbt (NOT)
Glömde handla mat till mig själv så jag går hungrig till 21.

Don't worrie be happy sjunger jag tyst för mig själv :)
#350 - 13 november 2009 13:06
Hoppas verkligen att det går bra!!

" target="_blank">
#351 - 13 november 2009 14:40
Fredagen den 13:e är som vanligt alltså. Nedra otur, hoppas att de andra fiskarna klarar sig. Om du har innerfiltret igång är det nog ingen katastrof att ytterfiltret måste startas om utan bakterier, lägg lite grums från inner- i ytterfiltret så går det säkert bra!

Hälsningar
Jennifer
#352 - 13 november 2009 15:10
Tråkigt om det nu har pajjat! Det låter som att nånting har fastnat eller gått sönder i/vid impellern. Innan du köper nytt tycker jag du ska öppna och titta om du kan se nått...

Du frågade mig om innerfilter m.m, men jag rekommenderar ett nytt ytterfilter om det du har är trasigt. Tillsammans med ett innefilter för att hjälpa till med ytcirkulation etc.

Guldfisken har bra pris på ett Eheim 2224 700l/h , extrapris 1250kr
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/eheim-2224-p-62?osCsid=69f1b56652c4a3b527d99e222e604886

Jag skulle göra ett vattenbyte+suga ut det mesta skiten ikväll, då klarar sig akvariet med enbart ett innerfilter ställt så det ger bra ytcirkulation...

Töm dock inte ut mer än 50% då du inte har filterbakterierna kvar från ytterfiltret.

Mata sparsamt tills du fått igång ytterfiltret igen, EasyLife/HappyLife FFM skulle vara riktigt bra att tillsätta en dubbeldos efter vattenbytet.

Hoppas jag fick med nått vettigt för dig att tänka på i mitt röriga svar ;P
#353 - 14 november 2009 15:19
Snacka om att tiden verkligen kan gå lååångsamt när bara vill hem. Hela vägen hem tänkte jag på min fisksoppa och hade ont i magen.

Kom hem och det var tänkt i lgh (!!!) och vatten på golvet :( (???) Hör något i badrummet och ser Sambon i högsta hugg med att rengöra ytterfiltret!

Han hade kommit hem en dag tidigare och skulle överaska mig och fick höra ngt konstigt ljud från pumpen sett att fiskarna beteede sig konstigt och att vattnet stod stilla. Så han bestämde sig för att rengöra filtret och göra en delvattenbyte! *kääääääääääääääääär!!* [:-59] så att fiskarna skulle må bättre. Han hade hört att det är bra att byta vatten men inte all vatten i akvarierna pga av alla bra bakterier som finns!

Sambon berättade att det hade fastnat en massa gojs i röret på insuget. Hur gör man så insuget blir gojssäker?
Han Satte igång filtret och Swish! så funkade allt igen, efter en liten stund mådde fiskarna bra igen och allt var frid och fröjd.
Fått för mig att vattnet är mer klarare nu än vad den var tidigare.

[:-176]<------mitt fåniga leende jag hade när allt hade sjunkit in i skallen på mig.

Jennifer tusen tusen tack för ditt sms :)

Hagge Tusen tack för länken! Jag ska jag göra nu när filtret funkar? ska jag vänta eller köpa ytterfiltret??

[SIZE=4]Fredag den 13.e släng dig i väggen! *hahahaha*[/SIZE]
#354 - 14 november 2009 15:45
Nubi skrev:

[SIZE=4]Fredag den 13.e släng dig i väggen! *hahahaha*[/SIZE]

Exakt :D

Jag var till o me inne på operation igår ju och doktorn sa det gick lysande och det var fredagen den 13:e och MIF mosade leksand igår oxå trots datumen så det är nog bäst att inte vara vidskeplig[:o]
#355 - 14 november 2009 15:46
Ahaha Tack DRD! :)
#356 - 14 november 2009 17:03
hur mår ditt akvarium?? tänker på det med trasigt filter...
#357 - 14 november 2009 17:14
Jag har suttit och spanat på det (den står i köket) alla verkar prima :) malarna håller på och mumsar på tabletter och gurkbit och de andra på svarta mygglarver. Slängde ner lite äggskal till snäckorna och de mumsar :) Jag tror alla mår bra, de beteer sig så ialf.
#358 - 14 november 2009 18:34
ok...köpte du ett nytt filter eller fick du igång det gamla?
Var bara lite försiktig om nu bakteriebalansen har rubbats.
#359 - 14 november 2009 18:45
Skönt att det ordnade sig och att du har en så underbar sambo:D
#360 - 14 november 2009 19:18
karrokaja skrev:
ok...köpte du ett nytt filter eller fick du igång det gamla?

Var bara lite försiktig om nu bakteriebalansen har rubbats.

Ok kanske ska lära mej att skrolla upp lite..

Men nu ser jag ju att fiskarna klarade sej bra.
ibland händer det att det gojsar igen då ska man vara iskall och inte drbbas av panik. vilket är jävligt svårt.
Instämmer med solis en underbar sambo det är vad du har!!

Man blir lite paff när dom får för sej att göra rent akvariet, men bra är det också att dom vet hur man gör.
Min filur gjorde också så när han var på jobbet och inte jag, filtret till 20 liters hade stannat och han gjorde rent pump, bytte vatten, matade med flingor, och la ner en gurka:)
#361 - 14 november 2009 20:28
Nubi skrev:

Hagge Tusen tack för länken! Jag ska jag göra nu när filtret funkar? ska jag vänta eller köpa ytterfiltret??

Inga problem det vet du, jag förklarade för dig på MSN eller var det i PM om hur du fixar så inte så mycket skit åker in i filtret! Skriv till mig på MSN eller nåt så kan jag förklara igen om du inte kommer ihåg.

Jag tycker du ska behålla filtret eftersom det inte är trasigt! När det väl går sönder så vet du vilka filter jag(med flera tex Ansjo) rekommenderar! :)
#362 - 15 november 2009 20:00
Markus1984 skrev:
Inga problem det vet du, jag förklarade för dig på MSN eller var det i PM om hur du fixar så inte så mycket skit åker in i filtret! Skriv till mig på MSN eller nåt så kan jag förklara igen om du inte kommer ihåg.

