TSN (Tiger Shovel Nose Catfish)

#1 - 22 april 2004 19:09
<b>HEJ PÅ ER!</b><hr noshade size="1">[:-86]

Finns det ngn mer än jag som håller dessa fiskar?[:-49]
Kolla bild på min zoon:

http://www.zoonen.com/res/user/53710/53711/akvariet720e001_orig_SE.jpg

...om du undrar hur de ser ut som vuxna (50-60cm) så gå till denna länk:

http://www.zoonen.com/res/user/53710/galleri/188848/merodontotus_tigrinus_x_orig_SE.jpg

Om du gör det (har dessa) så vore det kul att få lite kontakt.[:-92]

#2 - 22 april 2004 19:38
Malen du har är P tigrinum och blir 100cm stor:
http://planetcatfish.com/catelog/pimelodi/pseudopl/329_f.php

Malen på den andra länken är M tigrinus : http://planetcatfish.com/catelog/pimelodi/merodont/354_f.php
Kolla bilderna ......
#3 - 22 april 2004 21:47
Ursprungligen skickat av ray

Malen du har är P tigrinum och blir 100cm stor:

http://planetcatfish.com/catelog/pimelodi/pseudopl/329_f.php

Malen på den andra länken är M tigrinus : http://planetcatfish.com/catelog/pimelodi/merodont/354_f.php

Kolla bilderna ......

Hej Nabil![:-140]

Om man jmf min bild med de du a upp så är det ju defenitivt inte M. tigrinus...[:-108][:-56][:-27]
Men men... Som jag kanske har berättat så har dne lokale zoohandlaren visat intresse för dem. Han har av herr Fohrman köpt ett hörnakvarium som är fullsmeckat med moduler i botten, taket och på väggarna. Det är ett hörnakvarium med galar på 2,4m! Frontrutan är runt 3,3m och volymen på drygt 3200 liter... Det är en sanslös bottenyta i denna burk och tanken är rockor+skednos alt. jordätare - ngt relativt stort fr. sydamerika iallafall...

Fick förresten tag i L14 på Herkules för 375.- vilket är helt ok. Den var 7-8cm och välmående. Hoppas komma över ngn till av denna juvel samt L25:an. Var på Guardians årsmöte i Malmö i lördags och fick hem en hel del.[:-24] Kolla här en bit ner så ser du en gedigen lista...

http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6463&whichpage=2

[:-132]
#4 - 25 april 2004 14:11
Tråden på ciklid.se har jag läst (även tråden på predatoryfish )det var fina malar du fick tag i ,undrar vad du betalt för TSN ??
#5 - 25 april 2004 20:33
Ursprungligen skickat av ray

Tråden på ciklid.se har jag läst (även tråden på predatoryfish )det var fina malar du fick tag i ,undrar vad du betalt för TSN ??

OM jag avslöjar det så minskar mina chanser att tjäna pengar på dem. Jag köpte dem inte för egen del eftersom jag har ETT kar (har dragit ner fr 15 till 1) och i det kör jag förvisso sydamerika MEN inte så stora som beh för att matcha P. tigrinus...

Mvh.

Ricard

ps. har du koll på vad de kostar. Har hört allt fr 150:- - 1200:- ds
#6 - 25 april 2004 20:49
Ricard: mest troligt är det P.Fasciatum du har.

Jag har 2 stycken P.Fasciatum :)

//Marcus
#7 - 25 april 2004 21:27
M tigrinus kostar &gt;1000kr resten SN -malar kostar 80-200kr.
#8 - 25 april 2004 21:28
Ursprungligen skickat av Dr. Strange

Ricard: mest troligt är det P.Fasciatum du har.

Jag har 2 stycken P.Fasciatum :)

//Marcus

<font color="blue">Hej Marcus [8D] och tack för dina vänliga tips och idéer. jag har varit i kontakt med en kille (runt 50) som heter Erwin. Erwin har skrivit en bok (eller fler faktiskt) om L-malarna. Den sista kom ut för 2 månader sedan. Han har tittat på bilder och säjer följande:</font id="blue">
Hi Ricard,

I think the fish on the picture show the juvenile coloration of <b><font color="red">Pseudoplatystoma tigrinum</font id="red"></b>. Juveniles of Pseudoplatystoma corruscans are similar, but the white stripe doesn't reach into the head in them, also their head is more flattened.

