Tuggar min hästnos?

#1 - 13 december 2006 20:03
Hej har sedan några veckor skaffat mig viltfångade hästnosar.. Fick ett par som hittade varandra på en gång... Gjorde sig vackra för varandra och höll ihop... Undrar nu om en av dom blivit sjuk eller helt enkelt tuggar... Den håller sig för sig själv, nafsar bara på maten men tar inte in den i munnen.. Vet inte om den har rom i munnen.. Ena stunden så ser det ut som den tuggar och i nästa stund så ser det ut som den hyperventilerar.. Kan någon hjälpa mig... Är min hästnos sjuk eller ska dom bli föräldrar???
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 13 december 2006 20:36
Om du inte ser någon hakpåsem eller antydan till hakpåse så tuggar den sannolikt inte
#3 - 13 december 2006 20:44
Jag har inte heller sett någon trådliknande avföring efter den.. Så jag tror inte på bukvattensot.. Fast det kanske kan vara det ändå då.. Det som är lite lustigt det är att innan denna hästnosen blev sådan här så höll dom på som mest.. Hade tagit revir och gjorde sig till för varandra.. Syns det tydligt på hästnosen då? Har sett andra fiskar som munruvar men ingen hästnos..
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 13 december 2006 20:54
Är det första gången kan det ju vara få ägg och då är hakpåsen knappt märkbar
#5 - 13 december 2006 21:54
Jag tror att det är första gången... Jag får vänta och se med andra ord.. Hoppas bara att den inte är sjuk.. Skulle varit jättetråkigt att förlora våran första vf efter en så kort tid..

Annons