Två guppy hanar bråkar

#1 - 12 oktober 2006 11:17
Jag har endast två guppy hanar i ett akvarium med lite andra fiskar.
Och dem bråkar nästan jämt.
Den ena hanen är mindre och slankare, den andra ser ut som en hona, fetare alltså, men den har långa fenor. Köpte båda två som hanar.
Varför bråkar dem? Dem har ju liksom inte nån hona att bråka över...eller bråkar dem just därför?
Det är nästan alltid den mindre som jagar den större.
#2 - 12 oktober 2006 11:27
Vinter skrev:
Varför bråkar dem? Dem har ju liksom inte nån hona att bråka över...eller bråkar dem just därför?

Japp!
Köp några honor, så de får något annat att tänka på;) .
#3 - 12 oktober 2006 11:34
Haha!
Ja jo, men jag har ingenstans att förvara all yngel...känner ingen som kan ta dem heller.
Köpte ju bara dessa två för att dem var så vackra och för att fylla ut tomrummet lite...
Vilket dilemma ;)
#4 - 12 oktober 2006 11:40
Vad har du för andra fiskar i akvariumet? Du kanske inte behöver oroa dig för ynglen, de blir lätt mat!
#5 - 12 oktober 2006 11:43
Har två fjärilsciklider och en siamesisk algätare. Ska köpa fler algätare och eventuellt fler fiskar, vet bara inte vilka.
Hur många guppy honor måste jag då köpa?
Letar efter ovanliga och snygga hanar då o då, så jag vill ha så några honor som möjligt egentligen.
#6 - 12 oktober 2006 11:47
Är inte guppy expert men tror man i alla fall skall ha 2 honer per hane.

Fjärilscikliderna jagar gärna och rätt så eftektivt guppy yngel, så det blir nog inte så stora problem med det, om där inte är väldigt mycket flytväxter o andra bra ställen för ynglen att gömma sig på!
#7 - 12 oktober 2006 11:55
har precis köpt javamossa av en över internet som kommer på posten nästa vecka...
hmmm...har ju inga direkta gömställen för tillfället men jag gillar mycket växter så det kommer ju o bli.
Köper ett par honor och så får vi se hur det går. Blir det för mycket yngel får jag helt enkelt sälja alla på nåt sätt och skaffa andra fiskar.
Annars kan jag ju mata mina slöjstjärtar med ynglena =(
Lite väl elakt så det blir nog till att sälja dem =)
#8 - 12 oktober 2006 12:23
Annars är det väl bara att låta guppyhanarna bråka. De skadar ju inte varandra.
#9 - 12 oktober 2006 12:25
Jo dem biter varandra i stjärtfenorna ibland, så dem är lite trasiga.
#10 - 12 oktober 2006 12:43
Med guppy ska det vara lite fler honor än hanar.

Annons