Tunn oljeliknande hinna

#1 - 19 juni 2004 11:29
Har snart i 2 månader haft en tunn oljeliknande hinna på min vattenyta. Byter vatten regelbundet.. ca 1/3 i veckan. Men hinnan vägrar försvinna. Den ter sig lite ljusgrå till färgen och det ser inte så jättevackert ut. I övrigt är vattnet klart..

Trodde först det kunde bero på hinken jag använde mig av när jag bytte vatten (började med hink sedan en smärre olycka inträffade med slangen fastkopplad i kranen..). Trodde det kunde vara avlagringar av nåt fett i hinken. Men har sen dess gjort två vattenbyten med slangen också.. Hinnan är fortfarande kvar.

Har ni nåt förslag på vad det kan röra sig om?

#2 - 19 juni 2004 11:33
Det är fett, olja & bakterier. Kommer från fodret.

Man kan ta bort det genom att t.ex. lägga tidningspapper eller hushållspapper på ytan, eller man kan skaffa ett ytinsug (Fluvals är bra, Eheims är skit) om man har ett ytterfilter.
Det rekommenderas ofta att öka cirkulationen vid ytan, men det tar inte bort ytfilmen, utan skjutsar bara undan den.
#3 - 19 juni 2004 11:36
Tack för supersnabbt svar!

När du väl säger det så har jag nog noterat att ytan kan bli lite extra oljig när man matat med t.ex. artemia. Tack så mycket för tipset Azur!
#4 - 19 juni 2004 12:34
JAg har läst någonstans här på Zoopet om någon som bytte flingfoder från Tetra till TertaPro. Då försvann dennes hinna.
#5 - 19 juni 2004 13:18
Det har med nedbrytning att göra också ;) http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=679
#6 - 19 juni 2004 13:37
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13348
#7 - 19 juni 2004 14:08
Det kan hjälpa att sätta utblåset från pumpen så att ytan krusas kraftigt..
#8 - 19 juni 2004 14:21

Jag är lite skeptisk att det ALLTID kommer ifrån fodret. Jag har en "hinna" i min växtburk och där går det bara 2 par fjärilciklider och dom får "nästan aldrig" någon mat , när dom får mat så får dom mycket lite.

Värdena är strålande i karet så lite mysko tycker jag nog det är !
#9 - 23 juni 2004 19:45

Efter att ha klantat till det med PMDD-dosering så kan jag konstatera att iallafall i mitt kar så gav hög nitrathalt "oljig" yta !

Det motsvarar väl egentligen övermatning så länge man har ett fungerande filter !
#10 - 23 juni 2004 20:23
Har du skiffer i akvariet? Det kan väl oxå ge en tunn oljeliknande hinna?!

/Therese
#11 - 23 juni 2004 20:27
Det känns nästan som att man kan konstatera att en oljeliknande hinna kan uppstå till följd av många olika saker.

Kan verkligen inte påstå att jag övermatar fiskarna. Och med en hyfsad cirkulation på 1800l/h känns det inte så troligt att hinnan skulle uppstå ur övermatning. Växterna växer bra och jag har inga algproblem såvitt jag kan se, vattnet är förövrigt klart bortsett från ytan. Det beror nog på fett och protein från fodret.

Skulle det förresten kunna bero på damm som trillar ned i akvariet genom öppningarna i glaset på de båda bakre hörnen?

thx för alla svar
#12 - 23 juni 2004 20:37
Ett annat knep att ta bort den är med en grovdammsugare (numera mitt universalverktyg), bara att dammsuga upp filmen från ytan. Men passa dig så inte några nyfikna fiskar slinker med. Som en bonus försvinner andmaten också.
#13 - 23 juni 2004 21:09

surfer:

Har du mätt Nitratnivån med ngt seriöst test (=ej sticka) ???

Skulle vara tokroligt att veta !!

#14 - 27 juni 2004 14:47
oveb: Haha, ja jag skulle också vilja ha reda på min nitratnivå!! Som jag desvärre aldrig har mätt. Men nu är det ju sommar å, varmt ute å baaada å.. Fast du har rätt i att det skulle va alldeles tokroligt att få reda på den.

Vad kostar "seriösa Nitrattester"?
#15 - 27 juni 2004 15:04

ca en hundring ! Går att använda 40-60 ggr !

#16 - 28 juni 2004 18:24
Vi har också haft en sådan hinna, men den försvann när våra flytväxter började växa till sig.
#17 - 28 juni 2004 19:22
Hos oss får vi oljig hinna vid hög nitrathalt....
Men vad vet jag... bara en observation. Vet att vi inte övermatar och vet att efter vattenbyte så är det inte lika påtagligt. bara en observation...

Annons