Tuffa kakaduaciklider!

#1 - 4 oktober 2006 17:04
Jag har alltid haft svårt med att fånga fisk! Men när jag skulle fånga kakaduorna simmade dom nästan in i håven! snacka om att vara tuff:p är alla ciklider så tuffa? jag har två stengrottor och fin sand tror ni att dom kommer att trivas?
#2 - 4 oktober 2006 17:11
Kan bara jämföra lite med mina fjärilar som jag har.. medan alla andra fiskar sticker o gömmer sej när jag kommer med häverten är det dessa som kommer fram o "kampar" med häverten.. o de får så starka färger o blir jättegranna :)
#3 - 4 oktober 2006 19:14
Kakaduor är inte särskilt rädda av sig! Fast ibland kan det vara lite svårt att få tag i dom små ynglen, när man ska flytta på dom. Men det brukar gå bra till slut.

Sen när jag hade ynglen i ett särskilt kar, tillsammans med endlers och körsbärsräkor, var det svårt att ta upp räkor och endlers utan att få några kakaduaungdomar med i håven!

Fin sand och stengrottor låter bra! Men vill du ha yngel efter kakaduorna så måste stengrottorna vara täta, annars tror jag inte honan vill lägga rom där...
#4 - 5 oktober 2006 18:23
ja tyvärr är inte grottorna särsklit täta,men jag har mycket växter och snår.Jag tycker dom har blivit lite surare mot andra fiskar kan det vara lek på gång? såg hannen skulle stila för henne idag,hon är gulare åxå,roligt och se hur dom gör:)
#5 - 13 oktober 2006 16:50
nu håller honan till bakom svärdplantan och ingen fisk får komma nära men hanen är inte där vad håller hon på med:)
#6 - 13 oktober 2006 17:21
Leker tittut?:D
Du kanske har lek på G.
#7 - 13 oktober 2006 18:49
:p tror du det? jag har ingen aning men skumt är det! hon har mest bara varit på sin vakt,men nu är hon riktigt sur,hur ser man om han/hon har rom?
#8 - 14 oktober 2006 06:28
alltså,har det hänt att dom kan lägga rom på blad:confused: Eller så måste hon hålla till på bakgrunden där det är som mest ojämt,detta ska bli spännande! hon har fullt upp med att hålla fiskarna ifrån sig:) tom guramisarna skickar hon iväg så liten som hon är:)
#9 - 14 oktober 2006 16:49
Jag har aldrig varit med om att kakaduor lägger rom på ett blad...
Har du ingen grotta till henne?
#10 - 14 oktober 2006 17:16
jag har haft två grottor men jag har tagit bort en och gräft ner en köpt grotta så att ingången blev mindre,hoppa bara att hon hittar dit och vill vara där:)
#11 - 18 oktober 2006 06:29
Hehe... jag har lite problem med mina palletter... när jag ska t.e.x ta upp en död fisk eller nåt sånt från mitt akvarium, så kommer mina palletter helt orädda av den håven. så dom simmar ju in i håven. och det är ju lite jobbigt om man ska ta upp något annat. men om jag ska ta upp mina palletter är ju det jätte bra=)
#12 - 18 oktober 2006 06:41
JAg har vart med om att mina kakaduor lagt rom på ett blad. Det var alldeles uppemot sidorutan så det blev väll nästan som en grotta.
#13 - 23 oktober 2006 18:43
Nu har mina kakaduor rom:) På ett blad på en svärdplanta:p Jag var så illa tvungen och bara kolla vad hon hade för sig där bakom växten,det låg en klunga med mörka prickar! Jag la genast i en lite blomkruka med hål i och nu är hon där också,kan hon flytta på rommen? hur vet man om rommen är befruktad? Hon har nog varit bakom detta blad ca en vecka ska bli kul och se om det blir något.:)
#14 - 23 oktober 2006 20:33
Hon kanske har flyttat på ynglena när de hade kläckts till ett säkrare ställe i hennes ögon.
#15 - 25 oktober 2006 19:50
hur är det med kakaduor igentligen? har läst att dom inte vill ha så strömt,men nu ska jag sätta dit ett ytterfilter i mitt kar,hur tro ni att det kommer att påverka dom? Dom leker för tillfället.
#16 - 25 oktober 2006 23:11
Håller de just nu på att leka så låt dem vara ifred o ändra på pumpar o annat senare..

