Två innerfilter i ett akvarium?

#1 - 25 januari 2010 05:57
Jag skaffade mig nyligen en större tank (150 cm/450L), och med den följde det med ett innerfilter av okänt fabrikat och kapacitet. Jag litar inte på att det är tillräckligt så jag införskaffade ett nytt innerfilter med adekvat kapacitet. Nu funderar jag på om det är möjligt att använda båda filtrerna, och hur dem i sådana fall bör placeras för bäst effekt?

Och eftersom jag oroar mig alldeles för mycket så undrar jag helt enkelt även om golvet (betong, huset byggt på 60-talet nån gång) kommer att klara av tyngden?
#2 - 25 januari 2010 06:58
placera dom bredvid varandra hade jag gjort. möjligtvis i varsit hörn diagonalt mot varannn.
Jag har ett 350L som står i min lgh o den är nog också byggd runt 60, så jag tror det är okej.
#3 - 25 januari 2010 14:09
Klart du kan använda båda! Akvariet mår bäst av god vattencirkulation i hela karet, de flesta fiskar gillar också detta. Om du däremot har fisk som gillar lugnt vatten kan du placera filtren så att du får mindre vattencirkulation i ena ändan av karet, så fisken kan simma dit och vila.
#4 - 25 januari 2010 14:11
Jo ställ karet längs en bärande vägg så har du inget att oroa dig för (jag är byggingenjör ;) )

Annons