Två nya discus

#1 - 18 augusti 2007 15:52
Fick två nya discusar av pappa som inte trivdes alls i han kar!
Hur kan jag lura dessa rackare att äta? Vill dom ha ytmat? sjunkmat? Algtabletter? Mygglarver?

Skulle vilja göda dom lite så dom kommer igång och lever upp..
#2 - 19 augusti 2007 15:29
Hur stort är karet? Vad har du för andra fiskar? Hur stora är diskusarna?

det kan vara svårt att få dem att äta om de inte trivs. men annars kan du köpa granulat (tetra diskus) och någon diskus mix som du kan köpa fryst i nästan vilken djuraffär som helst.
#3 - 19 augusti 2007 15:57
Temperatur?
Hur stora?
Storlek på akvariet?

Man kan prova ge dem röda mygglarver. Det brukar de kunna gå igång på. Artemia kan åxå fungera. Om de är små individer, typ 6-10cm så mår de bäst av att vara i stim om minst 6st. De känner sig tryggare då.

//Camilla
#4 - 20 augusti 2007 16:40
jag har inte plats för 4 till (egentligen knappt för dessa)
Det är ett 300L (80cm högt) akvarium

Det är 28 grader
Dom är väldigt små ... 4-5 cm kanske... 6..

Dom har börjat ta lite mat som sjunker nu och lite röda mygglarver...tack
#5 - 20 augusti 2007 16:48
Oj, så små... 300l till så små individer är det inga problem att tillsätta 4st till!
Kul att de börjat äta i alla fall. :)
//Camilla
#6 - 20 augusti 2007 17:28
mygglarver är inte det bästa fodret direkt. Om du ville göda upp dem så ska de helst gå i ett eget oinrettkar. Prova att mata med något av de fodren jag skrev i mitt tidigare inlägg.
#7 - 20 augusti 2007 18:57
ConnyBoy, är de så små så är det ännu viktigare att du fyller på snabbt med flera i samma storlek.. När de sen vuxit på sig så sparar du på två-fyra st och då kanske de parat ut åxå.. Risken är annars stor att du får två skygga som inte vill äta och trivs dåligt. Hur du än gör, lycka till//Annie
#8 - 20 augusti 2007 19:18
Jo, problemet är ju att det går andra fiskar i karet också... som var där från början. Dom verkar trivas jättebra. Ska försöka mata med lite artemia.

Att ha dem i ett oinrett kar för "gödnings" skull var inte vad jag menade.. Mer att dom skulle få lite hull... !
#9 - 20 augusti 2007 19:38
fougner skrev:
mygglarver är inte det bästa fodret direkt.

Håller med där, men dessa larver kan vara ett bra sätt att få fisk som är lite kinkiga med maten att börja äta;) och det var det som var frågan.
#10 - 20 augusti 2007 19:50
Connyboy skrev:
Jo, problemet är ju att det går andra fiskar i karet också... som var där från början. Dom verkar trivas jättebra. Ska försöka mata med lite artemia.

Att ha dem i ett oinrett kar för "gödnings" skull var inte vad jag menade.. Mer att dom skulle få lite hull... !

Diskus är en stimfisk, därav känner de sig tryggare ju fler de är. Så små individer som du har är inte de lättaste att driva upp. God vattenkvalité är ett måste, därför är det lättare med ett oirett akvarium där man enklast kan slamsuga upp kvarlämnade matrester. Diskus får man mata ofta, framförallt när de är små. 4-6ggr om dagen om de skall bli någat av dem. De blir ju 25-30cm långa. Ett tips är att du gör lite efterforskningar om just diskus, för vill man ha dem, får man anpassa allt efter dem.

//Camilla
#11 - 22 augusti 2007 20:01
Mina discusar går nu med mina skalarer! Jag tror dom tror dom är skalarer..
Dom käkar som skalarer och allt! Jag tror till och med en av dom "raggar" på en av skalarerna.
#12 - 22 augusti 2007 20:51
Vart bor du Connyboy??? Jag har ett antal discus du skulle kunna få ta del av mkt billigt för att få de andra att trivas bättre.. behöver tömma ett 240l-kar..//Annie
#13 - 24 augusti 2007 20:07
Västerås, tyvärr har jag inte plats för fler fiskar i mitt kar (discusarna går där på nåder...)
#14 - 25 augusti 2007 02:37
om du får dom att äta bra och dom inte visar några andra tecken på att må dåligt. Tycker inte jag att det finns någon större anledning till att skaffa fler. Discus är väldigt lika scalarer på nästan alla sätt men en stor skillnad finns och det är att dom behöver mat oftare och dom klarar inte av att ta lika stora portioner åt gången.

Annons