Detta att inte grottan är så tät kan gå ändå.. bara den blir trygg för dem, men sedan vill de bestämma själva och fixar annars ngt annat ställe... de kan gräva lite under en sten eller hitta på ngt annat.. men på blad brukar de inte lägga ägg, men mina Bågciklider la ägg i grusen för ngn vecka sedan så man kan aldrig så noga veta vad de hittar på.
#17 - 26 oktober 2006 06:29
Jag har en blomkruka åt dom,honan åker in och ut genom hålet:) jag vill inte kolla i krukan,jag är rädd för att stressa henne.
#18 - 26 oktober 2006 14:44
Står krukan helt upp o ner ? Är det hålet i bottnen som den simmar in genom ? Hur har du den placerad ? Men simmar de in där så gillar de nog det som du har det..
#19 - 26 oktober 2006 15:49
ja det är hålet honan simmar igenom,hanen kommer kanske inte in där? tja,jag har aldrig sett att han försökt i allafall.
#20 - 27 oktober 2006 02:07
Ofta brukar hannen vara med o välja ut vart som är en bra plats, men om hålet är trångt så kanske du kan sätta en sten under så de kan komma in underifrån också... så det blir ngn cm´s glipa under den, men man får vara försiktig så man inte stör om de håller på med ngt. Krukor har så olika stora hål i bottnen, har jag dem på det hållet brukar jag ta med lite större hål.. eller sätta den lite på kant.. bara den står stabilt..
Du får kika om hannen vågar sig ner i hålet, annars så får du nog sätta den lite på kant.
#21 - 27 oktober 2006 03:48
Tror du att jag kan kika under krukan?
#22 - 27 oktober 2006 14:19
Vore ju synd om där fanns ägg, men ser det ut som att hannen vaktar runt den som ett yttre revir ? Är honan mest inne i krukan o bara kommer ut snabbt då o då ? För är där ägg ska de inte störas, men lät som inte hannen alls varit där inne vad du visste iallafall..
#23 - 27 oktober 2006 15:37
MaxRobban skrev:
Vore ju synd om där fanns ägg, men ser det ut som att hannen vaktar runt den som ett yttre revir ? Är honan mest inne i krukan o bara kommer ut snabbt då o då ? För är där ägg ska de inte störas, men lät som inte hannen alls varit där inne vad du visste iallafall..
ja hannen vaktar runt omkring honan åker in och ut,men jag har inte sett att han varit där,men jag jobbar ju mellan 7och 4 så han kan ju ha varit inne då:)
#24 - 27 oktober 2006 19:34
Hannen behöver inte komma in i grottan för att befrukta rommen. Det klarar han av utifrån! :)
#25 - 27 oktober 2006 22:25
Spännande Birgitta, så du har varit med om att de befruktar genom hålet utan att komma ner ? Då är det möjligt att det snart ska kläckas ngt där inne.. men kommer tar ett tag innan ynglen tittar ut, men svårt att veta när man ska börja mata om man inte ser in.. men möjligt att honan flyttar ut ungarna också... ska bli spännande att höra vad som händer under din kruka Hella... du får rapportera vidare.
#26 - 27 oktober 2006 22:27
Du ska inte mata innan honan tar ut ynglen. Nu är dom larver som lever på gulesäcken.
Hur längesen är det dom lekte?
#27 - 29 oktober 2006 17:45
ojoj:p Det jag trodde var skräp var en hel massa yngel:D Båda hjälps åt att vakta,ingen får komma nära, jätteroligt:D Men jag är lite orolig att pappan äter yngel:confused: Kan dom äta upp dom eller tar dom bara ynglerna i munnen och flyttar på dom? Vad kan jag nu göra för att fler ska överleva? lämmna en lampa på i rummet så att dom ser ynglerna eller? Första gången idag jag ser yngelna ute,ingen aning när dom lekte faktiskt.Jag tänkte åka och köpa yngelmat i morgon måndag, eller räcker det med att jag bara fördelar vanligt foder i microskopiska bitar?kul detta! jag har aldrig haft yngelvårdande fiskar nångång.
#28 - 30 oktober 2006 02:25
Grattis och så roligt... de tar ofta in olydiga yngel i munnen o spottar tillbaka dem i gruppen.. så tror inte han äter dem.. men är det första gången de leker kan de vara lite ovana.. men har ju börjat bra detta.
Så nu är det maten du ska fixa.. jag matar alltid med nykläckt artemia, men det tar 36 timmar att kläcka o man behöver en extra pump o lite annat ( detta kan du läsa om i andra trådar ), men artemia är inte så billigt.. men det bästa fodret för dem.. men du får fråga i affären vad de har till riktigt små ungel som dina och se vad de kan erbjuda.. men snart är är det nog dags för dem att börja att äta.
#29 - 30 oktober 2006 08:57
Grattis till småglina! Det är så roligt att se hur dom växer upp till små kopior av sina föräldrar! :)

