Tuggar min golden-hona?

#1 - 20 juli 2007 13:15
Tror jag har fått en hona som ruvar. Trodde först att hon var död när jag såg att en av mina goldens "fattades". När jag matade dem i går så dök hon heller inte upp (utgår i från att det ären hona). Lite senare upptäckte jag henne, munnen, undersidan putar ut och även gälarna, ser minst dubbelt så stora ut, jag är lite noob på detta därav mina usla beskrivning. Helt enkelt ser det ut som hon har munnen full med något (förhoppningsvis inget olämpligt). Bifogar en biild, tyärr dålig med mobilen,svårt att ta någon bra. Men jag ska försöka ta någon bättre.
#2 - 20 juli 2007 15:02
antagligen rom, grattis =)
#3 - 21 juli 2007 08:08
Låter som om hon tuggar och även om det var svårt att se på bilden så tycker jag mig en ana en "bula" på hakan. Du kan också sätta dig ner och studera henne, det brukar se ut som hon ständigt rullar omkring något inne i munnen och ibland kan du t.o.m se små kul-liknande föremål i munnen när hon gapar.

Grattis!
#4 - 21 juli 2007 09:21
http://www.putfile.com/pic.php?img=3192464

ett foto jag tog på en golden hona som tuggar syns övertydligt på det
#5 - 21 juli 2007 11:53
Jodå hon har en bula undertill och möblerar "något" i munnen, vad skönt, då kan jag utesluta struma, tuggtobak eller inflammerade visdomständer alla fall! :D
#6 - 23 juli 2007 11:16
Har fixat en yngelburk på 63L nu. Nån som kan ge lite tips på hur jag ska göra för att flytta över henne enklast? Ja självklart fattar jag att jag ska håva över henne, men jag tänkte på om det är farligt att stressa henne eller så?
#7 - 23 juli 2007 14:53
Pegrasus skrev:
Har fixat en yngelburk på 63L nu. Nån som kan ge lite tips på hur jag ska göra för att flytta över henne enklast? Ja självklart fattar jag att jag ska håva över henne, men jag tänkte på om det är farligt att stressa henne eller så?

Jag gjorde som så, att jag tog 2 håvar. tog bort det största grejerna ur karet och sen tog jag mig tid att sakta försöka vänta tills hon kom in i ett hörn. det tog mig ca 30 min att få upp henne!
#8 - 23 juli 2007 23:41
Pegrasus skrev:

Gör en fiskfälla av en PET-flaska som du skär av där "struten" börjar. Vände sedan "struten" in i flaskan utan korken på. Sno sedan svart eltejp runt hela flaskan. Borra sedan några genomströmningshål här och där (risk för syrebrist annars).
Tuggande malawi-honor brukar gilla små mörka utrymmen, och flaskan är ju ett sådant. Förr eller senare blir hon nyfiken och simmar in där. Om du sedan inte har borrat i bottnen av flaskan, så kan du enkelt bara bära över henne till ditt BB, med ett minimum av stress. :)
#9 - 24 juli 2007 00:10
Tålamod var nyckeln. Och att riva ut pump, en hel del sten och växter. Största problemet var att det blir så mörkt när tar bort rampen. Men nu är hon "inlagd på BB" i alla fall! Tack för tipsen, tror jag ska pröva petflaske-modellen på Hongi och Maingano när det blir dags. De såg mest ut som skuggor som gled runt på botten så det hade varit omöjligt att idenfiera rätt fisk. Tjejen tjat om mycket växter har visserligen gjort akvariet vackert, men fiskjakten till en brottningsmatch i ett Berberis-buskage!
Bilagor:
#10 - 24 juli 2007 13:38
Pegrasus skrev:
Tjejen tjat om mycket växter har visserligen gjort akvariet vackert, men fiskjakten till en brottningsmatch i ett Berberis-buskage!

LOL!! :p
#11 - 4 augusti 2007 15:12
Igår såg i alla fall 4 stycken nya Golden akvariets ljus!! :D En stolt och hungrig Golden-mamma vaktar sina små skyddslingar just nu. Vet inte hur många yngel det är sammanlagt, men jag har med säkerhet räknat till 4 vid ett tillfälle, förhoppningsvis finns det fler jag inte sett till ännu bland skrevor och sten. Nu var honan ganska liten, så jag vet inte hur många hon klarade av att hålla i munnen. Hur som helst så var det i alla jätteroligt att fått sin första kull Malawiyngel. Några bra tips på vettig mat till de små?
#12 - 4 augusti 2007 18:32
Artemia och smulat flingfoder eller speciell yngelmat. Mata lite och ofta och byt vatten ofta så växer de fort :)
#13 - 4 augusti 2007 19:05
Ska åka till Akvarielagret i morgon och se vad de har. Ser nu att nästa Golden-hona tuggar i stora karet! Kanske skulle ha köpt ett större yngel-kar än 63L. [:-54]
#14 - 4 augusti 2007 19:56
min ena Röd Zebra hona tuggade för ett tag sedan. hon är ca 6 cm lång.
blev 10 yngel efter henne.

jag började mata dom med cykolps, nu är de ca 1 månad & får smulat flingfoder.

Tomas
#15 - 5 augusti 2007 01:17
Ok, ska bli spännande och se när alla vågar sig fram samtidigt hur många de verkligen är. De försöker jaga små flingbitar som svävar förbi nära i alla fall, men honan jagar in dem i skydd så fort de visar sig på öppet vatten. men jag har sett dem äta.
#16 - 10 september 2007 19:15
angående det där med pet-flaskan - finns det inte en risk att det simmar in en hel drös med fisk däri och får typ panik?
#17 - 10 september 2007 20:09
Man får väl sitta och vakta vid akvariet och se till att rätt fisk simmar in...

Annons