I hope this helps.

Best Wishes

Erwin

<font color="blue">Men visst, Erwin kan ju ha fel MEN han är en erkönnd auktoritet på sydamerikanska malar. Detta bevisas väl då man låter honom skriva ett band i Aqualogen, som alltså handlar om L-malar...
Fredrik (FI) tror också att det är fasciatum...

Så, hur håller du dina? Har de kommit upp i storlek än? De blir väl också runt 110 i naturen..?

Berätta gärna om set-up och om hur troligt det är att du har dem kvar när de har växt till sig.

Mvh.

ricard</font id="blue">
#9 - 25 april 2004 21:43
Ricard: Det finns en bild på Planetcatfish med en P.tigrinnum och en P.Fasciatum på samma bild, det är tydligen väldigt svårt att skilja dom åt när dom är små.

Mina går just nu i ett 375l akvarium med kraftig genomströmning, några rötter samt lite stenhögar, i samma kar har jag 6 Cichla Ocellaris samt en Synbranchus marmoratus.

Jag planerar att handla ett 960 liters kar eller större i slutet av sommaren, får se då hur det blir och vad som blir kvar, Synbranchusen blir garanterat kvar eftersom det är en verkligt cool ål :)

//Marcus
#10 - 25 april 2004 23:25
jag hadde en pseudoplatystoma som blev ca 35cm. jag kunnde inte ha mycket inredning till den. för han rev sig på allt som var vasst, stenar var inte att tänka på.

en rolig sak var att den kostade mig ca 70-80 spänn när jag köpte den (8-10 cm). och jag fick 250 för den när jag sålde den till en zooaffär.
han som har affären hadde sedan sålt den, till en som sa att det var en mycket ovanlig sort. men det tvivlar jag på.
#11 - 26 april 2004 05:30
Jag säger som dom andra: Du har en tigrinum eller fasciatum.

Akvariekällaren i Örebro har en tigrinusmal i 12cm klassen.
#12 - 13 augusti 2004 23:33
Tjenare allihopa!

Det vore kul att få igång denna tråd igen... Har sett lite fler arter sedan sist och det går ju faktiskt att få tag i om man är neredd att slanta...

Ricard
#13 - 14 augusti 2004 13:59
Hej!
Ville bara berätta att hemma i mina kar har jag samanlagt 8st Redtailmalar och 4st P.tigrinum!!! Är just nu på jagt efter M.tigrinus ocg en B.platystoma...
MVH Magnus.
#14 - 14 augusti 2004 14:01
ursäkta... det ska stå en B.juruense!
/Magnus.
#15 - 14 augusti 2004 21:56
Ursprungligen skickat av Paroonhajen

Hej!

Ville bara berätta att hemma i mina kar har jag samanlagt 8st Redtailmalar och 4st P.tigrinum!!! Är just nu på jagt efter M.tigrinus ocg en B.platystoma...

MVH Magnus.

<u><b>HEJ!</b></u>

<font size="2"><font color="blue">Det klart att man blir aningen nyfiken... Själv har jag hållt på med stora varaner och haft terrarium som har varit på flera kubik men hur gör du??? ÅTTA redtail..? De blir s t o r a... Och 4 P. tigrinum.... Tjenare...
Hur stora är dina kar, du kan väl berätta?!?!?!![:-160]
Du, om du hittar M. tigrinus och behöver ngn att köpa med för att få lägra pris, så hör av dig! Har du över huvud taget hört talas om ngn butik/grossist som tar in dem?</font id="blue"></font id="size2">
#16 - 16 augusti 2004 15:03
Thomas zoologiska i Karlskoga ( http://www.akvarium.se/ )har Merodontotus tigrinus ,har även Pseudoplatystoma fasciatum , Brachyplatystoma juruense och lite till.