Min första hanne åt inte sina barn, men det gör denna hannen jag har nu, så honan släpper honom inte honom ynglen, förrän det är dags för nästa kull att komma fram.
Då kniper han några... :(

Du måste inte ha en extra pump för att kläcka artemia. Jag kläcker med "glassburksmetoden"! Går jättebra!

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=287&Itemid=206

Lycka till! :)
#30 - 30 oktober 2006 09:04
Birgitta W skrev:
Grattis till småglina! Det är så roligt att se hur dom växer upp till små kopior av sina föräldrar! :)

Min första hanne åt inte sina barn, men det gör denna hannen jag har nu, så honan släpper honom inte honom ynglen, förrän det är dags för nästa kull att komma fram.

Då kniper han några... :(

Du måste inte ha en extra pump för att kläcka artemia. Jag kläcker med "glassburksmetoden"! Går jättebra!

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=287&Itemid=206

Lycka till! :)

Hmm..jag såg just nu att en hanne tog ett yngel,men till min glädje spottade han ut det närmare boet:p Vet du hur länge dom vårdar ynglen? blir dom så pass stora att dom kan klara sig själv innan dom lämnar förädrarna?
#31 - 30 oktober 2006 09:26
Min hona brukar släppa ynglen vid 2-3 veckors ålder. Då är dom inte så stora...

Har du andra fiskar i karet så är det risk att dom blir fiskmat. Men några klarar sig säkert om du har bra gömställen.

Det bästa är ju att ta upp dom när man märker att honan tappar intresset för dom och att dom börjar sprida ut sig.
#32 - 30 oktober 2006 09:41
ja jag har andra fiskar också,men jag har ju inget annat kar:( bara en yngelkasse. kan man ha några där? funderade att köpa lite javamossa och lägga bredvid boet,kanske dom har bättre skydd där.Jag ska åka till zoo idag och risken finns att det blir ett par fjärilar också:)
#33 - 30 oktober 2006 13:15
Ska du ta vara på lite fler fiskar så går det att föda upp dem lite hur som i en plastlåda eller vad som bara du har ngt syre o annat.. men visst kan ngn klara sig, men då de till slut börjar simma överallt blir det lätt mat till andra fiskar...
#34 - 30 oktober 2006 13:55
kan man inte ha några i en liten yngelkasse?
#35 - 30 oktober 2006 14:07
Ett tag kanske, men dom växer rätt fort,
#36 - 30 oktober 2006 20:53
så länge dom vaktar ynglen så får dom vara,men när dom slutar vakta tänkte jag försöka att fånga några stycken i allafall,går det så går det:)
#37 - 31 oktober 2006 12:59
Ibland låter jag fiskarna ha en kull helt orörd så får det gå som det vill, men är jag angelägen om att ta tillvara en del yngel brukar jag försiktigt gå ner med en slang o suga upp en del yngel, gäller man inte skrämmer för mkt... så har jag en liten grupp ungar jag tar hand om. Så får föräldrarna ha sin grupp. men vad matar du dina yngel med ?
#38 - 31 oktober 2006 16:42
MaxRobban skrev:
Ibland låter jag fiskarna ha en kull helt orörd så får det gå som det vill, men är jag angelägen om att ta tillvara en del yngel brukar jag försiktigt gå ner med en slang o suga upp en del yngel, gäller man inte skrämmer för mkt... så har jag en liten grupp ungar jag tar hand om. Så får föräldrarna ha sin grupp. men vad matar du dina yngel med ?

