TV4ochTV6??

#1 - 17 juli 2008 21:09
Jag har en liten fråga varför får jag inte in Tv4 och Tv6 på teven,det är så att den älsta har flyttet hemifrån:Dut i gäststugan och där fick hon en ny Platt-teve men hon behöll sin gammla Husvagns antenn som jag satte på utsidan av huset..Men nu när jag försökte att få in kanaler så får hon bara in Ettan och Tvåan och Barnkanalen men inte 4 och 6-an,men med den antennen så funkade det i hennes rum och då var antennen inomhus.

Jag har gjort programsökning ett par gånger men det går inte in dem andra två kanaler så är det en perfekt bild på,när man ska sätta den på 4-an så hoppar den automatiskt till 3-an mycket märkligt,så jag hoppas att nån kan tipsa mig vad som är fel:)
#2 - 17 juli 2008 21:52
Är det analogt eller digitalt? Jag har ingen aning om vilka kanaler som funkar analogt längre i Sverige. Egentligen borde väl inga göra det.
#3 - 17 juli 2008 22:00
Ne det är som robin säger, Det analoga nätet Ska vara nedsläckt så egentligen borde du inte få in något, kan vara så att du bor nära något samhälle som har en gemensam Tv antenn och som också skickar ut en analog signal..så var det i våran gammla radhuslänga vi hade ett hus fullt med boxrar som avkodade en digital signal och skickade ut den analogt i Grannskapet
Guest
#4 - 17 juli 2008 22:02
Det enda jag får in analogt är Danmarks kanaler..
#5 - 18 juli 2008 05:37
Det glömde jag skriva det går igenom en digitalbox,nej något analogt har vi inte i Sverige länge inte i Skåne i alla fall,det jag finner märkligt är att antennen funkade inomhus men då hade hon inte den nya teven det kanske nåt man ska göra med den??ja mycket märkligt så jag hoppas nån kan lösa detta problem,för jag kan inte ha hon här inne för att titta på 6-an där dem bättre filmerna går.
#6 - 18 juli 2008 06:34
Det låter som om problemet finns i antennkabeln, kolla så du inte har kortslutning eller som jag tror en taskig jordning. Kolla alla skarvar/anslutningar på kabeln.Träffade på ett likadant fel hos några bekanta till mig. Och där var det antennkabeln som var ren sönder ärjad i jordflätan.

Sedan brukar det i digitalboxarna finnas en meny där du kan se signal styrka/kvalite det kanske behövs en liten justering av antennen.

Har du någon antennförstärkare eller något filter inkopplat?

Vad är det för tv apparat?
#7 - 18 juli 2008 07:35
Tacchi skrev:
Det låter som om problemet finns i antennkabeln, kolla så du inte har kortslutning eller som jag tror en taskig jordning. Kolla alla skarvar/anslutningar på kabeln.Träffade på ett likadant fel hos några bekanta till mig. Och där var det antennkabeln som var ren sönder ärjad i jordflätan.

Sedan brukar det i digitalboxarna finnas en meny där du kan se signal styrka/kvalite det kanske behövs en liten justering av antennen.

Har du någon antennförstärkare eller något filter inkopplat?

Vad är det för tv apparat?
Kanske är antennkabeln jag fick skruva av ena delen för den skulle igenom väggen,så det är kanske jorden där som inte sitter riktigt bra på,men då tycker man att alla kanaler skulle vara borta.Jag har försökt att ställa antennen men det hände inget.

Och sen har jag inte en antennförstärkare eftersom det alltid har funkat fast det är en gammal husvagnsantenn så har det inte behövts,sen är det en Grundig 32 tummare platt tv,men jag ska se signalstyrkan i boxen det har jag inte gjort..Tack annars för svaret:)
#8 - 18 juli 2008 07:45
Det glömde jag skriva det går igenom en digitalbox,nej något analogt har vi inte i Sverige länge inte i Skåne i alla fall,det jag finner märkligt är att antennen funkade inomhus men då hade hon inte den nya teven det kanske nåt man ska göra med den??ja mycket märkligt så jag hoppas nån kan lösa detta problem,för jag kan inte ha hon här inne för att titta på 6-an där dem bättre filmerna går.

Jag upplevde samma symptom hemma hos oss, och det visade sig att den sändaren våra antenner var riktad mot hade ersatts med en mer närliggande (åt ett helt annat väderstreck).

Gissningsvis har dom i den "gamla" sändaren dragit ned på effekten varför den inte når oss lika bra som förut - nu har vi ju en bra mycket närmre!

Mitt tips är att kolla vart närmsta sändare ligger och verifiera att antennen verkligen är riktad ditåt.

Ett andra tips är att kolla så att det är rätt antenn-sort! Det finns minst 3 olika vanliga varianter, en för kanal1 en för resten och en tredje för AM. Finns förresten en 4e variant som kombinerar kanal1 och resten (utom AM). Denna variant har både tätt och gles mellan pinnarna.

