Två ancistrus i 60L?

#1 - 24 juli 2006 07:00
Nu vet jag redan att ancistrus växer ordentligt och bör bo i akvarium över 100L. Men jag köpte för en vecka sedan en liten ancistrus bebis. Den kommer växa ur mitt 60L men eftersom jag ändå ska skaffa större inom ett år så tror jag det är okej. Nu är bara frågan, bör han ha en kompis? Dvs. en till liten ancistrus bebis eller ska han bo själv? Nu kanske ni kommer rekommendera en massa andra algätande malar till mig. Det är jag inte intresserad av i dagsläget. Jag har 3 pansarmal albino och 1 ancistrus. Frågan är bara ska jag skaffa en till liten eller låta honom vara själv?

En annan fråga. Vad står L-mal för?
#2 - 24 juli 2006 07:59
Det spelar nog ingen större roll ifall du har en eller flera, så det beror mest på vad du själv vill. Om du skaffar fler så kan det bli problem ifall du skulle ha två könsmogna (6-7 cm och uppåt) hannar i ditt kar, då de kommer bråka med varandra. Men har du bara bebisar så går det bra ;).

Tror L står för Loricariidae, dvs familjen som fiskarna tillhör. Någon annan får rätta mig om det skulle vara fel :D.
#3 - 24 juli 2006 08:15
Tror nog jag väntar faktiskt. Jag behöver nämligen snarare göra mig av med fisk än att köpa nya. Undrade mer om han behövde en kamrat. Just nu är han väldigt liten och skygg. Men han har bott hos mig i en vecka nu och rätt vad det är så sitter han mitt på framrutan och äter. Men de är väl en aning skygga eller? Är bara lite rädd att han är rädd och att han skulle bli tryggare med en kompis.
#4 - 24 juli 2006 08:17
Förresten, det här med L-malar. Tillhör Ancistrus L-mal familjen? För jag tycker det är mycket prat om L-malar här i forumet. Är de väldigt speciella på något vis.

T ex en Golden Nugget jag såg i fiskaffären häromdagen. Är det en L-mal?
#5 - 24 juli 2006 08:44
Ja, Ancistrus är en L-mal, och det är Golden Nugget också. Här finns en lista på olika malar i familjen Loricariidae: http://www.planetcatfish.com/catelog/family.php?family_id=4
Där ser du också L-numret på det olika malarna... :)
#6 - 24 juli 2006 08:46
Thanks. Alltså jag gillar verkligen malar. Det har blivit min favoritfisk. Vem kunde trott det? Ser man på bild tycker jag det är den mest oattraktiva fisk man kan hitta. Men de har en viss charm. Trodde aldrig jag skulle säga detta, att en fisk har charm. För två månader sedan skulle jag nog skrattat om jag hörde någon säga det. Men skrattar man så handlar det nog bara om okunskap.
#7 - 28 juli 2006 21:42
Ancistrusarna är väl mest aktiva på natten. Mina gömmer sig i grottorna eller under kanterna på de stora stenarna på dagen och man har tur om man ser dem i 10 minuter. Men om man ska upp och kissa på natten och kikar in så är de i full gång. Har 3 kar och en i varje. Hade två st i mitt stora först men de bråkade som bara den så de fick separera. Nu är mina Betta glada iaf, nu får de rent och fint.
#8 - 29 juli 2006 01:03
Mina syns mest när det är matdags! Men som jag skrivit i en tidigare tråd, så har jag "ett par" för mycket... som tur är inga slagsmål än!

Annons