Två malar ska hämtas idag - tips?

#1 - 9 april 2008 06:36
Ja, då var det dags för två små dammsugare att ta hand om städningen på "golvet" då.

Vill någon tipsa mig om lämpliga malar?

Vad är det egentligen för slags maltyp som ständigt tycks hänga fastsugen mot glaset på akvarium man ser? Verkar ju inte alltför kul, och jag hade hoppats att den typen inte behövts. Är det så att det inte räcker med bottenstädare? Menar....algerna på glaset kan man ju skrapa av själv ganska enkelt med den där magnetskrapan.
#2 - 9 april 2008 06:39
Hur stort akvarie har du? Olika malar trivs i olika stora akvarier så det e en fördel att veta det innan du kan få tips :-)

Mvh Eva
#3 - 9 april 2008 06:42
200 liter
#4 - 9 april 2008 06:42
Vanlig ancistrus sp. 3 är bra städare på mat och alger. Det är en sådan som "sitter på rutorna". Mina är överallt och städar. Sitter den på rutan är det antagligen för den käkar alger. ;) Nu vet jag ju inte hur stort akvarium du har eller villka som malarna skall dela det med, men de bästa städarna enligt mig är corydoras malar. De trivs dock bäst i stim om minst 6st.
//Camilla
#5 - 9 april 2008 06:43
Ah.. 200l, jo då föreslår jag corysar. :)
//Camilla
#6 - 9 april 2008 06:44
Om det är en städmaskin för alger du letar efter så är ancistrusmalen bra och tålig. Det är den som brukar vara fastsugen på rutan ibland med sin sugmun. Annars finns det små pansarmalar som far runt på bottnen och äter rester och "städar", men de tar inte alger i någon nämnvärd grad. (De behöver sand som inte har vassa kanter)
#7 - 9 april 2008 06:51
Ja, då finns det ju lite space! :D
Precis som andra skrivit så består en mkt bra "städpatrull" av 2 Ancistrus & ett gäng Corydoras. Dom sistnämnda vill dock helst ha sand på botten eller finkornigt grus utan vassa kanter pga deras skäggtömmar. 5-6 st bör man ha för att dom ska trivas. Det finns mängder med varianter, ex panda, schwartsi, sp Venezuela Balck, Sterbai, Albino, Metall mf, mf, mf. Dom är väldigt kul att ha i sitt kar, lite hurtiga, stimmar fint, "dansar" fram ibland. En av mina favoriter. Ska hämta 10 nya på söndag. :D
Ancistrus är som de andra skrivit jättebra på alger. Dom putsar & fejar & håller undan på rutorna. :) Dessutom, om du köper ett par e dom ganska lättlekta & man får små bebbar. Dom vill ha gömställen i form av grottor, rötter & liknande.

Hoppas du blev lite inspirerad nu. :p

/Eva
#8 - 9 april 2008 07:51
Men alltså....jag försöker utreda om jag måste ha BÅDA sorters malar. Dvs. både sådana som glider runt på botten och dammsuger, samt de som suger sig fast på glasrutan?

Vill inte ha ett helt stim av malar, utan bara så många som det krävs för att hålla rent. Malarna är i min biotop ett nödvändigt ont - inget ont om malar i allmänhet dock : )

Som jag tolkar er ovan, borde det alltså räcka med ett par pansarmalar om jag håller glaset rent från alger själv?
#9 - 9 april 2008 07:53
Vad kör du för biotop då?? Och du är inte tvungen att har både sugploppar och corys. Corys är jätteduktiga på att städa undan matrester.
//Camilla
#10 - 9 april 2008 07:57
Jag kör "harmoni-biotop"-modellen : )

Tanken bakom den är att både jag och invånarna i akvariet ska må prima.
Jag genom att försöka hålla en estetiskt tilltalande och levande miljö i akvariet, och mina vänner fiskarna genom att trivas i det och med varandra.
#11 - 9 april 2008 08:03
Men malar enligt mig stör inte en harmoni-biotop utan tillför harmoni i den då dom slipper ha dina händer dragandes på insidan för att ta bort alger som fiskarna klarar själva. Corysarna håller rent på botten så att du slipper i & slam/dammsuga den. ;-) En harmoni-biotop e väl för att fiskarna ska fixa det själva genom att du gör det så bra som möjligt för dom eller e jag ute & cyklar?

