tunze ph/co2 controller.

#1 - 25 oktober 2004 09:39
Hej
Nu har jag fått nog av min controller. Jag köpte den för ca 2 år sedan och sedan dess har följande hänt:

1: Switchen r/bör värde gått sönder, detta inebar att controllern inte gick att använda. Detta löstes med att tunze skickade mig en ny switch som en vän hjälpte mig att byta.

2: När jag fått tillbaka controllern så dröjde det bara 2 månader innan mätvärdet började att hoppa och jag fick det välkända "tunzes hysteresproblem" och ett r- värde som hoppade upp/ner +-0,05 ph konstant. Det innebär att controllern klickar oavbrutet. Det gick att leva med, men det hände att jag fick gå upp mitt i natten för att ställa om den.

Efterssom jag gjort mig beroende av controllern med 1w mh/l vatten och massor av snabbväxare så ville jag inte skicka iväg controllern. Mitt första försök var att beställa en ny elektrod för att se om driften berodde på den. När jag fick den nya elektroden var det samma fel med den. Elektroden skickades tillbaka till tunze som konstaterade att det inte var något fel på den.

Nästa försök var att beställa en ny fungerande controller för att ersätta den jag har medans den andra skickas till tillverkaren. När jag fått den nya insåg jag att tunze har förändrat hela controllern och tagit bort den problematiska switchen. Den nya var mycket bättre och jag bestämmde mig för att köra på den och ha den gamla för övervakning i tangkaret, där driften inte spelar så stor roll.

3: Men det verkade som om controllern inte tyckte om flytten från ph6-ph8. Den var mycket svår att kalibrera och driften blev större.

4: Plötsligt en dag så hade den gett upp. Ph varierade mellan 2-17 kontinerligt ett tag för att sedan slockna helt.

Mycket besviken så lade jag contollern i ett paket, skrev ett långt arg brev och skickade allt i ett paket till tunze.

Hör och häpna: På mindre än en vecka hade jag paketet tillbaka. I det låg min gamla controller reparerad. Bland annat så fick jag ett nytt bateri och en ny elektrod. Det fanns också en lång förklaring om att denna modellen har varit problematisk, men att dom nu hittat en ny switch som fungerar bättre. Allt problemet låg tydligen i den gamla switchen.

Trots att garantin gått ut så bemödade dom sig med att inte bara reparera utan också skicka med en ny elektrod, trots att den gamla inte var något fel på. Den gamla elektroden var också med, så den använder jag nu.

Detta kanske börjar som ett klagobrev, men jag vill säga att Tunze tar ansvar för sina grejor och ger en kundservice utöver det vanliga.

Den nya controllern har inte det gamla felet, den funkar klockrent. Om du har en gammal modell som strular så skicka den till tunze för en titt.

Jag tycker att tunze har fått oförtjänt dåligt rykte på detta forumet. När dom upptäcker ett fel så åtgärdar dom det, det har dom bevisat nu.

Kontentan är att jag alltid i framtiden kommer att satsa på tunzegrejor till mitt kar. Bättre service kan man inte få av sin lokala butik om något strular.

MVH
Magnus
#2 - 25 oktober 2004 11:20
Får man fråga vilken modell av Tunze du har,dess funktioner,kapacitet osv. Vad gick kalaset på?

Har varit inne på att skaffa en faktiskt,men ekonomin har varit begränsad...
#3 - 25 oktober 2004 11:32

Tror att denna superservice ar vanlig i Tyskland, jag papekade for dem pa Aqua-medic att mina Oceanlight later lite , ett tyst "bzzzz".

Dom svarade ganska snabbt att om jag skickar tillbaka dom sa atgardar dom felet bums. De skall inte saga ett knyst, da anser de att det ar fel pa dem.

#4 - 25 oktober 2004 18:17
Den heter ph/co2 controller 7074, kostar 285 euro inclusive magnetventil i tyskland (du kanske kan hitta ännu billigare om du letar?). Bara att koppla till befintligt co2 system.

Den nya modellen heter 7074-2 och har inte de "barnsjukdommar" jag har fått erfarenhet av.
MVH
Magnus
#5 - 25 oktober 2004 18:53
Jag tror inte att det bara är i tyskland dom har sådan sevice. Jag kan lätt tänka mig att det är samma sak i sverige om man talar med tillverkaren och inte med butiken där man köpt föremålet.

Annons