Två kamphanar.... Hjälp!

#1 - 3 mars 2003 09:29
Hej!
Jag köpte en kamphane och tre honor, trodde jag då iallafall för ett tag sen på mammut zoo i stockholm.
Tyckte att en av honorna var lite frånvarande, höll sig mest för sig själv.
Den var lite ovanligt fin färg tyckte jag men inte så avvikande från de andra honorna.
Nu ser jag att fenorna är nästan dubbelt så långa som hos de andra honorna, plus att han/hon har "haklapp".
Och så har han/hon börjat flörta med honorna.
Men de konstiga är att dom inte slåss... Den första hanen som är störst, flörtar iofs. inte med lillhanen, men dom gruffas inte heller. Men det är väl bara en tidsfråga?? Eller har jag en lesbisk kamphona??
Det roligaste ( eller ja ) är att den lilla hanen har större "tur" hos honorna än vad den stora har...

Vad ska jag göra?? Jag måste väl köpa ett nytt akvarium, men har inte råd just nu.
Hjälp...

Mvh Gabbi
#2 - 3 mars 2003 10:11
Hej!
Ja det låter ju konstigt att dom inte börjar bråka!
Men om dom skulle börja göra det så behöver du inte köpa ett nytt akvarium, det räker med en burk eller en glasskål, för vilda kampfiskar lever i små skitiga pölar så nått akvarium behöver du inte!
MVH Magnus.
#3 - 3 mars 2003 20:31
ÄR det den "vanliga" kampfisken du har då? För det finns ju faktiskt flera olika sorter och av dessa finns det sorter vars hanar ej slåss.
#4 - 4 mars 2003 12:10
Jag hade flera kamphannar som gick i samma 100 liters som aldrig slogs. Dom var visserligen uppväxta med varandra och inte helt vuxna. Så länge dom går ihop så kan du ju ha dom kvar. att flytta den ena till en burk verkar inte så lattjo oavsett om dom bor i burkar i naturen eller inte. Ge bort eller byt din mindre vackra hanne till någon som har plats och intresse för den istället.
..tycker jag.

mvh
/Jerka R
www.jerka.nu

Annons