Mvh Eva
#12 - 9 april 2008 08:06
Fisksoppa med andra ord. ;) Ok, tja, som sagt så tycker jag att ett gäng med corysar är det bästa alternativat till bottenstädare. Jag har sådanna i alla akvarium utom ett. De vanligaste är metallpansarmal och albino varianten http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=301
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1252
Sedan finns ju ett stort urval av dem. :)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_resultat_bilder.php?URVAL=+AND+Grupp+LIKE+%27Malar+-+Corydoras+%28pansarmalar%29%25%27++ORDER+BY+SLAKTNAMN%2C+ARTNAMN%2C+HANDELSNAMN&ANTAL=15
//Camilla
#13 - 9 april 2008 08:08
EvaPeva skrev:
Men malar enligt mig stör inte en harmoni-biotop utan tillför harmoni i den då dom slipper ha dina händer dragandes på insidan för att ta bort alger som fiskarna klarar själva. Corysarna håller rent på botten så att du slipper i & slam/dammsuga den. ;-) En harmoni-biotop e väl för att fiskarna ska fixa det själva genom att du gör det så bra som möjligt för dom eller e jag ute & cyklar?

Mvh Eva

- Nja alltså..."händer dragandes på insidan" är väl inte precis nödvändigt med en sån där alg-magnet-skrapa?
#14 - 9 april 2008 08:12
C.Ciklid skrev:
Fisksoppa med andra ord. ;) Ok, tja, som sagt så tycker jag att ett gäng med corysar är det bästa alternativat till bottenstädare. Jag har sådanna i alla akvarium utom ett. De vanligaste är metallpansarmal och albino varianten http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=301

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1252

Sedan finns ju ett stort urval av dem. :)

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_resultat_bilder.php?URVAL=+AND+Grupp+LIKE+%27Malar+-+Corydoras+%28pansarmalar%29%25%27++ORDER+BY+SLAKTNAMN%2C+ARTNAMN%2C+HANDELSNAMN&ANTAL=15

//Camilla

- Nej absolut ingen fisksoppa. Min nuvarande idé om det hela är att det ska vara ett stim bestående av tre svarta Mollys, tre röda Platys, och tre silver/vita Mollys. Utöver detta ett par tre stycken större fiskar och de nödvändiga malarna. En växtfauna som tillåter lite gömställen och samtidigt inte är för tät.

Alltså luftigt och mycket space i form av simyta.

Tackar för tipsen - Corysar verkar ligga bra till inför besöket i eftermiddag, men då någon mer färgglad variant som "halvmask-cory", "Falsk macropterus", eller "Araquaia-pansarmal".
Är de tre varianterna bra och passande, och hur många behöver jag i mitt 200-liters i så fall?
#15 - 9 april 2008 08:18
perfetto skrev:
- Nja alltså..."händer dragandes på insidan" är väl inte precis nödvändigt med en sån där alg-magnet-skrapa?

Det var absolut inget illa ment, så ta inte det fel. ;)
Men med en algskrapa så dras ju den istället för händerna :D
Men alla åsikter e mina & du gör ju det som du tycker e bäst,
vi andra kan bara ge råd & tips sen e det ju upp till dig hur du vill ha ditt akvarie :D
En annan aspekt på det hela e ju att dom gör en massa jobb som du slipper :p

Mvh Eva
#16 - 9 april 2008 08:20
Corysar e ju stimfiskar så minst 5-6 st men fler e absolutinget hinder. Jag har 13 i mitt 250 liters :-)

/Eva
#17 - 9 april 2008 08:22
Jo, just det... Med fisksoppa brukar här på forumet menas med fiskar från olika biotoper som sätts samman i samma kar ;-)

/Eva
#18 - 9 april 2008 08:22
Jag hade 8st i mitt och det räckte. :) Det kan vara lite svårt att få tag på de olika varianterna. Metall/albino brukar man lätt få tag på. Sterbai börjar bli lite mer vanliga i handeln och sedan kan man snubbla över några andra alternativ.
//Camilla
#19 - 9 april 2008 08:26
Beror nog lite på vart man bor ang tillgängligheten på corysar. I Krstd e det ganska stort utbud må jag säga. Schwartsi, sterbai, metall, albino, pygmé, panda, red stripe såg jag i samma butik jag var sist. Annars kan man hos de flesta butiker be dom beställa hem åt en. :-)

/Eva
#20 - 9 april 2008 08:45
EvaPeva skrev:
Det var absolut inget illa ment, så ta inte det fel. ;)

Men med en algskrapa så dras ju den istället för händerna :D

Men alla åsikter e mina & du gör ju det som du tycker e bäst,

vi andra kan bara ge råd & tips sen e det ju upp till dig hur du vill ha ditt akvarie :D