Jag tycker du ska behålla filtret eftersom det inte är trasigt! När det väl går sönder så vet du vilka filter jag(med flera tex Ansjo) rekommenderar! :)

Du får se till att maka din feta röv över mälaren :P och komma på besök :) kan vi ha en akvarie pysseldag medans R och Anna går ut med hundarna ;) *hihihi*
#363 - 15 november 2009 20:00
solis skrev:
Skönt att det ordnade sig och att du har en så underbar sambo:D

Ja han har sina ljusa stunder *hihi*
#364 - 15 november 2009 20:01
tog kort och filmade fiskarna igår och på tisdag ska jag försöka vara duktig och skaffa ett konto på youtube så jag kan lägga in filmsnutt :)
#365 - 15 november 2009 21:45
Ska bli kul att se:D
#366 - 16 november 2009 09:57
Såg imorse när jag åt frukost att nått är på g i 225l. Malen Mårten (the big big one) och en liten brun tjej verkar flörta en hel del. Han sitter nu upp och ner på roten i bakgrunden och fläktar :O :D
Hoppas bara inte han har tänkt fläkta äggen där! blir lite svårt med gravitationen.
#367 - 16 november 2009 10:10
Dom brukar faktiskt sätta rommen i taket på min ena grotta och dom klibbar fast där så det skulle dom nog kunna göra på din rot oxå ;)
#368 - 16 november 2009 10:13
drd skrev:
Dom brukar faktiskt sätta rommen i taket på min ena grotta och dom klibbar fast där så det skulle dom nog kunna göra på din rot oxå ;)

Knäppa knäppa malar *skratt*

OT: Mårten är så snäll att honom kan man klappa på och han tar algtabletter från handen :D
#369 - 17 november 2009 17:03
Igår var en kväll då man hade kameran framme och var uppe sent :)
Alla fiskar och skaldjur var på fotomodell humör :)

Alltid roligt att se malarna äta, de blir som små ostbågar :)
[ATTACH]24772[/ATTACH]

Är man stor får måste man vara snäll
[ATTACH]24773[/ATTACH]

[ATTACH]24774[/ATTACH]

Ninja räkan (en av många) som trivs i mossan
[ATTACH]24775[/ATTACH]

Ingen snygg bild.
Försökte ta ett kort där man ser hur stor Mårten malen är.
[ATTACH]24776[/ATTACH]

Rosa äppelsnäckor
[ATTACH]24777[/ATTACH]

Roten som Mårten Malen sitter upp och ner och fläktar.
[ATTACH]24778[/ATTACH]
#370 - 17 november 2009 23:55
Lite bilder från gårdagen :)
Tycker snäckorna lyfter upp allt grönt med deras lila skal :) hoppas att jag inte bara fått hanar eller bara honor, vore kul med små snäck bebisar :D

[ATTACH]24838[/ATTACH]

[ATTACH]24839[/ATTACH]

[ATTACH]24840[/ATTACH]

[ATTACH]24841[/ATTACH]

En fisk som jag funderar lite på är Crenicichla regani och jag tror att det skulle passa i mitt 225l.
Visst de äter neontetror och svärdbärar yngel, men det gör inget :) de yngel som gömmer sig klarar sig :) Nån som har erfarenhet av dessa fiskar?

Får vänta tålmodigt på att Mackan och hans tjej kommer över så vi kan starta igång och leka akvarium :)

Lite fler grottor och gömställen i bakgrunden och på h.ö sida av karet. Efter d får de flytta in, om jag hittar de :) någonstans
#371 - 18 november 2009 10:59
Vad lätt det var att fixa ett youtube konto. så nu har jag en oxå :) Inte visste jag att min kamera fick med ljud oxå!

" target="_blank">
#372 - 18 november 2009 11:38
Hoppas med du får lite snäckbäbisar;) kul med lite kort:)
roligt att du lade in en film med.
#373 - 18 november 2009 19:58
Haha =) Jag hoppas på snigelbäbis :)
märkte idag på jobbets akvarium att de börjar bli mer och mer alger, inte hjälper skräpsnäckorna till heller. Tips på vad man kan köpa för algätare till 50l kar.
#374 - 18 november 2009 20:00
Vilken fin ancistrus(det är väl en ancistrus?) du har Nubi :D hoppas mina blir lika fina när dom växer upp.
#375 - 18 november 2009 20:06
Andrém skrev:
Vilken fin ancistrus(det är väl en ancistrus?) du har Nubi :D hoppas mina blir lika fina när dom växer upp.

Hej!
Jo det ska vara en ancistrus, jag fick den när jag köpte mina lila snäckor. Tror det är en fullvuxen ancistrus. Den är jätte snygg och snäll :)
#376 - 18 november 2009 20:09
Nubi skrev:
Hej!

Jo det ska vara en ancistrus, jag fick den när jag köpte mina lila snäckor. Tror det är en fullvuxen ancistrus. Den är jätte snygg och snäll :)

Hur stor är han? Svårt att ge en storlek via bilderna, min hane är bara 4cm och honan är strax efter vid 3cm och lite mer :)
#377 - 18 november 2009 20:15
om jag säger minst 15cm då överdriver jag inte. Han är BIG! Mina andra är ca 5-7cm
#378 - 18 november 2009 20:17
Nubi skrev:
om jag säger minst 15cm då överdriver jag inte. Han är BIG! Mina andra är ca 5-7cm

Jäklar :o hur länge har du haft honom? Min hane har blivit synligt större sedan jag skaffade honom men dom växer säkert mindre ju äldre dom blir (eller?)
#379 - 18 november 2009 20:42
Nubi skrev:
Tips på vad man kan köpa för algätare till 50l kar.

Otocinclus! De är jättesöta och blir inte så stora (5 cm). Eller så kan man försöka lista ut vad algerna beror på och åtgärda det :)

Hälsningar
Jennifer
#380 - 18 november 2009 20:51
Andrém skrev:
Jäklar :o hur länge har du haft honom? Min hane har blivit synligt större sedan jag skaffade honom men dom växer säkert mindre ju äldre dom blir (eller?)

