Tung dag

#1 - 10 juni 2008 05:17
Igår blev min son Fredrik påkörd på väg hem från skolan. Jag som var hemma för en kort ompackning innan en arbetsresa till skåne var snabbt på plats.
Den tid som sedan följde med att vara på olyckplatsen, köra efter ambulansen, akuten, IVA är nog det klart tyngsta jag någonsin varit med om. Att inte kunna göra ett skit utan bara vänta i ovisshet. Nu vet jag Fredrik kommer o bli Ok, men det kommer o ta ett tag. Komplicerade handledsbrott, spräckt skalle, avslitna senor, stora skärsårskador samt blåslagen över hela kroppen. Allvarligt visst men det kommer o gå över.
NU till poängen han var en av tre i klassen som använde cykelhjälm Detta räddade hans liv. Talade med många klasskamrater o lärare igår o detta är ett problem. De som har hjälm tar av sig från när de kommit utom synhåll från hemmet, eller använder de den inte alls då det anses vara töntvarning med hjälm. Så låt oss ändra på detta. På med hjälm stora som små o låt oss bli förebilder.
Så HJÄLM PÅ när ni cyklar lova mig det.
#2 - 10 juni 2008 05:56
Fy vad otäckt men så skönt att det gick väl!
#3 - 10 juni 2008 06:09
Skickar en tanke till Fredrik, tur att han inte har fallit för grupptrycket och inte använder hjälm. Blir alltid lika förvånad när jag ser skolklasser ute på cykelturer där lärarna inte anväder hjälm. Hur skall vi då kunna motivera våra barn.
#4 - 10 juni 2008 06:18
Inte roligt att läsa Kaj, men det var ändå skönt att det gick som det gjorde.
Det är så man ryser när man läser det och själv använder man aldrig hjälm när jag cyklar men det är nog läge att ändra på det.
#5 - 10 juni 2008 06:23
Varmaste tankar till Fredrik, och till er i hans familj. Tack för att du ändå orkade dela med dig av denna fruktansvärda händelse och att du orkar bry dig om andra barn just nu.
Min äldste ska få läsa detta, för han är en av de som tar av sig hjälmen.
Lillebror tänkte omedelbart på Fredriks förstörda sommarlov, och hoppas att han trots handledsbrotten ändå ska kunna spela dator(!), och ber mig tipsa att det ska finnas tangentbord med stora tangenter. Han hälsar också att han och bästisen aldrig skulle komma på tanken att cykla utan..
Rejält blek om nosen, blev han.

