Tuggar honan?

#1 - 17 april 2004 13:34
Hej!

Tror att en av mina mindre honor tuggar småttingar just nu. Men jag har aldrig sett nån fisk göra det, så jag skulle gärna vilja att ni kikade på:
http://www.fiend.nu/spool/filmer/zebrahona1.avi
http://www.fiend.nu/spool/filmer/zebrahona2.avi
och försöker se (om det går att se) ifall hon tuggar.

Behövs det bättre bild/film så kan jag försöka ta en ny. Ska börja byta vatten i karet nu :)

edit: nu ska filmerna funka

Mvh Fredrik
#2 - 17 april 2004 13:35
Länkarna funkar inte...
#3 - 17 april 2004 13:44
En till film: http://www.fiend.nu/spool/filmer/zebrahona3.avi
Och en bild: http://www.fiend.nu/spool/bilder/zebrahona.jpg

Mvh Fredrik
#4 - 17 april 2004 13:50
Hon tuggar.. Grattis.. =)
#5 - 17 april 2004 13:50
Ursprungligen skickat av plizken

Hon tuggar.. Grattis.. =)

Tackar :) Hur ser du det ?
#6 - 17 april 2004 13:54
Det syns rätt tydligt ;) hon kan ju knappt stänga munnen
#7 - 17 april 2004 13:55
Kvalificerad gissning..
1: Hon ser ut att tugga . gälarna rätt ut och genomsköljer hela tiden munnen ,utspännd "haka" .

2: hom vaktar inte någon specifik plats vad jag såg utan det såg mera ut som hon ville bli lämnad ifred..

Jag kan sätta ett par prinsessan av burundiyngel på att hon tuggar..=)
#8 - 17 april 2004 13:58
Ursprungligen skickat av H.G

Det syns rätt tydligt ;) hon kan ju knappt stänga munnen

Hmm.. iofs. Men det har fiskarna gjort tidigare efter matning också :) Fast den här fisken åt iofs inget nu..

Till plizken:
Hon vaktar en liten bit i hörnet som även Plecomalen gillar att bo på. Så hon har det lite tufft. Jagar bort alla som vill komma i närheten.

Hur gör jag för att låta ynglena överleva bäst? Ska jag prova att sätta upp ett "galler" eller nåt på den sidan som hon är på, så att hon får en egen del i akvariet?

Mvh Fredrik
#9 - 17 april 2004 14:26
en liten N00b fråga här: Vad menas med tuggar?.
#10 - 17 april 2004 14:29
Vissa ciklider skyddar sina yngel i munnen . munnruvare..
#11 - 17 april 2004 14:36
ahh,jasså,,grymt..bara ciklider som munnruvar ?
#12 - 17 april 2004 14:40
ingen aning.. Jag kommer inte på någon men det finns bergis fler..
#13 - 17 april 2004 14:55
Du ser att hon tuggar när hon får som en påse under hakan.
#14 - 17 april 2004 14:59
Tja, *ler*, egentligen är det ett litet knepigt ord; <font color="red">tuggar</font id="red">. Det låter ju som om honan står och äter eller så...

Jag skulle kunna filosofera mig fram till att det har fått sitt namn eftersom honan faktiskt står och tuggar "i luften". Om jag skall försöka mig på en gissning kan det ju vara så att honan cirkulerar vatten genom munnen och gälarna åt sina småttingar.

Är man som jag novis [:-140] när det gäller fiskbeteende så kan jag inte lämna ett absolut sant svar, bara gissningar.
#15 - 17 april 2004 15:00
Hur får man ynglen att överleva bäst? Klarar de sig i ett kar med mbunas, happlisar och lite gott och blandat?
Ska man prova spärra utav en del av karet med ett finmaskigt nät där honan får gå tills hon spottat ut dem.. ?