Nej nej jag FICK honom för ca 2 veckor sen :) Hon som hade Mårten skulle göra sig av med alla fiskar.
Köpte 5 lila äppelsnäckor och fick med mig på köpet två malar och 14 neontetror :D
#381 - 18 november 2009 20:53
jenmad skrev:
Otocinclus! De är jättesöta och blir inte så stora (5 cm). Eller så kan man försöka lista ut vad algerna beror på och åtgärda det :)

Hälsningar

Jennifer

Sant sant! tror att det kan ha och göra m att de stora fönstrena som är i köket, att ljuset därifrån når till v-rummet där akvariet står.
Så det kan man inte göra ngt åt. Kanske två-tre ottos :)
Funkar äppelsnäckor lika bra?
#382 - 18 november 2009 20:53
Nubi skrev:
Nej nej jag FICK honom för ca 2 veckor sen :) Hon som hade Mårten skulle göra sig av med alla fiskar.

Köpte 5 lila äppelsnäckor och fick med mig på köpet två malar och 14 neontetror :D

Haha vänta, fick du 2 malar OCH 14 neontetror gratis för att du köpte äppelsnäckorna?! Vart handlade du dom någonstans?
#383 - 18 november 2009 20:57
Yes =) mycket riktigt! *leR*
Hos privatperson i Stockholm, eller utanför stockholm, Sorunda om du vet vart det ligger :D
#384 - 18 november 2009 21:00
Nubi skrev:
Yes =) mycket riktigt! *leR*

Hos privatperson i Stockholm, eller utanför stockholm, Sorunda om du vet vart det ligger :D

Ahaa, trodde det var hos en affär :D då hade jag anmält dig för att råna affären haha
#385 - 18 november 2009 21:09
Andrém skrev:
Ahaa, trodde det var hos en affär :D då hade jag anmält dig för att råna affären haha

Andrém har du spanat in dessa fiskar istället för wellpappfiskar ;)
Crenicichla regani
Grymt coola och jag tror de skulle trivas i ditt kar ;)
#386 - 18 november 2009 21:15
Nubi skrev:
Andrém har du spanat in dessa fiskar istället för wellpappfiskar ;)

Crenicichla regani

Grymt coola och jag tror de skulle trivas i ditt kar ;)

Jo, såg dom i en annan tråd där du länkade till dom. Är lite tveksam hur dom skulle trivas i mitt pH värde dock. Verkar dock vara väldigt revirhävdad vilket kan skapa lite problem då jag har inte så väldigt många gömställen för alla fiskar som vill ha gömställen :p

För övrigt ska jag inte ha s.k wellpappfiskar :p
#387 - 18 november 2009 21:38
Bra för jag började precis gilla dig ;)
Bilagor:
#388 - 18 november 2009 21:39
Nubi skrev:
Bra för jag började precis gilla dig ;)

Haha och om jag hade haft diskus så hade det inte gått? :p
#389 - 18 november 2009 21:51
Andrém skrev:
Haha och om jag hade haft diskus så hade det inte gått? :p

Nope, då hade du inte varit populär ;) skämt skämt!

Har aldrig fattat vad som är vitsen med discusar. Visst är de läckra i färgen osv men inget mer. Då skaffat jag hellre Scalarer. Men de är oxå jobbiga fiskar för de kan matvägra och dö osv.
Föredrar fiskare som är hungriga, vill äta och som är friska :)
#390 - 18 november 2009 21:59
Nubi skrev:

Har aldrig fattat vad som är vitsen med discusar. Visst är de läckra i färgen osv men inget mer. Då skaffat jag hellre Scalarer. Men de är oxå jobbiga fiskar för de kan matvägra och dö osv.

Haha, så det är bara skalare som kan matvägra och dö :D alla andra är immun mot döden? vad kan jag köpa dom fiskarna!?

Just nu så är dom lika hungriga som mollysarna och dom har fattat på bara några timmar att maten kommer via mig så dom är riktiga smarta killar och tjejer :)
#391 - 18 november 2009 22:08
:) du kanske kan klicker träna de ;)
youtube hade ngn guldfisk som kunde spela basket *skratt*
#392 - 18 november 2009 22:42
Nubi skrev:

Tro mig. Diskus är hungriga, VÄLDIGT hungriga ;)
Dom kan äta hur mycket som helst.
Mer troligt att "hungriga" rovfiskar matvägrar och dör än skalarer.
#393 - 19 november 2009 13:42
wallström skrev:
Tro mig. Diskus är hungriga, VÄLDIGT hungriga ;)

Dom kan äta hur mycket som helst.

Mer troligt att "hungriga" rovfiskar matvägrar och dör än skalarer.

Walle det var mycket ironi i det jag skrev :) lite svårt att uppfatta det med text och inga smileys :) I know! *leR*
#394 - 19 november 2009 13:44
Nubi skrev:
Walle det var mycket ironi i det jag skrev :) lite svårt att uppfatta det med text och inga smileys :) I know! *leR*

Det som skulle vara ironiskt är om du skaffade diskus :P du som alltid skriver hur mycket du ogillar dom :D
#395 - 19 november 2009 13:45
Ja jag ogillar de, de påminner mig om anorektiker (stavning) och wippet hundar är oxå en hund jag ogillar. allt händer på utseende på dessa djur.

Ahahahha!!!! får jag ha den i en guldfisksskål ;)
#396 - 20 november 2009 18:31
Lite bilder på 225l :)
R testade med att flytta lysrörs armaturen framåt mot rutan och swish vart super coolt ljus effekt :) och alla neontetror började att stimma! *hahaah*

[ATTACH]24898[/ATTACH]

[ATTACH]24899[/ATTACH]

[ATTACH]24902[/ATTACH]

[ATTACH]24900[/ATTACH]

[ATTACH]24901[/ATTACH]
#397 - 20 november 2009 18:34
Jag har alla lysramper framme för att lyset ska belysa fiskarna så dom syns extra bra ;)
#398 - 20 november 2009 22:25
märkte på neontetrorna att de vart mer fega för att simma i bakgrunden än vad de tidigare varit nu när lysrören är mer framåt.
Konstigt :) Men det ser ialf fränt ut och som du säger, det ger fiskarna en helt annan lyster :)
Neontetrorna lyser verkligen och svärdbärarna är Oranga :D
#399 - 26 november 2009 21:08
Nyinköpta fiskar
Köpte fyra st Hemichromis lifalili men bara 2 ska bli kvar.
Mycket medveten om hur "elaka" de kan vara.