Visserligen sitter vi på andra sidan Sverige, men vi vill ändå säga att skulle det vara något vi kan göra, så tveka inte.!!
#6 - 10 juni 2008 06:40
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Fy vad otäckt Kaj, hälsa Freddan från Sjöjungfrufamiljen.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Kramizar[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Maria[/COLOR][/FONT]
#7 - 10 juni 2008 06:44
Åh fy, så otäckt men samtidigt skönt att läsa att han kommer bli bra igen... Skickar också en hälsning till Fredrik.
#8 - 10 juni 2008 07:26
[FONT=Comic Sans MS]Nä fy tusan, inte lille fredde :([/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Himla tur att han hade hjälmen på ![/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Hoppas verkligen att det går bra i slutänden Kaj![/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Ge han en hälsning från mig sen när du kan är du snäll.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Tänker på Er [B)][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]// mattias[/FONT]
#9 - 10 juni 2008 07:29
MEN! Hemska tanke att ens barn blir påkörd! Hur gick det till? Tack o lov att det gick så pass "bra" iallafall!
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 10 juni 2008 07:30
Skönt att det ändå gick så bra som det gick. Ge honom krya på dig hälsningar också från mig.
#11 - 10 juni 2008 08:02
Tänker på er och skickar massa kramar
#12 - 10 juni 2008 08:20
Oj, oj vad obehagligt. Så skönt att det inte gick värre då. Tänker på er.
#13 - 10 juni 2008 09:09
Oj! Skönt det inte blev värre!
#14 - 10 juni 2008 09:23
Håller tummar och tår för att han skall krya på sig snabt!! Styrke kramar till hela familjen och framförallt Fredde! Låt oss hoppas att klasskamraterna fick sig en tankeställare nu med hjälmen. Ont kan göra gott, synd att det skall behövas för att folk skall fatta!! :(
#15 - 10 juni 2008 10:02
Usch vad otäckt. Tur att Fredrik är en sån förståndig kille. Sån tur att det gick så bra trots allt.
Har svårt att få på hjälmen på mina oxå. Förstör frisyren.
Styrkekramar till Fredrik och er i familjen.
#16 - 10 juni 2008 10:07
Nej vad hemskt.. Skickar många "krya-på-dig-tankar" till Fredrik.
#17 - 10 juni 2008 16:46
Skönt att det gick så pass bra iaf, detta väckte gamla minnen. Min systerdotter klarade sig inte alls.
Håll om han om det går.
Och skit samma hur glöttigt det än ser ut. Om inte vi vuxna använder hjälm, varför skulle barnen göra det.
Den räddar liv.
#18 - 10 juni 2008 18:26
"Barn är mjuka - Bilar är hårda" som det hette på en knapp en gång i tiden.
Själv förlorat en syssling till "drunk and driving" när jag var yngre - han och de 2 "bara skadade" lekte bara på gatan utanför villan i Luleå.
Visst borde man ha hjälm på - men själv tyckte jag det störde hörseln som var viktig för mej när jag cyklade. Dock inte cyklat på cirka 10 år nu. I Bälinge fanns ingen anledning och här i Jönköping/Huskvarna är det för brant.
#19 - 10 juni 2008 19:20
Usch vad jobigt :( Har själv blivigt påkörd som liten, dock inte lika allvarligt men detta fick håret på armarna att resa sig hoppas allt blir 100% igen! // Matte
#20 - 10 juni 2008 19:52
Usch, man ryser när man läser sådant här. Hoppas att allt går bra framöver.
#21 - 11 juni 2008 08:49
Tack alla. Gårdagen var dock positiv då alla magnetröntgensvar bara givit positiva besked.
Fredrik är ej heller längre nersövd, mörbultad så klart men vid gott mod. Han skall ta några röntgen bilder till men några ev nya brott känns nu nästan som man kan ta.
Talade också med bilisten igår som givetvis inte heller mår bra. Men han sa att en bit av cyklehjälmen sitter kvar i bilen mellan vidrutan o taket. Det säger väl allt hur det hade gått om han inte hade haft hjälm.
#22 - 11 juni 2008 09:03
*ryser* Du vill inte berätta hur det gick till?
#23 - 11 juni 2008 12:30
- Läskigt och hoppas pojken mår bra och bättre. Som barnförälder vet jag hur det känns. Har varit med om döttrar som flygit av hästar - legat livlösa - och alltid trott det värsta. Som tur är har det alltid slutat lyckligt - peppar peppar.

För övrigt grattis till cykelhjälmen. Som lärare på en högstadieskola kan jag berätta att vi sedan länge undviker aktiviter med elever där cykling ingår. Detta pga problemet med cykelhjälm. De allra flesta elever cyklar till skolan varje dag - men - äger inte ens en hjälm! Vi är allt för rädda att någon allvarlig olika skall inträffa där elev har hjälm på sig vid start men under resans gång tar av sig den. Under skoltid ansvar vi ju som bekant för barnens väl och ve.

Som sagt. Lycka till med rehab av pojken!
#24 - 11 juni 2008 19:17
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Åh, vad lessen jag blir. Skickar massa "krama-OM-tankar" till er alla i familjen! Visserligen glädjande att undersökningarna pekar åt rätt håll men... gu så lessen jag blir... Goa Fredrik... Jag håller alla tummar för att han skall piggna till sig så pass att han hinner njuta av sitt sommarlov! Kramisar till er alla!![/COLOR][/FONT]
#25 - 12 juni 2008 06:17
Usch och fy*tårar i ögonen*Stackars Fredde och er i resten av familjen!! I den här familjen ska vi fortsättningsvis ha hjälm allihopa!! *lovar*
Julie har alltid men jag slarvar ibland, ska bättra mig.

Styrkekramar och hoppas att han kryar på sig snabbt!!

Annons