Två konstiga ciklider, vad är de?

#1 - 11 november 2011 20:35
Var inne i "min" butik förut idag, och såg två arter, som jag aldrig sett förr. Och frågan är om den ena ens är en art. Båda hade han tydligen fått i inbyte, från nå´n som hade köpt dem på Akvarielagret. Den ena, som jag är osäker på är en riktig art, reagerade både jag och innehavaren likadant på första gången vi såg dem, det vill säga korsning mellan zebraciklid och Jack Dempsey. Han som bytte in dem hade tydligen nämnt nå´t om att de såg ut som korsningar, men var en egen art. På lappen stod det Awatilapia spec eller nå´t så´nt. De påminde i formen om zebror, men var lägre och mer långsträckta. De hade även svaga svarta "zebraciklidränder" och även några lysande blå prickar utspridda på kroppen. Han i butiken hade som sagt också reagerat när han såg dem först, och trodde det var korsningar. Nå´n som har hört talas om Awatilapia, finns det, eller hade han som köpt dem av Akvarielagret blivit lurad?

Se´n hade samma person (vad jag förstod) kommit in med några stora saker, med stora munnar. (Ska väl i ärlighethetens namn inte svära på att den är amerikansk, men men) Försökte tyda hans stil, och dessutom så är ju inte stavningen helt säker, men det stod ungefär nå´t så´nt här: Chetobranckopsis flenensis... Ska tydligen vara riktigt fredlig, och planktonätare, med men en stor mun. Den största var ca 20 cm. Han hade fått in dem idag, och de hade väl inte färgat ut ordentligt, och var mest gråbruna, med lite rödaktig stjärtfena.
#2 - 11 november 2011 23:11
Den första låter ju som Amatitlania siqua

Den andra låter ju lite som Semaprochilodus taeniurus
#3 - 11 november 2011 23:20
Har du ingen bild du kan lägga ut ?? Kan vara lättare att se själv :)
#4 - 12 november 2011 01:05
Chaetobranchopsis är mycket riktigt ett släkte filtrerande ciklider, mycket ovanliga, tror aldrig jag sett några till försäljning. Var såg du dem?
#5 - 12 november 2011 02:29
Nej, Amatitlania siquia är det inte, har haft så´na. Dessa skulle heta Awatilapia eller nå´t liknande. De var rätt mörka, med bleka ränder, och blå prickar som på en JD, men inte lika mycket.

De finns i en butik i Göteborg, han hade fått in fyra av varje. Vet nå´n om de där planktonätarna tar småfisk? Som Corydoras, och Apistogrammahonor? Han sa att de skulle vara väldigt fredliga, och funka med t.ex scalarer, tuffare sällskap än så tålde de visst inte. Är lite sugen, men med den munnen blir man ju orolig att de sätter i sig småfisk.
#6 - 12 november 2011 09:52
Om de är planktonätare så tycker de med all garanti att corydoras och apistogrammor är för stora, nykläckt artemia och liknande är däremot lagom..
Skulle det nu visa sig att de inte är panktonätare och har stor mun nog för att få in en apistogramma-hona i käften så lär hon ryka..

Planktonätare ska ha stor mun (om de har lite storlek och är aktivt simmande) för att det ska löna sig för dem att leva på den typen av foder..
#7 - 12 november 2011 10:02
Jag har aldrig ens sett en levande Chaetobranchopsis, men skulle inte placera dem tillsammans med pyttesmå apistogrammahonor, tror inte det slutar väl.
Jag skulle tippa de nog snarare hör hemma i ett stort "snäll-akvarium" med fisk som scalare, discus, flaggciklid och uaru.
#8 - 12 november 2011 11:04
Om de nu är planktonätare så ska de anse att apistogramma-honorna är för stora..
Planktonätare äter små kräftdjur..
#9 - 12 november 2011 11:53
Tja, men tänkte att de kanske är mer anpassningsbara, att de äter mer än plankton om de får chansen.

Se´n kom jag att tänka på en sak. Ska nog åka till honom och fråga, ifall han fick se namnet i skrift på de där andra, eller om han som bytte in dem bara sa namnet. I så fall kan det mycket väl vara så att det egentligen ska vara Amatitlania, och inte Awatilapia :p Men hur som, vanliga zebror, eller siquia (Honduran Red Point) är det inte.
#10 - 12 november 2011 12:26
pikachu skrev:
Om de nu är planktonätare så ska de anse att apistogramma-honorna är för stora..

Planktonätare äter små kräftdjur..

