Tumregel för antal räkor i x liter?

#1 - 25 mars 2008 09:11
För fisk finns ju tumregeln "1cm fisk per liter", visst finns det många undantag i den men tumregler är alltid bra att ha.
Finns det något liknande när det gäller räkor?
Då menar jag mindre räkor, dvärgisar, amanos och dylikt

I 20L tex, vad är rekomenderat högsta antal räkor där?
#2 - 25 mars 2008 09:20
Det brukar stå 1 räka/2 liter vatten i kar utan pump/filter och 1 räka/1 liter med pump/filter.
Men om man börjar med 6-10 st i 20 liter så kommer dom att föröka sig om dom trivs och bli
betydligt många fler. Sköter man vattenbyten och ser till att dom får lagom med mat kan
man ha fantastiskt många fler räkor tillsammans utan problem. Dom blir mer och mer orädda
ju fler dom är och verkar trivas i stora täta kolonier.
Fast dom blir inte riktigt fullstora när dom går tätt verkar det som när jag tittar på mina egna räkor.
#3 - 25 mars 2008 10:18
hejsan.. Hur är det att ha räkor med andra fiskar då? tänkte mig som pansarmalar och kakaduor, och om man har ett rejält antal så borde det vell funka? ca 20-40 st i ett 180L
För vad jag har läst så är det många som har dem ensamma i småkar, deborde vell visa annat beteende om de är fler i större eller vad tror ni om det?

Axel
#4 - 25 mars 2008 12:17
Jag tror det är svårt att ha för tätt mellan räkorna. Kan man bara hålla vattenkvaliteten bra så lider nog inte räkorna (som är sällskapliga av sig) av att de är många. Det är, enligt min erfarenhet, helt annorlunda än det är med fisk.

Axeisi: det går nog bra, förutsatt att räkorna du släpper i är vuxna, men kakaduorna kommer att äta upp de flesta av räkornas yngel, så du får nog inte så många nya räkor.
#5 - 25 mars 2008 13:20
Azur skrev:
Jag tror det är svårt att ha för tätt mellan räkorna. Kan man bara hålla vattenkvaliteten bra så lider nog inte räkorna (som är sällskapliga av sig) av att de är många. Det är, enligt min erfarenhet, helt annorlunda än det är med fisk.

Axeisi: det går nog bra, förutsatt att räkorna du släpper i är vuxna, men kakaduorna kommer att äta upp de flesta av räkornas yngel, så du får nog inte så många nya räkor.

Jag tycker att räkornas antal regleras ganska snabbt av plats eller då säkerligen tillgången på mat i första hand. De blir inte för många lika lätt som fiskar.. hos mig iaf...
#6 - 25 mars 2008 17:51
På jobbet har jag just nu 70+ räkor i en 12litersburk ^^ Dom försökar sig ju så förbenat fort :) För 3 månader sen var det 4 räkor, en hona och tre hanar...

Men som sagt, så länge vattnet är bra så tror jag inte heller att räkorna lider av att vara många.

//C
#7 - 24 april 2008 10:23
På jobbet har jag just nu 70+ räkor i en 12litersburk ^^ Dom försökar sig ju så förbenat fort :) För 3 månader sen var det 4 räkor, en hona och tre hanar...

Men som sagt, så länge vattnet är bra så tror jag inte heller att räkorna lider av att vara många.

//C

Antar att du inte har pump i det lilla? Hur ofta gör du vattenbyten?

Jag har lite funderingar på att skaffa ett litet kar/vas/skål på ca 15 liter eftersom räkorna jag har är få än så länge och därmed skygga i akvariet där det även finns kardinaltetror (vilket naturligtvis innebär problem för de få små räkor som dyker upp också). Tanken är alltså att jag ska låta räkorna växa sig större i det lilla karet för att sedan flytta in i det större ihop med fiskarna när de blivit större och fler till antalet. På så sätt undviker jag också att det blir för många i det lilla (hoppas jag :D).

Vad bör jag tänka på? Rumstemperatur antar jag räcker, pump behövs inte om jag fixar vattenbyten ordentligt. Något annat?
#8 - 24 april 2008 13:48
Jag har en liten luftpump med ett skumfilter bara :) Det är nog den bästa lösningen för mindre kar.

//C
Guest
#9 - 24 april 2008 14:31
Jag har ett 30 L med 50-60 st räkor och då kan jag inte räkna de minsta, har också ett skumfilter, regelbundna vatten byten 2 ggr i veckan, matar ganska rikligt har inte haft problem med vattenkvaliteten.

Annons