Mvh Fredrik
#16 - 17 april 2004 15:06
Elinor

Helt korrekt.
#17 - 17 april 2004 15:29
Du har ju ett 40L som står tomt enligt din info, stoppa ner honoan där och se till så ynglena kan komma undan honan när hon spottar ut dem. Förstagångs mammor har en tendens att käka sina yngel. Så javamossa eller ngt sånt är att föredra, om du vill ge småttingarna en så bra chans som möjligt.
#18 - 17 april 2004 15:59
Ursprungligen skickat av H.G

Du har ju ett 40L som står tomt enligt din info, stoppa ner honoan där och se till så ynglena kan komma undan honan när hon spottar ut dem. Förstagångs mammor har en tendens att käka sina yngel. Så javamossa eller ngt sånt är att föredra, om du vill ge småttingarna en så bra chans som möjligt.

Hej.

Saken är den att jag har förpassat en fisk dit redan. Har en stor karpfisk som går där just nu. Hmm. pga utvisning då han mobbade en min nya fisk rätt hårt =/
Så jag har lite funderationer på att plocka bort honom.

Ska iväg och kika på ett 200L ikväll eller i morgon. Man kanske kan inhysa honan där? :)

Mvh Fredrik
#19 - 19 april 2004 15:06
Grattis!
För en månad (5 veckor) sen var jag överlycklig då en av mina röda zebror ynglade. Flyttade honan till ett spottkar, men efter några dagar märkte jag att den jagade ynglen som råkat komma ut. Då "skakade" jag ut ynglen och släppte tillbaks honan i originalakvariet.

Alla ynglen klarade (cirka 25 st) sig och gick i spottkaret i 2 veckor.
Då upptäckte jag att en annan hona tuggat i cirka 2-3 veckor!
Pga brist på plats skakade jag honan och ynglena hamnade i ett sådan yngelnät (hårdplast-grej) tillsammans med de första ynglen.

Nu går det 40-50 yngel i mitt ynglekar,
MEN IDAG har en tredje hona ruvat i över 4 veckor, en 4:de och 5:te i cirka 3 veckor och den första honan som ynglade i några dagar!!!

Vad vill jag komma med allt det här?
Jo, det är skitkul i början, men när de väl börjat går de inte att sluta. Ska man inte börja odla är det kanske bättre att låta ynglena bli extra föda. Alltid någon som klarar sig.

Om du ska behålla ynglena rekommenderar jag att flytta honan så sen som möjligt (mellan 2-3 veckan).

Lycka till!!
/Kid
#20 - 19 april 2004 18:01
Ursprungligen skickat av Kid

Grattis!

Om du ska behålla ynglena rekommenderar jag att flytta honan så sen som möjligt (mellan 2-3 veckan).

Intressant berättelse :)
Kanske blir det så.. att man lessnar, men det vore skoj att ha fött upp några småttingar iaf. vill inte tjäna pengar på dem, utan ger säkert bort dem då de vuxit till sig.

Hur vet jag hur lång tid det gått? Hon kanske har tuggat sådär länge?

Mvh Fredrik
#21 - 20 april 2004 07:03
Jag brukar kunna se ynglena röra på sig innne i munnen ungefär vid andra veckan.
Hakan på en del av mina honor blir väldigt mörka av yngel som är svarta (troligen hanar). Då är det dags.
En annan grej som jag märkt är att om påsen under haken börjar bli mindre så brukar betyda att ynglena är färdigutvecklade. (Någon har kanske t.o.m. smitit ut?) Då brukar honan ha ruvat i cirka 3 veckor.

Jag har som sagt en hona som är inne på sin 5:te vecka! Det är troligtvis för att hon ska spotta i sällskapsakvariet med de andra stora fiskarna. Känner kanske inte att det är tryggt nog.

Och precis som H.G. säger: släng i lite javamossa eller någon sten/rot med håligheter så har ynglena större chans.

Eftersom jag för nuvarande har 5 ruvande honar, och ska låta alla spotta i originalkaret, har jag köpt ett par "nico"-rötter/träd. Dessa ser ut som rötter som någon borrat en MASSA hål i (vet faktiskt inte hur hålen kommit till. Skalbaggar kanske?). På så vis hoppas jag att det bildas ett stim med yngel runt "nico-dagiset".

mvh
/Kid

Annons