Planktonätare KAN äta små partiklar, de har mundelar (framförallt gälräfständer) anpassade till att filtrera ut småttiga saker. Det finns ingenting som säger att de inte också kan äta lite större partiklar och en apistogrammahona är bara sisådär 20 mm.
#11 - 12 november 2011 12:38
Ja, det var det jag tänkte, att även om deras huvuddiet består av plankton, så kanske de sätter i sig en liten fisk om den simmar förbi. Men de verkar ju ganska lugna, och jagar väl knappast aktivt. Mina Apistogrammahonor (köpta som viejita II) är väl 3-4 cm.
#12 - 12 november 2011 13:04
Ni kan ju ha rätt i att de kanske tar små fiskar, men hålls de mätta så borde de inte orka jaga efter småfisk..
#13 - 12 november 2011 13:15
Chaetobranchus flavescens har jag haft. Det är en filtrerare, men betedde sig ganska mycket som en vanlig cichlid och åt pellets. Mina blev aldrig fullvuxna (runt 20 cm) utan bara ca 8 cm. Minns inte vad de dog av. Kan ha varit parasiter eftersom de var vildfångade. Det finns ytterligare en Cheatobranchus-art: C. semifasciata. Jag vet inte om den är filtrerare. Av Chaetobranchopsis finns två valida arter, C. australis och C. orbicularis, och bägge är mycket sällsynta i handeln. Åtminstone den ena är filtererare.

"Chetobranckopsis flenensis..." låter ju mer som Chaetobranchus flavescens, och dessutom troligare eftersom den fanns på beställningslistor för några år sedan. Alla nämnda arterna är tecknade i grått och gult och ingen lär bli någon kioskvältare, men spännande fiskar om man bryr sig mer om biologin än utseendet.
#14 - 12 november 2011 14:42
Jag köpte de fyra planktonätarna, och även ett par av Amatitlanorna, ska försöka fixa bilder. Han som bytte in dem hade tydligen haft dem tillsammans, men det funkade inte, han hade visst även försökt ha planktonätarna med hantlar, men även hantlarna var för tuffa tydligen.
#15 - 12 november 2011 15:07
Animaniac skrev:
. Nå´n som har hört talas om Awatilapia, finns det, eller hade han som köpt dem av Akvarielagret blivit lurad?

.

Sånt här är alltid så himla festligt. Varför i herrans namn skulle vi ha lurat honom bara för att han kommer ihåg ett namn helt fel? De allra flesta människor går så vitt jag vet inte till jobbet i någon slags strävan efter att lura så många människor de kan under dagen.
#16 - 12 november 2011 16:08
Gabbi skrev:
Sånt här är alltid så himla festligt. Varför i herrans namn skulle vi ha lurat honom bara för att han kommer ihåg ett namn helt fel? De allra flesta människor går så vitt jag vet inte till jobbet i någon slags strävan efter att lura så många människor de kan under dagen.

Djuraffärer har inte världens bästa ryckte av sig att vara ärliga, visst du kanske är fullt ärlig när du hjälper kunder.. Tyvärr så är ju inte alla expediter/ägare det.. :(
#17 - 12 november 2011 16:42
Det var han i butiken som fått dem i inbyte som hörde fel, det fick jag bekräftat idag, och som jag misstänkte redan innan, så ska det vara Amatitlania och inte Awatilapia. Menar inte att påstå att nå´n ljuger, men eftersom både han i butiken, och jag tänkte korsning mellan JD och zebra första gången vi såg dem, så undrade vi ju. Namnet han hade skrivit upp gjorde mig ju inte klokare heller. Men vad jag förstod nu, så hade den på Akvarielagret som sålde fiskarna sagt att de såg ut som en korsning, men inte är det.

Han sa att eftersom det var just Akvarielagret fiskarna köpts från, så är det troligt att fisken ändå är det den såldes som, alltså en icke ännu namngiven art av Amatitlania.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 12 november 2011 16:57
pikachu skrev:
Djuraffärer har inte världens bästa ryckte av sig att vara ärliga, visst du kanske är fullt ärlig när du hjälper kunder.. Tyvärr så är ju inte alla expediter/ägare det.. :(

det varierar väldigt mycket - de som jobbar i djuraffärer ljuger definitivt inte mer än de som skriver i forum i alla fall;)

Skulle nog vilja påstå att felaktigheter på missförstånd
#19 - 12 november 2011 17:30
Några bilder. Tycker att planktonätarna ser lite risiga ut, de såg ut så i butiken, men som han som bytte in dem tydligen sa, de tålde visst inte sällskapet riktigt.

Vad det gäller Amatitlanian, så får ni hålla tillgodo med en bild på honan så länge, då hanen råkade ut för nå´t mysko. La dem i en plastburk, för att koppa in dem. La på ett lock så att de skulle hålla sig i burken. När jag kommer tillbaka lite senare, och lyfter på locket, så är hanen borta. Hittar honom halvtorkad på golvet, lägger i honom i burken igen, och ser att han andas. Så nu får vi vänta och se om han överlever. Tur i oturen är att det inte var honan som lekte Houdini, eftersom jag tror att han bara hade en hona, och tre hanar i butiken.
#20 - 13 november 2011 07:33
pikachu skrev:

Mm, eller hur. Kom igen när du varit med om din hundrade kund som jävligt ilsken stampar iväg och högljutt deklarerar att "Då går jag till Konkurrent XX, för DERAS praktbotior stannar minsann i växten och blir aldrig över fem centimeter". Där någonstans börjar man ifrågasätta varför man inte ljuger, eller åtminstone om man verkligen drack nog med kaffe på morgonen.

