tuggande hona

#1 - 1 juli 2007 21:50
hur skall man göra för att lyckas plocka ut en tuggande hona?

jag har fullt med kalkstensgrottor i akvariet, så fort de ser håven så gömmer alla fiskar sig.

har ingen större lust att behöva plocka ut allt.
är även rädd att jag stressar henne, hon har tuggat i ca 2 v nu

Tomas
#2 - 1 juli 2007 22:27
Om du vill ta reda på ynglen, så måste du nog ta ta ur inredningen för att få tag på den tuggande honan.Anars så kan du låta henne spotta i karet det brukar alltid klara sig 1 eller 2 yngel ändå.
#3 - 2 juli 2007 10:37
om du lägger ner håven/håvar i karet så bryr de sig inte så jätte mycket efter ett tag! sen får du kanske lägga en 30 min på att lungt och förskitigt fånga upp henne.
lättast är om hon kommer in i ett hörn!
#4 - 2 juli 2007 14:20
Brukar lägga i en sten som är formad som en grotta, jaga honan lite försiktigt tills hon simmar in där och sen flytta henne :D
#5 - 2 juli 2007 20:49
jag har nu fångat henne.
har ej plats för ytterligare ett akvarium, så jag släppte henne i en yngel nätkasse.
en stund är hon lugn nästa kämpar hon för fullt för att ta sig ut.
stressar detta henne för mycket?
#6 - 3 juli 2007 07:49
Tomas_E skrev:
jag har nu fångat henne.

har ej plats för ytterligare ett akvarium, så jag släppte henne i en yngel nätkasse.

Jag tror det stressar henne då yngelkassen är så pass liten. Låt henne hellre gå med de andra är mitt råd! Du kan ju testa att bygga en grotta åt henne i kassen, men jag är inte säker på att hon kommer att gilla det bättre...
#7 - 3 juli 2007 10:45
Tomas_E skrev:
jag har nu fångat henne.

annars så kan du juh gränsa av en del av ditt kar med filtermateral! jag stoppade en tuggande goldenhona i en kasse, hon käkade upp läggen ganska så omgående!
#8 - 3 juli 2007 13:24
Tomas_E skrev:
hur skall man göra för att lyckas plocka ut en tuggande hona?

jag har fullt med kalkstensgrottor i akvariet, så fort de ser håven så gömmer alla fiskar sig.

har ingen större lust att behöva plocka ut allt.

är även rädd att jag stressar henne, hon har tuggat i ca 2 v nu

Tomas
Detta käns vid din fråga har nog hänt ett otaliga gånger för mig mitt råd ta bort så mycket från karet så du vet att du kan fånga henne annars så står man och blir tosig var gång bättre att lägga tid att ta bort direkt än att stå där en timme och försöka och sen gå där ifrån utan fisk:)det är mitt råd.
#9 - 3 juli 2007 17:02
För tuggande honor: Gör en fiskfälla av en PET-flaska, rulla svart tejp runt (det funkar inte med mat, men tuggande honor gillar mörka, trygga hål), borra lite genomströmmningshål och sitt sedan och vänta på att hon simmar in där. Förr eller senare gör hon det. :)

Annons