Är det möjligt att de börjar leka efter 2 timmar? honan är väldigt RÖD och hanen är en blandning av RÖD och LILA :) super cool med blå prickar. De håller på som attans på, hanen impar på honan och hon simmar in i "grottan"

Filmsnutt över hela karet
[COLOR=#0066cc]
" target="_blank">

[/COLOR]
#400 - 26 november 2009 21:13
Kakadua hona köpte oxå. Hon flyttade in till 1 hane och 1 hona. Tyckte hona nr 1 behövde en breake.

Efter 40min i karet hade honan nr 2 (nyinflyttad) färgat ut sig (är det normalt?) och jag fick detta på film :D
" target="_blank">
#401 - 30 november 2009 20:13
Mårten skrämde Sk*ten ur mig idag när vi kom hem från jobbet. Han lågg på rygg m öppen mun :O!!! Vart vettskrämd!

så här hittade jag honom
[ATTACH]25240[/ATTACH]

såg snabbt att han inte alls låg död, utan han låg halft inne i en cocosnöt och fläktade! :D

Mårten och hans flickvän :)---tror ja
[ATTACH]25241[/ATTACH]

Skäggisen :)
[ATTACH]25242[/ATTACH]

Hur får en "liten" mal som mårten plats i en sån "stor" nöt som denna??
[ATTACH]25243[/ATTACH]

Mina neontetror stimmar tack vare Cikliderna *hehe*
[ATTACH]25244[/ATTACH]

Filmklipp, inte ngn bra kamera att filma med, men man ser ialf hur liten Mårten är ;)

" target="_blank">
#402 - 30 november 2009 20:20
De flesta bilderna tar jag utan blixt och det är lite trist att denna vart så suddig.

[ATTACH]25245[/ATTACH]
#403 - 30 november 2009 20:22
mums mums!
#404 - 30 november 2009 20:25
Tja hagge!! Längesen man hörde ngt från dig (er)
läget?!!?
Vad tyckte du om mårten ;)
#405 - 30 november 2009 20:27
Riktigt coolt Nubi! :D längtar tills mina malar blir så stora, får se om det blir några yngel för dig eller mig ^^
#406 - 30 november 2009 20:27
Nubi skrev:
Tja hagge!! Längesen man hörde ngt från dig (er)

läget?!!?

Vad tyckte du om mårten ;)

Jepp! Haft fullt upp hela helgen, och idag byggde jag ihop en akvarieställning av aluminium :)

Mårten var fin..det blir nog yngel! :)
#407 - 30 november 2009 20:36
Ja jag hoppas på det, vilket ställe han väljer *Skratt*
Mina rödjuvelciklid har ägg som de vaktar och fläktar på
#408 - 30 november 2009 20:37
Nubi skrev:
Ja jag hoppas på det, vilket ställe han väljer *Skratt*

Mina rödjuvelciklid har ägg som de vaktar och fläktar på

Roligt, dra upp några röda yngel till mig, var på väg att beställa dom för några veckor sen...!
#409 - 30 november 2009 21:07
drar upp ett par till dig :)
Så länge de inte får för sig att äta upp sina yngel så ;) hoppas jag på yngel från de :)
#410 - 30 november 2009 23:25
Mata rikligt så alla fiskar är mätta, då har ynglena större chans att överleva
#411 - 1 december 2009 07:58
Fint du har fått i karet, det var roligt att se hur mårten kämpar för sina ägg i en förliten kokosnöt men då får du verkligen se hur han arbetar:)
roligast var ju när hela kokosnöten guppar upp och ned presis som den lever:D.
Kul att du fått ägg med dina rödjuvelciklider:p
#412 - 1 december 2009 17:40
snyggt
#413 - 1 december 2009 21:05
Tack tack :)
Såg att Mårten var i coconöten imorse och nu innan lampan släcktes.

Hur ofta bör man mata fiskarna nu när de börjar leka och snart får yngel?
En gång om dagen med frysfoder?
Samma sak gäller Mårten om det nu blir ägg.
#414 - 1 december 2009 21:09
Nubi skrev:
Tack tack :)

Såg att Mårten var i coconöten imorse och nu innan lampan släcktes.

Hur ofta bör man mata fiskarna nu när de börjar leka och snart får yngel?

En gång om dagen med frysfoder?

Samma sak gäller Mårten om det nu blir ägg.

Varför skulle du mata mindre? Jag matar lika mycket trots yngel, visserligen så räknar jag med att 1 fisk inte äter lika mycket men 1 fisk på 15 är inte så mycket så maten går fortfarande åt. Kanske jag som har helt fel tankesätt men :p
#415 - 1 december 2009 21:16
Frågan är jag bör mata mer med frysfoder. Jag matar inte varje dag med frysfoder. Mina fiskar får varje dag flingfoder blandat med granulater, varannan dag får de frysfoder. Det är aldrig mat som går till spillo i mina kar :)
#416 - 1 december 2009 21:19
Nubi skrev:
Frågan är jag bör mata mer med frysfoder. Jag matar inte varje dag med frysfoder. Mina fiskar får varje dag flingfoder blandat med granulater, varannan dag får de frysfoder. Det är aldrig mat som går till spillo i mina kar :)

Aha, men vad jag har förstått ifrån mina fiskar så äter dom inte mat dom inte får plats med (logiskt) så det borde väl gå bra med din nuvarande rutin eller hur? Om det är ynglen du tänker på så lär ju dom inte få plats med en larv t.ex i munnen på ett tag i allafall. Ursäkta om jag missförstår dig helt :p
#417 - 1 december 2009 21:43
:) nej nej, jag tänker på de andra fiskarna, så de låter bli mina yngel. har Artemia som jag slänger ner till fiskarna när de har yngel.
"mata mer så att fiskarna inte ger sig på yngel" det har jag läst på flera ställen.
#418 - 1 december 2009 21:49
Nubi skrev:
:) nej nej, jag tänker på de andra fiskarna, så de låter bli mina yngel. har Artemia som jag slänger ner till fiskarna när de har yngel.

"mata mer så att fiskarna inte ger sig på yngel" det har jag läst på flera ställen.