Till Trådskaparen, jo du påstod visst att vi ljög. Precis som väldigt många på forum gärna och till synes helt legitimt kan skylla vartenda missförstånd som uppstår på zooaffärspersonal. Trots att jag själv varje vecka ser hur folk som har handlat av mig eller en kollega lägger upp en HELT annan version av vad som sades i affären, i forum som dessa. Det hör inte direkt till ovanligheterna att folk tjatar till sig fiskar som de i efterhand inte borde ha haft. Men när de ska köpa dem har de så mycket erfarenhet och lediga akvarium och gud vet allt, och sedan skriver på forum om hur deras småfiskar försvinner utan att nämna ett ord om att de visst blivit både varnade och avrådda.

Häpnar också hur någon utifrån att ha sett en fisk en gång kan dra slutsatsen att de är en obskyr blandning, såld under falskt namn, och att de som beställt den, röjt ett akvarium åt den, stått efter stängning eller innan öppning och packat upp den, prismärkt den och matat den, enbart skulle ha en väldigt vag idé om vad det är för något.
#21 - 13 november 2011 09:01
Jag har finkammat storstockholm och Uppsala på akvarieaffärer och jag har aldrig varit med om att någon någonsin medvetet försökt lura mig. Däremot så handlar det i många fall om ren okunskap av personalen, man vet helt enkelt inte vad det är man säljer.

I mina ögon sticker två affärer ut från mängden i Stockholm , Akvarielagret och Akvarieleasing (har endast varit där några få gånger, men de verkar väldigt kunniga). Med sin stora kunskap inom akvarastik så är det natruligt för oss som har det som en hobby att vända sig till dessa. Den stora massan som exempelvis har ett akvarium i barnens rum går till andra lite billigare butiker, där man köper 4 okända akvarieväxter för 100 spänn, inget fel att göra det. Vet man vad man ska ha så är det ofta ett billigare alternativ.

Det jag vill säga är att Akvarielagret, som det handlade om i det här fallet, skulle aldrig överleva om det kom fram att de medvetet lurade/ljög för sina kunder. Till skillnad från den "vanlige" kunden märker ofta vi akvarister om de försöker lura än och då skulle åtminstone jag söka mig till andra butiker, och utan oss tror jag de skulle få det tufft mot billiga "stormarknader". Jag däremot betalar gärna lite extra för den kunskap och stora engagemang som de visar.

Så tack Akvarielagret för att ni fick mig att fortsätta med den här underbara hobbyn när jag var på väg att lägga av (pga en annan butik vars kunskaper var under all kritik).
#22 - 13 november 2011 09:04
Ge upp Gabbi! Det ÄR ditt fel om det är dåligt väder, svält i världen eller kunden har ont i foten. Kunden har alltid rätt.

PS Ser ut som C. flavescens (bara intuitivt, utan att ha kontrollerat ordentligt) och en Amatitlania, men dem vet jag inget om.
#23 - 13 november 2011 09:23
Du har helt rätt där Kjell, men konsekvenserna blir väldigt större när det står en anställd eller en zooägare och drar en massa valser, så man blir mörkrädd när man hör det.
Ja jag har hört mycket dumt från mina besök i zooaffärer ibland är det missförstånd ibland är det okunskap och då kanske den som jobbar i zooffären drar till med något, det är nog det vanligaste. Sedan är väl missförstånd vanligt, det vill säga att kunden inte tydligt kan förklara vad han vill ha, även att den i butiken inte kan förklara tydligt vad som gäller för den fisk han säljer.
Sedan finns det faktiskt folk i zooaffärer som helt enkelt ljuger, det händer när dom tex säljer parvis utav malawiciklider, den i butiken ser att det är två hannar, men han säger att det är ett par.
Nu tänker jag inte sätta ut några namn, för jag tycker inte, att det riktigt just att föra en sådan debatt här på forumet.Janne
#24 - 13 november 2011 09:24
Du har helt rätt där Kjell, men konsekvenserna blir väldigt större när det står en anställd eller en zooägare och drar en massa valser, så man blir mörkrädd när man hör det.
Ja jag har hört mycket dumt från mina besök i zooaffärer ibland är det missförstånd ibland är det okunskap och då kanske den som jobbar i zooffären drar till med något, det är nog det vanligaste. Sedan är väl missförstånd vanligt, det vill säga att kunden inte tydligt kan förklara vad han vill ha, även att den i butiken inte kan förklara tydligt vad som gäller för den fisk han säljer.
Sedan finns det faktiskt folk i zooaffärer som helt enkelt ljuger, det händer när dom tex säljer parvis utav malawiciklider, den i butiken ser att det är två hannar, men han säger att det är ett par.
Nu tänker jag inte sätta ut några namn, för jag tycker inte att det är just att sätta ut namn på dom zooaffärerna.Janne
det varierar väldigt mycket - de som jobbar i djuraffärer ljuger definitivt inte mer än de som skriver i forum i alla fall;)

Skulle nog vilja påstå att felaktigheter på missförstånd

malawi.forum24.se
#25 - 13 november 2011 10:21
Jag tycker som Gabbi... prova jobba i en butik i bara någon månad, och ni kommer att häpna över de frågor ni får, vilka kunder det finns och vilka valser kunderna drar. Otroligt. Samtidigt, jag vet att en del butiker inte har särdeles med kunskap och att det kan bli fel där också. Lagret hör dock till de absolut bästa butikerna i Sverige, på många sätt.

