Tunna vita till ljusbruna maskar?

#1 - 21 april 2009 11:41
Hej jag har en diskustank på ca 180l, och under den senaste tiden har jag kunnat observera små vitaktiga maskar i tanken. Man ser dem bara om man har stängt av pumpenen stund, och sen när man sätter på den igen så grumlar de runt en stund för att sedan sugas in i pumpen (antar jag). Jag matar mina diskusar en del med oxhjärta bla. har även under den allra senaste tiden matat med valiga nordhavsräkor och dess rom. Har hört att man kan få den här typen av maskar då (om man matar med oxhjärta alltså) och att de isåfall inte är skadliga för fisken, är det någon som vet nått om detta? De verkar inte kunna/vilja angripa fisken som sagt men det kanske finns sån som har andra erfarenheter? Och vad gör man för att bli av med dem?. Använder mig inte av vanligt salt än så länge utan kör bara med ektozon. Kan valigt salt (NaCl) råda bot på dessa maskar tro? Har förövrigt "normala" vattenvärden och jag byter vatten ca var 5: dag.
Är mkt tacksam för svar
#2 - 23 april 2009 08:01
Är det ingen som vet vad detta kan vara eller hur man blir av med dem, har haft i salt (NaCl) ca 0,1% då fisken har kliat sig en hel del under en längre period. Kan saltet även motverka maskarna kanske? Några tips?
Ok en till fråga: Vad gör man om fisken fortsätter klia sig ett tag efter salttillsats?
#3 - 23 april 2009 11:03
Rooster skrev:
Är det ingen som vet vad detta kan vara eller hur man blir av med dem, har haft i salt (NaCl) ca 0,1% då fisken har kliat sig en hel del under en längre period. Kan saltet även motverka maskarna kanske? Några tips?

Ok en till fråga: Vad gör man om fisken fortsätter klia sig ett tag efter salttillsats?
Varifrån kommer masken när du ser dem?

Om de kommer inifrån filtret så är det troligen helt normalt. Hos mej bor det små vita maskar i filtren, dessa lever troligen av att äta filtergegga. När man stänger av filtret en stund och sedan slår på det spolas mängder av dessa maskar ut, och fiskarna tycker om att äta dem.
#4 - 23 april 2009 19:59
Har samma små maskar, exakt samma när man stänger av pumpen.

Av en tillfällighet så har jag också matat med ox-hjärta. Dem är ju får små för att fiskarna ska kunna se dem och kanske äta upp dem? kanske Galaxy ser dem :D
I mitt fall så blir dem själva middag innan dem skulle kunna göra nån effekt.
Guest
#5 - 23 april 2009 20:07
Inget farligt, de brukar komma när man matar för mkt. Fast eftersom du påstår att de är ljusbruna så blir man lite fundersam ;/ skulle kunna vara nåt farligare.
#6 - 23 april 2009 20:16
Hur får man bort dem då? Ser sjukligt och äckligt ut...

Annons