tuggande hona men endå inte!?

#1 - 8 januari 2006 11:46
jag fick imorse syn på att min ps.crabro har som en vit "slang" som går ut ca 2 mm vid analöppningen så jag tänkte att hon lagt ägg men hon har inga ägg i munnen vad jag kunde se...men hon verkar endå "tugga" lite.

igår var hon tillsammans med den dominanta hannen under en sten som var hans revir (vanligtvis blir hon alltid bortjagad från hans revir!) men idag blir hon bortjagad av honom!! jag kan inte fatta vad det är!? är hon sjuk kanske? men jag kan inte fatta vad hannen kan ha med detta att göra!?

jag matade för att se om hon åt, då simmade hon upp ovanligt försiktigt upp till ytan och tog ett pellets men hon spottade på nolltid ut det igen, men hon tog det i munnen flera gånger men det åkte ut omedelbart! dagen innan åt hon som vanligt och så...
men hon är idag smal!

är hon sjuk eller??? snälla hjälp mig!

mvh christoffer
#2 - 8 januari 2006 11:51
Jag är ingen expert på det här ämnet men det låter ju som att hon " fött" sina ägg. Är det honan eller hanen som " ruvar" äggen enligt artbeskrivningen?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 8 januari 2006 12:01
Om hon ruvar så syns det på att munhålan ser större ut än tidigare.

Efter det du skriver så går det inte att avgöra om honan är sjuk eller inte - lekmogna hanar kan dock vara ganska aggressiva och därför skall man inte ha för litet akvarium (se artbeskrivningen) och sedan ha en grupp av samma art. Att hålla mbuna parvis kan ofta vara svårt eftsrom hanarna då ger sig på honorna.
#4 - 8 januari 2006 13:57
ok..tack för båda era svar..

[SIZE=1][/SIZE]
[SIZE=1][/SIZE]
[SIZE=1]ps. jag är på jakt efter någon som vill köpa mina ps.crabro[/SIZE]
#5 - 8 januari 2006 17:38
nu såg jag att hon TUGGAR!!! jag har alldrig varit så lycklig. är dessutom första gången detta händer mig [:)] [:P] [;)] :) :D [:O] :eek: :cool: [:D]
#6 - 8 januari 2006 17:43
men nu är frågan..ska jag ha kvar henne i 60 liters (ensam hona med 2 hannar, den dominanta jagar ihjäl henne typ!)
för att jag har ju ett 222 liters med ganska nyinköpta fiskar (ca 2 mån) som bara är ca 4-6 cm så att crabrohonan borde ju gå mycket lygnare där!

men vad tycker ni!? har ju tyvärr inte någotspottkar för att jag trode inte detta skulle inträffa på ett tag![8D]

men iaf..!?

mvh christoffer
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 8 januari 2006 17:55
Om de går i ett 60 liters så kan du vara överlycklig över att hon inte redan är ihjälslagen
#8 - 8 januari 2006 19:20
[quote=Kjell Fohrman]Om de går i ett 60 liters så kan du vara överlycklig över att hon inte redan är ihjälslagen[/quote]
[:o] :p [B)] hehe..upps[B)] :p [:o]
#9 - 8 januari 2006 19:22
men vad ska jag göra för hannen har fått fnatt och jagar runt hela tiden!
#10 - 8 januari 2006 22:56
Köp större akvarium.
#11 - 9 januari 2006 09:23
jag fick en annan ide! flytta över hannarna till 222 liters akvariumet så att honan får gå i lugn och ro ensam för hon måste väll spara på energin!?

men ni får gärna komma med ideer om hur jag ska göra för att lyckas som bäst (för att få upp så många yngel som möjligt till vuxna fiskar).

det är iaf kul att hon går och [:-128]

mvh christoffer
#12 - 9 januari 2006 09:31
[quote=Choffe]jag fick en annan ide! flytta över hannarna till 222 liters akvariumet så att honan får gå i lugn och ro ensam för hon måste väll spara på energin!?

men ni får gärna komma med ideer om hur jag ska göra för att lyckas som bäst (för att få upp så många yngel som möjligt till vuxna fiskar).

det är iaf kul att hon går och [:-128]

mvh christoffer[/quote]

Hur skulle det bli om du bara flyttade den dominanta hannen?
Jag vet inget om munruvare, om de ska vara två till ynglen eller inte... :confused:
#13 - 9 januari 2006 09:39
[quote=Birgitta W]Hur skulle det bli om du bara flyttade den dominanta hannen?
Jag vet inget om munruvare, om de ska vara två till ynglen eller inte... :confused:[/quote]
jag förstår inte riktigt frågan...
jag har iaf redan flyttat över hannarna för att när dom var med honan blev hon jagad hela tiden och hon äter ju inte något under tiden hon ruvar så hon måste spara på energin!

var det ett sånt svar du ville ha birgitta?
#14 - 9 januari 2006 09:51
[quote=Choffe]jag förstår inte riktigt frågan...
jag har iaf redan flyttat över hannarna för att när dom var med honan blev hon jagad hela tiden och hon äter ju inte något under tiden hon ruvar så hon måste spara på energin!

var det ett sånt svar du ville ha birgitta?[/quote]

Nja, jag tänkte bara om du behövde flytta över båda hannarna... Om det bara är den ena som är så intensiv så kanske den andre kan vara kvar. Men det blir ju bra som du gjort nu!
#15 - 9 januari 2006 09:55
[quote=Birgitta W]Nja, jag tänkte bara om du behövde flytta över båda hannarna... Om det bara är den ena som är så intensiv så kanske den andre kan vara kvar. Men det blir ju bra som du gjort nu![/quote]
om jag bara flyttat över den dominanta hannen så hade inte den "underlägsna" haft någon motståndare så då hade den blivit dominant och då skulle honan bli jagad igen!!
JeBoro
#16 - 10 januari 2006 10:48
helt rätt att låta honan gå ensam.

Annons