Medvetna lurendrejerier har jag däremot sällan sett. Verkar iaf som att cikliderna är någorlunda placerade vart de hör hemma. Dra upp lite fler bilder när du får möjlighet.
#26 - 13 november 2011 10:35
Seriöst, min inkörsport till hobbyn blev till på grund av galningar som ville tjäna pengar. Det sade han själv när jag kom dit och frågade vad de höll på med.

Kort historia, tjejen kom hem med två slöjstjärtar i ett kar på 2,5 liter, en anubias och grus. De tänkte lösa pumpfrågan med syretabletter. Slöjstjärten bodde i det karet i en timme, sen stog det ett stort kar i lägenheten, som blev fyra, fem och sen sex..

Sen är det inte XXX mer, dock bor jag nära pets (lätt den finaste djuraffären jag sett, åk dit och kolla) Jag har alltså träffat på typen, vem hjälper de liksom.
#27 - 13 november 2011 10:42
Vem skulle dra upp lite bilder?Janne
Jag tycker som Gabbi... prova jobba i en butik i bara någon månad, och ni kommer att häpna över de frågor ni får, vilka kunder det finns och vilka valser kunderna drar. Otroligt. Samtidigt, jag vet att en del butiker inte har särdeles med kunskap och att det kan bli fel där också. Lagret hör dock till de absolut bästa butikerna i Sverige, på många sätt.

Medvetna lurendrejerier har jag däremot sällan sett. Verkar iaf som att cikliderna är någorlunda placerade vart de hör hemma. Dra upp lite fler bilder när du får möjlighet.
#28 - 13 november 2011 10:54
Jag tar upp ett exempel, det florerade mycket fisk från tjeckien för några år sen i våra zooaffärer ingen nämnd och ingen glömnd.
det var nämligen någon som hade en liten gross på fickan, han beställde fisk direkt från tjeckien som han sedan sålde direkt till zooaffärerna, det kom i en del bra fisk men det kom också in en del skit, som bastarder, fel namnsatta och en del gånger så kom det in väldigt små.Men, det var billigt.
Den gången jag relaterar till, det var när det kom in en massa venustus i ca 2-3 cm storlek, det var fiskar man kunde lägga i små baljor i zooaffärerna och det gjordes, dom såldes sedan av till många ovetande akvarister, för dom ser ju så fina ut dom små gula spräckliga.
Det skulle vara intressant att se hur det så ut i deras baljor efter ett år, troligtvis var det bara en fisk kvar, en stor venustus.
Men man kan inte dra alla över en kam, men viss finns det en massa zooägare som vill tjäna pengar och det på alla sätt.
Men jag säger det igen, dom har ett större ansvar än vad kunden har för han driver en zooaffär, det ansvaret har inte kunden, som det säkert finns en del utav, som inte pratar sanning.Janne

malawi.forum24.se
#29 - 13 november 2011 11:15
Ja den första fisken är en Chaetobranchus, och den ser exakt ut som bilderna på flavescens, så jag köper Eriks identifiering.

Amatitlania
'n (om det nu är en Amatitlania!) ser verkligen skitskum ut. Ser ut att vara en gammal hona i rätt dåligt skick, det kanske blir tydligare vad det är om den får färga upp lite, men jag tror inte jag sett den där arten/lokalformen tidiare.
#30 - 13 november 2011 12:17
Som jag skrev tidigare så fanns det ju några saker som gjorde att man blev fundersam. Till saken hör att jag själv hade en JD-lek för ett par år se´n, som förmodligen smygbefruktades av en zebrahane, och tyckte att ynglen såg lite mysko ut. Han sa korsning direkt när jag kom in med dem, och hade de fått växa till sig (och inte bli malmat), hade de nog blivit rätt lika de han hade nu. Se´n så har jag också varit i butiker, där de ljugit, eller dragit till med nå´t när de inte har kunnat. En tjej i en numer nerlagd butik, sa helt fel könsskillnad på platy till en kund. I akvariet fanns det nästan bara hanar, men en del individer hade förlängda fenstrålar i stjärtfenan, och hon påstod att det var det som var skillnaden. Skulle förvåna mig om hon inte visste könsskillnaden på platy, men i så fall borde hon ha sagt det istället. Men hur som, ber om ursäkt ifall Gabbi tog det som att jag påstår att de ljuger, har inte sagt det. Men både han och jag tänkte ju korsning när vi såg dem. Men som han sa, Är de köpta på Akvarielagret så är det förmodligen inte en korsning, och det har han säkert rätt i.