En annan aspekt på det hela e ju att dom gör en massa jobb som du slipper :p

Mvh Eva

- Nej, jag tar det inte fel : )
Anledningen till att jag tänkte som jag gjorde (gör) är ju att det är en väldigt enkel och snabb procedur att dra rent glasen med den där magnetskrapan. Ungefär som att sudda ut på svarta tavlan.
Och jag kanske då kunde slippa ha sugmalar också.
#21 - 9 april 2008 08:48
Jag tänkte på en annan sak, nu när det bara är några timmar till mal-inköpet. Könsfördelningen om jag nu måste ha fler än två-tre stycken?
#22 - 9 april 2008 08:49
Så bra! [:-174]

Klart du inte behöver ha sugmalar ifall du inte vill det. Fast jag hävdar fortfarande att det e bättre :p
Klart det inte tar så mkt tid & jobb & köra över glasrutan ett par ggr i veckan eller vad det nu kan bli, men det e ju ändå så att det hade kunnat löst sig själv genom att ha 2 sugproppar i karet. :D

/Eva
#23 - 9 april 2008 08:53
perfetto skrev:
Jag tänkte på en annan sak, nu när det bara är några timmar till mal-inköpet. Könsfördelningen om jag nu måste ha fler än två-tre stycken?

Corysar e ganska svåra att se skillnad på. Honan brukar var mera bred över ryggen eller hur man ska förklara det :confused:
Jag har ingen aning om könsfördelning i bland mina men dom trivs jättebra tillsammans. Dom trivs bra om det e ett gäng, tror könsfördelning spelar kvitt. Får du av båda & ett par fattar tycke för varann så kan dom leka & lägga rom :D

/Eva
#24 - 9 april 2008 09:17
När de kommer upp i storlek så ärdet rätt tydligt. Honan är större och rundare än hanarna som är små och mer slanka. :) Här är några av mina metallisar. Honan i mitten.
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=6827&size=big&cat=
//Camilla
#25 - 9 april 2008 09:23
Vilka bra bilder, Camilla! Jättesnygga firrar du har!

Har nog bara hanar i mitt 250 då... Eller så har dom inte vuxit till sig riktigt än.
Ska iaf hämta 10 nya på söndag, sp Venezuela Black, ska bli såååå kul!

/Eva
#26 - 9 april 2008 09:28
Tack! :) Dessa är nog 1½-2år nu. Riktiga charmtroll. :D
#27 - 9 april 2008 09:31
Jag hade haft mina metallisar länge utan att dom lekt eller nånting. Visste jag hade 3 av varje kön. Så skulle vi flytta & dan innan la dom rommen. *grrr* Så det blev ju inget & sen dess har dom inte lekt fler gånger heller. Så kan det gå!
Dom e ena riktiga charmtroll, det håller jag med om. Har i alla kar utom i räkkaren. :-)

Mvh Eva
#28 - 9 april 2008 10:13
Okey, så det är inga beteende-problem ex. hannar emellan vad gäller honor eller revir då alltså?
#29 - 9 april 2008 10:16
Om du ser malar som "ett nödvändigt ont" tycker jag att du - för din egen och fiskarnas skull - ska låta bli att skaffa några.
#30 - 9 april 2008 10:30
perfetto skrev:
Okey, så det är inga beteende-problem ex. hannar emellan vad gäller honor eller revir då alltså?

Nej, corysar är fredliga. Dock kan ju en ensam hona med tex 3 hanar bli lite väl uppvaktad. Men själv har jag fler hanar än honor och det har fungerat bra.
//Camilla
#31 - 9 april 2008 12:07
Om du ser malar som "ett nödvändigt ont" tycker jag att du - för din egen och fiskarnas skull - ska låta bli att skaffa några.

- Fiskarna kommer inte på något sätt bli lidande av att jag inte vill ha mer än nödvändigt många malar.
Smaken vad gäller fiskar är säkerligen ganska varierad även bland övriga medlemmar på Zoopet, och jag tycker inte att malar är särskilt söta/vackra, helt enkelt.
#32 - 9 april 2008 12:25
perfetto skrev:
- Nej, jag tar det inte fel : )

Anledningen till att jag tänkte som jag gjorde (gör) är ju att det är en väldigt enkel och snabb procedur att dra rent glasen med den där magnetskrapan. Ungefär som att sudda ut på svarta tavlan.

Och jag kanske då kunde slippa ha sugmalar också.