var har du dina yngel? Jag satt nu och studerade dom,jag tycker så synd om både honan och hanen,dom vaktar frenetiskt men dom är ju bara två mot resten:( blir lite lessen,men det är väll naturens gång. Jag blir så sugen att ta upp några i yngelkassen,men dom kanske är för små än,kan man suga upp dom med slanghäverten som man byter vatten med?jag har nu gett alla mina fiskar cyclops det virvlar runt i hela karet så dom små får nog sin dos också:)
#39 - 31 oktober 2006 17:05
Då jag ska ta hand om yngel och suger upp en liten grupp med en slang så har jag dem i litet oinrett akvarium på 12 liter med bara en syresten, där kan jag lätt mata och sedan får de flytta till större då de växer...
Cyklops brukar vara för stort foder i början, men det brukar smulas sönder så kanske blir små bitar de får i sig, har du sett om de tycks äta ? Ska jag mata ute i ett akvarium så sprutar jag ner mat med slang precis där ynglen är.. har slang med en hårt plaströr så går det lätt att styra... möjligt du kan smula din cyklops o spruta ner till dem. Finns ngt som heter Bosmidider också.. detta finns också som fryst och de är mindre än Cyklops..
Men jag ger mina nykläckt artemia, men det kanske du kan testa till en annan kull. Men visst är det roligt med yngelvårdande fiskar ?

Hälsn Robban
#40 - 31 oktober 2006 18:35
MaxRobban skrev:
Då jag ska ta hand om yngel och suger upp en liten grupp med en slang så har jag dem i litet oinrett akvarium på 12 liter med bara en syresten, där kan jag lätt mata och sedan får de flytta till större då de växer...

Cyklops brukar vara för stort foder i början, men det brukar smulas sönder så kanske blir små bitar de får i sig, har du sett om de tycks äta ? Ska jag mata ute i ett akvarium så sprutar jag ner mat med slang precis där ynglen är.. har slang med en hårt plaströr så går det lätt att styra... möjligt du kan smula din cyklops o spruta ner till dem. Finns ngt som heter Bosmidider också.. detta finns också som fryst och de är mindre än Cyklops..

Men jag ger mina nykläckt artemia, men det kanske du kan testa till en annan kull. Men visst är det roligt med yngelvårdande fiskar ?