Nog om det. Satt och kollade lite på planktonätarna igår kväll, och inte är det mycket fart i dem. Oftast står de still tillsammans. Nu har de börjat röra sig lite mer verkar det som, och de verkar inte bry sig det minsta om pansarmalarna, de tittar inte ens åt deras håll. Såg igår kväll att de började öppna munnarna, och puffa på varandra, samtidigt som ryggfenan åkte upp. Den bakre delen på ryggfenan blev rätt hög och segelliknande. Har ingen aning om könen, men den största bör vara en hane, och den minsta en hona (det är rätt stor storleksskillnad mellan dem), eftersom han som bytte in dem tydligen hade haft dem se´n de var små.
#31 - 13 november 2011 15:28
Pröva att ge dem nykläckt artemia. Det lär väl inte gå att få dem runda om magen med bara artemia, men dom kanske börjar äta på allvar. Mina, jag hade bara två, brydde sig inte om andra fiskar (men jag hade dem inte med neoner eller nåt sånt smått) men de kom inte överens inbördes. Det gick inte att ha dem i samma akvarium!

Jag hade väntat mig att de skulle bete sig lite som Acaronia, men de var snarare tvärtom. Ganska aggressiva men inte särskilt glupska.
#32 - 13 november 2011 17:29
Ja, de påminner ju en del om Acaronia nassa, som jag också hade för ett antal år se´n. Men Acaronia är väl mer fiskätare, och har stor mun därför? Planktonätarna har väl stor mun för att de ska få in så mycket mat på en gång för att det ska vara värt det. Se på t.ex en brugd, med den munnen skulle den få in både det ena och det andra, men äter bara plankton, och kanske en och annan småfisk som inte hinner ur vägen. Nej, runda lär de nog aldrig bli på en planktondiet, nog därför de ser lite tunna ut.

Dessa fyra verkar komma överens ok, även om det ibland som det ser ut som på en av de här bilderna. Slänger ett öga på akvariet nu, och ser två av dem sida vid sida, med fullt utspända ryggfenor, och slag med stjärten.
#33 - 13 november 2011 19:13

Eh ja, exakt..
Jag har varit med om både den ena och andra expediten som sagt fel (kan vara av okunnighet, men då måste de vara väldigt duktiga på att låtsas ha koll vilket i mina ögon är som att ljuga)..
#34 - 13 november 2011 19:38
Gabbi skrev:
Mm, eller hur. Kom igen när du varit med om din hundrade kund som jävligt ilsken stampar iväg och högljutt deklarerar att "Då går jag till Konkurrent XX, för DERAS praktbotior stannar minsann i växten och blir aldrig över fem centimeter". Där någonstans börjar man ifrågasätta varför man inte ljuger, eller åtminstone om man verkligen drack nog med kaffe på morgonen.

Visst, jag kan erkänna att jag inte har jobbat i en djuraffär än, från mitten av april till slutet av augusti så praktiserade jag på arken zoo i fridhem och jag hade en del kunder och lyckades sälja en hel del fiskar och de på ren och skär ärlighet..

Dock skulle någon ha sagt "Då går jag till Konkurrent XX, för DERAS praktbotior stannar minsann i växten och blir aldrig över fem centimeter", så skulle jag bara suckat och tänkt "Stackars dig, fattar du inte att de i den butiken blåser dig?"..
#35 - 14 november 2011 19:25
De där jäkla Amatitlaniorna är då inte lätta att fotografera, de är inte still många sekunder åt gången :p Tror som sagt inte att Akvarielagret luras, det verkar ju vara en av de mest kunniga och seriösa butikerna i landet, så jag tror inte att det är en korsning.

Planktonätarna verkar trivas, de interagerar en del med varandra, och verkar äta (på ett lite lustigt sätt, som sagt). Tänkte att de kanske måste lägga på sig lite, men eftersom de är planktonätare, och uppenbarligen åt hos den förra ägaren, så kanske de ska se ut sådär. Häromdagen såg jag nå´t oväntat i det karet, några L183-ungar (Ancistrus dolichopterus, blå antennmal). Hade ingen aning om att de hade lekt ens. Skulle vara trevligt med en överraskning till, lek av planktonätarna :)
#36 - 14 november 2011 19:54
Du har en sund inställning, du är ärlig och du låter kunden säga vad han tycker, okej lite fel kan du tänka, men sen gör du ditt jobb att sälja fiskar på ett sunt sätt och jag tror att du förklarar för kunden vad som gäller för dessa fiskar, dev är ju så det ska funka när vi pratar om djur, det ska inte vara som en annan skrev som verkar lite utbränd, ingen nämnd och ingen glömnd Janne

malawi.forum24 .se

pikachu skrev:
Visst, jag kan erkänna att jag inte har jobbat i en djuraffär än, från mitten av april till slutet av augusti så praktiserade jag på arken zoo i fridhem och jag hade en del kunder och lyckades sälja en hel del fiskar och de på ren och skär ärlighet..

