Tuggad cory

#1 - 23 oktober 2006 15:01
En av mina metallpansarmalar har skadats, och jag skulle uppskatta hjälp med att identifiera orsaken; en stor "tugga" har slitits ut från dess högra sida, och den kröker även på stjärtfenan åt höger. Den vilar en bit från de andra och ser ut att ha ont.

Kan det A) vara ett framskridet sjukdomstillstånd? De andra pansarmalarna mår bra, äter bra och lekte så sent som för 3 dagar sedan. Mitt kar är "moget", har haft fina vattenvärden, kollade senast igår (dropp test) och fick 0 Ammoniak, 0 Nitrit, 0-20 Nitrat. Glömde kolla på PH värde, ska göra det ikväll. Har någon upplevt liknande symptom på sina pansarmalar?

Kan det B) vara resultatet av en attack? Den enda fisk som är större är ancistrusen, som är väldigt revirhävdande. Jag har inte läst någonstans om att ancistrusar verkligen kan attackera och skada andra fiskar, men jag kan ju ha missat något. De andra innevånarna i karet är fredliga gouramis, zebra danios, lykttetror samt ett gäng räkor.

Tacksam för ideer.
#2 - 23 oktober 2006 15:16
Tyvärr kan inte jag svara på dina frågor, men med en så stor skada är det klart att h*n måste ha ont och må väldigt dåligt.

Om det är ett bett måste det vara någon med väldigt starka käkar eftersom pansarmalar är ju bepansrade. Hur stort är akvariet? Brukar ancistrusen irritera sig på pansarmalarna?
#3 - 23 oktober 2006 17:01
Skulle kunna vara Ancistrusen som försvarar sitt revir. Om du fångat upp en ancistrus med grovmaskig håv någon gång så ser du snart vad det är dessa fightas ibland med, och då speciellt hanar emellan.
#4 - 23 oktober 2006 17:25
Jag gissar också på ancistrusen som är en ganska sur fisk. min ena ancistrus har börjat sura på mina pansarmalar. De ska flyttas (pansarmalarna) till mitt 275l, imorgon. Den kan ju också ha skadat sig på någon rot, sten?
#5 - 23 oktober 2006 19:19
Tack för svar.

Ja, ancistrusen retar sig på pansarmalarna. Kanske är det då den som attackerat och rev upp sidan på malen. Har inga vassa stenar o karet, och drivveden är slät och fin.

Pansarmalen är för övrigt avlivad, den fick problem med att använda bakkroppen.

Lade ner ett nytt gömställe åt pansarmalarna en bit bort från drivveden där de kan ta skydd för ett par dagar sedan, hoppas det kan lugna ner ancistrusen som bor under drivveden. Annars får jag ta och välja vad jag ska omplacera.
#6 - 23 oktober 2006 21:20
Jag beklagar :( Allt tyder på att det var ancistrusen. Hur stort är akvariet? Har h*n tillräckligt med utrymme för att han sitt revir i fred?
#7 - 23 oktober 2006 22:27
Kan Coryn ha suttit fast någonstans en tid och fått skadan av det? Jag tycker det låter lite skumt att en ancistrus skulle lyckas skada en Cory. Jag har blandat såna länge och aldrig råkat ut för något som skulle tyda på att det skulle kunna hända. Men det beror säkert på individ också. Fast Corys är väldigt hårda i kroppen.

Annons