Hälsn Robban

Om jag nu blir frälst så skaffar jag ett 50l kar och föder upp dom där:) jag har nu gjort i ordning yngelkassen,det får ligga och vänta tills ynglen blivit större,dom är för små nu.Vad fult igentligen det är med en yngelkasse mitt i karet:confused: men vad gör man inte för dom små:) jag har inte lyckas sett att dom ätit än, dom är så pytte! kul att hanen verkar lika engagerad som honan,det är helkul med yngelvårdande fiskar!
#41 - 31 oktober 2006 18:55
Ja inte är en yngelkasse en prydnad för fiskarna, men ett ställe för yngel att få skydd utan byta vatten + lätt att mata dem.. Jag har inte använt yngelkasse till äggläggande fiskar, men ska väl funka det också bara de är stora nog att inte smita genom springorna... ett akvarium på 50 liter är bra att låta dem växa upp i sedan... men gäller att ta hand om lagom många yngel så de får plats att växa.
Jag tycker du ska testa att smula torrfoder ytterst smått också.. tror de kanske kan få i sig lite av det om cyklopsen är för stor.. hel cyklops klarar de inte, möjligt små bitar av den.
#42 - 31 oktober 2006 19:28
om några klarar sig till en storlek där man kan fånga upp dom på något sätt,då ska jag prova yngelkasse,jag har hört att det inte ska gå men prova måste jag ju bara göra.jag var och planterade lite skyddande växter runt krukan idag och vips så hade hon tagit in alla yngel i krukan..stackarn..hon blev nog störd av mig och alla fiskar.vet du hur länge dom brukar vårda ynglen?
#43 - 31 oktober 2006 21:30
De kan sköta yngel i 2-3 veckor ibland. säkert längre också.. men till slut kan de inte ha koll på alla då de simmar överallt, men hade du inte haft andra fiskar i akvariet kan de ibland se efter dem en del tills det är dags för lägga en ny kull..
Det kan visst gå att föda upp yngel i yngelbox, även om det inte är det bästa.. så har du inget annat allternativ är det bara att testa, lägg ngn växt i lilla yngelboxen bara så den inte är helt kal.. har som sagt inte testat detta, men slinker de inte ur springorna så kan det kanske gå.. så testa du.
#44 - 2 november 2006 16:29
Mina har nu tagit friheten och simmat lite längre ut från boet:) Ser farligt ut när dom andra är tätt inpå,man ser dom tydligare nu,men är dock för liten för att fångas in.föräldrarna vaktar så gott dom kan,det blir bra livat kring ynglen,tycker att dom ska stryka med av bara farten dom har när dom jagar bort andra fiskar.hoppas verkligen att ynglen också kan simma ifrån och gömma sig eller nått.Detta ska bli spännande och se om jag får nån kvar som blir så pass stor att jag kan fånga dom:) Fortsättning följer...
#45 - 3 november 2006 01:18
Ja fortsätt att rapportera,, men så fort de är frisimmande och börjat att äta så kan du suga upp en liten grupp och ta hand om.. frågan är ju bara om de slinker ur din yngelbox om du nu skulle testa detta... ser du att de äter ?
#46 - 3 november 2006 08:55
jag ser att dom äter,men vet inte vad det är,jag försökte igår att fånga några men det gick åt pipsvängen:( jag väntar lite och se om dom klarar sig till lite större storlek.Jag har nu bästämt mig att skaffa ett till kar som jag kan föda upp dom små med:) fast det blir närmare jul.Hoppas hon vill lägga en kull till:)
#47 - 4 november 2006 22:02
Ska man fånga små yngel så går det nästan inte om man inte suger upp med slang med en hävert effekt.. det stör mkt mindre också än om man är nere o stör med en håv..
#48 - 5 november 2006 09:44
mm..men min hävert är så stor så jag tror att dom dör om jag suger med den:( jag har inget annat och suga upp dom med,jag trodde att alla var borta idag,men vips så kom några upp ur krukan efter honan:) kul så länge man ser att dom vaktar och yngelna växer.Jag har tur att hanen hjälper till och vaktar,har för mig att hanen inte gör sånt,han tar dom också i munnen och simmar tillbaka till boet om dom är på villovägar.Tror nästan att det är dags för uppvaktning igen,dom kromar sig och gör sig till för varrandra:) Men vad händer med ynglen då?Struntar dom i ynglen ifall honan måste vakta rom?
#49 - 5 november 2006 10:59
Min hona vaktar ungarna ett tag till, fast hon har ny rom.
Men när hon ska ta ut dom nya ynglen så jagar hon bort dom äldre, ser dom plötsligt som fiender!
#50 - 5 november 2006 19:51
va trevlig hon är:( ja just nu ser jag bara två större och en pytte,skulle inte förvåna mig om hon fått en kull till.men jag tycker inte dom är så där vansinnigt vaktande som dom var i början.
#51 - 7 november 2006 09:44
En fråga till er med kakaduor och andra kaxiga ciklider.

Hur fungerar det att ha kakaduor med växter om de attackerar allt man lägger i akvariet. Hur ska man göra för att få i lugn och ro medans man odlar?
#52 - 7 november 2006 09:49
Kakaduor och de flesta andra dvärgciklider rör inte växterna. Lite grävande kan förekomma men knappast någon fara för växterna i alla fall.
#53 - 7 november 2006 09:55
men när man planterar då? Försvårar de inte jobbet genom att terrorisera händer och liknande då?
#54 - 7 november 2006 10:12
Det är knappast pirayor vi snackar om här, om de nu skulle attackera dina händer så känns det nog knappt. Mitt tips är dock att efter du kört ner handen i baljan så hittar du dina fiskar i närmsta grotta
#55 - 7 november 2006 10:59
Kakaduor är inte alls särskilt aggressiva! [:O]

Dom försvarar sin avkomma, det är allt. Och som många ciklider så bråkar hannarna om revir och honor.
Honor bråkar också, med andra honor, om revir.

