Två frågor

#1 - 6 juni 2007 10:59
1. Jag gjorde en bakgrund av frigolit för två eller tre månader sedan. Nu har det börjat komma grön svarta prickar på bakgrunden, ser ut som mögel. är detta mögel eller är det bara alger? bör jag köpa en mal till?

2. I mitt "pump hus" så ser det alltid lite äckligt ut, jag funderar nu på om jag ska köpa en mal och ha där inne. Problemet är bara det att jag inte har någon husfix eller lack på väggarna där inne. Då äter väll malen upp frigoliten?

Tacksam för alla svar.

P.S. Fiskarna mår mycket bra
#2 - 6 juni 2007 11:50
är nog alger bara skrapa på de o se om de låssnar

ang frigoliten så äter din mal inte plast så ingen fara med det. den kan nog gnaga på de lite men inget farligt.

Det som kan va problem som jag råkade ut för är att frigolit löser sig lite i vatten så den kommer att vittra sönder lite med tiden o du kommer ha små frigolitkuler som flyter omkring
#3 - 6 juni 2007 12:28
rufert skrev:
1.

2. I mitt "pump hus" så ser det alltid lite äckligt ut, jag funderar nu på om jag ska köpa en mal och ha där inne. Problemet är bara det att jag inte har någon husfix eller lack på väggarna där inne. Då äter väll malen upp frigoliten?

Tacksam för alla svar.

P.S. Fiskarna mår mycket bra

Det hoppas jag inte att du gör, stackars mal! Men jag har alltid byggt med friggolitinredning i mina akvarium, friggolit ruttnar aldrig vad jag har hört och läst om det som mayday sa, men sen kan det lossna helt klart om något skrapar emot med en sten eller något sånt, fast täcker du över allt antingen med spackel eller grov cement så kan det inte lossna utan att du slår på det. Sen ett tipps vissa gör så här att dom blandar med färg pulver i spacklet eller cementen och sen lackar över, istället kan man göra så här:
spackla eller cementera allting så som du vill ha det, efter det köp plastfärg och blanda till vilken kulör du vill, blev as snyggt iallafall när jag gjorde det, och det var första gången!
#4 - 7 juni 2007 19:29
Inte ska du väl stänga in en mal i en pump?
#5 - 9 juni 2007 12:38
nä jag ska inte stänga in en mal i en pump. Men jag funderade på att stänga in den i pump huset. men jag tänkte inte på hur det skulle vara för malen att vara där inne. Men nu blir det iaf ingen mal i pump huset
#6 - 9 juni 2007 18:02
Pumphuset kläggar alltid igen efter ett tag, så är det bara. Det är bara att bita i det sura äpplet och ta ur den för rengöring.
#7 - 9 juni 2007 18:08
min frigolit löste sig sakta med tiden där den inte va behandlad. o det gör all vanlig D80 frigolit dock e de inte så farligt så den faller sönder men låstnar en kula då och då

Annons