Dock skulle någon ha sagt "Då går jag till Konkurrent XX, för DERAS praktbotior stannar minsann i växten och blir aldrig över fem centimeter", så skulle jag bara suckat och tänkt "Stackars dig, fattar du inte att de i den butiken blåser dig?"..
#37 - 14 november 2011 19:56
Gabbi skrev:

Till Trådskaparen, jo du påstod visst att vi ljög. Precis som väldigt många på forum gärna och till synes helt legitimt kan skylla vartenda missförstånd som uppstår på zooaffärspersonal. Trots att jag själv varje vecka ser hur folk som har handlat av mig eller en kollega lägger upp en HELT annan version av vad som sades i affären, i forum som dessa. Det hör inte direkt till ovanligheterna att folk tjatar till sig fiskar som de i efterhand inte borde ha haft. Men när de ska köpa dem har de så mycket erfarenhet och lediga akvarium och gud vet allt, och sedan skriver på forum om hur deras småfiskar försvinner utan att nämna ett ord om att de visst blivit både varnade och avrådda.

Häpnar också hur någon utifrån att ha sett en fisk en gång kan dra slutsatsen att de är en obskyr blandning, såld under falskt namn, och att de som beställt den, röjt ett akvarium åt den, stått efter stängning eller innan öppning och packat upp den, prismärkt den och matat den, enbart skulle ha en väldigt vag idé om vad det är för något.

Gabbi,
Jag vet att du och alla andra har mycket att göra, men vore det inte på sin plats med en blog eller en tråd som kanske heter "från zooaffärens vinkel".
Jag hör till dem som I bland drar alla affärer over en kam och skyller dem för allehanda brott mot mänskligheten, förlåt fiskligheten. Själv har jag under en kort tid varit delägare/ medhjälpare i en affär men jag hoppade av det och hölls mest i odlingen då jag inte pallade trycket från idi.. förlåt kunderna.
Det finns en hel del bra affärer med kunnig personal, ni är en av dem. Men sedan finns det andra som inte är värda namnet och har totalt okunnig personal. Tyvärr så drar dessa ned ryktet för alla.

Vad det gäller lögner och blivit lurad så förstår jag din reaktion. Det hade nog varit smartare att skriva affären än att namnge den, om de som jag uppfattat bara var ett ifrågasättande. Då blir det ett direkt på hopp som kan misstydas av många.
#38 - 14 november 2011 20:14
bossep skrev:
Det hade nog varit smartare att skriva affären än att namnge den, om de som jag uppfattat bara var ett ifrågasättande. Då blir det ett direkt på hopp som kan misstydas av många.

Japp, hade varit smartare, ja :p
#39 - 14 november 2011 20:20

,Jag blir mörkrädd, ska denna människan sälja fiskar på ett bra sätt för att hon missade sitt morronkaffe.
Självklart så måste väl inställningen vara att kunden har rätt, förutan kunden så står väl inte hon där och säljer fiskar.
Sedan får hon självklart tycka vad hon vill om dessa människor som tydligen bara ljuger för henne, och sedan går ut med detta och gnäller på dessa forum som hon kallar det, Christer är säkert helnöjd med denna reklam.
Nej , självklart så måste så kallade seriösa zooaffärer lyssna på vad kunden säger, och sedan göra så gott dom kan för att kunden skall få det han vill ha, självklart blir det missförstånd ibland, men det går alltid att lösa med rätt inställning, det luktar utbrändhet här.Janne

malawi.forum24.se
#40 - 14 november 2011 20:28
Jag läste ditt inläg igen Bosep, jag tar bort det första jag skrev och hoppas att du tar min ursäkt.Janne
#41 - 14 november 2011 20:51
Jag läste ditt inläg igen Bosep, jag tar bort det första jag skrev och hoppas att du tar min ursäkt.Janne
Jag ser inte vad du skrev och ber om ursäkt för! Men jag är ganska hårdudad och har lärt mig att ta en del eftersom jag ger rätt kraftigt också.
#42 - 14 november 2011 21:14
är inte akvarielagret lite OT och ganska ovesäntlig del av tråden?
Jag sitter och försöker reda ut vad gatukorsnings Amatitlanian kan vara för något.
Vi får nog vänta med det tills det blir lite bättre bild på den.

Men
Först av allt är jag inte säker på att det är någon Amatitlania. Det har flyttats runt lite i den gruppen och det kommer sannolikt att bli mer runt om flyttningar. Jag är dock ganska säker på att det är en fisk från Centralamerika! Vi får hel enkelt se när de gått till sig lite och färgat ut.
Vet du om fiskarna var klassade som VF när dom köptes? Om inte så kan det vara svårt att klassa dem som ”renrasiga”. Det kan även vara lite svårt med VF eftersom det tycks kunna bli korsningar i det vilda också. Att det sedan kan skilja massor på fisk från närliggande vattendrag gör inte saken lättare.
Enligt fishbase så finns det 4 olika Amatitlania.
Amatitlania coatepeque
Amatitlania kanna
Amatitlania nigrofasciata
Amatitlania siquia

Ett widcard
Cryptoheros cutteri
Det finns andra innom Cryptoheros som kan stämma in.
#43 - 14 november 2011 21:14
Nej, jag förstår det,jag redigerade mitt inlägg efter jag läste ditt en gång till men jag skrev ungefär att du helt och hållet höll med gabbi, vilket jag tolkade fel
bossep skrev:
Jag ser inte vad du skrev och ber om ursäkt för! Men jag är ganska hårdudad och har lärt mig att ta en del eftersom jag ger rätt kraftigt också.
#44 - 15 november 2011 04:51
bossep skrev:
är inte akvarielagret lite OT och ganska ovesäntlig del av tråden?