Jahaaaaa! Då missförstod jag dig helt, dumt av mig att skriva något då jag inte ens har haft yngel ännu :p men nu förstår jag hur du menar och tyvärr kan jag inte säga något för jag saknar erfarenhet av det så jag vet inte exakt hur det skulle gå. Finns det ingen chans att dom kan vara i ett eget lite akvarium? Annars så löper dom väl alltid lite risk att bli mat, oavsett.
#419 - 1 december 2009 21:55
Med tanke på att de är duktiga på att vakta sina ägg så tror jag de är super duktiga på att vakta sina yngel, redan nu har de ena hörnet av akvariet för sig själva och skyll dig själv om du råkar simma för nära deras revir! Inga fiskar är i närheten och neontetrorna stimmar väldigt fint! *skratt*

får se hur det slutar, Kanske att man slänger ner alla andra fiskar till 310l som nästan står "tomt".
#420 - 1 december 2009 22:02
Nubi skrev:
Med tanke på att de är duktiga på att vakta sina ägg så tror jag de är super duktiga på att vakta sina yngel, redan nu har de ena hörnet av akvariet för sig själva och skyll dig själv om du råkar simma för nära deras revir! Inga fiskar är i närheten och neontetrorna stimmar väldigt fint! *skratt*

får se hur det slutar, Kanske att man slänger ner alla andra fiskar till 310l som nästan står "tomt".

Jo, det borde ju inte vara någon fara om det är föräldrar/förälder som vaktar ynglen men man kan ju aldrig vara för säker :p beror ju på hur många yngel du vill ha kvar etc men jag tror nog att föräldrarna/föräldern kan klara av alla yngel själv.
#421 - 2 december 2009 11:57
Dessa ciklider tvivlar jag inte på att de inte kan ta hand om sina yngel. Däremot är jag tveksam på kakaduorna. Detta är 2.a gången de äter upp sina yngel. Får se vad jag gör....
#422 - 10 december 2009 21:22
Min Mal Mårten :) han ger sig inte, han har gjort ett försök till att locka in sin tjej i en nöt, som jag visat bilder på, igå var han där igen...han är envis som bara den!!!
#423 - 10 december 2009 21:31
Nubi skrev:
Min Mal Mårten :) han ger sig inte, han har gjort ett försök till att locka in sin tjej i en nöt, som jag visat bilder på, igå var han där igen...han är envis som bara den!!!

Hoppas han lyckas denna gången:)
#424 - 10 december 2009 21:44
hahaha, i den cocosnöten får inte HON plats i *fniss*
#425 - 10 december 2009 21:55
Nubi skrev:
hahaha, i den cocosnöten får inte HON plats i *fniss*

Du kan inte vara för säker;)
#426 - 10 december 2009 21:59
Ja, så sant :) Man blir aldrig förvånad när det gäller dessa malar *skratt*
#427 - 13 december 2009 17:14
Det blommar vårkänslor i mitt 225l :)

Mårten malen och hans tjej ger inte upp med cocosnöten.
[attach]25697[/attach]

Mina rödjuvelciklider visade mig idag att de hade ägg :)
[attach]25698[/attach]

Många säger att cikliderna är aggressiva när de har ägg och de blir säkert mer aggressiva när äggen kläcks. So far så har ciklidparet bara gett sig på de andra två cikliderna. (min teori) De känner sig inte hotad av svärdbärarna eller neontetrorna och därför jagar de inte fiskarna heller

Neontetrorna som stimmar fint :)
[attach]25699[/attach]
#428 - 13 december 2009 17:46
Jag gratulerar att du har några levande fiskar i samma burk som dina Röda juvelciklider;)!
#429 - 13 december 2009 17:55
Grattis till äggen Nubi :D hoppas det blir några överlevare ifrån den kullen.
#430 - 13 december 2009 17:55
Många säger att cikliderna är aggressiva när de har ägg och de blir säkert mer aggressiva när äggen kläcks. So far så har ciklidparet bara gett sig på de andra två cikliderna. (min teori) De känner sig inte hotad av svärdbärarna eller neontetrorna och därför jagar de inte fiskarna heller

Vad dumma dom är :D det är ju neontetrorna som är dom verkliga bovarna ;)
#431 - 13 december 2009 18:19
ansjo skrev:
Jag gratulerar att du har några levande fiskar i samma burk som dina Röda juvelciklider;)!

Tack Ansjo. Hade runt 60 neontetror, nu är de ca 40. Jag vet att de ger sig på mindre fiskar, men har inte märkt någon minskad antal på mina levande födare :)
De brukar mumsa gott på en algtablett tillsammans med Borneosucker :)
#432 - 13 december 2009 18:20
Andrém skrev:
Grattis till äggen Nubi :D hoppas det blir några överlevare ifrån den kullen.

Vi får se vad det slutar :) Kan tänka mig att paret kan bli grottesk aggressiva när äggen kläcks, men så länge tycker jag inte paren är elaka, de schasar bort fiskar som är i närheten men inte ngt palettliknande elakhet...ännu
#433 - 13 december 2009 18:21
Saturnus80 skrev:
Vad dumma dom är :D det är ju neontetrorna som är dom verkliga bovarna ;)

Ahahaah!! =)
#434 - 13 december 2009 18:30
Nubi skrev:
Vi får se vad det slutar :) Kan tänka mig att paret kan bli grottesk aggressiva när äggen kläcks, men så länge tycker jag inte paren är elaka, de schasar bort fiskar som är i närheten men inte ngt palettliknande elakhet...ännu

Äh, dom måste ju få skydda sina ungar :) hoppas du inte tar kol på äggen eller något bara för det :(
#435 - 13 december 2009 18:32
Roligt med lite action i ditt kar:p
#436 - 13 december 2009 18:35
Andrém skrev:
Äh, dom måste ju få skydda sina ungar :) hoppas du inte tar kol på äggen eller något bara för det :(

Och HUR skulle jag lyckas med det*skratt*
#437 - 13 december 2009 18:36
solis skrev:
Roligt med lite action i ditt kar:p

Ja långt ifrån dina actions ;) men kanske på g 'ler*
#438 - 13 december 2009 18:55
Nubi skrev:
Ja långt ifrån dina actions ;) men kanske på g 'ler*

:p
#439 - 13 december 2009 18:57
Nubi skrev:
Och HUR skulle jag lyckas med det*skratt*

Ta kol på äggen? Ja, försöka håva upp det och sedan kasta det antar jag? :p

hoppas du inte gör det dock :D
#440 - 13 december 2009 19:02
Andrém skrev:
Ta kol på äggen? Ja, försöka håva upp det och sedan kasta det antar jag? :p. hoppas du inte gör det dock :D

Ahahaah!!! :) DU E för skön *leR*
Nej nej, de ska vara där, föräldrarna gör ett bra jobb och jag har inga planer på att förstöra för de :) blir deras ägg uppätna av ngn så får de väl lära sig till nästa gång...eller?
#441 - 13 december 2009 19:05
Nubi skrev:
Ahahaah!!! :) DU E för skön *leR*

Nej nej, de ska vara där, föräldrarna gör ett bra jobb och jag har inga planer på att förstöra för de :) blir deras ägg uppätna av ngn så får de väl lära sig till nästa gång...eller?