Jag är också nyfiken på hur stora kar Paroonhajen har ??
#17 - 17 augusti 2004 00:24
ÖHH... MERODONTOTUS TIGRINUS I SVERIGE!!! ÄR DET SANT? JAG KAN INTE TRO DET... HAR DU VARIT DÄR OCH KÖPT NÅN RAY?

vissligen så är priset lika sjukt som att dom har fått in den! men hade jag haft pengarna skulle jag inte tveka en sekund! kan hända att jag sticker dit å rånar affären. =)
#18 - 17 augusti 2004 11:08
Nej ,jag har inte köpt nån tigrinus .. jag tycker att den var mycket dyr ,även de andra malarna var mycket dyra .
Har hört att Akvariekällaren i Örebro har en M tigrinus .
#19 - 17 augusti 2004 13:17
ja priset är bara för dyrt asså! =(
vad är priset i akvariekällaren då? hur långt är det till örebro? =)
#20 - 17 augusti 2004 14:16
Det var halva priset i Akvariekällaren om jag mins rätt ... 280km från Göteborg till Örebro , 1,5tim med bil alltså ;)
#21 - 17 augusti 2004 14:56
Hej!
Just nu har jag de fyra minsta (10-15cm) i ett 375L akvarium, tre stycken (15-20cm) i ett 540L akvarium och den största (30cm) i mitt 960L akvarium... Vet att mina akvarier kommer bli för små om ett tag, men har redan kollat runt lite o hittat adoptivakvarister!
På zooaffären där jag jobbar har vi grossister som har M.tigrinus, men dom e inte billiga minst 2000kr!
#22 - 17 augusti 2004 16:52
halva priset 1400 typ. ska du dit eller?
#23 - 17 augusti 2004 17:10
Jag åker till Örebro om 3 veckor ,men jag tror inte att den är kvar.
Jag kommer inte ihåg priset men det va billigt jämför med Thomas Zoo.... malen va kanske mindre men de växer jätte snabbt :) .

#24 - 17 augusti 2004 21:50
Ursprungligen skickat av THE_DUDE

halva priset 1400 typ. ska du dit eller?

OM de kostar 1400 så skall jag ha 4-5 stycken... Får nog kolla upp detta tror jag - tack för tipset!!!

Mvh
#25 - 18 augusti 2004 00:02
aha det fanns bara en altså. ju mindre desto bättre man vill ju se den växa upp. tycker jag i alla fall. =)
#26 - 18 augusti 2004 09:03
Ricard: jag fick tipset från en kille som besökt Akvariekällaren i juli och då hade de bara en tigrinus ... om du ska ringa de så får du gärna skriva här vad malen kostar/kostade och om det var äkta tigrinus .
#27 - 19 augusti 2004 12:03
Hej

Jag har också en skovelnosmal. Troligtvis en P. fasciatum. Det är riktigt coola malar.

#28 - 31 januari 2007 18:52
Ricard: Det finns en bild på Planetcatfish med en P.tigrinnum och en P.Fasciatum på samma bild, det är tydligen väldigt svårt att skilja dom åt när dom är små.

Mina går just nu i ett 375l akvarium med kraftig genomströmning, några rötter samt lite stenhögar, i samma kar har jag 6 Cichla Ocellaris samt en Synbranchus marmoratus.

Jag planerar att handla ett 960 liters kar eller större i slutet av sommaren, får se då hur det blir och vad som blir kvar, Synbranchusen blir garanterat kvar eftersom det är en verkligt cool ål :)

//Marcus

Visserligen litar jag på att folk här använder sitt förnuft och vill sina fiskar det bästa, men om dina Cichla Ocellaris växer till ungefärlig full storlek kommer du med dem ha 5 meter fisk i dina kar. Jag vet inte om det låter så lagom? Hur stora är de nu och vad har du för kar?

För övrigt tycker jag att Cichla Ocellaris är en mycket spännande fisk, men jag är inte så säker på att jag har plats för den, inte ens ett ex.
#29 - 31 januari 2007 19:03
Får hoppas att dom inte växt allt för mycket sen dom la in sina inlägg.

Thomas

Annons