Visst går det bra med magnetskrapan men tänk om du kommer åt överallt i akvariet? Det beror nog hur det är placerat mn jag har upptäckt att malarna gör jobbet mycket bra då jag har svårt att komma åt alla hörn. ;)

perfetto skrev:
- Fiskarna kommer inte på något sätt bli lidande av att jag inte vill ha mer än nödvändigt många malar.

Smaken vad gäller fiskar är säkerligen ganska varierad även bland övriga medlemmar på Zoopet, och jag tycker inte att malar är särskilt söta/vackra, helt enkelt.

Du kanske lär dig att tycka om de? ;)
Jag har precis fått ett par vuxna ancistrus. Förts var jag nästan skrämd - monster! Men idag tittar jag på de och njuter :D

Corydoras är bara söta :p. De har blivit mina favoriter då det är fart på de hela tiden, de "dansar" och stör inga andra invånare i karet.

Lycka till med akvariet
Anna
#33 - 9 april 2008 12:41
perfetto skrev:

Självklart måste man inte älska alla fiskar, inte ens malar. Men min erfarenhet är att det är en rätt kass idé att skaffa "nyttofiskar" man egentligen inte gillar.
#34 - 9 april 2008 13:00
Självklart måste man inte älska alla fiskar, inte ens malar. Men min erfarenhet är att det är en rätt kass idé att skaffa "nyttofiskar" man egentligen inte gillar.

- Jag förstår. Men hur håller man på ett effektivt och smidigt sätt rent i akvariet utan fiskar som äter från botten?
#35 - 9 april 2008 13:13
Du kan använda en slamhävert och suga rent bottnen då och då. Mata lite så det inte blir för mycket mat på bottnen osv. :)
//Camilla
#36 - 9 april 2008 13:39
perfetto skrev:
- Jag förstår. Men hur håller man på ett effektivt och smidigt sätt rent i akvariet utan fiskar som äter från botten?

Snäckor!
Såna har jag i vartenda akvarium, oftast äppelsnäckor som är aktiva och riktigt roliga att titta på. Men, som sagt, det viktigaste är att inte mata för mycket.
#37 - 9 april 2008 13:58
C.Ciklid skrev:
Du kan använda en slamhävert och suga rent bottnen då och då. Mata lite så det inte blir för mycket mat på bottnen osv. :)

//Camilla

- Hmmm.......ja faktiskt. Ny infallsvinkel där.

Men OM jag kommer finna det smidigare att faktiskt ha mal/malar - hur många behöver de vara för att trivas ihop? Visste inte ens att de var stimfiskar ens.
#38 - 9 april 2008 14:05
Snäckor!

Såna har jag i vartenda akvarium, oftast äppelsnäckor som är aktiva och riktigt roliga att titta på. Men, som sagt, det viktigaste är att inte mata för mycket.

- Ja alltså, med risk för att göra dig till ovän för livet så måste jag säga att snäckor inte heller är riktigt vad jag tänkt mig i mitt akvarium : )

Jag förstår fördelarna med både malar och snäckor, men jag är ju främst ute efter en mer "pelagisk" miljö med mycket simyta och inte för mycket växtlighet. Alltså inte så jättemånga individer, och de som ska vara där får vara frisimmande och/eller stimfiskar.

Jag ska givetvis fundera på både mal och snäckor, men det är inte mitt förstaval.
#39 - 9 april 2008 14:22
perfetto skrev:
Men OM jag kommer finna det smidigare att faktiskt ha mal/malar - hur många behöver de vara för att trivas ihop? Visste inte ens att de var stimfiskar ens.

Pansarmalar är stimfiskar, minst 5-6 brukar rekommenderas. Andra malar är enstöringar. Tänk på att det finns flera tusen olika arter i över 30 familjer, i storlekar på en dryg centimeter till flera meter och med vitt skilda beteenden.
perfetto skrev:
- Ja alltså, med risk för att göra dig till ovän för livet så måste jag säga att snäckor inte heller är riktigt vad jag tänkt mig i mitt akvarium : )

Jag förstår fördelarna med både malar och snäckor, men jag är ju främst ute efter en mer "pelagisk" miljö med mycket simyta och inte för mycket växtlighet. Alltså inte så jättemånga individer, och de som ska vara där får vara frisimmande och/eller stimfiskar.

Jag ska givetvis fundera på både mal och snäckor, men det är inte mitt förstaval.

Det är ditt akvarium. Jag varken kan eller vill tvinga på dig snäckor/malar, eller få dig att avstå. :D

Annons