Tuggande malawihonor, som plötsligt inte är det längre.

HazelCR
#1 - 6 december 2005 14:43
Jag gjorde tidigare i veckan en iakttagelse, min P. Flavus hona, som vanligtvis producerar en hel del yngel, hade avbrutit sitt senaste tugg efter bara två dagar.
Idag var det dags för delvattenbyte och då tänkte jag ta upp en tuggande Röd Zebra, men se det gick inte , eftersom hon också avbrutit sitt tuggande.
Båda honorna har varit med förr och akvariet som sådant har nästan ständigt tuggande honor. En del tugg tar jag reda på men inte alls alla.

Förändringar som gjorts i karet är att istället för ett stort ytterfilter så finns där en rejäl filterkammare istället med cirkulationpump samt ett fluval 4+. Kan det påverka vattenkvaliten i den grad att jag inte får tuggande honor som går tiden ut?

En annan iakttagelse som jag gjorde idag var att temperaturen hade skenat iväg lite väl högt, strax under 30 grader. Den doppvärmaren får jag allt hålla ögonen på lite bättre, men skall det vara orsaken till avbrott i tuggandet?

Vad tror ni?

//Gunnar
#2 - 6 december 2005 15:00
hej. har du matat som vanligt?
har själv varit med om att honorna "sväljer"
när de inte kan hålla sig längre...
HazelCR
#3 - 6 december 2005 15:09
[QUOTE=Silfver]hej. har du matat som vanligt?
har själv varit med om att honorna "sväljer"
när de inte kan hålla sig längre...[/QUOTE]

Japp, jag har skött akvariet precis som vanligt. Jag tyckte dock att flavushonan lekte väl snabbt igen. Men hon är hårt uppvaktad av tre vackra hanar, så hon har svårt att hålla på sig.
Hon har dock aldrig gjort på detta vis tidigare, utan hon har varit en exemplarisk mor.

Röd Zebran såg inte alls smal ut, så hon borde ha ännu bättrre förutsättningar att klara ca 3 veckor.
HazelCR
#4 - 14 januari 2006 04:40
Jag har fått fler lekar av olika mbunas i karet, men Flavushonan, som tidigare var en stor yngelproducent, har lekt och sedan gjort sig av med äggen en andra gång, efter bara någon dag.

Är detta ett tecken på att honan har fått nog av yngelproduktion för gott eller vad? Uppskattad ålder är bara 2 år.

Vilket isf gör att jag måste spara några yngel för egen del för att få några honor till, som kan leka till slut.
Min Flavusgrupp, 3+2. varav en hona aldrig leker. Jag startade med 6 fiskar, en hane har gått hädan.

Annons