Då missförstådde jag dig för jag trodde att om dom blev aggressiva så skulle du göra dig av med äggen/ynglen :p men jag hoppas också dom lyckas dra upp några yngel :D tror även jag har något ancistrus yngel som gömmer sig runt i i rötterna, är ju helt omöjligt att mata dom :(
#442 - 13 december 2009 19:13
Kul med ancistrus yngel :) vilken färg??
#443 - 14 december 2009 17:37
Idag när jag kikade på roten där mina Hemichromis lifalili har lagt ägg fanns inte äggen kvar. Kan det hända att ynglen har kläckts och att de nu har flyttat på de?
Står i artbeskrivningen att de flyttar på sina yngel och att de gräver gropar lite varstans. Det där med gräva gropar har jag inte sett...

Lite orolig, de håller nu hus vid insuget och om de nu har små yngel så lär de åka rakt in i inusget...får hoppas att de är smartare än så och håller sig därifrån =)

Jippy!! Jag trodde att mina två stora filterräkor var döda. icke sa nicke. De sitter på Filtret och vädrar :) En är jätte jätte röd i skalet :) undrar vad det kan bero på
#444 - 14 december 2009 17:50
det hände tonis ciklid yngel... han undrade vart dom va och så såg han att dom hängde runt filtret insug, han räddade några stycken ur filtret...

Du kan sätta en strumpa över insuget.. typ nylon strumpa.. det borde gå tycker jag...
#445 - 14 december 2009 18:31
Dumma fiskar som står och hänger vid insuget ;) De får klara sig själva ;)
Redan satt för en nylonstrumpa :)
#446 - 14 december 2009 19:04
fina bilder
#447 - 14 december 2009 19:11
JacobT skrev:
fina bilder

Tack! Rätt skapligt utan blixt :)
#448 - 16 december 2009 07:31
Fisk fisk :)
#449 - 16 december 2009 12:32
De röda cikliderna är verkligen skitsnygga! Såg sådana i ett riktigt mörkt paludarium(?) för ett tag sedan. Lyste utan tvekan som små juveler. ; )
Hoppas att det går bra med barnen. ^^
#450 - 16 december 2009 18:22
Har inte sett barnen ännu, de måste ha åkt in i insuget...de får allt pröva igen :) Har de en gång lekt lär de leka igen *leR*
#451 - 16 december 2009 19:08
Äsch då!
Men du har säkert rätt. När de väl kommit igång och börjat sätta bo brukar la de flesta ciklider vara så gott som omöjliga att stoppa? ; ) Du får leka mäklare och rekommendera dem en bostad i ett mer familjeanpassat område - på ANDRA sidan av karet.
#452 - 18 december 2009 17:19
Pickles skrev:
Äsch då!

Men du har säkert rätt. När de väl kommit igång och börjat sätta bo brukar la de flesta ciklider vara så gott som omöjliga att stoppa? ; ) Du får leka mäklare och rekommendera dem en bostad i ett mer familjeanpassat område - på ANDRA sidan av karet.

Ahaahhaha!! men de gillar utsikten därifrån ;)
#453 - 23 december 2009 18:49
Idag när jag kom hem från storshoppingen såg jag att mina Hemichromis lifalili hade lagt ätt igen :)
Märkte på deras beteenden imorse att något inte stämde, de var lite oroliga och letade efter sin rot. Misstänkte nästan att det var ägg på G :)

Min borneosucker har börjat hyperventilera, tog tillfället i akt och filmade den. De andra fiskarna har inte det beteende och jag undrar om den är sjuk...någon som vet?? Borneosucker nr 2 har inte samma beteende. --Film med i första filmklippet.

Filmade när snigel var lite för nära äggen. :)
[COLOR=#0066cc]
" target="_blank">
[/COLOR]

Har hört folk kalla Cikliderna för djävulsciklider pga av att de är riktigt elaka. Jag tycker inte mina Ciklider är elaka.
De är schyssta och som ni kan se har jag svärdbärare som simmar förbi utan att bli dödad ;)
Bilagor:
#454 - 23 december 2009 19:39
Vi får väl se;):p....
#455 - 23 december 2009 20:03
ahahah :P Det måste vara mkt individuellt, eller??
#456 - 31 december 2009 15:57
tjihoooo jajaaa :D
Någon som väntat och väntat på något gött ;)
Idag satt ja och sambon och tittade på fiskarna i 225L :) R sa något i stil med "vad är det där för plopp?"

Vi kikade igenom karet och fann Äppelsnäckor ägg! kokongen satt på baksidan av karet på VÄGGEN! *asg*
Såg att honan låg där med, så det var först att plocka bort snigel mamman, kolla så hon mådde bra, vilket hon gjorde. Nu är projektet att få bort kokongen från kökstapeterna.
Frågan är vad ska jag göra med kokongen sen, läst att man kan ha äggen på en frigolit bit som flyter på vattenytan, vilken vattenyta? i akvariet, finns det inte någon risk att fiskarna blir intresserad och välter äggen?

Får väl starta igång 40l karet och ha frigoliten där i.