Jag sitter och försöker reda ut vad gatukorsnings Amatitlanian kan vara för något.

Vi får nog vänta med det tills det blir lite bättre bild på den.

Men

Först av allt är jag inte säker på att det är någon Amatitlania. Det har flyttats runt lite i den gruppen och det kommer sannolikt att bli mer runt om flyttningar. Jag är dock ganska säker på att det är en fisk från Centralamerika! Vi får hel enkelt se när de gått till sig lite och färgat ut.

Vet du om fiskarna var klassade som VF när dom köptes? Om inte så kan det vara svårt att klassa dem som ”renrasiga”. Det kan även vara lite svårt med VF eftersom det tycks kunna bli korsningar i det vilda också. Att det sedan kan skilja massor på fisk från närliggande vattendrag gör inte saken lättare.

Enligt fishbase så finns det 4 olika Amatitlania.

Amatitlania coatepeque

Amatitlania kanna

Amatitlania nigrofasciata

Amatitlania siquia

Ett widcard

Cryptoheros cutteri

Det finns andra innom Cryptoheros som kan stämma in.

Ja, har också tänkt att det är OT, men eftersom hon som jobbar där tydligen tog illa upp, så ville jag förklara mig.

Tja, vet inte om det är en Amatitlania, men det var tydligen det den såldes som från början. Helt klart verkar den vara nära släkt med både A. nigrofasciatus och A. siquia, då den påminner om dessa mycket i kroppsformen. Däremot har den en del blå prickar, vilket var en av anledningarna att jag tänkte korsning mellan zebra och JD när jag såg dem. Kan nog med säkerhet säga att det inte är cutteri, har sett bild på den, och de har fel färg. Vet inte om de ursprungligen såldes som VF. Tog några bilder förut, men de är inte lätta att fotografera, och lär inte vinna några fototävlingar med de bilderna :p Men det syns kanske hyfsat vad de föreställer.

Lägger upp en bild på Amatitlania nigrofasciatus, och en på Amatitlania siquia också, som jämförelse.
#45 - 15 november 2011 06:18
, det ska inte vara som en annan skrev som verkar lite utbränd, ingen nämnd och ingen glömnd Janne

malawi.forum24 .se

Du verkar en smula utbränd själv som blir avstängd från ciklidforum efter ciklidforum och nu hittat en tillfällig plattform i Zoopet att sprida dina elakheter ifrån.
#46 - 15 november 2011 14:40
Såg nyss en av planktonätarna försöka knuffa undan ett svärdsplanteblad. Brukar väl vara ett typiskt ciklidbeteende när de vill rensa en lekplats... Inte för att jag tror att de tänker leka, särskilt inte så här snart, men ändå :p
#47 - 15 november 2011 15:36
Animaniac skrev:
Ja, har också tänkt att det är OT, men eftersom hon som jobbar där tydligen tog illa upp, så ville jag förklara mig.

Tja, vet inte om det är en Amatitlania, men det var tydligen det den såldes som från början. Helt klart verkar den vara nära släkt med både A. nigrofasciatus och A. siquia, då den påminner om dessa mycket i kroppsformen. Däremot har den en del blå prickar, vilket var en av anledningarna att jag tänkte korsning mellan zebra och JD när jag såg dem. Kan nog med säkerhet säga att det inte är cutteri, har sett bild på den, och de har fel färg. Vet inte om de ursprungligen såldes som VF. Tog några bilder förut, men de är inte lätta att fotografera, och lär inte vinna några fototävlingar med de bilderna :p Men det syns kanske hyfsat vad de föreställer.

Lägger upp en bild på Amatitlania nigrofasciatus, och en på Amatitlania siquia också, som jämförelse.

Du får fortsätta att smyga med kameran och försöka få en sidobild som de på nigrofasciatusen och siquian. Häng inte upp dig på blå och andra prickar detta brukar variera mycket mellan olika populationer innom samma art. I princip alla Amatitlania och många andra CA brukar ha lite metalic lack på sig.
#48 - 16 november 2011 18:55
Såg förut hur den största planktonätaren tog en munfull sand, och släppte ut det nå´n dm längre bort. Lekbeteende? Såg inte ut som födosök, då skulle den väl bara ha tagit sanden i munnen och spottat ut den på samma ställe? Sitter och tittar på dem lite på håll (de är fortfarande lite nervösa när man kommer fram till akvariet), och tycker det ser ut som de ibland får en mörk fläck mitt på sidan, som de inte hade förut.
#49 - 4 december 2011 18:20
Nu har jag sett två av planktonätarna ha jawlockmatcher.

