Två ancistrushanar i samma kar...

#1 - 23 juli 2003 20:00
Karet är på 222 liter (110*45*45cm), ena hanen är ca 11cm och den andra ca 15cm.
Jag stoppade ner dem i karet för några timmar sedan och i början så bråkade de något enormt och högg varandra med "gäl-taggarna" osv. De slutade däremot efter ett tag och just nu ser jag inga strider men jag är ändå lite orolig att de ska bråka ännu mer och skada varandra.

Vad tror ni, är det för riskabelt att ha två så här stora ancistrusar i samma kar?

Mvh Fredrik Isaksson
#2 - 23 juli 2003 20:05
så vitt jag vet är det ingen god ide, speciellt inte om dom redan är så pass stora, finnsar är ju som sagt fortfarande individer dom också så det kan ju gå men jag röstar nog emot.
#3 - 23 juli 2003 20:15
Jo jag är inne på samma bana, det såg faktiskt ruskigt otäckt ut då de slogs...

Jag skulle kunna flytta den mindre(11cm) till 375an... men i det karet går det redan en annan hane på 11cm...
Men det kanske går bättre i ett 375-liters(150*50*50)?

Mvh Fredrik Isaksson
#4 - 23 juli 2003 20:20
ja e dom lika stgora lär det ju inte bli samma "slakt" men tror det är svårt. Själv ska jag göra mig av me dmina stora hane för han e på nästan allt, det är en rätt så imponerande fisk när den blir stor, nästan som en liten haj men den e för bökig för min burk =)
#5 - 23 juli 2003 20:52
Ursprungligen skickat av gosatta

ja e dom lika stgora lär det ju inte bli samma "slakt" men tror det är svårt.
Jag ska se hur länge de håller sig lugna i 222-liters karet först men sedan gör jag nog ett försök i 375an så får vi se hur det går, jag har ganska många gömställen så det borde inte vara en omöjlighet i alla fall...

Ursprungligen skickat av gosatta

det är en rätt så imponerande fisk när den blir stor
Jag håller med, jag gillar verkligen ancistrusar, de är de enda "algätarna" jag har lyckats bra med att ha tillsammans med aggressiva ciklider. Andra algätande malar får alltid fenorna fransade men ancistrusarna är som vapenbestyckade pansarvagnar som tål nästan hur mycket som helst och som dessutom ger igen om de blir angripna så att de inte blir angripna igen. Det är ruskigt robusta fiskar.

Mvh Fredrik Isaksson

Annons