Har du en box kan du också kolla signalstyrkan och dito-kvaliten! Detta görs lättast av två personer samtidigt, ev med mobiltelefoner så sparar man på rösten! :) Bör ligga över 65% styrka. Du hittar detta nån stans i boxens meny, inställningar eller nått sånt.

Ps. Mitt problem blev väldigt uppenbart när Sverige skulle spela EM och bilden bara knasade sig! Plötsligt blev det väldigt viktigt med bra bild...men vis av hur det gick i EM kunde det lika gärna varit kass bild också! [B)]
#9 - 18 juli 2008 08:01
Jag upplevde samma symptom hemma hos oss, och det visade sig att den sändaren våra antenner var riktad mot hade ersatts med en mer närliggande (åt ett helt annat väderstreck).

Gissningsvis har dom i den "gamla" sändaren dragit ned på effekten varför den inte når oss lika bra som förut - nu har vi ju en bra mycket närmre!

Mitt tips är att kolla vart närmsta sändare ligger och verifiera att antennen verkligen är riktad ditåt.

Ett andra tips är att kolla så att det är rätt antenn-sort! Det finns minst 3 olika vanliga varianter, en för kanal1 en för resten och en tredje för AM. Finns förresten en 4e variant som kombinerar kanal1 och resten (utom AM). Denna variant har både tätt och gles mellan pinnarna.

Har du en box kan du också kolla signalstyrkan och dito-kvaliten! Detta görs lättast av två personer samtidigt, ev med mobiltelefoner så sparar man på rösten! :) Bör ligga över 65% styrka. Du hittar detta nån stans i boxens meny, inställningar eller nått sånt.

Ps. Mitt problem blev väldigt uppenbart när Sverige skulle spela EM och bilden bara knasade sig! Plötsligt blev det väldigt viktigt med bra bild...men vis av hur det gick i EM kunde det lika gärna varit kass bild också! [B)]
Jag ska testa hur mycket signalstyrkan är på,om det är rätt antenn tror jag inte det är,men som jag har skrivit innan så har det funkat innan med Boxen inkopplad,det var bara nu när jag har satt upp den på gaveln jag inte får in 4-an och 6-an men dem andra kanalerna med perfekt bild.
#10 - 18 juli 2008 08:23
Nu har jag testat styrkan den pendlade mellan 65 och 66,kvaliten 75 men sen gick jag in och ändrade nåt med frekvensen så nu funkar det men är dålig bilden,men det kan jag nog rikta...Tack annars för alla svar
#11 - 18 juli 2008 08:41
Jag skulle nog föreslå en antennförstärkare eftersom styrkan är så låg. Se om du kan kanske få låna en antennförstärkare av någon och prova innan du far iväg och köper en. Och skulle du behöva en så rekomenderar jag att du även köper en galvanisk avskiljare artnr:30-411 hos kjell&company som du monterar precis innan digitalboxen. Sparar både box och tv´n.
Jag misstänker att du riktar antennen mot "Hörby masten".
#12 - 18 juli 2008 08:45
Nu har jag testat styrkan den pendlade mellan 65 och 66,kvaliten 75 men sen gick jag in och ändrade nåt med frekvensen så nu funkar det men är dålig bilden,men det kan jag nog rikta...Tack annars för alla svar

Detta är rätt lågt och precis på gränsen för vad som funkar.

En signalförstärkare sätter du så nära antennen som möjligt, annars förstärker du brus, skärp och onyttosignaler också.

Vi fick upp vår styrka i 85 när vi väl riktade rätt...
#13 - 18 juli 2008 09:39
Jag jobbar som resemontör och sover på olika ställen i norden i husvagn,Jag har boxer med dom "vanliga" kanalerna. vi har haft problem med att få in 4 och 6an på olika ställen vi vart på.Och ibland funkar bara tv4 och tv6,Vi fick flytta på oss så kanalsignalen blev bättre,Men oftast funkar det men inte alltid tyvärr.
Lycka till!

//Freddan.!
#14 - 18 juli 2008 10:29
Tacchi skrev:
Jag skulle nog föreslå en antennförstärkare eftersom styrkan är så låg. Se om du kan kanske få låna en antennförstärkare av någon och prova innan du far iväg och köper en. Och skulle du behöva en så rekomenderar jag att du även köper en galvanisk avskiljare artnr:30-411 hos kjell&company som du monterar precis innan digitalboxen. Sparar både box och tv´n.

Jag misstänker att du riktar antennen mot "Hörby masten".
Ja mot Hörby masten det stämmer:)
#15 - 18 juli 2008 10:30
Detta är rätt lågt och precis på gränsen för vad som funkar.

En signalförstärkare sätter du så nära antennen som möjligt, annars förstärker du brus, skärp och onyttosignaler också.

Vi fick upp vår styrka i 85 när vi väl riktade rätt...
Ja det blir väl att sticka iväg och köpa en:)

Annons