Och jag undrar jag... Den största "Amatitlanian" har blivit nästan svart, med en mörkt röd ryggfenssöm, och mörka fenor, med ljusa fläckar i stjärtfenan.
#50 - 4 december 2011 20:55
Jag har läst på lite. Jag misstänker att det inte är en Amatitlania, utan Rocio gemmata. Av de släkten som har diskuterats är det bara Rocio som har en ögonfläck på stjärtroten. R gemmata skall ha stora blågröna metallic fläckar på kinder. Ögon brons till blått. Tvärbanden kan ibland vara dubbla på mitten. Sidofläck oval, ibland med ljus kant. Ca sex oregelbundna rader av fläckar på sidorna, större än ett fjäll. Bröst brons-svart med blågrön ton. Fläckar på fenorna stora, mörkblå. Basen av bröstfenan med en fläck i överkant. Bröstfenans bas vitaktig.

Tror du det stämmer. Vissa saker är svårt att bedöma från bilderna, men det här ljusa vid bröstfenans bas verkar stämma.
#51 - 4 december 2011 21:03
Får kolla lite mer på dem, men om det är en Rocio så skulle det ju kunna förklara likheten med JD.
#52 - 10 december 2011 17:28
En halvtaskig bild på den mörka...
#53 - 10 december 2011 18:09
Jag har inte den blekaste vad det där är, men tycker nog det snarare ser ut som Rocio/"Cichlasoma" än Amatitlania enligt min mening. Eriks beskrivning av gemmata verkar stämma rätt bra.

PS: det var inte en bra idé att göra ett google image sök på "Rocio" när folk kunde se min skärm.
#54 - 10 december 2011 18:55
Azur skrev:
Jag har inte den blekaste vad det där är, men tycker nog det snarare ser ut som Rocio/"Cichlasoma" än Amatitlania enligt min mening. Eriks beskrivning av gemmata verkar stämma rätt bra.

PS: det var inte en bra idé att göra ett google image sök på "Rocio" när folk kunde se min skärm.

Ja, jag får ju också JD-vibbar av dem, så nå´n Rocio kan det ju vara.

Varför får folk inte se när du söker på Rocio? Är det nå´t annat än ett ciklidsläkte? ;)
#55 - 5 januari 2012 11:57
Hur går det med dina Chaetobranchus flavescens? Några erfarenheter att dela med dig av? Jag har sett ett gäng som jag möjligen är intresserad av.
#56 - 5 januari 2012 13:47
Hur går det med dina Chaetobranchus flavescens? Några erfarenheter att dela med dig av? Jag har sett ett gäng som jag möjligen är intresserad av.

Du har möjligtvis inte sett dem (fyra stycken) på Trop? I så fall är det de jag hade, bytte in dem häromsistens. De var visserligen fredliga, och rörde inte småfisk, men de kändes ändå lite malplacerade i akvariet. Den största visade åtminstone lite lektendenser, då den skyfflade sand, och försökte knuffa undan svärdsplanteblad. Jag antar att det är en hane, men de andra tre har jag ingen aning om, även om jag gissar att den minsta är en hona, det skiljer rätt mycket i storlek mellan den största och den minsta.

De simmade ofta runt med utspända fenor, och knuffade varandra i sidan med utspärrade gap.
#57 - 5 januari 2012 15:54
Animaniac skrev:
Du har möjligtvis inte sett dem (fyra stycken) på Trop? I så fall är det de jag hade, bytte in dem häromsistens. De var visserligen fredliga, och rörde inte småfisk, men de kändes ändå lite malplacerade i akvariet. Den största visade åtminstone lite lektendenser, då den skyfflade sand, och försökte knuffa undan svärdsplanteblad. Jag antar att det är en hane, men de andra tre har jag ingen aning om, även om jag gissar att den minsta är en hona, det skiljer rätt mycket i storlek mellan den största och den minsta.

De simmade ofta runt med utspända fenor, och knuffade varandra i sidan med utspärrade gap.
Japp, på trop. Jag tyckte att de verkade kanonfina.
#58 - 5 januari 2012 17:08
Ja, de ser nog lite bättre ut nu än när jag köpte dem. Då hade också precis fått in dem tror jag, och har för mig de var lite mer magra och slitna då. Hos mig åt de granulat och fryst artemia.

Köp dem gärna, och berätta om du får lek :)

Bytte för övrigt in de tre mysko "Rociorna" också.
#59 - 7 februari 2012 15:04
Nu har planktonätarna försvunnit från Trop, var det du som köpte dem, Ola? Hur går det? Nå´n lek på gång? De tre centralarna går kvar såg jag, jag tror mer och mer på att det är nå´n nära släkting till JD.
#60 - 26 maj 2012 19:32
Nu verkar Amatitlania-Rocio-whatevercikliderna också vara borta från butiken. Jag har för mig att han skrev Rocio på lappen, då jag nämnde nå´t om att vi i denna diskussion hade kommit fram till att det kanske kunde vara det släktet. Nu när jag kollar på de gamla bilderna här igen, så blir jag fortfarande inte klok på på vad det kan vara för fisk, jag tycker hur som helst att de luktar Rocio mer än Amatitlania.
#61 - 14 juli 2012 23:45
Var återigen i "min" butik, och han som köpte planktonätarna efter mig, och sedermera även lämnat in dem igen vad jag förstod, var där samtidigt, när han hade gått sa han i butiken att det var han som köpte dem efter mig. Nå´n här som känner sig träffad? :)

Annons