[ATTACH]26159[/ATTACH]
#457 - 8 januari 2010 12:48
Filmade mina ciklider med ägg och ngr dagar senare med små vita yngel :) som bara låg i en grop. Nu två dagar senare filmat när de små tror de äger 225L.
hehe, imorse så simmade en yngel iväg och swish rakt in i en svärdbärares mun, minen på den svärdbäraren *hahaah* svärdbäraren spottade inte ut yngeln ialf.

ynglen är överallt och föräldrarna får schasa bort alla andra fiskar....jag tror jag börjar se hornen sticka upp från pannan på de ;)
#458 - 11 januari 2010 15:23
filmsnuttar
" target="_blank">

del 2
" target="_blank">

del 3
" target="_blank">

del 4
" target="_blank">
#459 - 11 januari 2010 16:06
Ordentligt yngelmoln, grattis!
#460 - 11 januari 2010 16:41
Läckert med yngel, ska du spara några och driva upp?
#461 - 11 januari 2010 17:10
inte dåligt med yngel:)
#462 - 11 januari 2010 17:16
Synd att dom ska vara så satans arga av sig dom däringa juvelerna för dom är snygga som attans :D
Najs med massa smått nu Nubi, se till att dra upp ett gäng och kräng om några månader så har du gratis fiskkäk ett tag framöver ju när du sen byter in dom i nån butik.
#463 - 12 januari 2010 10:53
Jag har inga planer på att odla upp och tjäna pengar på de. Det var ett plus att de trivdes bra i mitt kar :) Jag gör inget speciellt förutom att mata lite oftare och en nattlampa är igång på kvällen så inte malarna går dit och äter upp de. Överlever de så överlever de. De verkar inte så svåra att få till lek heller :)

DRD- jag tycker inte de är elaka, så som vissa säger. Jag kan tänka mig att mina inte känner sig hotade av andra fiskar för de är de största i karet (storleksmässigt) och kanske därför de inte bråkar eller känner sig hotad av andra?? bara min teori.

Håller med de är såå j*vla snygga :) Det jag tycker är coolt är att hanen är nu i samma färg som honan :)
#464 - 12 januari 2010 16:31
Såg nyss att antal yngel har minskat dramatisk, tror att det är malarna som är på de. Nästa gång de leker ska jag se till att de får en egen burk att ha yngel i.
Malarna ska när 720l är klar flytta dit och då blir cikliderna ensamma :)

tips på bra foder att ge ciklidynglerna när de är i spermier storlek?
Har fystorkad artemia.
#465 - 15 januari 2010 23:33
Eftersom 720L är under construction har jag dimpat ner fiskarna från 310l till 225l. Cikliderna med yngel är nu ensamma i 180l. De verkar trivas. Riktigt Fisksoppa har det blivit i 225L. Men bara för tillfället.
#466 - 25 februari 2010 16:30
Det har varit lugnt med 225l. Har köpt lite fler Khuli ålar och Borneosucker :) HUR kan man inte låta bli att älska de småttingarna *ler*
Sitter och tittar på de nu och jag ser att en av de mindre ancistrusarna håller på och bökar i en cocosnöt :D
Får hoppas på att de får vårkänslor

Gobi har blivit mkt bättre :) hennes pms har försvunnit. Hon är mer framme och terrar regnbågarna *hehe* Hon äter som en gris oxå. En halv räka slinger ner enkelt :) i hennes mage.

[ATTACH]28047[/ATTACH]

[ATTACH]28048[/ATTACH]

[ATTACH]28049[/ATTACH]

[ATTACH]28050[/ATTACH]

[ATTACH]28051[/ATTACH]

[ATTACH]28052[/ATTACH]

[ATTACH]28053[/ATTACH]

[ATTACH]28054[/ATTACH]

[ATTACH]28055[/ATTACH]

[ATTACH]28056[/ATTACH]

Khuli ålen, banana, har varit framme otroligt mkt :) super söt! Kanel var häromdagen på krigsstig. h*n var aldrig nöjd och terrade alla de andra fiskarna.

Grenmalarna ska senare flytta till 720l :) När 720l blir klar.
#467 - 25 februari 2010 17:25
Vilka underbara bilder! Jag gillar verkligen grenmalarna!! De är så söta!
#468 - 26 februari 2010 09:13
Linda_A skrev:
Vilka underbara bilder! Jag gillar verkligen grenmalarna!! De är så söta!

Helt underbara malar :) Jag börjar gilla de "skumma" malarna *hehe*
#469 - 11 mars 2010 18:21
Mina grenmalar verkar trivas :) Hade planer på att de skulle få flytta till ett eget kar där de skulle få lägga ägg osv...men de hann före mig!

PÅ filtret!
[ATTACH]28503[/ATTACH]

[ATTACH]28504[/ATTACH]

[ATTACH]28505[/ATTACH]

Ancistrusarna har oxå lagt ägg, De leker i en nyköpt ful kruka. Bilder kommer :)
#470 - 11 mars 2010 18:24
dina bilder ploppar upp lite överallt ;)
#471 - 11 mars 2010 18:26
Jag håller med - vilka assköna bilder och Grattis igen! *megaflin*
#472 - 11 mars 2010 18:28
hult87 skrev:
dina bilder ploppar upp lite överallt ;)

Hehe I know, I'm on Fire ;)
#473 - 11 mars 2010 18:29
Fler bilder på Grenmalen och ägg! :D
[ATTACH]28506[/ATTACH]

[ATTACH]28507[/ATTACH]

[ATTACH]28508[/ATTACH]
#474 - 11 mars 2010 18:34
förstår det :) hoppas allt går bra :D
#475 - 11 mars 2010 18:39
hult87 skrev:
förstår det :) hoppas allt går bra :D

Får hoppas det :D
#476 - 11 mars 2010 20:10
Wow, vad häftigt. Dom fiskarna ser riktigt roliga ut. Kul att de har lagt rom redan :D
#477 - 12 mars 2010 10:54
Enola skrev:
Wow, vad häftigt. Dom fiskarna ser riktigt roliga ut. Kul att de har lagt rom redan :D

Jag hoppas att inte mina 4 ancistrus som inte är upptagna med att fläkta (det är VÅR i karet :) ) Att de låter bli och mumsa i sig äggen när grenmalen är iväg och äter mat.
#478 - 12 mars 2010 11:08
Vad "ombonat" och mysigt ditt 225-literskar ser ut på bilderna en bit ovanför. Måste kika tillbaka i tråden senare för här finns säkert fler fina bilder.:)
#479 - 12 mars 2010 11:11
Dexter skrev:
Vad "ombonat" och mysigt ditt 225-literskar ser ut på bilderna en bit ovanför. Måste kika tillbaka i tråden senare för här finns säkert fler fina bilder.:)

Tack! Det finns massor av bilder längre bak i tråden :)
#480 - 12 mars 2010 11:15
Nubi skrev:
Tack! Det finns massor av bilder längre bak i tråden :)

Jag återkommer, älskar bilder! :)
#481 - 12 mars 2010 11:18
Gud va roligt! med massa fina bilder och riktigt fina fiskar! Nice!
#482 - 12 mars 2010 20:03
Toni skrev:
Gud va roligt! med massa fina bilder och riktigt fina fiskar! Nice!

