Tunt med malawi!

#1 - 21 november 2006 10:59
Har kört igång med malawi efter några decenniers uppehåll och upplever att tillgången på fina och framför allt vuxna djur ute i handeln är väldigt dålig, i varje fall i Stockholms-trakten där jag bor. Några som har några teorier om varför? Är intresset lågt hos akvaristerna eller har handlarna blivit slappa eller kan det vara en kombination?
#2 - 21 november 2006 11:50
Om du frågar kanske de kan ta hem?? Gissar att de är rätt dyrt med de större o därför inte så stor efterfråga kanske??
#3 - 21 november 2006 12:17
Jessi77 skrev:
Om du frågar kanske de kan ta hem?? Gissar att de är rätt dyrt med de större o därför inte så stor efterfråga kanske??

Jag har upplevt samma som du ,har därför fått tag i jätte fina exemplar via blocket.
Där privat personer fött upp hemma.
Djuraffärerna säger att det inte lönar sig för de att sälja själva.
Har två uppfödare jag brukar kontakta bor själv i sollentuna.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 21 november 2006 12:20
I Stockholm finns ju 2 av sveriges största malawiaffärer - Akvarielagret och Akvarieleasing
#5 - 22 november 2006 09:07
I Stockholm finns ju 2 av sveriges största malawiaffärer - Akvarielagret och Akvarieleasing

Precis. Och det är ju inte så att man går ner i spagat när man kollar vad dom har! Visst, enstaka djur är helt ok men totalt sett tycker jag det är väldigt tunt. Tråkigt att man ska behöva åbäka sig ner till Akvarium Malawi i Örebro
för att hitta schyssta djur, även om det är väldigt trevligt att besöka dom.
#6 - 22 november 2006 16:19
Här i Katrineholm hos "min" handlare finns hyfsat stor fisk och säger man till så kan han beställa, frågan är bara vad man vill betala. Vad jag förstått så har hela markanden med akvarie produkter gått ner i sverige, så många handlare står med stora lager fisk de inte blir av med.
MVH/kkk
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 22 november 2006 16:52
kkk skrev:
Vad jag förstått så har hela markanden med akvarie produkter gått ner i sverige, så många handlare står med stora lager fisk de inte blir av med.

MVH/kkk

Jag tror inte riktigt på att marknaden skulle ha minskat i Sverige de senaste åren - däremot så kanske det är annat som är inne nu.
Sånt som intresset har ökat för är bl.a.
räkor
tavelakvarier
snygga inredningar i akvarium

Precis. Och det är ju inte så att man går ner i spagat när man kollar vad dom har! Visst, enstaka djur är helt ok men totalt sett tycker jag det är väldigt tunt.

Sist jag besökt dom hade de bägge ett mycket bra malawisortiment
#8 - 22 november 2006 17:03
Jag tycker heller inte att det är så snålt, iaf inte här nere i skåne. Här har var och varannan liten zooaffär åtminstone de vanligaste (golden, demasoni, hongi, rödzebror olika afror).

Annons