Turkost vatten

#1 - 29 juli 2008 18:05
Jag har fyllt mitt 222 liters med vatten, vattnet är lätt turkost. varför? kan det vara från kalken eller så?
inredningen är nuinköpt och nogrannt tvättad grus, samt granit som är plockat och kokad och skrubbad innan den las i. någon som har någon förklaring till färgen på vattnet?
#2 - 29 juli 2008 18:32
Det kan nog finnas många förklaringar till det...
Frågan är om du uppfattar vattnet som turkost eller om det ÄR turkost..?
Ljusbrytning genom glaset kan "tona" vattennyansen. En annan är ju om du bedömt vattenfärgen då det upplysts av lysrör med ett motsvarande spektrum. Då du rengjort allt så noga och precis fyllt på så är ju vattnet i det närmaste kliniskt vilket med all säkerhet ändras varpå du antagligen kommer att uppleva brytningen annorlunda. Sätter du ett vitt pappaer bakom ett dricksglas kan vattnet framstå som turkost eller brunt eller hur vattnet nu är beskaffat. Men i ett kar som varit igång en längre tid med "levande" vatten samt mot en kanske algbeklädd bakgrund, kommer du nog uppleva det annorlunda, delvis beroende på lysrör och filterkapacitet.

Lite småflummigt svar kanske men det vore intressant att veta under vilka omständigheter du bedömde vattnet som turkost. Om det observerats från ovan eller genom frontglaset samt med eller utan artificiell belysning, dagsljus, rumsbelysning etc etc.
#3 - 29 juli 2008 18:41
det ÄR verkligen turkost. fyller jag handfatet med kranvatten är det transparent. häller jag över detta akvarievatten i handfatet är det turkost.
Så det är bedömmt efter hur kranvattnet ser ut, och även hur det vatten i mitt andra kar ser ut och även det är helt transparent under samma förhållanden.
funderar på om det kan vara min BTN limestone slimline bakgrund som färgat vattnet, den har jag inte tvättat innna heller. Håller på att byta ut rubbet av vattnet nu iaf.
har satt upp en del kar genom åren och aldrig sett något liknande.
#4 - 29 juli 2008 19:22
nu har jag bytt i princip allt vatten och det är inte längre turkost. vad det berodde på vetifasen
#5 - 30 juli 2008 01:01
läskigt
#6 - 6 augusti 2008 12:37
Låter ju helt klart som något i inredningen färgat vattnet. Borde dock inte vara BTN bakgrunden, om det nu inte var ett fabrikationsfel på den.
#7 - 6 augusti 2008 13:35
Någon rot eller sten?
#8 - 11 augusti 2008 21:17
Graniten färgar inte av sig det ärr jag 100% säker på men det kan finnas något annat i steen som orsakat det, vet ett gruv hår med turkost vatten och det beror på någon from av koppar förening och i det vattnet lever nästa inget knappt alger.
#9 - 12 augusti 2008 09:06
Koppar blir ju som sagt turkos-aktigt när det oxiderar så det skulle ju kunna vara en förklaring.
Men är det koppar så är det inte speciellt bra för karet.
Kopparföreningar används ofta i alg-bekämpningsmedel, problemet är bara att det även är skadligt för växter och djur (beroende på mängd)
#10 - 12 augusti 2008 19:35
Jag har sett turkost vatten efter vissa vattenberedningsmedel

Annons