Vissa har bra smak på fiskval ;)*höhöhöhöh*
#483 - 12 mars 2010 20:20
Kul med dina malar att dom lägger ägg, längtar tills det blir bäbisbilder med:p jättefina bilder Nubi.
#484 - 12 mars 2010 20:23
solis skrev:
Kul med dina malar att dom lägger ägg, längtar tills det blir bäbisbilder med:p jättefina bilder Nubi.

Jag funderar på om Gobi skulle se de, malbebisarna när de kläcks, som små läckra mumsbitar, eller om borellisarna gör det....

Kanske bäst att starta igång 40l odlingsburk så fort de börjar kläckas??
#485 - 12 mars 2010 20:24
Hmmm....Säger man fisk till Grenmal?
#486 - 13 mars 2010 10:04
åh vad kul med rom med grenmalarna!!
#487 - 14 mars 2010 00:46
Linda_A skrev:
åh vad kul med rom med grenmalarna!!

Tittade noggrannare idag och vart paff att se hur de små yngel ligger på ovansidan av ägget, De lär kläckas när som helst :D *Glad*!

Ska imorgon förbereda 40l så den är igång och redo för de småttingarna :D
Bilder kommer.

Idag fick två albino ancistrus, hanar båda två, flytta in till 225l.

i 180l flyttade en till fejk pitbull mal in ;)
Två snygga clown malar flyttade in i 720l
#488 - 29 mars 2010 08:31
Igår fick jag snabbt tömma 225l. Den ska säljas. Han kommer idag och hämtar karet.
I samband med att jag tömde karet fyllde jag 60l med 225l. och filtergojs. Planterade växter och stenar och rötter. Flyttade över Borelli hanen, sen hans två honor, minsta malarna (3cm och den andra är 6cm) och sen två khuli ålarna.

Igår kväll när alla skulle få käk hittar jag inte Borelli hanen O.o! Han som alltid kommer fram. fick plocka bort allt från karet och INGEN borelli O_O!! Honorna såg jag hela tiden.
Imorse Ingen Borelli O.o Vart kan han ha tagit vägen?! All inredning togs bort (stenar o rötter) just för att se om jag hittade honom, såg allt förutom hanen.
Jag såg ju honom när karet var precis startad. Han Var ju den första att simma ner i karet.... så så sååå skumt :(

När jag tömde 225l hittade jag en pytte pytte bebis mal :D. Det var den enda som jag hittade.

[ATTACH]29023[/ATTACH]
Malen brevid har rom i magen :D
#489 - 29 mars 2010 08:57
Vilken söt liten bebis!:) Häftigt att den inte är rädd för din hand. Trist med Borellin som försvann.:(
#490 - 29 mars 2010 10:32
Det är ett mysterium! jag har lyft på ALLT därinne och inget :( Hur fan försvinner en fisk sådär, speciellt när det inte finns "rovdjur"
Fan de har bott med Gobi i flera månader. Om inget så är HON ett rovdjur som lätt skulle äta upp de, vilket hon inte gjort :)

Den lilla malbebisen bor i 60l och såå söt! :D
#491 - 29 mars 2010 10:45
Nubi skrev:
Det är ett mysterium! jag har lyft på ALLT därinne och inget :( Hur fan försvinner en fisk sådär, speciellt när det inte finns "rovdjur"

Fan de har bott med Gobi i flera månader. Om inget så är HON ett rovdjur som lätt skulle äta upp de, vilket hon inte gjort :)

Den lilla malbebisen bor i 60l och såå söt! :D

Jag hade en kampfiskhona som helt försvann bara för att komma tillbaka två dagar senare?! Jag hade även jag lyft på allt, lyst bakom bakgrunden, grävt vid nedre delen av bakgrunden mm men hon var försvunnen. En dag kom hon bara simmandes fast med skadade fjäll på ryggen så hon måste suttit fast någonstans.

Hoppas det slutar lika lyckligt för dig! :)
#492 - 29 mars 2010 10:54
Jag hade en kampfiskhona som helt försvann bara för att komma tillbaka två dagar senare?! Jag hade även jag lyft på allt, lyst bakom bakgrunden, grävt vid nedre delen av bakgrunden mm men hon var försvunnen. En dag kom hon bara simmandes fast med skadade fjäll på ryggen så hon måste suttit fast någonstans.

Hoppas det slutar lika lyckligt för dig! :)

Kan inte skylla på att han gömt sig bakom bakgrunden;), för sånt finns inte i det karet.

Jag hoppas att han kommer fram, för det var inte en billig fisk!

Det är ett "temporärt kar".

[ATTACH]29030[/ATTACH]

[ATTACH]29031[/ATTACH]
#493 - 7 april 2010 11:32
Mina ancistrusar :) alla bor i 160l :)
Två honor var tjocka när jag tog dem på bild.

Kul när man kan ta bild på de uppifrån *hehe*
Titta vad smala de är;)

[ATTACH]29403[/ATTACH]

[ATTACH]29404[/ATTACH]

[ATTACH]29405[/ATTACH]

[ATTACH]29406[/ATTACH]

[ATTACH]29407[/ATTACH]
#494 - 7 april 2010 11:34
Tuffa fiskar det där! Man borde ha ancistrus själv. ;)
#495 - 7 april 2010 11:35
Tuffa fiskar det där! Man borde ha ancistrus själv. ;)

hehehe :) mm mkt fina och trevliga fiskar, lättlekta med :)
#496 - 7 april 2010 12:37
Själv har man bara sett yngel/rom en gång...
Det var två Zebrafiskyngel som kommit in bakom bakgrunden varav ena lever än idag. :)
Det är intressant hur yngel kan klara sig utan att man matar dem alls under hela deras uppväxt, intressant hur ekosystem i balans bidrar med mat.
#497 - 16 april 2010 20:03
hehe, mina små stenalgsätare "Gara Rufa" de är nu 2 st. De andra två är spårlöst borta.
En sak jag har märkt i 70l är att det finns inte många räkor, körsbärsräkor kvar sen jag dimpade ner pojkarna (gara rufa) i karet. Får ta och flytta fiskarna till 720l.

Annons