Men dom attackerar inte andra fiskar. Motar bort dom om dom anses vara en fara för rom/yngel...

Och dom attackerar absolut inte människor!!! :) Precis som en del andra fiskar (Guppy t.ex.) kan några vara nyfikna när man grejar i karet, andra sticker och gömmer sig! :p
#56 - 7 november 2006 12:30
hmm.. var hade jag fått det ifrån isåfall... :)

Om jag skulle ha ett akvarium med kakaduor och en annan grottgillande bottenfisk, t ex en mal, hur skulle det fungera?
#57 - 7 november 2006 13:14
Har du bara tillräckligt med gömställen så funkar det fint. Har själv ancistrus + palettciklider i samma kar och de är ingen fara. Paletterna klassar i alla fall jag som något mer elak mot andra fiskar än kakaduan (i alla fall vid lek) men ancistrus går den inte på.
#58 - 7 november 2006 14:13
ojj...glömde helt att skriva en ganska viktig fakta för bedömningen.. akvariet är 54l [:o]
#59 - 7 november 2006 14:26
spazm skrev:
Har du bara tillräckligt med gömställen så funkar det fint. Har själv ancistrus + palettciklider i samma kar och de är ingen fara. Paletterna klassar i alla fall jag som något mer elak mot andra fiskar än kakaduan (i alla fall vid lek) men ancistrus går den inte på.

Går ancistrusen på paletten och kakaduan? Går in i deras grotta och tar rom/yngel eller de lyckas jaga bort den?
#60 - 8 november 2006 05:17
solbacka skrev:
Går ancistrusen på paletten och kakaduan? Går in i deras grotta och tar rom/yngel eller de lyckas jaga bort den?

Mina kakaduor jagar bort ancistrusen:) fast bara när dom har rom eller yngel,annars är dom ganska fredliga mot varrandra tycker jag.
#61 - 8 november 2006 11:49
akan skrev:
Om jag skulle ha ett akvarium 54l med kakaduor och en annan grottgillande bottenfisk, t ex en mal, hur skulle det fungera?

ingen som vet? :( borde jag kanske satsa på 6 st lda25 istället?
#62 - 11 november 2006 20:21
54 liter är i minsta laget, ska man ha Dvärgciklider i det så måste det inredas så det blir riktigt mkt gömställen. Annars är det risk att ngn jagas mkt.. ska man ha ciklider i 54 liter så bör det vara ngn som inte är så intresserad av revir och som inte är för våldsam vid lek..
Snäcklekare kan man kanske ha. Egytisk munruvare borde också funka ,men ska man ha kakaduor så kräver det en riktigt smart inredning, men det går visst att kombinera med ngn högt gående tetra och malar..
#63 - 11 november 2006 23:58
vad tråkigt... trodde att det skulle fungera eftersom det stod 54l på zoopet. Men då satsar jag på malar och tetror istället :)

Tack :)
#64 - 26 november 2006 09:01
jaha,så var det dags för yngel igen:) Det känns bara så trist att veta att ingen kommer att överleva:( ,men jag får bita ihop och hoppas att föräldrarna tycker det är trevligt för stunden iallafall.
#65 - 27 november 2006 04:53
Hella2 skrev:
jaha,så var det dags för yngel igen:) Det känns bara så trist att veta att ingen kommer att överleva:( ,men jag får bita ihop och hoppas att föräldrarna tycker det är trevligt för stunden iallafall.

men ska du inte försöka att ta hand om ett litet gäng denna gång ?
#66 - 27 november 2006 14:21
MaxRobban skrev:
men ska du inte försöka att ta hand om ett litet gäng denna gång ?

kan du berätta hur jag ska göra? dom är ju så små när dom blir uppäten,har ingen chans att få upp dom.

Annons